بررسی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی و عوامل برانگیزندة فردی بر اشتراک-گذاری دانش در فضای مجازی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان)
محورهای موضوعی :
مدیریت آموزشی
تاریخ دریافت : 1395/12/13
تاریخ پذیرش : 1395/12/13
تاریخ انتشار : 1395/12/01
کلید واژه:
سرمایه اجتماعی,
اشتراکگذاری دانش,
عوامل برانگیزنده فردی,
دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان,
چکیده مقاله :
باگسترش فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی افراد فرصت های مناسبی را برای اشتراک گذاری دانش فراهم نموده است. عوامل بسیاری بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی تأثیرگذار است. اهدف این پژوهش، بررسی تأثیر ابعاد سرمایه اجتماعی و عوامل برانگیزندة بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی است. روش تحقیق مطالعه از لحاظ نتیجه کاربردی و از نظر هدف توصیفی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. کلیه دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به عنوان جامعة آماری بودند که از میان آن ها 253 نفر براساس فرمول کوکران به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری براساس نرم افزار Smart-PLS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بعد رابطه ای و عوامل برانگیزندة فردی بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی تأثیری مثبت و معناداری دارند؛ بنابراین هرچه بعد رابطه ای (اعتماد، هویت و رابطه ی متقابل) بهبود یابد باعث افزایش اشتراک گذاری دانش می شود.
چکیده انگلیسی:
Expansion of cyberspace in all aspects of people's lives provides opportunities to share knowledge. Many factors affect knowledge sharing in cyberspaceThe purpose of this research was Evaluation of the impact of social capital and individual motivating factor on knowledge sharing in virtual space.This research was descriptive and Applied Survey. The populaition of research was M.A students Islamic Azad University Isfahan Khorasgan Branch. 253 sample were chosen based on Cochran formula and by classes sampling. Tool of data collection is a questionnair. And to analyze data has been used Smart PLS software Findings showed that Relationship and personal factors motivating Positive affect influence on knowledge sharing in virtual space. So whatever the relationship (trust, identity and Interrelationships) can be improved to increase knowledge sharing.
منابع و مأخذ:
توسلی، دکتر غلامعباس؛ امانی کلاریجانی، امرالله. (1391). تحلیل و بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی (با تاکید بر تئوری شبکه)، مطالعاترسانهای، دوره 7، شماره 18، 89- 99.
توسلی، غلامعباس؛ امانی کلاریجانی، امرالله. (1391). سرمایه اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی (سرمایه اجتماعی شبکه)، مجله مدیریت فرهنگی، سال 6، شماره 17، 55-70.
توکلی، عبدالله؛ عزیزپور لیندی، عبدالصمد؛ رضایی، الهام؛ میرزایی، اشراف. (1393)، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مؤلفههای سرمایه فکری (مورد مطالعه: اداره کل امور مالیاتی استان قم)، مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 1، 265-287.
داوری، علی؛ رضازاده، آرش.(1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Pls. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
رفوآ، شبنم؛ عباسی سورکی، فاطمه. (1394)، تأثیر عوامل سازمانی و تکنولوژیکی بر تسهیم دانش در کتابخانهی ملی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 31، شماره 1، 217-239.
شمسی، زهرا؛ محبعلیپور، منیره؛ الوداری، حسن. (1394). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رفتار شهروندی سازمانی، مجله مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 2، شماره 1، صفحات 117-136.
کاظمی، دکتر مهدی؛ وحیدی مطلق، طیبه؛ وحیدی مطلق، سمانه. (1393)، بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال هفتم، شماره 23، 107-128.
موسوی، سید کمال الدین؛ حدادی، فریده. (1390). تحلیل مقایسه ای سرمایه اجتماعی در جهان واقعی و در جهان مجازی: تأکید بر جوانان 15 تا 24 ساله مراجعه کننده به کافینتهای در شهر تهران (سال 1390)، مجله رسانه – نسخه فارسی، دوره 6، شماره 2، شماره پیایی 12، 110-129.
