چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‎هائی چند از مدیریت داده‎های پژوهشی در کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7؛ بررسی وضعیت موجود و ارائه یک مدل مفهومی انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی با استفاده از رویکرد دلفی است که در 3 مرحله انجام گر چکیده کامل
چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‎هائی چند از مدیریت داده‎های پژوهشی در کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7؛ بررسی وضعیت موجود و ارائه یک مدل مفهومی انجام شد. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه تلفیقی با استفاده از رویکرد دلفی است که در 3 مرحله انجام گردید. جامعه آماری پژوهش خبرگان کتابخانه‎های دانشگاهی قطب 7 کشور بودند؛ برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه‎گیری نیز از آلفای کرونباخ، و روایی محتوایی استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده‎های کیفی از روش داده بنیاد و داده‎های کمی از شاخصهای توصیفی، برازش و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافتهها: میانگین بارهای عاملی مولفه‎های مدیریت داده بالاتر از 8/0و قابل قبول بوده است. با اطمینان 99 درصد، نکوئی برازش مدلهای اندازهگیری مؤلفههای 12گانه (زیرساخت‎های داده؛ نقش نظارتی؛ استفاده مجدد؛ بودجه؛ سازماندهی؛ خدمات اطلاعاتی؛ اشتراکگذاری؛ آموزش و بهروزرسانی؛ توزیع و انتشار؛ سیاستگذاری؛ ذخیره و نگهداری؛ حفاظت محتوای دادهها) تایید شد. نتایج آزمون t در بخشکمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و موجود مدیریت داده در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی قطب7، تفاوت معناداری (50/80= t-value) وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به مطلوب در حد پایینتر از متوسط بوده است. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که مقوله محوری مطالعه حاضر مشتمل بر 12 بعد و 38 مولفه است که با توجه به شرایط علی، زمینه‎ای و میانجی، مهمترین آنها مورد بررسی قرار گرفت و راهبردهای تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است.
پرونده مقاله
هدف از انجام تحقیق حاضر، طراحی و اعتباربخشی محیط برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی بوده است. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی، نظام مقوله بندی قیاسی به واکاوی متون و پژوهشهای بین المللی نو و بدیع در ارتباط با برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی چکیده کامل
هدف از انجام تحقیق حاضر، طراحی و اعتباربخشی محیط برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی بوده است. پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی، نظام مقوله بندی قیاسی به واکاوی متون و پژوهشهای بین المللی نو و بدیع در ارتباط با برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی پرداخته است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیکی بوده که با روش نمونه گیری هدفمند متوالی، از نوع نمونه گیری نظری و از طریق ابزار فیش برداری، اطلاعات جمع آوری شده و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده منجر به ارایه الگوی محیط برنامه های درسی مغزمحور مبتنی بر زیبایی شناسی، دارای پنج عنصر از بین 9 عنصر برنامه درسی کلاین شده است که عبارتند از: عنصر هدف شامل: توجه به شیوه های مختلف و جنبه های گوناگون ادراک در یادگیری، تقویت مغز در تمام فعالیتها، توسعه نظم رشد شناختی زیبایی شناسانه، تجسم در یادگیری، توسعه یادگیری با تفکر انتقادی. عنصر محتوا شامل: انعطاف پذیری مغز، ترسیم آینده نگری، تکنیک های خلاقیت و ایجاد تجارب حسی درونی عمیق بر اساس تلفیق مغز و هنر. عنصر استراتراتژهای یاددهی– یادگیری شامل: تمرین و فعالیت محوری، روش های متنوع، تدریس فرایند محور. عنصر محیط شامل: محیط شاد، محیط یادگیری فعال، محیط زیبایی شناسانه، محیط جذاب، محیط در جهت یادگیری عمیق و محیط دلپذیر. عنصر ارزشیابی شامل: توجه به تفاوت های فردی، استفاده از تکنیک مستمر و عملی، ارزیابی انعطاف پذیر، ارزشیابی خلاقانه سازگار با مغز.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق، شناسایی مؤلفههای استقرار مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر میباشد. این پژوهش از نوع تحقیقات، نظری و رویکرد آن با توجه به اهداف پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون میباشد. جهت جمعآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده گردید. جهت بهر چکیده کامل
هدف این تحقیق، شناسایی مؤلفههای استقرار مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر میباشد. این پژوهش از نوع تحقیقات، نظری و رویکرد آن با توجه به اهداف پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون میباشد. جهت جمعآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده گردید. جهت بهرهگیری از نظرات کارشناسان و مدیران اداره کل، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با حداکثر تنوع، 32 نفر از مدیران و متخصصانی که اطلاعات مورد نیاز پژوهش را در اختیار داشتند، انتخاب و از طریق مصاحبه عمیق، اطلاعات مورد نیاز پژوهش جمعآوری گردید. مصاحبه تا رسیدن اطلاعات به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. سوالات این مصاحبه بر اساس مرور ادبیات تحقیق تهیه شد و به منظور مناسب بودن و کفایت توسط چند نفر از استادان و صاحبنظران مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. دادههای به دست آمده از مصاحبهها در فاصله کوتاهی پس از انجام مصاحبهها نسخهبرداری، دستهبندی و تحلیل شدند. جهت اعتباریابی نتایج، از روش قابلیت باورپذیری، قابلیت انتقالپذیری، قابلیت اطمینانپذیری و قابلیت تأیید پذیری، بهره گرفته شد. همچنین، برای افزایش اعتماد، در جریان کدگذاریها از دو کدگذار استفاده شد. بر اساس نتایج، سه مولفه به عنوان مولفههای مؤثر بر پیاده سازی نظام مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر مورد شناسایی قرار گرفت، که شامل زیرساختهای فنی، زیرساختهای انسانی و زیرساختهای سازمانی میباشد.
