رابطة بین سبکهای اسنادی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال دوم رشته ریاضی
محورهای موضوعی : روان درمانگریمهرناز شهر آرای 1 , ولیالله فرزاد 2 , علی رضا زارعی 3
1 - دانشگاه تربیت معلم
تهران
2 - دانشگاه تربیت معلم
تهران
3 - دانشگاه تربیت معلم
تهران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, انگیزش, اسناد,
چکیده مقاله :
مطالعه رابطه بین سبکهای اسنادی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی هدف این پژوهش بود. با استفاده از نمونه ای تصادفی متشکل از 380 دانش آموز(170 دختر و 210 پسر) سال دوم رشته ریاضی در شهر اراک مقیاس انگیزش تحصیلی ولرند و پرسشنامه سبکهای اسنادی پیترسون و سلیگمن اجرا و داده های مربوط به پیشرفت تحصیلی از طریق کارنامه تحصیلی دانش آموزان استخراج شد. تحلیل یافته ها با استفاده از همبستگی گشتاوری پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان دادند که (1) بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در هر دو جنس رابطه مثبت معنا دار وجود دارد؛ (2) بین سبکهای اسنادی برای حوادث خوب و حوادث بد در ابعاد درونی، بیرونی، کلی ـ اختصاصی و پایدارـ ناپایدار با پیشرفت تحصیلی رابطه ای به دست نیامد؛ (3) بین انگیزه پیشرفت و سبکهای اسنادی برای حوادث خوب در ابعاد درونی ـ بیرونی، کلی ـ اختصاصی و پایدارـ ناپایدار رابطه مثبت معنا دار و بین انگیزه پیشرفت با سبکهای اسنادی برای حوادث بد در بعد درونی ـ بیرونی رابطه منفی معنادار بود؛ (4) بین انگیزه پیشرفت با سبکهای اسنادی برای حوادث بد در ابعاد پایدارـ ناپایدار و کلی ـ اختصاصی رابطه ای مشاهده نشد.
A random sample of 380 high school students (170 females and 210 males) completed the Academic Motivation Scale and the Attributional styles Questionnaire in order to examine the relationship between academic achievement motivation, attributional styles and academic achievement. Data related to academic achieve - ment (Grade Point Average “GPA”, Mathematic and literature grades) were extracted from students’ report cards. The results showed a positive and significant correlation between achievement motivation scores and academic achievement in female and male students. No reliable relationship was found between academic achievement and attributional styles concerning good and bad events in internal-external, global-specific and stable- unstable dimensions. However, a positive and significant correlation was found between achievement motivation and attributional styles concerning bad and good events in internalexternal, global-specific and stable-unstable dimensions in female and male students. A negative and significant correlation was found between achievement motivation and attributional style concerning bad events in the internal-external dimension. No relationship was found between achievement motivation and attributional styles concerning bad events in stable-unstable and global-specific dimension