هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان در جامعهپذیری دانش آموزان در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری موردبررسی این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 9 چکیده کامل
هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان در جامعهپذیری دانش آموزان در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری موردبررسی این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 94-93 میباشد که تعداد 362 نفر از آنها بر اساس روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفتهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با 52 سؤال 4 گزینهای که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیمشده است استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روشهای آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که برنامههای درسی پنهان و ابعاد آن(جو اجتماعی مدرسه،ساختار فیزیکی مدرسه،ساختار سازمانی،روابط درونی مدرسه و تشویق و تنبیه) با جامعهپذیری همبستگی معناداری دارد.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر برنامه درسی پنهان و ابعاد آن 37/0 از تغییرات در وضعیت جامعهپذیری دانش آموزان را تبیین میکند.
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای در میان مدیران آموزشی بوده است. این پژوهش از حیث هدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و روش پژوهش با توجه به ذات و ماهیت موضوع از نوع روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی میباشد. پس از استخراج عوامل مؤثر در توسعه چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای در میان مدیران آموزشی بوده است. این پژوهش از حیث هدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و روش پژوهش با توجه به ذات و ماهیت موضوع از نوع روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی میباشد. پس از استخراج عوامل مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای از منابع معتبر موجود، در بخش کیفی پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی مهمترین عوامل ازنقطهنظر متخصصان تعلیم و تربیت مشخص شدند. سپس بر اساس عوامل شناساییشده پرسشنامهای 67 سؤالی تدوین و پس تأیید روایی و پایایی آن، در میان یک نمونه 264 نفرِ از مدیران مدارس دوره دوم متوسطه استان فارس به اجرا درآمد. این گروه نمونه با عنایت به جدول مورگان و کرجسی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تکمرحلهای از میان 760 مدیر از 56 منطقه استان فارس انتخابشده بودند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفادهشده است. یافتههای تحقیق منجر به تأیید چهار دسته از عوامل شناساییشدهی مؤثر در توسعه اخلاق حرفهای مدیران مدارس متوسطه استان فارس گردید. این عوامل عبارتاند از 13 عامل فردی، 10 عامل سازمانی، 5 عامل محیطی و 5 عامل زمینهای.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه معنویت در محیط کار، عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان است. پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری (190= N) این پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبه چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه معنویت در محیط کار، عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان است. پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری (190= N) این پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود. حجم نمونه مورد نیاز (123= n) با استفاده از جدول کرسی و مورگان تعیین شد و از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های معنویت محیط کار، عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیهو تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین معنویت محیط کار، عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر سه متغیر معنویت محیط کار، عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی توانایی پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی را دارند.
پرونده مقاله
باگسترش فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی افراد فرصت های مناسبی را برای اشتراک گذاری دانش فراهم نموده است. عوامل بسیاری بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی تأثیرگذار است. اهدف این پژوهش، بررسی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی و عوامل برانگیزندة بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی چکیده کامل
باگسترش فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی افراد فرصت های مناسبی را برای اشتراک گذاری دانش فراهم نموده است. عوامل بسیاری بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی تأثیرگذار است. اهدف این پژوهش، بررسی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی و عوامل برانگیزندة بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی است. روش تحقیق مطالعه از لحاظ نتیجه کاربردی و از نظر هدف توصیفی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. کلیه دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به عنوان جامعة آماری بودند که از میان آن ها 253 نفر براساس فرمول کوکران به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری براساس نرم افزار Smart-PLS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بعد رابطه ای و عوامل برانگیزندة فردی بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی تأثیری مثبت و معناداری دارند؛ بنابراین هرچه بعد رابطه ای (اعتماد، هویت و رابطه ی متقابل) بهبود یابد باعث افزایش اشتراک گذاری دانش می شود.
پرونده مقاله
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف آن بررسی رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهشگر با طرح این پرسش که چه رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پر چکیده کامل
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف آن بررسی رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهشگر با طرح این پرسش که چه رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخت. جامعه ی آماری مشتمل بر 56000 از دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه در شهر تهران اعم از دانش آموزان دختر و پسر که در سال تحصیلی 1395-96 مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه مورگان 382 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد سبک های مقابله ای استفاده شد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه دلالت بر این امر داشت که بین سبک های مقابله ای و پیشرفت تحصیلی رابطه ای معکوس وجود دارد، بین سبک مقابله ای مسئله مدار - سبک مقابله ای هیجان مدار و پیشرفت تحصیلی رابطه ای معکوس وجود دارد و سبک هیجان مدار بیشترین سهم را در تبیین پیشرفت تحصیلی دارا می باشد.
