• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت‌های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
        این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت‌های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیم‌سال اول 89-88 تشکیل می‌دهند که 900,23 نفر هستد و به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی ساده چکیده کامل
        این پژوهش با عنوان بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت‌های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیم‌سال اول 89-88 تشکیل می‌دهند که 900,23 نفر هستد و به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی ساده با استفاده از جدول مُرگان 384 نفر انتخاب شده‌ است. ابزار پژوهش مذکور 2 پرسشنامه استاندارد سریا شرینگ و کالات است که ضریب آلفای کرونباخ در هوش هیجانی 89/0 و مهارت‌های مقابله با استرس 92/0 می‌باشد. ابعاد اصلی هوش هیجانی با عنایت به مبانی نظری به 5 مؤلفه تقسیم می‌شود: 1. خودآگاهی 2. مدیریت بر خود 3. آگاهی اجتماعی 4. مهارت های اجتماعی 5. خودانگیزی. مؤلفه‌های اصلی مهارت‌های مقابله با استرس به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: 1. مهارت‌های کنارآیی متمرکز بر مسئله 2. مهارت های کنارآیی متمرکز بر هیجان. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل (ضریب همبستگی، تحلیل واریانس، آزمون فریدمن) استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که 1. بین مؤلفه خودآگاهی هوش هیجانی و مهارت‌های مقابله با استرس هیچ رابطه‌ای وجود ندارد. 2. بین مؤلفه‌ خودانگیختگی هوش هیجانی و مهارت‌های مقابله با استرس رابطه معنی‌داری وجود دارد. 3. بین مؤلفه همدلی هوش هیجانی و مهارت‌های مقابله با استرس رابطه معنی‌داری وجود دارد. 4. بین مؤلفه‌ مهارت‌های اجتماعی هوش هیجانی و مهارت‌های مقابله با استرس رابطه معنی‌داری وجود دارد. 5. بین مؤلفه‌ خودتنظیمی هوش هیجانی و مهارت‌های مقابله با استرس رابطه معنی‌داری وجود ندارد. آزمون فریدمن رتبه‌بندی مؤلفه‌ها را این گونه بیان می‌کند: 1. خودآگاهی، 2. خودتنظیمی، 3. همدلی، 4. مهارت‌های اجتماعی و 5. خودانگیختگی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه بین فشارهای روانی با اثربخشی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران
        هدف اساسی این پژوهش تعیین میزان فشار روانی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، تعیین میزان اثر بخشی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، تعیین رابطه میزان فشارهای روانی مدیران با اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، می باشد. جامعه آماری آن شامل چکیده کامل
        هدف اساسی این پژوهش تعیین میزان فشار روانی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، تعیین میزان اثر بخشی مدیران مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، تعیین رابطه میزان فشارهای روانی مدیران با اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی دخترانهٔ شهر تهران، می باشد. جامعه آماری آن شامل کلیهٔ مدیران و دبیران رسمی مدارس راهنمایی تحصیلی دخترانه مناطق 19 گانه شهر تهران تشکیل می‌دهد،که به شیوهٔ نمونه گیری تصادفی ساده و چند مرحله ای ،تعداد 97 نفر مدیر مدرسه از بین مدیران زن مدارس راهنمایی شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب و از هر مدرسه نیز 3 دبیر جمعاً به تعداد 291 نفر برای سنجش اثر بخشی مدیران انتخاب و تحقیق انجام شد. ابزار سنجش،از دو نوع پرسشنامهٔ فشار روانی وپرسشنامه اثربخشی اجرا شد .در این تحقیق از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که:1) بین فشارهای روانی و اثر بخشــی مدیران 2) فشارهای روانی ناشی ازعوامل برون سازمانی و درون سازمانی 3) اثر بخشی مدیران مدارس رابطهٔ معنی دار و معکوس وجود دارد. هرچه فشارهای روانی ناشی ازعوامل درون سازمانی و برون سازمانی افزایش یابد، اثر بخشی کاهش پیدا می کند: بین فشار روانی با هر یک از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و زیر عامل های آن رابطه معنی داری مثبت و مستقیم وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکده‌های فنی وحرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری تمامی رؤسای مراکز آموزشی و فرهنگی سما و رؤسا و معاونان آموزشکده های فنی و حرفه ای سما در سراسر کشور به ت چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه و نمونه آماری تمامی رؤسای مراکز آموزشی و فرهنگی سما و رؤسا و