بررسی عوامل اثرگذار و پیامدهای الگوی شهروند فرهنگی و اعتباریابی آن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمجید محمد سمنانی 1 , حمید دوازده امامی 2 , مهرداد صادقی ده چشمه 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان. ایران
3 - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: فرهنگ, نظریه داده بنیاد, شهروند, شهروند فرهنگی,
چکیده مقاله :
مهمترین عاملی که میتواند منجر به افزایش میزان مصرف فرهنگی در شهر شود ارتقاء سطح فرهنگشهروندی و درواقع داشتن فرهنگ مصرف فرهنگی از سوی شهروندان است. این مهم در گروِ وجود شهروندفرهنگی است. شهروندفرهنگی لازمه توسعهپایدار یک شهر رو به رشد است. این که مدیران شهری، مصرف فرهنگی را از ضرورتهای توسعه شهر بدانند و آنرا در برنامه های تفصیلی و توسعهای شهر لحاظ کنند. هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی شهروند فرهنگی در شهر تهران بود. بدین منظور از روش نظریه برخاسته از دادهها شامل سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استراوس و کوربین استفاده شد. 20 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با نمونهگیری هدفمند با کارشناسان مرتبط که حداقل 2 سال در زمینه امور فرهنگی سابقه کار داشتند انجام گرفت و به منظور ارزیابی اعتبار الگوی تدوینشده به 10 تن از اساتید و کارشناسان و نخبگان فرهنگی در دانشگاه به طور مجزا، ارائه و نظرات آنها جهت اصلاح و تعدیل اخذ گردید. پدیده اصلی تحقیق "شهروندفرهنگی" نام گرفت. شرایط علی شهرونفرهنگی، سرمایهفرهنگی، اهداف فرهنگی، هویت اجتماعی، مشارکت فرهنگی، حقوق فرهنگی، هوش فرهنگی، تعاملات خانوادگی، تفاوتهای فرهنگی، مصرف رسانه و امنیت فرهنگی شناسایی شد. و استراتژی های تحقیق بدین شرح به دست آمد؛ هویت مدار بودن و اخلاق مداری که در بعد معتاگرا گنجانده شد، مشارکت و همدلی و سلامت در بعد زیست پذیر و خلاقیت که در بعد انسان محوری دسته بندی شد. پیامدهای حاصل از پژوهش افزایش بنیه اعتقادی، مسئولیت پذیری اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، اعتماد عمومی بین شهروندان، نظم عمومی و ارتقای کارآفرینی اجتماعی شناسایی شد.
The most important factor that can lead to an increase in cultural consumption in the city is the promotion of the culture of citizenship and in fact having a culture of cultural consumption by citizens. This depends on the existence of a "cultural citizen". Cultural citizenship is essential for the sustainable development of a growing city. That city managers consider cultural consumption as a necessity for the development of the city and include it in the detailed and development plans of the city. The aim of this study was to develop a model of cultural citizen in Tehran. For this purpose, thedata-driven theory method including three stages of open, axial and selective coding of Strauss and Corbin was used. Twenty in-depth and semi-structured interviews were conducted by purposive sampling with relevant experts with at least 2 years of experience in the field of cultural affairs. , Presented and their opinions were obtained for correction and adjustment. The main research phenomenon was called "cultural citizen". Causal conditions of cultural citizen, culturalcapital, cultural goals, social identity, cultural participation, cultural rights, cultural intelligence, family interactions, cultural differences, media consumption and cultural security were identified. And research strategies were obtained as follows; Identity-oriented and ethical orientation included in the meta-oriented dimension, participation and empathy and health in the livable dimension and creativity that were categorized in the human-centered dimension. The implications of the study were identified as increasing belief, social responsibility, and social acceptance, public trust among citizens, public order and promoting social entrepreneurship.
_||_