مقدمه و هدف: سیاستگذاری فرهنگی شامل سه مرحله تدوین سیاستها، اجرای برنامهها و ارزیابی از فعالیتها است. در هر یک از مراحل موانعی وجود دارند که شناسایی و ارائه راهکار برای برطرف کردن آنها و بهبود وضعیت موجود میتواند مفید باشد. هدف این مطالعه شناسایی موانع و راهکارهای س چکیده کامل
مقدمه و هدف: سیاستگذاری فرهنگی شامل سه مرحله تدوین سیاستها، اجرای برنامهها و ارزیابی از فعالیتها است. در هر یک از مراحل موانعی وجود دارند که شناسایی و ارائه راهکار برای برطرف کردن آنها و بهبود وضعیت موجود میتواند مفید باشد. هدف این مطالعه شناسایی موانع و راهکارهای سیاستگذاری فرهنگی نظام آموزش عالی است تا زمینه شناسایی، پیشبینی، بازخورد، بهیود و ارتقا فراهم شود.
روش: این مطالعه از روش کیفی و مرور نظام مند با هدف کاربردی استفاده کرد. مرور نظاممند جامعی از اسناد صورت گرفت که از پژوهشهای پایگاههای اطلاعاتی مختلف و ارجاعات مرتبط بین سالهای 1387 تا 1399 صورت گرفت. در مجموع 40 منبع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. معیارهای انتخاب اسناد، همراستایی عنوان، چکیده و محتوی با سیاستگذاری فرهنگی در آموزش عالی بود.
یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که موانع سیاستگذاری فرهنگی موسسات آموزش عالی را میتوان در سه مقوله اصلی به همراه زیرمولفههای مربوطه قرار داد: موانع تدوین سیاستها (موانع نظری و مطالعاتی، ضعف در مسئلهشناسی، روش شناسی و فقدان پایگاه اطلاعاتی)؛ موانع اجرای برنامهها (موانع ناشی از مجریان، موانع مالی، موانع قانونی، موانع مرتبط با منابع انسانی، موانع مرتبط با مدیریت زیر ساختها و موانع محیطی) و موانع ارزیابی فعالیتها (موانع مرتبط با دادهها، موانع سختافزاری، موانع نرمافزاری و موانع مرتبط با درک و هشیاری).
نتیجهگیری: مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این است که سیاستگذاری فرهنگی موسسات عالی نباید با نظم گفتمانی دانشگاهی حاکم بر میدان علم و دانشگاه در تضاد باشد. راهکار مفید برای دستیابی به این واقعیت، برطرف کردن موانع سیاستگذاری فرهنگی است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف: رضایت از زندگی یکی از ویژگیهای مهم روانی است که فرد واجد سلامت میبایست از آن برخوردار باشد. رضایت از زندگی مفهومی پایدار و فراگیر است که احساس و نظر کلی مردم یک جامعه را نسبت به جهانی که در آن زندگی میکنند منعکس میکند و بنابراین از حالت فردی محض خارج و چکیده کامل
مقدمه و هدف: رضایت از زندگی یکی از ویژگیهای مهم روانی است که فرد واجد سلامت میبایست از آن برخوردار باشد. رضایت از زندگی مفهومی پایدار و فراگیر است که احساس و نظر کلی مردم یک جامعه را نسبت به جهانی که در آن زندگی میکنند منعکس میکند و بنابراین از حالت فردی محض خارج و جنبههای اجتماعی پیدا میکند.