پرونده مقاله
هدف از انجام این پژوهش کاربرد روش دیمتل برای شناسایی عوامل موثر بر سلامت نظام اداری جهت تحقق حکومت داده باز در دستگاههای دولتی در استان مازندران میباشد. روش پژوهش حاضر از منظر ماهیت از نوع پژوهشهای بنیادی (اکتشافی) است و جهت بررسی اهداف پژوهش، از روش ترکیبی (کیفی- کم چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش کاربرد روش دیمتل برای شناسایی عوامل موثر بر سلامت نظام اداری جهت تحقق حکومت داده باز در دستگاههای دولتی در استان مازندران میباشد. روش پژوهش حاضر از منظر ماهیت از نوع پژوهشهای بنیادی (اکتشافی) است و جهت بررسی اهداف پژوهش، از روش ترکیبی (کیفی- کمی) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش مدیران دستگاههای دولتی استان مازندران هستند که مدرک تحصیلی آنها کارشناسی ارشد به بالا است و حداقل 10 سال سابقه مدیریت در دستگاه دولتی فعلی را دارند. نمونه آماری نیز با روش نمونهگیری نظری تا رسیدن شاخصها به اشباع نظری تعیین گردید. تعداد نمونه در این پژوهش با توجه به مصاحبههای باز انجام شده و شیوع بیماری کووید 19 که کمی نمونهگیری باز پژوهش را تحت تأثیر خود قرار داد به 25 نفر از مدیران دستگاههای دولتی استان مازندران، محدود شد که همگی به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. اطلاعات و دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده در بخش کیفی از روش گرندد تئوری و در بخش کمی از روش دیمتل بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد: عوامل علی، مداخلهگر، محوری، زمینهای– فردی و محیطی بر سلامت نظام اداری در جهت تحقق حکومت داده باز در استان مازندران تأثیر داشته و طبق مدل بدست آمده
پرونده مقاله
مهمترین عاملی که میتواند منجر به افزایش میزان مصرف فرهنگی در شهر شود ارتقاء سطح فرهنگشهروندی و درواقع داشتن فرهنگ مصرف فرهنگی از سوی شهروندان است. این مهم در گروِ وجود شهروندفرهنگی است. شهروندفرهنگی لازمه توسعهپایدار یک شهر رو به رشد است. این که مدیران شهری، مصرف چکیده کامل
مهمترین عاملی که میتواند منجر به افزایش میزان مصرف فرهنگی در شهر شود ارتقاء سطح فرهنگشهروندی و درواقع داشتن فرهنگ مصرف فرهنگی از سوی شهروندان است. این مهم در گروِ وجود شهروندفرهنگی است. شهروندفرهنگی لازمه توسعهپایدار یک شهر رو به رشد است. این که مدیران شهری، مصرف فرهنگی را از ضرورتهای توسعه شهر بدانند و آنرا در برنامه های تفصیلی و توسعهای شهر لحاظ کنند. هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی شهروند فرهنگی در شهر تهران بود. بدین منظور از روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استراوس و کوربین استفاده شد. 20 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با نمونهگیری هدفمند با کارشناسان مرتبط که حداقل 2 سال در زمینه امور فرهنگی سابقه کار داشتند انجام گرفت و به منظور ارزیابی اعتبار الگوی تدوینشده به 10 تن از اساتید و کارشناسان و نخبگان فرهنگی در دانشگاه به طور مجزا، ارائه و نظرات آنها جهت اصلاح و تعدیل اخذ گردید. پدیده اصلی تحقیق "شهروندفرهنگی" نام گرفت. شرایط علی شهرونفرهنگی، سرمایهفرهنگی، اهداف فرهنگی، هویت اجتماعی، مشارکت فرهنگی، حقوق فرهنگی، هوش فرهنگی، تعاملات خانوادگی، تفاوتهای فرهنگی، مصرف رسانه و امنیت فرهنگی شناسایی شد. و استراتژی های تحقیق بدین شرح به دست آمد؛ هویت مدار بودن و اخلاق مداری که در بعد معتاگرا گنجانده شد، مشارکت و همدلی و سلامت در بعد زیست پذیر و خلاقیت که در بعد انسان محوری دسته بندی شد. پیامدهای حاصل از پژوهش افزایش بنیه اعتقادی، مسئولیت پذیری اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، اعتماد عمومی بین شهروندان، نظم عمومی و ارتقای کارآفرینی اجتماعی شناسایی