مقدمه و هدف پژوهش: مدرنیسم در چند دهه اخیر شیوه غالب هنر در سطح جهان بوده است که با واکنش زیباییشناسی و فرهنگی نسبت به مدرنیته و مدرنیزاسیون مشخص میشود. ویژگی برجسته آنچه در شعر و رمان و چه در نقاشی و هنر سینما، فلسفی اندیشی و اندیشه ورزی عقلانی است. این پژوهش هدف خود چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: مدرنیسم در چند دهه اخیر شیوه غالب هنر در سطح جهان بوده است که با واکنش زیباییشناسی و فرهنگی نسبت به مدرنیته و مدرنیزاسیون مشخص میشود. ویژگی برجسته آنچه در شعر و رمان و چه در نقاشی و هنر سینما، فلسفی اندیشی و اندیشه ورزی عقلانی است. این پژوهش هدف خود را در دو قسمت دنبال کرده است: بخش اول پایه نظری پژوهش است تا به سؤالاتی از این دست پاسخ دهد که مدرنیسم چیست؟ مدرنیسم در ادبیات چیست و دارا بودن چه ویژگیهایی باعث میشود که ما اثری را مدرن بنامیم؟ بخش دوم، هدفش اثبات این ادعاست که اشعار فروغ فرخزاد و احمد شاملو آثاری مدرن هستند و طبق نظریات مطرح مدرنیسم، اطلاق صفت مدرن به آنان جایز است؛ و از طرفی مقایسه اشعار این دو شاعر به لحاظ معیارهای مدرنیستی است.
روش پژوهش: این پژوهش به روش تحلیل محتوا است و آرای نظریه رِنِه وِلِک در کتاب «نظریه ادبیات» و نیز پیتر چایلدز در کتاب «مدرنیسم» و مارشال برمن در کتاب «تجربه مدرنیته» را در نظر دارد و برخی متون فروغ و شاملو را از منظر معیارهای شکلی و محتوایی مدرنیسم، با تحلیل «مضمونی» و «مقولهای» مورد بررسی قرار میدهد و همچنین با پیش رو قرار دادن این متون، واکنش این شاعران را به عنوان شکلی از گفتمان اجتماعی مدرنیسم در قالب دغدغهها و دل مشغولیهای نگارش مدرنیستی نشان میدهد.
یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که در اشعار این دو شاعر معیارهای مدرنیستی از جمله، اندیشه ژرف، فردگرایی، دروننگری، فروپاشی اجتماعی، سمبول، استعاره و... برجسته است و مطابق با این ویژگیها میتوان این اشعار را مدرن نامید. در مقایسه شعرهای این دو شاعر به لحاظ ویژگیهای مدرن میتوان نتیجه گرفت که از حیث محورهایی مانند فردیت، دروننگری، خود ارجاعی و شکاکیت، شعر فروغ از بهره مدرنیستی بالاتری برخوردار است. هر دو شاعر تعهد اجتماعی و انسانی نیرومندی را در شعرهایشان منعکس میکنند و در عین حال بیشتر اشعار آنان، حاوی اندیشه عمیق است. در نهایت هیچ یک از دو شاعر مدرن، فلسفه اندیش نیستند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: رسانه ها و وسایل ارتباطات جمعی در این عصر بهصورت اشکال نوینی، توسعه یافته و بسیاری از تحولات جامعه بشری را تحت الشعاع قرار داده اند. با توجه گسترش و تأثیرگذاری رسانه ها، این پژوهش با تکیه بر صنعت سینما بهویژه سینمای دفاع مقدس تلاش کرد تحول بازنمایی چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: رسانه ها و وسایل ارتباطات جمعی در این عصر بهصورت اشکال نوینی، توسعه یافته و بسیاری از تحولات جامعه بشری را تحت الشعاع قرار داده اند. با توجه گسترش و تأثیرگذاری رسانه ها، این پژوهش با تکیه بر صنعت سینما بهویژه سینمای دفاع مقدس تلاش کرد تحول بازنمایی جنگ در سینمای دفاع مقدس با تأکید بر آثار رسول ملاقلیپور با بهره مندی از نظریه بازنمایی و دیدگاههای استوارت هال، چگونگی بازنمایی جنگ در سه دوره جنگ، بازسازی و اصلاحات را مورد مطالعه قرار دهد.