روش: پژوهش حاضر با استفاده از روش همبستگی و ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS، به دنبال بررسی ارتباط بین میزان دینداری و رضایت از زندگی در بین شهروندان شهر شهرضا به عنوان هدف اصلی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر شهرضا میباشد که تعداد 384 نفر از شهروندان 18 سال به بالای آن با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بین میزان کل دینداری (34/0)، و ابعاد آن یعنی بعد اعتقادی (41/0)، بعد پیامدی (32/0)، بعد مناسکی (37/0)، بعد تجربی (25/0) و بعد عاطفی (23/0) ارتباط مثبت و معنادار با رضایت از زندگی وجود دارد؛ همچنین نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری (Smart PLS) نیز نشان دادند که متغیر دینداری در مجموع 56/0 از واریانس متغیر رضایت از زندگی را تبیین میکند، با مدنظر قرار دادن مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص ضریب تعیین این مقدار در حد متوسط 31/0 برآورد میشود
نتیجهگیری: بنابراین میتوان با افزایش دینداری و ابعاد آن، رضایت از زندگی را افزایش داد نمود و گامی در جهت ایجاد سلامت اجتماعی برداشت.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: اکران تبلیغات محیطی فرهنگی با استفاده از اصول تبلیغات در سطح شهر منجر به تغییر رفتار و آشنایی بیشتر شهروندان با تکالیف و فرهنگ شهروندی میشود. هدف این مطالعه شناسایی مولفههای موثر در اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی است .
روش پژوهش: با استفاده از روش تح چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: اکران تبلیغات محیطی فرهنگی با استفاده از اصول تبلیغات در سطح شهر منجر به تغییر رفتار و آشنایی بیشتر شهروندان با تکالیف و فرهنگ شهروندی میشود. هدف این مطالعه شناسایی مولفههای موثر در اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی است .
روش پژوهش: با استفاده از روش تحقیق ترکیبی در دو فاز کیفی و کمی این مطالعه به ارائه الگوی اثربخشی تبلیغات محیطی فرهنگی میپردازد. در بخش کیفی با استفاده از رویکرد فراترکیب هفت مرحلهای ساندوسکی و باروسو و در بخش کمی چهارده نمونه تبلیغ کمیته فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان به منظور ارزیابی مولفههای اثربخشی تبلیغات فرهنگی به 589 نفر جهت تایید یافتههای کیفی ارایه گردید.
یافتهها: پانزده مولفه اصلی مرتبط با "شرایط علّی"؛ یک مولفه اصلی برای مؤلفه "عوامل زمینهای"؛ چهار مولفه اصلی برای مؤلفه "عوامل مداخلهگر"؛ سه مولفه اصلی برای مؤلفه "استراتژیها" و شش مولفه اصلی برای مؤلفه "پیامدها" به دست آمد. در بخش کیفی با ارزیابی بین متخصصان روایی و با استفاده از ضریب کاپای فلیس پایایی معادل با 72 صدم تایید شد و در بخش کمیروایی سوالات با نظر متخصصان تایید و پایایی با استفاده ازآلفای کرونباخ 87 صدم بدست آمد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد مولفههای استفاده از خلاقیت، انتخاب مناسب محتوا، تکرار، محل و موقعیت تبلیغ از جمله عوامل مهم برای ارایه یک تبلیغ فرهنگی اثربخش میباشد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: بحران کرونا، معضلات گستردهای در زندگی جاری مردم به وجود آورد. رهبر انقلاب جمهوری اسلامی، از ابتدای شکلگیری این بحران، باتوجه به دیدگاه متخصصان بهداشتی، الگوی خاصی را برای مدیریت بحران، در پیش گرفتند.
روش پژوهش: این مطالعه براساس روش تحلیل مضمون و چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: بحران کرونا، معضلات گستردهای در زندگی جاری مردم به وجود آورد. رهبر انقلاب جمهوری اسلامی، از ابتدای شکلگیری این بحران، باتوجه به دیدگاه متخصصان بهداشتی، الگوی خاصی را برای مدیریت بحران، در پیش گرفتند.
روش پژوهش: این مطالعه براساس روش تحلیل مضمون و باهدف اکتشاف دیدگاه مقام معظم رهبری، در بحران کرونا صورت گرفته است. مجموعه سخنرانیها، پیامها، و اقدامات مقام معظم رهبری در طول سال 1399، است که در خصوص کرونا، مطرح شده و به شیوه گردآوری کتابخانهای تدوین شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری میتوان یک الگوی مدیریتی برای حل بحران کرونا، شناسایی کرد. این الگو فراتر از مدلهای حل بحران در دانش مدیریت است.
