این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 89-88 تشکیل میدهند که 900,23 نفر هستد و به صورت نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده
چکیده کامل
این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیمسال اول 89-88 تشکیل میدهند که 900,23 نفر هستد و به صورت نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده با استفاده از جدول مُرگان 384 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش مذکور 2 پرسشنامه استاندارد سریا شرینگ و کالات است که ضریب آلفای کرونباخ در هوش هیجانی 89/0 و مهارتهای مقابله با استرس 92/0 میباشد. ابعاد اصلی هوش هیجانی با عنایت به مبانی نظری به 5 مؤلفه تقسیم میشود: 1. خودآگاهی 2. مدیریت بر خود 3. آگاهی اجتماعی 4. مهارت های اجتماعی 5. خودانگیزی.
مؤلفههای اصلی مهارتهای مقابله با استرس به دو دسته کلی تقسیم میشود: 1. مهارتهای کنارآیی متمرکز بر مسئله 2. مهارت های کنارآیی متمرکز بر هیجان. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل (ضریب همبستگی، تحلیل واریانس، آزمون فریدمن) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که 1. بین مؤلفه خودآگاهی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس هیچ رابطهای وجود ندارد. 2. بین مؤلفه خودانگیختگی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس رابطه معنیداری وجود دارد. 3. بین مؤلفه همدلی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس رابطه معنیداری وجود دارد. 4. بین مؤلفه مهارتهای اجتماعی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس رابطه معنیداری وجود دارد. 5. بین مؤلفه خودتنظیمی هوش هیجانی و مهارتهای مقابله با استرس رابطه معنیداری وجود ندارد. آزمون فریدمن رتبهبندی مؤلفهها را این گونه بیان میکند: 1. خودآگاهی، 2. خودتنظیمی، 3. همدلی، 4. مهارتهای اجتماعی و 5. خودانگیختگی.
پرونده مقاله