تحلیل کیفی بهزیستی فاعلی از دیدگاه دختران نوجوان
محورهای موضوعی : روان درمانگرینغمه تقوی 1 , پرویز آزاد فلاح 2 , فرشته موتابی 3 , ابراهیم طلایی 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
4 - استادیار دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: بهزیستی فاعلی, دختران نوجوان, تحلیل کیفی,
چکیده مقاله :
سطوح مختلف اقتصادیـاجتماعی، پیشرفت تحصیلی و ادراک کلی از شادکامی و رضایت از زندگی) از جامعه دختران مقطع راهنمایی انجام شد. برای گردآوری داده¬ها، چهار شیوه¬ مصاحبه نیمهساختاریافته (10 نفر)، بحث در گروه¬های متمرکز (سه گروه شش نفری)، تکمیل جملههای ناتمام (140 نفر) و نوشتار روایتی (100 نفر) مورد استفاده قرار گرفت. بعد از مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی با درنظر گرفتن ملاک¬های اعتبار در پژوهش کیفی، نتایج تحلیل کیفی طبقه¬بندی شد. یافته¬ها نشان دادند دختران نوجوان ایرانی، بهزیستی را در شش مقوله¬ روابط، خودپنداشت، فردیت، عواطف، برخورداری از رفاه و سلامت و ارزش¬های معنویـشخصیتی ادراک می¬کنند. این یافته¬ها بر اساس مبانی فرهنگی و رویآورد روان¬شناسی مثبت مورد بحث قرار گرفت.
This study aimed to investigate the subjective well-being of Iranian early adolescent girls from their own points of view using the maximum variance sampling. Participants were from various socio-economical classes, different levels of educational achievement, and different scores on perceived happiness and life satisfaction. Four methods were used in this study:semi-structured interview (n=10), focus group discussion (3 groups), incomplete sentences (n=140), and narrative writing (n=100).Categorization of the results was done after the processes of open coding, axial coding, and selective coding, with considering trustworthiness criteria. The results indicated that Iranian early adolescent girls described well-being within six categories including relationships, self-concept, individuation, affects, welfare and health, as well as spiritual values and virtues. The findings were discussed based on cultural basis and the positive psychology approach.