نتیجهگیری: براساس رویکردهای پذیرفته شده در مدیریت بحران و براساس مطالعه انجام شده در این تحقیق، مقام معظم رهبری، در سه حوزهی روانشناختی، اجتماعی-سیاسی، و فنی، ساختاری، شش مولفهی اصلی را برای مدیریت بحران به کار گرفتهاند که عبارتند از جامعیت نگرش، معنویت و تقوا، اخلاقمداری، همدردی اجتماعی، رفتار هوشمندانه، و اصلاح تشکیلات و سازماندهی. شناسایی و فهم این الگو، میتواند شیوهی مناسبی برای مدیریت بحرانهای جامعه اسلامی باشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل صلاحیت فرهنگی مدیران شعب بانک های دولتی است.جامعه آماری: بخش کیفی شامل کلیه خبرگان آکادمیک و سازمانی بانک های ملی ایران است که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و اصل اشباع 20 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جامع چکیده کامل
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل صلاحیت فرهنگی مدیران شعب بانک های دولتی است.جامعه آماری: بخش کیفی شامل کلیه خبرگان آکادمیک و سازمانی بانک های ملی ایران است که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و اصل اشباع 20 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جامعۀ آماری بخش کمی، شامل 390 کارکنان بانک ملی میباشد که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.روش انجام پژوهش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی-کاربردی و برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از ابزارهای مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی کدگذاری نظری بود و در بخش کمیبرای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون تی تک نمونهای، مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزارهای SPSS-v21 و smartPLS استفاده شد.یافته و نتیجه پژوهش: نتایج نشان داد صلاحیت فرهنگی شامل سه مولفه صلاحیت شناختی، صلاحیت عاطفی و صلاحیت رفتاری است. همچنین عوامل اثرگذار بر صلاحیت فرهنگی شامل سه مولفه ویژگی های جمعیت شناختی، ویژگی های شخصیتی و عوامل ارتباطی است. در نهایت نیز پیامدهای مدل در سه سطح کارکنان، مدیران و سازمان ارائه شد. نتایج حاصل از آزمون تی تک نمونه نشان داد تمامیمولفه ها به جز پیامدهای سازمان در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: مشکل رفتارهای انحرافی در محیط کار همچنان باقی است و این رفتارها به ویژه از منظر اسلام مورد بررسی قرار نگرفته است. اسلام به عنوان یک دین جامع و یک قانون کامل زندگی میتواند راهحل مناسبی برای مدیریت آن ارائه دهد. کارکنانی که به مفاهیم اسلامی پایبند با چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: مشکل رفتارهای انحرافی در محیط کار همچنان باقی است و این رفتارها به ویژه از منظر اسلام مورد بررسی قرار نگرفته است. اسلام به عنوان یک دین جامع و یک قانون کامل زندگی میتواند راهحل مناسبی برای مدیریت آن ارائه دهد. کارکنانی که به مفاهیم اسلامی پایبند باشد میتواند بهترین رفتار خود را به نمایش بگذارد. از این رو هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر رهبری اسلامی بر رفتار های انحرافی در محیط کار از طریق معنویت در محیط کار و تقوای اسلامی بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به تعداد 660 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 242 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند.ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که روایی پرسشنامه ها براساس روایی محتوایی،صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0، 92/0 ،90/0 و 90/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها مشتمل بر مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که رهبری اسلامی از طریق معنویت در محیط کار بر رفتارهای انحرافی در محیط کار تاثیر منفی و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 78/0- بود و از طریق تقوای اسلامی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار تاثیر منفی و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 67/0- بود و همچنین تاثیر مستقیم رهبری اسلامی بر رفتار های انحرافی در محیط کار معنادار منفی ضریب این تاثیر 77/0- بود.نتیجهگیری: با بهبود رهبری اسلامی میزان رفتار های انحرافی در محیط کار کاهش می یابد و همچنین با بهبود رهبری اسلامی از طریق معنویت در محیط کار و تقوای اسلامی میزان رفتار های انحرافی در محیط کار کاهش می یابد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف: شایستگی فرهنگی، توانایی کادر درمان برای عملکرد موفقیتآمیز با بیماران از زمینههای مختلف فرهنگی است . این مقاله با هدف شناسایی ابعاد شایستگی فرهنگی در سازمانهای دولتی بخش بهداشت ودرمان انجام شد.