روش پژوهش: روش تحقیق به لحاظ استراتژی، توصیفی، به لحاظ مسیر اجرا، تحلیل محتوا، به لحاظ دوره زمانی مورد بررسی، طولی، به لحاظ زمان مورد بررسی، گذشتهنگر، از نظر ماهیت و هدف، بنیادی و از نظر جمعآوری دادهها، کمی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمام فیلم های سینمایی (15 فیلم) ساخته شده توسط ملاقلیپور می باشد که سه فیلم افق، هیوا و مزرعه پدری بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید.
یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از آن است که فیلم افق که دوره جنگ را نمایندگی می کند، شهادتطلبی و حضور در جبهه بهصورت داوطلبانه و بازنمایی دشمن در مقام شر و باطل و نیروی ایرانی بهعنوان خیر و حق از دغدغههای کارگردان بوده است. فیلم هیوا که مربوط به دوره بازسازی می باشد، به مباحث اجتماعی، واقعیات تلخ بعد از جنگ و مروری بر جنگ از زاویه انتقادی و عدم همدلی و خودسری برخی از سربازان را به تصویر می کشد و در نهایت فیلم مزرعه پدری که دوره اصلاحات را نمایندگی می کند اشاره به اعتراضات و ناخرسندیهای اجتماعی از جنگ را نشان می دهد.
نتیجهگیری: کارگردان تلاش کرده است متناسب با فضا و شرایط اجتماعی هر دوره به بازنمایی رویدادها و وقایع سه دوره جنگ، بازسازی و اصلاحات، متناسب با زمان ساخت فیلم ها بپردازد که یافتههای برآمده از تحقیق، این امر را بهخوبی نمایان میسازد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش:مقوله شناسایی و ارزیابی میزان تأثیر مؤلفههای فرهنگی مؤثر بر تحول سازمانی، از نیازهای مهم معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران میباشد و یافتههای پژوهش میتواند کمک شایانی را به این سازمان بنماید. بنابراین توجه به مؤلفههای فرهنگ سازمانی تأثیرگذار بر چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش:مقوله شناسایی و ارزیابی میزان تأثیر مؤلفههای فرهنگی مؤثر بر تحول سازمانی، از نیازهای مهم معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران میباشد و یافتههای پژوهش میتواند کمک شایانی را به این سازمان بنماید. بنابراین توجه به مؤلفههای فرهنگ سازمانی تأثیرگذار بر تحول سازمان، امری مهم محسوب شده که در این پژوهش به دنبال آن است تا با استخراج مؤلفههای فرهنگی اثرگذار بر تحول، اولویتبندی هر کدام از این مؤلفهها را در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مشخص نماید.
روش پژوهش:با استفاده از مدل فرهنگ سازمانی دنیسون، چهار مؤلفههای فرهنگ سازمانی مؤثر بر تحول سازمانی شناسایی شد و با توزیع و جمعآوری 501 پرسشنامه در میان کارکنان سازمان صورت گرفت اطلاعات مورد نیاز پژوهش جمعآوری شده و با بهرهگیری از نرمافزار SPSS و استفاده از آزمون نشانه تک نمونهای که معادل نا پارامتری آزمون تی تست یک طرفه است، دادههای جمعآوری شده مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها:مؤلفههای: فرهنگ مشارکتی، فرهنگ انطباقپذیری، فرهنگ مأموریتی و فرهنگ قابلیت سازگاری بر تحول سازمانی در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اثرگذار است. اولویت اول مربوط به مؤلفه فرهنگ مشارکتی و اولویتهای دوم تا چهارم، به ترتیب مربوط به مؤلفه فرهنگ مأموریتی، مؤلفه فرهنگ انطباقپذیری و مؤلفه فرهنگ سازگاری است.
نتیجهگیری:بر مبنای نتایج و یافتههای پژوهش و مشخص شدن ارتباط معنادار بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی مؤثر بر تحول سازمانی وجود دارد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف نوشتار حاضر شناسایی نقش فرهنگسازمانی در اثربخشی اخلاق حرفهای در سازمانهاست.
روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری از بین هشت مرکز پژوهشی دینی استان قم و از پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی آنها چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف نوشتار حاضر شناسایی نقش فرهنگسازمانی در اثربخشی اخلاق حرفهای در سازمانهاست.
روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری از بین هشت مرکز پژوهشی دینی استان قم و از پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی آنها به تعداد 200 نفر انتخاب شده است. روایی ابزار تحقیق (پرسشنامه) از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90% محاسبه گردید.
یافتهها: 60 درصد، فرهنگسازمانی را متوسط به بالا و 56 درصد، اخلاق حرفهای را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کردهاند. بین فرهنگسازمانی و کیفیت اخلاق حرفهای همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشته است. بین پایگاه اجتماعی و کیفیت اخلاق حرفهای همبستگی معنیداری وجود ندارد. طبق نتایج رگرسیون، متغیر فرهنگسازمانی به میزان 47% بر کیفیت اخلاق حرفهای تأثیر داشته است.
نتیجهگیری: فرهنگسازمانی مبتنی بر خدا ناظری و توکل به خداوند، منجر به تقویت روحیه مقاومت شده، علقه به کار و سازمان را تقویت نموده، روحیه تیمی تقویت شده و در نهایت منجر به پذیرش ارزشها و هنجارها از سوی افراد شده و کیفیت اخلاق حرفهای افزایش مییابد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف: جهانی شدن بهطور اعم و جهانی شدن فرهنگ بهطور اخص، یکی از مباحث جدی در حوزه علوم انسانی در دنیای امروز به شمارمی آید. هدف از این پژوهش تأثیراتی که پیامدهای فرهنگی جهانیشدن بر فرایند هویت یابی، انتخاب گروه های مرجع و انتخاب الگوهای فرهنگی دانشجویان می گذارد چکیده کامل
مقدمه و هدف: جهانی شدن بهطور اعم و جهانی شدن فرهنگ بهطور اخص، یکی از مباحث جدی در حوزه علوم انسانی در دنیای امروز به شمارمی آید. هدف از این پژوهش تأثیراتی که پیامدهای فرهنگی جهانیشدن بر فرایند هویت یابی، انتخاب گروه های مرجع و انتخاب الگوهای فرهنگی دانشجویان می گذارد از اهداف اساسی انجام این پژوهش بود.
روش کار: پژوهش حاضر به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران (4467 نفر) در سال تحصیلی 92 تشکیل می دادند که تعداد اعضای نمونه 380 نفر با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی- مورگان و به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب گردید. همچنین برای سنجش روایی پرسشنامه از روش صوری و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ که مقدار آن برابر با 768/. می باشد، استفاده شد. داده های موردنیاز با استفاده از تکنیک پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. به منظور تحلیل دادهها از نرم افزار اس، پی، اس، اس و با استفاده از آزمونهای کولموگرف- اسمیرنف (به منظور بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها) ، شاخص های آمار توصیفی و استنباطی (پیرسون و رگرسیون) جهت آزمون فرضیه ها استفاده گردید.
یافته ها و نتایج: یافته های بدست آمده تمامی فرضیه پژوهش را مورد تابید قرار داده است، بدین معنا که پیامدهای فرهنگی جهانی شدن بر فرایند هویت یابی، انتخاب گروه های مرجع و انتخاب الگو های فرهنگی دانشجویان تأثیرگذار است؛ که این امر حاکی از گرایش دانشجویان به عناصر فرهنگی فراملی حاصل از جهانی شدن می باشد
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعهای محسوب می شود. باستانی میگوید که بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها بهعنوان سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایتهای موجود در شبکه دسترسی می یابد. از نظر بوردیو، کلمن، پاتنام چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعهای محسوب می شود. باستانی میگوید که بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها بهعنوان سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایتهای موجود در شبکه دسترسی می یابد. از نظر بوردیو، کلمن، پاتنام و فوکویاما شبکه در سطح گروهی مطرح می شود که در آن صورت، سرمایه اجتماعی شامل روابط، اعتماد، هنجارها، مشارکت و ...می باشد.
