طراحی مدل جریان سازی در رسانههای ورزشی: یک الگوی داده بنیاد
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیگلناز رضایی 1 , رضا صابونچی 2 , مجید سلیمانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد ملایر،دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ايران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل جریان سازی در رسانههای ورزشی با رویکرد داده بنیاد بود. روش تحقیق کیفی و از نوع داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین بود. جامعه آماري شامل متخصصين رسانه داراي سابقه تدريس دانشگاهي یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصين ترويج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشي، سياست گذاران و مشاوران ورزشي سازمان صدا و سيما بودند. در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر لعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و با نرمافزار Maxqda تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 86 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (عوامل مدیریتی، سازماندهی جریانسازی، عوامل انسانی)، عوامل زمینهای (زیر ساختهای علمی، بسترهای لازم در جریانسازی، امکانات و تجهیزات فنی)، عوامل مداخله گر (عوامل فرهنگی، عوامل درون سازمانی، عوامل محیطی)، عوامل راهبردی (تخصص گرایی، عوامل آموزشی موثر، جنبههای خبر، تعیین اولویتهای مهم در جریان سازی ورزشی، و پیامدها (نهادینه کردن ورزش، بیان خبر کامل در جریان سازی حوزه ورزش، بررسی خبر مورد نظر در حوزه ورزش، توسعه و تحریک آگاهی نسبت به خبر در حوزه ورزش، توانمندسازی در مصرف رسانه در حوزه جریان سازی ورزشی) شناسایی شد. در نهایت میتوان گفت که چهارچوب میتواند باعث بهبود وضعیت جریان سازیهای رسانهای جامعه به رسانههای ورزشی شود و اینکه در نهایت میزان استقبال از رسانههای ورزشی در تمام حوزهها بالا خواهد رفت.
The aim of the current research was to design a streaming model in sports media with a foundational data approach.The research method was qualitative and of the foundation data type with the approach of Strauss and Corbin.The statistical population included media specialists with university teaching experience or sports and media activists, sports promotion specialists in the media and familiar with it, sports experts and officials, sports program makers, policy makers and sports consultants of the Broadcasting Organization. In this research, based on the theoretical saturation index, 16 people were selected as a sample. The measurement tool was an open interview and was analyzed with Maxqda software Based on the data analysis, 86 primary concepts(open codes),19 central codes and 5 selective codes of causal factors (management factors, organization of flow, human factors), contextual factors (scientific infrastructure, necessary platforms) in streaming, facilities and technical equipment),intervening factors (cultural factors, internal organizational factors, environmental factors), strategic factors (specialization, effective educational factors, news aspects, determining important priorities in sports streaming, And the consequences (institutionalization of sports, expression of complete news in the field of sports streaming, investigation of desired news in the field of sports, development and stimulation of awareness about news in the field of sports, empowerment in media consumption in the field of sports streaming) were identified. In the end, it can be said that the framework can improve the situation of the society's media channels to the sports media and that the acceptance of the sports media will increase in all areas.