معاونان آموزشکده های فنی و حرفه ای سما در سراسر کشور به تعداد 345 نفر انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که دارای 100 سؤال چهار گزینه ای با استفاده از مقیاس لیکرت تهیه شده است. روایی آن توسط بیست نفر از صاحب نظران تأیید و پایایی آن هم از طریق الفای کرنباخ محاسبه و ضریب پایایی 86/0تعیین شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مهم ترین راهکارهای توسعه کارآفرینی در آموزشکده‌های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی در ابعاد، ایجاد فرهنگ کارآفرینی، ایجاد مدیریت کارآفرین، توسعه آموزش کارآفرینی، ایجاد ساختار کارآفرینانه، تجاری سازی تحقیقات، توسعه یادگیری مستمر، تأمین منابع مالی کارآفرینانه، بازاریابی کارآفرینانه و توسعه کارآفرینی از طریق منابع انسانی خلاق و نوآور در دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی و مقایسه مهارت های حرفه ای معلمان دروس علوم پایه وعلوم انسانی دوره راهنمایی شهرستان بهشهر به منظور ارائه روش های ارتقای کیفی این مهارت ها1
        هدف اینپژوهش بررسی و مقایسه مهارت های حرفه ای معلمان دروس علوم پایه وعلوم انسانی در دوره راهنمایی است. روش انجام پژوهش زمینه ای است وجامعه آماری کلیه معلمان شاغل به تدریس در دروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی90- 89 به تعداد 255 نفر و چکیده کامل
        هدف اینپژوهش بررسی و مقایسه مهارت های حرفه ای معلمان دروس علوم پایه وعلوم انسانی در دوره راهنمایی است. روش انجام پژوهش زمینه ای است وجامعه آماری کلیه معلمان شاغل به تدریس در دروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی90- 89 به تعداد 255 نفر و نمونه آماری 150 نفر از معلمان زن و مرد می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه محقق ساخته (خودسنجی معلمان) و چک لیست (مشاهده تدریس) (حاوی 25 سوال با مقیاس لیکرت) استفاده شده است. داده ها در دو سطح توصیفی (با استفاده از جداول توزیع فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (با استفاده از آزمونT و تجزیه وتحلیل واریانسANOVA وآزمون تعقیبی توکی وشفه) وبا نرم افزار Spss مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفت .عمده ترین یافته های پژوهشی این است که میزان آگاهی معلمان از مهارت‌های حرفه ای در دروس علوم پایه و علوم انسانی با کسب میانگین (5/103) در آزمون خودسنجی و (45/77) در چک لیست (مشاهده تدریس) متفاوت است. با توجه به سطح معنی داری در آزمون چک لیست (Sig =0/04 <0/05) نتیجه گرفته می شود که میزان آگاهی معلمان از مهارت‌های حرفه ای در دروس علوم پایه و علوم انسانی متفاوت است. این نتیجه درباره 4 مولفه مهارت های حرفه ای معلمان نیز به دست آمده است که نتایج جدول آزمون توکی، شفه نشان می دهد که مؤلفه روش تدریس، بیشترین میزان آگاهی و سپس طراحی آموزشی و ارزشیابی و در آخر تکنولوژی آموزشی کمترین میزان را دارا بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسه عملکرد مدیریت دبیرستان های دخترانه دولتی و غیر دولتی شهر تهران
        هدف تحقیق حاضر، مقایسۀ عملکرد مدیران دبیرستان های دخترانه دولتی و غیردولتی شهر تهران بود. برای این منظور از بین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران دو منطقۀ 8 و 13 انتخاب شدند تا به روش پیمایشی از والدین دانش آموزان نظر سنجی به عمل آید. این نظرسنجی به کمک پرسشنامۀ محقق ساختۀ چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر، مقایسۀ عملکرد مدیران دبیرستان های دخترانه دولتی و غیردولتی شهر تهران بود. برای این منظور از بین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران دو منطقۀ 8 و 13 انتخاب شدند تا به روش پیمایشی از والدین دانش آموزان نظر سنجی به عمل آید. این نظرسنجی به کمک پرسشنامۀ محقق ساختۀ 22 سؤالی با گزینه های کاملاً موافق، موافق، تاحدودی موافق، مخالف، کاملاً مخالف انجام شد. اعضای جامعۀ آماری 1100 نفر بودند که براساس جدول مورگان 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند .با این حال، به دلیل پیش بینی افت پرسشنامه ها تعداد 320 نسخه در بین نمونه ها توزیع شد که اطلاعات 305 نسخۀ آن قابل استخراج بود. پس از محاسبات آماری و استفاده از t همبسته، مشخص شد که تفاوت ترغیب دانش آموزان به فعالیت و رقابت علمی، استفادۀ مدارس از ابزار و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، روابط انسانی حاکم برمدارس، و کیفیت مدیریت مدارس در دو گروه مدرسه معنی دار بوده، شرایط دبیرستان های غیردولتی دخترانه مطلوب تر است. اما از لحاظ نظارت بر مدرسه و دانش آموزان، سلامت محیط مدارس، و ویژگی های کلی مدیران بین دو گروه مدرسه تفاوت معنی دار وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیر داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی نوجوانان
        هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی در نوجوانان دانش آموز پایه سوم راهنمایی شهرستان تنکابن بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه نوجوانان دانش آموز سال سوم راهنمایی شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 89-88 به تعداد 1686 نفر می چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی در نوجوانان دانش آموز پایه سوم راهنمایی شهرستان تنکابن بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه نوجوانان دانش آموز سال سوم راهنمایی شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 89-88 به تعداد 1686 نفر می باشد. تعداد 50 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته بود. این پرسشنامه 36 گزینه ای پرسشگری فلسفی و ابعاد آن (تغییر، تردید، کاوشگری و پیچیدگی) را مورد بررسی قرار داد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته های بدست آمده از تحقیق نشان داد که داستان های مثنوی معنوی مولانا بر میزان مهارت پرسشگری فلسفی و ابعاد آن بعد تردید، بعد کاوشگری، بعد پیچیدگی و بعد تغییر مؤثر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - پیش بینی سرمایه اجتماعی دانشجویان بر اساس متغیرهای زمینه ای
        هدف پژوهش حاضر پیش بینی سرمایه اجتماعی دانشجویان بر اساس متغیرهای زمینه ای بود. چهارچوب نظری بر اساس نظریه های پاتنام، کلمن، بوردیو، فیلد و فوکویاما انتخاب شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. نمونه آماری شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلا چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر پیش بینی سرمایه اجتماعی دانشجویان بر اساس متغیرهای زمینه ای بود. چهارچوب نظری بر اساس نظریه های پاتنام، کلمن، بوردیو، فیلد و فوکویاما انتخاب شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. نمونه آماری شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 11 بود که به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه سرمایه اجتماعی و پرسشنامه محقق ساخته بود. یافته ها با استفاده از تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بسیاری از متغیرهای زمینه ای قادر به پیش بینی مؤلفه های سرمایه اجتماعی (اعتماد تعمیم یافته، مشارکت رسمی- مدنی، مشارکت مذهبی، هنجار معامله متقابل، پیوند دوستی- همسایگی، پیوند دوستی خانوادگی و اعتماد نهادی) می‌باشند. تحلیل رگرسیون گام به گام برای تبیین مؤلفه های سرمایه اجتماعی توسط متغیرهای زمینه ای بیانگر این بود که میزان اعتماد نهادی زنان بالاتر از مردان است. اشتغال فقط توانست مشارکت رسمی- مدنی را پیش بینی کند. میزان مشارکت رسمی- مدنی دانشجویان کارشناسی بالاتر از کاردانی بود. رشته تحصیلی در حالت کلی سرمایه اجتماعی را پیش بینی می کند. بین رشته های تحصیلی در همه مؤلفه‌ها بغیر از اعتماد نهادی تفاوت معنی دار است. میزان اعتماد تعمیم یافته و مشارکت رسمی- مدنی افراد متأهل بیشتر از افراد مجرد می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - سیره مدیریتی پیامبر(ص) در مواجهه با اهل کتاب
        مدیریت، از مهم ترین اصول در زندگی فردی و اجتماعی است؛ چرا که مدیریت صحیح و کار آمد موجبات شکوفایی استعدادها و سرمایه های مادی، معنوی و انسانی را مهیا کرده و به موازات آن رشد، تکامل و توسعه همه جانبه به جریان خواهد افتاد. در آموزه های دینی نیز به این اصل مهم توجه و تأکی چکیده کامل
        مدیریت، از مهم ترین اصول در زندگی فردی و اجتماعی است؛ چرا که مدیریت صحیح و کار آمد موجبات شکوفایی استعدادها و سرمایه های مادی، معنوی و انسانی را مهیا کرده و به موازات آن رشد، تکامل و توسعه همه جانبه به جریان خواهد افتاد. در آموزه های دینی نیز به این اصل مهم توجه و تأکید شده است. چه در آیات قرآن و چه در روایات با معرفی الگوهایی به شرایط مدیریت صحیح اشاره شده است، تا کسانی که می خواهند مدیریت جامعه را بر عهده بگیرند، ضمن برخورداری از آن شرایط، از الگوهای الهی پیروی نمایند. در این پژوهش تلاش براین است تا به سیره مدیریتی پیامبر (ص) در مواجهه با اهل کتاب بپردازیم، انسانی که آخرین هدایت کننده بشر به سوی سعادت و حاصل آخرین پیام رهایی انسان از تاریکی ها به سوی روشنایی مطلق است. پرونده مقاله