روش پژوهش: در این پژوهش نیز سرمایه اجتماعی با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه و بهعنوان سرمایه اجتماعی شبکه مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی، مطالعه تأثیر شبکه مجازی بر سرمایه اجتماعی دانشجویان میباشد. فرض بر آن است که مؤلفههای سرمایه اجتماعی (مشارکت، اعتماد و همیاری) تحت تأثیر شبکههای اجتماعی الکترونیکی میباشند. روش تحقیق از نوع همبستگی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری را دانشجویان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران تشکیل میدهند. حجم نمونه 172 نفر است که با روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم انتخاب گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که تأثیر شبکه مجازی بر مؤلفههای سرمایه اجتماعی (مشارکت، اعتماد و همیاری) دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران کمتر از حد متوسط میباشد.
نتیجهگیری: آزمون فرضیه اصلی آشکار میسازد که شبکههای اجتماعی الکترونیکی بر مؤلفههای سرمایه اجتماعی از جمله مشارکت، همیاری و اعتماد تأثیر نسبتاً قوی دارد
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: پرداختن به مقوله نشاط و عوامل ایجادکننده آن در سازمانها از آنجا ناشی میشود که شادی از یک طرف عواطف مثبت پرسنل را افزایش داده و از طرفی با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهرهوری خواهد شد. هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر برنامههای فرهنگی و دینی بر شاد چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: پرداختن به مقوله نشاط و عوامل ایجادکننده آن در سازمانها از آنجا ناشی میشود که شادی از یک طرف عواطف مثبت پرسنل را افزایش داده و از طرفی با کاهش عواطف منفی، باعث افزایش بهرهوری خواهد شد. هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر برنامههای فرهنگی و دینی بر شادی و نشاط بانوان شاغل در وزارت خانه جهاد کشاورزی است.
روش تحقیق: روش تحقیق این مقاله برای رسیدن به هدف فوق پیمایش بوده است و تحلیل دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه در سطح تحلیل توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS و آلفای کرونباخ، صورت گرفته است. ابزار مورد استفاده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری تحقیق شامل 513 نفر از کارکنان زن وزارتخانه در سطح ستادی بودند که طبق فرمول کوکران 219 نفر و روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده است.
یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان دهنده آن است که برنامهها در بعد شخصی خانوادگی، اداری و سازمانی بیشترین تأثیر را در بانوان داشته است، همچنین انتظارات از زندگی و میزان دینداری بودن افراد با میزان تأثیر برنامهها در شادی و نشاط بانوان رابطه معنیداری به دست آمده است
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی بخصوص شبکه فیسبوک در کشور ما رو به افزایش است و این فراوانی در بین دانشجویان نیز با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی منابع مختلف خبری روند رو به رشدی را دارا میباشد بررسی عوامل این افزایش جمعیت و علل چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی بخصوص شبکه فیسبوک در کشور ما رو به افزایش است و این فراوانی در بین دانشجویان نیز با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی منابع مختلف خبری روند رو به رشدی را دارا میباشد بررسی عوامل این افزایش جمعیت و علل و عوامل آن میتواند مفید واقع شود.
روش پژوهش: در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است و همچنین جهت انتخاب حجم جمعیت نمونه در هر لایه از روش انتساب متناسب یا PPS استفاده شده است. روش این پژوهش، پیمایشی و کتابخانهای و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه بوده است جامعه آماری پژوهش، تمام دانشجویان رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و همچنین علوم و تحقیقات تهران بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای آماری از بسته نرمافزاری spss استفاده شده است.
یافتهها: بررسی نتایج توصیفی به عمل آمده نشان میدهد که بیشتر پاسخگویان در گروه سنی 20 تا 27 سال قرار میگیرند. همچنین بیشترین فراوانی مربوط به خانمها با 7/55 درصد استدر پژوهش حاضر از بین فرضیههای مطرح شده که به بررسی تأثیر مشارکت اجتماعی، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، آموزش، اطلاعرسانی و سرگرمی شبکه اجتماعی فیسبوک در بین دانشجویان رشته علوم ارتباطات میپردازد به جز مشارکت اقتصادی فرضیههای دیگر تأیید شده است.
نتیجهگیری: در پژوهش حاضر نتایج امیدوار کنندهای به جز در مورد مشارکت اقتصادی به دست آمد که آن هم میتواند به دلیل نداشتن سرعت کافی برای فعالیتهای اقتصادی در اینترنت، عدم اطمینان به فعالیت اقتصادی از طریق این شبکهها و یا آشنا نبودن کاربران با شیوههای مختلف فعالیت اقتصادی باشد.
پرونده مقاله