روش پژوهش: برای بررسی ادبیات پژوهش از فراترکیب استفاده شده چکیده کامل
مقدمه و هدف: شایستگی فرهنگی، توانایی کادر درمان برای عملکرد موفقیتآمیز با بیماران از زمینههای مختلف فرهنگی است . این مقاله با هدف شناسایی ابعاد شایستگی فرهنگی در سازمانهای دولتی بخش بهداشت ودرمان انجام شد.
روش پژوهش: برای بررسی ادبیات پژوهش از فراترکیب استفاده شده و سپس با استفاده از نظرات 10 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه و روش دلفی برای قطعی نمودن مدل استفاده شد.
یافتهها: در مرحله ابتدایی با مرور سیستماتیک 234 سند، که نهایتا با پالایش به 45 رسید، 4 شاخص و 13 زیرشاخص شایستگی فرهنگی استخراج شد که در پرسشنامهای نیمهساختاریافته از 10 نفر خبره متخصص، در دور اول ضریب کندال 610/. حاصل شد و با حذف دو عامل که دارای روایی کمی بود و نیز اصلاح 5 عامل دیگر نهایتا در دور دوم دلفی 735/. خارج شد که روایی بالای این ابعاد را نشان میدهد.
نتیجهگیری: شاخصهای آگاهی فرهنگی، دانش فرهنگی، حساسیت فرهنگی و مهارت فرهنگی، چهار شاخص نهایی میباشند، به کارگیری مدل استخراج شده در بخش بهداشت و درمان دولتی قادر خواهد بود ابزاری جهت تحلیل و اولولیتبندی شایستگی فرهنگی در بخش دولتی باشد و نتایج نیز مبنای انجام اقدامات مدیریتی برای افزایش بهرهوری سازمان واقع گردد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش بررسی و ارزیابی تأثیر تفاوتهای فرهنگی با مشتریان بر سازگاری ارائه دهنده خدمات است. این پژوهش همچنین نقش تعدیلگر هوش فرهنگی فراشناختی را بررسی کرده است.روش پژوهش: پژوهش با روش تجربی و طرح عاملی 2×2 انجام شده است که از پرسشنامهای مبتن چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش بررسی و ارزیابی تأثیر تفاوتهای فرهنگی با مشتریان بر سازگاری ارائه دهنده خدمات است. این پژوهش همچنین نقش تعدیلگر هوش فرهنگی فراشناختی را بررسی کرده است.روش پژوهش: پژوهش با روش تجربی و طرح عاملی 2×2 انجام شده است که از پرسشنامهای مبتنی بر سناریو (شامل 160 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین) جهت آزمون فرضیهها استفاده شده است.یافتهها: براساس نتایج هر سه فرضیه تایید شده است. به عبارتی براساس یافتهها تفاوتهای فرهنگی و هوش فرهنگی فراشناختی بر تمایل کارکنان خدماتی برای سازگاری در برخوردهای خدماتی تاثیر مثبت دارد و همچنین هوش فرهنگی فراشناختی کارکنان خدماتی باعث تعدیل رابطه بین تفاوتهای فرهنگی و سازگاری ارائه دهنده خدمات شده است.نتیجهگیری: تفاوت فرهنگی یکی از ابعاد مهم در خدماتدهی به مشتریان است که در محیطهای خدماتی که با مشتریان از قومیتها و گروههای فرهنگی متفاوتی روبرو هستند باید مورد توجه مدیران خدماتی قرار گیرد، زیرا منجر به سوءتفاهمهای آشکار بسیاری بین فرهنگهای مختلف میشود. وقتی ارائه دهنده خدمات با افرادی از فرهنگهای ناآشنا سروکار دارد، سازگاری و نزدیکی به فرهنگ مشتری میتواند منجر به احساسات مثبت در مشتری شود. بنابراین، در محل خدمات چندفرهنگی نیاز به کارکنان از فرهنگهای مختلف با هوش فرهنگی فراشناختی بالا وجود دارد که آموزش ضمن خدمت نیز در این زمینه میتواند موثر باشد.
پرونده مقاله