مهدیان راد، امیر احمد؛ فضلی، صفر. (1390)، بررسی تأثیر مدیریت سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش (مطالعه موردی: سازمان امور مالیاتی کشور)، پژوهشنامه مالیات، شماره 12 (مسلسل 60)، 291- 321.
مهربانفر، احسان؛ میقانینژاد، علیرضا. (1393). نقش سرمایه اجتماعی در مدیریت دانش: با نگاهی به صنعت نفت ایران و جهان، ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز، شماره 117، 4-13.
هرندی، عطاءاله. (1393)، تبیین نقش سرمایه اجتماعی و انتقال دانش در یادگیری سازمانی شرکتهای دانش بنیان، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، سال اول، شماره 4، 161-182.
گل محمدی نژاد بهرامی، دکتر غلامرضا؛ مهدوی، مولود. (1390)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در دبیرستان های دخترانه تبریز، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره چهارم، 71-90.
طباطبایی نسب، سید محمد؛ باقری قره بلاغ، هوشمند. (1395). بررسی تأثیر هوش تجاری بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: اداره کل آموزش و پرورش ارومیه)، فصلنامه علمی و پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره چهارم، پیاپی 28، 95-114.
Camps, S., & Marques, P. (2014). Exploring how social capital facilitates innovation: The role of innovation enablers. Technological Forecasting and Social Change, 88, 325-348.
Carmona-Lavado, Antonio and Cuevas-Rodriguez, Gloria and Cabello-Medina, Carmen, (2010), Social and organizational capital: Building the context for innovation, Industrial Marketing Management, vol 39, PP 681–690.
Chang, H. H., & Chuang, S. S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information & management, 48(1), 9-18.
Chen, C. J., & Hung, S. W. (2010). To give or to receive? Factors influencing members’ knowledge sharing and community promotion in professional virtual communities. Information & Management, 47(4), 226-236.
Chiu, C. M., Hsu, M. H., & Wang, E. T. (2006). Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories. Decision support systems, 42(3), 1872-1888.
Chow, W. S., & Chan, L. S. (2008). Social network, social trust and shared goals in organizational knowledge sharing. Information & Management, 45(7), 458-465.
Chumg, H. F., Cooke, L., Fry, J., & Hung, I. H. (2015). Factors affecting knowledge sharing in the virtual organisation: Employees’ sense of well-being as a mediating effect. Computers in Human Behavior, 44, 70-80.
Gagné, M. (2009). A model of knowledge‐sharing motivation. Human Resource Management, 48(4), 571-589.
Hormiga, E., Batista-Canino, R.M. and S_anchez-Medina, A. (2011), “The role of intellectual capital in the success of new ventures”, International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 7 No. 1, pp. 71-92
Hsu, M. H., Ju, T. L., Yen, C. H., & Chang, C. M. (2007). Knowledge sharing behavior in virtual communities: The relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations. International journal of human-computer studies, 65(2), 153-169.
Huvila, I., Holmberg, K., Ek, S., & Widén-Wulff, G. (2010). Social capital in second life. Online Information Review, 34(2), 295-316.
Javakhadze, D., Ferris, S. P., & French, D. W. (2015). Social Capital, Investments, and External Financing. Journal of Corporate Finance.
Kankanhalli, A., Tan, B. C., & Wei, K. K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge repositories: an empirical investigation. MIS quarterly, 113-143.
Lesser, E. L., & Storck, J. (2001). Communities of practice and organizational performance. IBM systems journal, 40(4), 831-841.
Lin, M. J. J., Hung, S. W., & Chen, C. J. (2009). Fostering the determinants of knowledge sharing in professional virtual communities. Computers in Human Behavior, 25(4), 929-939.
Tsai, W., & Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of intrafirm networks. Academy of management Journal, 41(4), 464-476.
Van Acker, F., Vermeulen, M., Kreijns, K., Lutgerink, J., & van Buuren, H. (2014). The role of knowledge sharing self-efficacy in sharing Open Educational Resources. Computers in Human Behavior, 39, 136-144.