ملاک کافر و مسلمان شمردنِ اشخاص با بررسی تطبیقی ولایت در کتب اربعه و صحاح ستّه
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق اسلامیامیر محمودی فرد 1 , جواد پنجه پور 2 , هرمز اسدی کوهباد 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.
کلید واژه: کتب اربعه, کلید واژه ها: ولایت الهی, قانون الهی, خلفا یا امراء دوازدهگانه, صحاح ستّه,
چکیده مقاله :
چکیده"ولایت الهی" و "قانون الهی" قرین همدیگر هستند. یکی از منابع قانون الهی، سنت است. سرچشمه این منبع اسلامی، دو مجموعه بزرگ اسلامی است؛ به نامهای "کتب اربعه" و "صحاح سته"، که تدوین این دو متفاوت از یکدیگرند. نگارنده در این مقاله با استناد به شواهد قرآنی و احادیث فریقین و دلایل عقلی، قانونگذاری بعد از نبی اکرم را به اهل بیت او مختص میداند؛ و اصطلاح خلفاء و امراء دوازدهگانه در کتب روائی فریقین اشارت به قانونگذاران معصومی دارد که ضرورت متابعت از آنان به عنوان اصلیترین ملاک اسلامی بر همه مسلمانان ضروری است. زیرا یکی از ملاکهای اسلامی، ولایت است که اساس صحت ملاکهای دیگر اسلامی است. این ملاک در کتب اربعه به طور صریح به عنوان نشانه اسلامی بودن قلمداد شده و اصحاب صحاح سته، به صورت های متفاوتی، به ضرورت ولایت اهل بیت اذعان نموده اند. نگارنده سعی نموده عرصه را برای عرضه به اصحاب صحاح سته بدهد تا ولایت اهل بیت بر مسند حاکمیت نشانده شود و مسلمانان حقیقت قوانین الهی را از این راه رهنمون شوند.
Abstract:Divine providence and Divine law are contingent to each other. One of the sources of divine law is tradition. The origin of this Islamic source is two great collections called " AL-kutub AL-Arbah" and "Sihah al-Sittah". The compilation of these two is different. The author of the current study believes that legislation after prophet Muhammad pertains to Ahl al-Bayt , based on Shia and Sunni scientists, sensible reasons, and Quranic evidences.The expression "Twelve Successors" in the narrative books of the two sects is referred to innocent legislators that necessity in following them is one of the most basic principals that should be considered into account by all Muslims. because One Islamic criterion is the Velayat (Protectorship or Guardianship) which forms the basis for the accuracy of Islamic criteria. This criterion has been considered explicitly as an Islamic sign in the Four Books and the Six Canonical Books of Hadith whose fact confirms the necessity for the governance of the Household in various ways
_||_