شناسایی ابعاد مدیریت شایستگی به منظور چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : برنامه درسی
کلید واژه: چابکی سازمانی, دانشگاه آزاد اسلامی, رویکرد کیفی, مدیریت شایستگی,
چکیده مقاله :
سازمان های امروزی به طور فزاینده ای با محیط های پویا و رقابتی مواجه هستند و برای تبدیل شدن به یک سازمان چابک کارکنان و مدیران شایسته و توانمند بسیار تاثیرگذار هستند .هدف این پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد مدیریت شایستگی برای چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران می باشد. به منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری را در این پژوهش 20 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران از خبرگان جهت مصاحبه شناسایی شدند که از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 10 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد.روایی یافته های پژوهش با استفاده از روش های بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاری های انجام شده، از روش های پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که ابعاد مدیریت شایستگی شامل بعد فردی (تصمیم گیری، دانش و معلومات، ویژگی های شخصیتی، خدمت گذاری، مسئولیت پذیری، ارزش های اعتقادی و اخلاقی، نگرش و بینش)؛ بعد سازمانی(شایستگی رهبری، برنامه ریزی، نظارت و کنترل، تعیین اهداف و استراتژی، تکنولوژی، مشتری مداری، مدیریت تغییر، مدیریت بحران) و بعد اجتماعی (کارگروهی، شبکه سازی، رفتار در روابط، درون سازمانی، برون سازمانی) می باشد
Today's organizations are increasingly faced with dynamic and competitive environments and are very effective to make agile organizations of competent and capable employees and managers. The purpose of this study was to identify the dimensions of competency management for organizational agility in Islamic Azad University of Tehran. In order to achieve this goal, a qualitative approach and content analysis were used. The statistical population of this study consisted of 20 faculty members of Islamic Azad University in Tehran. The sample included 10 individuals using purposeful sampling and considering the saturation law. The validity of the research findings was ensured through member checking, peer review, and collaborative nature of the study. In order to measure the reliability of the codes, re-test methods and intra-subject agreement were used. The results indicated that competency management dimensions includes individual dimension (decision making, knowledge and information, personality traits, service, responsibility, ethical values, attitudes and insights); organizational dimension (leadership competence, planning, monitoring and control, goal setting and strategy, technology, customer orientation, change management, crisis management), and social dimension (workgroup, networking, behavior in relationships, internal organization, outsourcing).
_||_