پرونده مقاله
رفتارهای شهروندی سازمانی در شیوههای مختلفی به سازمان کمک میکنند. این رفتارها موجب افزایش صرفهجویی در منابع سازمان میشود، کیفیت خدمات را بهبود، کار آیی و عملکرد سازمان را افزایش و هزینهها را نیز کاهش میدهد. در این تحقیق به بررسی وضعیت عدالت سازمانی و رفتار شهروندی چکیده کامل
رفتارهای شهروندی سازمانی در شیوههای مختلفی به سازمان کمک میکنند. این رفتارها موجب افزایش صرفهجویی در منابع سازمان میشود، کیفیت خدمات را بهبود، کار آیی و عملکرد سازمان را افزایش و هزینهها را نیز کاهش میدهد. در این تحقیق به بررسی وضعیت عدالت سازمانی و رفتار شهروندی در گروههای مختلف جمعیت شناختی میپردازیم. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستادی شرکت ملی گاز ایران تشکیل میدهند که تعداد آنها 812 نفر هست. حجم نمونه این تحقیق 261 نفر تعیینشده است. بهمنظور مقایسه متغیرهای تحقیق از آزمونهای مقایسه میانگین دو و یا چند جامعه استفاده میشود. نتایج تحقیق نشان داد که سطح معنیداری آماره آزمون در بحث تحصیلات عدالت سازمانی، سن در رفتار شهروندی و سابقه کاری در عدالت سازمانی کمتر از معیار 0.05 هست؛ بنابراین تفاوت معنیداری در بین گروههای مختلف مطرحشده در جامعه موردبررسی وجود دارد. سایر معیارهای مطرحشده تفاوت معنیداری را در گروههای مختلف جمعیت شناختی نشان ندادهاند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تحلیل عوامل موثر بر سکوت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستاد مرکزی واقع در پردیس دانشگاه علوم پزشکی ا چکیده کامل
هدف این پژوهش تحلیل عوامل موثر بر سکوت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستاد مرکزی واقع در پردیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (معاونت پشتیبانی، معاونت آموزشی، معاونت دانشجویی و معاونت پژوهشی) با تعداد 1264 نفر تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان تعداد 290 پرسشنامه به عنوان حجم نمونه تعیین و توزیع گردید و روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی ساده بود. به منظور تعیین ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای سه پرسشنامه شامل: پرسشنامه ی تعهد کارکنان (آلن و مایر 1997) ؛ پرسشنامه ی سکوت سازمانی (واکلا و دمیتریس 2005) ؛ پرسشنامه ی عوامل موثر بر سکوت سازمانی(محقق ساخته )، به ترتیب 88/0 و 90/0 و 85/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی و آمار استنباطی بیان می شود، بخش آمار استنباطی شامل رویکرد دو مرحله ای تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی تحلیل معادلات ساختاری می باشد. از نرمافزارهای 20SPSS و Amos 20 در این پژوهش استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اجتماعی، مدیریتی، سازمانی و فردی و همچنین زیر مولفه های آن ها بر سکوت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موثر بوده است. همچنین یافته ها نشان داد که رفتار و جو سکوت در سازمان تاثیر منفی بر تعهد کارکنان و مولفه های آن داشت.
پرونده مقاله
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت بیمه ایران بوده است که در این راستا ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی، رسمیت و تمرکز) بهعنوان متغیرهای وابسته و فناوری اطلاعات بهعنوان متغیر مستقل میباشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت بیمه ایران چکیده کامل
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت بیمه ایران بوده است که در این راستا ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی، رسمیت و تمرکز) بهعنوان متغیرهای وابسته و فناوری اطلاعات بهعنوان متغیر مستقل میباشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت بیمه ایران شعب شمال تهران میباشد. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی با رویکرد کاربردی میباشد. روش گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و پیمایشی است. تحقیق حاضر باهدف بررسی تأثیر بهکارگیری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران شعب شمال تهران انجامشده است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت بیمه ایران شعب شمال تهران به تعداد ۳۴۰ نفر میباشد. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان ۱۸۱ نفر تخمین زده شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفادهشده است. روایی پرسشنامه با استفاده ازنظر اساتید محترم و خبرگان مورد تائید قرار گرفت و آلفای کرونباخ، میزان پایایی پرسشنامه را٪۸۰۳ نشان داد برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمارههای توصیفی (جدول و نمودار آماری) و آزمونهای آمار استنباطی (رگرسیون چند متغیره) در قالب نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطه معنیداری بین فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی وجود دارد همچنین معنیداری رابطه رسمیت، پیچیدگی و تمرکز در ساختار سازمانی با فناوری اطلاعات مورد تائید قرار گرفت. شایانذکر است پاسخگویان فناوری اطلاعات را در شرکت موردمطالعه ضعیف ارزیابی نمودند؛ و ساختار سازمانی در شرکت بیمه در حد بالا ارزیابیشده و این به معنای انعطافناپذیر بودن ساختار، وجود بوروکراسی و رسمیت بیشازحد میباشد.
پرونده مقاله