نقش برنامه درسی پنهان در جامعهپذیری دانش آموزان (موردمطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بوشهر)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: برنامه درسی پنهان, جامعهپذیری, جو اجتماعی مدرسه, ساختار فیزیکی مدرسه, روابط درون مدرسه, ساختار سازمانی مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان در جامعهپذیری دانش آموزان در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری موردبررسی این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 94-93 میباشد که تعداد 362 نفر از آنها بر اساس روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفتهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با 52 سؤال 4 گزینهای که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیمشده است استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روشهای آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که برنامههای درسی پنهان و ابعاد آن(جو اجتماعی مدرسه،ساختار فیزیکی مدرسه،ساختار سازمانی،روابط درونی مدرسه و تشویق و تنبیه) با جامعهپذیری همبستگی معناداری دارد.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر برنامه درسی پنهان و ابعاد آن 37/0 از تغییرات در وضعیت جامعهپذیری دانش آموزان را تبیین میکند.
The aim of this study was to investigate the role of hidden curriculum in socialization of students in secondary schools in Bushehr. The research method is descriptive as a survey. The statically population of this study included all high school students in Bushehr at 94-93 school year hat 362 of them has been used as an example based on cluster sampling method. The data was collective from the questionnaire with 52 questions 4 options that is based on the Likers scale. To analyze the data were used SPSS software and descriptive and inferential statistical methods. The results showed that the hidden curriculum and its components (social atmosphere of school, school physical structure, organizational structure, relations within the school and reward and punishment) is significantly correlated with sociability.The Multiple regression analysis showed that the hidden curriculum and its dimensions 37/0 of changes in students' socialization explains.
- اسکندری، حسین. (1387). برنامه درسی پنهان. تهران: انتشارات نشر نسیما.
- بیرو، آ.(1378). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان، چاپ سوم
- پیروزنیا، م.(1385). آموزشوپرورش یکی از مهمترین آژانس های اجتماعی شدن، مجله اینترنتی فصل نو www.fasleno.com
- رابرت سون، ی.(1376)، درآمدی بر جامعه، ترجمه حسین بهروان، تهران: انتشارات علمی
- عابدی، احمد و تاجی، مریر. (1380). نقش برنامه ی درسی پنهان مدارس در شکل گیری شخصیت و رفتار
دانشآموزان. فصلنامه ی آموزه: شماره ی 9.
- علاقه بند، ع.(1386). جامعهشناسی آموزشوپرورش، تهران: نشر روان
- فتحی واجارگاه، کورش و واحده چوکده، سکینه. (1385). شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهای برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه علمی و پژوهشی نوآوری های آموزشی: ویژه نامه ی نو آوری در تربیت شهروندی، شماره 17، سال پنجم.
-گلشن فومنی، م ر.(1382). جامعهشناسی آموزشوپرورش، تهران: نشر دوران، چاپ سوم
-گیدنز، آ.(1386). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی
مهرمحمدی، محمود. (1381). برنامه ریزی درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازاها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی
-Hubert, Jaque line(2000). The Role of the Hidden curriculum Research 2. csci. educ. Ubc. Ca/socloo/concept map/ terms/hidden -curriculum, php-15k
-Marlow Stacey, Minehira Norman. (2008).principals as curriculum leaders: New perspectives for the 21 st century. From http://www. Pre.org. 2008/1/03.