شد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه این الگو در سطح مدیران هنرستانهای فنی و حرفه ای صورت گرفته است. پژوهش به روش آمیخته اکتشافی و با رویکرد داده بنیاد از نوع خود ظهور انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بعد کیفی، همه خبرگان عرصه تعلیم و تربیت و در بعد کمی، مدیران هنرستانهای چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ارائه این الگو در سطح مدیران هنرستانهای فنی و حرفه ای صورت گرفته است. پژوهش به روش آمیخته اکتشافی و با رویکرد داده بنیاد از نوع خود ظهور انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بعد کیفی، همه خبرگان عرصه تعلیم و تربیت و در بعد کمی، مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای شهرستانهای استان تهران به تعداد (224 نفر) تشکیل می دهند. روش نمونه گیری در بعد کیفی روش آگاهانه ازنوع هدفمند گلوله برفی و دربخش کمی، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. حجم نمونه در مصاحبه با 18 نفرخبره به اشباع نظری رسید و در بعد کمی بر اساس فرمول مورگان، تعداد( 141 )نفر تعیین شد. ابزار سنجش در بعد کیفی فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که بعد از پایان مراحل کدگذاری باز ، محوری و انتخابی، توسط خبرگان تایید شد . اعتبار پرسشنامه در بخش کمی از طریق آلفای کرونباخ اندازه گیری شد، آلفای کل برابر با 98/0 بود.. تجزیه وتحلیل داده ها در بعد کیفی، به مدد کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی در قالب توصیف و تحلیل داده ها صورت گرفت. یافته های پژوهش بعد دانش، نگرش، توانایی های فکری وذهنی، توانایی های مدیریتی، مهارت های مدیریتی عملکردی، مهارت های میان فردی، مهارت های مدیریتی تعالی و بهبود، مهارت های رهبری تحول آفرین، مهارت های حرفه ای و شغلی، ویژگی های روان شناختی و شخصیتی را به عنوان ابعاد 10 گانه الگوی توسعه حرفه ای با 39 مولفه و320 شاخص، شناسایی و تایید کرد.
پرونده مقاله
در پژوهش حاضر به ارائه الگوی بهرهوری اعضای هیات علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف؛ کاربردی و از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد نوظهور است . جامعه آماری مورد نظر پژوهش حاضر را شامل کلیه خبرگان حوزه مربو چکیده کامل
در پژوهش حاضر به ارائه الگوی بهرهوری اعضای هیات علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است. روش پژوهش حاضر از نظر اهداف؛ کاربردی و از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد نوظهور است . جامعه آماری مورد نظر پژوهش حاضر را شامل کلیه خبرگان حوزه مربوطه تشکیل می دهد که براساس روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی و اشباع نظری تعداد 20نفر خبره حجم نمونه را شامل می شود.. ابزار سنجش پژوهش حاضر را یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته تشکیل داد .که در آن ، ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های الگوی بهرهوری اعضای هیات علمی تنظیم شد.برای فرم مصاحبه مذکور ابتدا کلیه الگوها، یافته ها، مطالعات و تئوری های ملی وجهانی بررسی شده و سپس توسط کد گذاری باز، شاخص ها احصا شدند و بعدتوسط کدگذاری محوری،در قالب ابعاد،مولفه ها وشاخص ها مقوله بندی شد . برای 20نفر از خبرگان حوزه مربوطه ارسال وبه مدد کد گذاری انتخابی از طریق مصاحبه ،فن دلفی وبارش فکری بر روی خبرگان اجرا و این روند تا اشباع نظری استمرار داشت..پس از تایید نهایی واولویت بندی خبرگان در خصوص ابعاد،مولفه ها وشاخص های سازنده الگوی مذکور این مهم در قالب یک الگو ترسیم، ومجددا الگوی مذکور توسط خبرگان اعتبار یابی شد.روش تجزیه وتحلیل داده ها کیفی بوده ودر نهایت 5بعد،13مولفه و102شاخص نهایی گردید.
پرونده مقاله
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با سلامت روان معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی شهر خوی می باشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 550 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ا چکیده کامل
چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک های مدیریت کلاس با سلامت روان معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی شهر خوی می باشد. بر اساس جدول مورگان تعداد 550 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق پرسشنامه مدیریت کلاس محقق ساخته و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ بود. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که بین سبک دانش آموز محور و سلامت جسمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین سبک دانش آموز محور با اضطراب و با بی قراری و با افسردگی رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. بین سبک معلم محور با سلامت جسمانی رابطه منفی و معنی دار و با اضطراب با بی قراری و با افسردگی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. سبک دانش آموز محور، متغیرهای سلامت جسمانی، اضطراب، بی قراری، افسردگی را به طور معناداری تبیین و پیش بینی می کند. همچنین سبک معلم محور، متغیرهای سلامت جسمانی، اضطراب، بی قراری، افسردگی را به طور معناداری تبیین و پیش بینی می کند.کلیدواژگان:سبک مدیریت کلاس، دانش آموز محور، معلم محور، سلامت روان، سلامت جسمانی، اضطراب، بی قراری، افسردگی.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق طراحی مدل عوامل مؤثر بر همکاری آموزشوپرورش و شهرداریها جهت تحقق اهداف سند تحول آموزشوپرورش با رویکرد گراندد تئوری است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد ( گراندد تئوری) بهعنوان روش تحقیق استفادهشده است. روش گردآوری دادهها چکیده کامل
هدف از این تحقیق طراحی مدل عوامل مؤثر بر همکاری آموزشوپرورش و شهرداریها جهت تحقق اهداف سند تحول آموزشوپرورش با رویکرد گراندد تئوری است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد ( گراندد تئوری) بهعنوان روش تحقیق استفادهشده است. روش گردآوری دادهها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبههای عمیق و باز با 25 نفر از مدیران، معاونان، کارشناسان و معلمان آگاه به موضوع پژوهش است. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفادهشده است. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که داد که 34 کد مفهومی و 11 مقوله اصلی، از مهمترین عوامل مؤثر بر همکاری آموزشوپرورش و شهرداریها جهت تحقق اهداف سند تحول آموزشوپرورش میباشد. همچنین از راهبردهای پیشنهادی مؤثر برای همکاری بیشتر، میتوان به عقد قرارداد بین آموزشوپرورش و شهرداری و همچنین برنامهریزی را عنوان نمود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی می باشد. از نظر اهداف کاربردی از نظر دادهها کمی از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری کلیه اعضای جذب هیأتعلمی دانشگاه فنی وحرفه ای 234 نفر می باشند از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 132نفر ن چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های سازنده جذب اعضای هیات علمی می باشد. از نظر اهداف کاربردی از نظر دادهها کمی از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری کلیه اعضای جذب هیأتعلمی دانشگاه فنی وحرفه ای 234 نفر می باشند از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 132نفر نمونه انتخاب شدند.ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه که برابر 91/ 0 و روایی آن به کمک روایی همزمان و CVR انجام شد. برون داد اولیه نشان میدهد دترمینان ماتریس همبستگی غیر از صفر و نتیجه آزمون کرویت بارتلت از لحاظ آماری در سطح کمتر 0001/0 معنادار است. برونداد عاملهای 25گانه با روش PC و شیوه واریماکس دوران و دادههایی که مشترکاً با یک عامل همبسته بودند تشکیل یک پاره تست دادهاند. نتایج تحلیل عاملی پژوهش به ترتیب اولویت 8 بعد، 25 مؤلفه و 128 شاخص به عنوان عوامل سازنده جذب اعضای هیات علمی معرفی شدند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای شکلگیری مدل اعتماد اجتماعی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1399 میباشد.روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نوع آمیخته (کیفی - کمی) انجام شد. حجم نمونه در بخش کیفی14 نفر از صاحبنظران، خبرگان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای شکلگیری مدل اعتماد اجتماعی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1399 میباشد.روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نوع آمیخته (کیفی - کمی) انجام شد. حجم نمونه در بخش کیفی14 نفر از صاحبنظران، خبرگان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بودند که بهطور هدفمند انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. به طوری که دادههای لازم براساس اشباع نظری جمعآوری گردید و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته با 110 گویه و به طیف لیکرت نسبت به جمعآوری دادهها اقدام شد.یافتههای این تحقیق عبارتند از اینکه در شکلگیری اعتماد اجتماعی دانشآموزان، عواملی همچون مثبتاندیشی، انضباط اجتماعی، احترام، تعهد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انعطافپذیری، حمایت اجتماعی، کمالگرایی، ثبات هیجانی، خودکارآمدی، اعتماد به نفس، تطابقپذیری با محیط مدرسه، کنجکاوی، وفاداری به ارزشها، مصمم بودن، انضباط کاری، پشتکار، مهربانی و تواضع شناسایی گردید و براساس تحلیل آماری استنباطی در بخش کمی مورد تأیید قرار گرفتند. بنابراین برای اینکه شکلگیری اعتماد اجتماعی دانشآموزان در مدارس رشد و توسعه پیدا کند، باید تمام عوامل مطروحه در مدارس بهطور هماهنگ توسعه پیداکنند.زیرا دستیابی به رشد و توسعه فرهنگ اعتماد اجتماعی، مستلزم آن است که نظام آموزش و پرورش از برنامهریزی دقیق با نیازهای جامعه برخوردار باشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی فاکتورهای موثر بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر شناسایی و ارزیابی فاکتورهای موثر بر پایدارسازی کسب و کارهای دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران بود. برای تعیین نمونههای این پژوهش و تعیین این گروه از خبرگان از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به تعداد 20 نفر استفاده شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کل کلیه کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران به تعداد 2522 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشه بندی شده، 310 نفر بهعنوان آزمودنی انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها محاسبه شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی روش داده بنیان و کدگذاری سه مرحله ای بود. در بخش استنباطی و کمی برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل فردی، سازمانی و محیطی بر پایداری کسب و کار تاثیر دارند.
پرونده مقاله
این پژوهش به بررسی نقش دانش ضمنی می پردازد که اثربخشی و بهره وری سازمانی را نشان می دهد. برای انجام این تحقیق و ارزیابی اعتبار مدل و فرضیه های آن، 250 پرسشنامه به صورت نمونه برداری تصادفی با استفاده از فرمول Cochran در بین مدیران و کارمندان شعب مختلف بانک سپه در شهر تهر چکیده کامل
این پژوهش به بررسی نقش دانش ضمنی می پردازد که اثربخشی و بهره وری سازمانی را نشان می دهد. برای انجام این تحقیق و ارزیابی اعتبار مدل و فرضیه های آن، 250 پرسشنامه به صورت نمونه برداری تصادفی با استفاده از فرمول Cochran در بین مدیران و کارمندان شعب مختلف بانک سپه در شهر تهران توزیع و تعداد 210 پرسشنامه دریافت شد. فرمول Cochran با 0.05 درصد سطح خطا، 95 درصد سطح دقت و اندازه نمونه بیشتر از 196 در نظر گرفته شد. اعتبار پرسشنامه ها با استفاده از روش اعتبارپذیری محتوا مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اطمینان پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد. نتایج نشان می دهد که ضریب آلفا برای کل پرسشنامه دارای سطح بالای روایی 0.974 درصد است. همچنین اثبات شد که تاثیر مثبت این عوامل بر نوآوری و رقابت پذیری سازمانی منجر به سطح بالاتر بهره وری می شود و کارمندان متمرکز بر اشتراک گذاری دانش ضمنی دارای اثرات مثبتی بر بهره وری سازمان هستند. در نهایت مطالعه حاضر به این نتیجه گیری می رسد که نه تنها بهره وری سازمانی در اثر به اشتراک گذاری دانش افزایش می یابد، بلکه همچنین سهم نوآورانه کارکنان در نتیجه استفاده از دانش، تخصص و تجارب دیگران افزایش می یابد.
پرونده مقاله
هدف کلی این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی ابعاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، مدیران چکیده کامل
هدف کلی این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی ابعاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، مدیران گروهها و اساتید هیات علمی دانشگاه-های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه-ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته آموزش عالی پژوهش محور با 123 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی همگرا آن نیز مورد تایید قرار گرفت. پایایی ترکیبی و مقدار آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ نظام آموزش عالی پژوهش محور دارای دو بعد ساختاری و اداری و آموزشی و پژوهشی است. بعد ساختاری و اداری دارای ده بعد و بعد آموزشی و پژوهشی دارای سیزده بعد میباشد که بعد ساختاری و اداری دارای بیشترین رتبه و بعد آموزشی و پژوهشی دارای کمترین رتبه است.
پرونده مقاله