الگوی پارادایمی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاقی در آموزش عالی
محورهای موضوعی : برنامه درسیمرتضی اکبری مهنی 1 , زهرا زین الدینی میمند 2 , میترا کامیابی 3 , نجمه حاجی پور عبایی 4
1 - دانشجوی دکتری
2 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
3 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
4 - استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ایران
کلید واژه: کلید واژگان: طراحی برنامه درسی, دانش بنیان, تعالی اخلاق, آموزش عالی.,
چکیده مقاله :
چکیده برنامههای درسی بستر شکل گرفتن مهمترین فرایند نظام دانشگاهی یعنی یادگیری است؛ برنامههای درسی آموزش عالی، یکی از خرده نظام-های اصلی آموزش عالی هستند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو پارادایمی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاق در نظام آموزش عالی انجام شد. روش پژوهش حاضر به لحاظ زمان مقطعی؛ به لحاظ هدف کاربردی؛ و به لحاظ رویکرد روشی کیفی از نوع روش گراندد تئوری انجام شد جامعه آماری شامل افراد خبرگان و صاحب نظران که در قلمرو موضوعی پژوهش دارای اطلاعات بوده شامل استادان دانشگاه و روسای دانشگاه بود؛ روش نمونه گیری هدفمند و حجم نمونه تا رسیدن به اشباع مفهومی ادامه یافت که با ده نفر به این اشباع مفهومی رسید. در این پژوهش برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه ساخت یافته استفاده شد روایی پژوهشهای با روش های بازبینی توسط اعضاء و پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان دهنده 124 کد باز و 33 کد محوری، 5 کد گزینشی به دست آمد. نتیجه یا پدیده محوری که می توان از این تحلیل به دست آورد تربیت شهروند اخلاقی است که هم شهروندی پویا و کارآفرین است و هم معیارهای اخلاق را رعایت میکند. کلید واژگان: طراحی برنامه درسی، دانش بنیان، تعالی اخلاق، آموزش عالی.
چکیده برنامههای درسی بستر شکل گرفتن مهمترین فرایند نظام دانشگاهی یعنی یادگیری است؛ برنامههای درسی آموزش عالی، یکی از خرده نظام-های اصلی آموزش عالی هستند. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگو پارادایمی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاق در نظام آموزش عالی انجام شد. روش پژوهش حاضر به لحاظ زمان مقطعی؛ به لحاظ هدف کاربردی؛ و به لحاظ رویکرد روشی کیفی از نوع روش گراندد تئوری انجام شد جامعه آماری شامل افراد خبرگان و صاحب نظران که در قلمرو موضوعی پژوهش دارای اطلاعات بوده شامل استادان دانشگاه و روسای دانشگاه بود؛ روش نمونه گیری هدفمند و حجم نمونه تا رسیدن به اشباع مفهومی ادامه یافت که با ده نفر به این اشباع مفهومی رسید. در این پژوهش برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه ساخت یافته استفاده شد روایی پژوهشهای با روش های بازبینی توسط اعضاء و پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان دهنده 124 کد باز و 33 کد محوری، 5 کد گزینشی به دست آمد. نتیجه یا پدیده محوری که می توان از این تحلیل به دست آورد تربیت شهروند اخلاقی است که هم شهروندی پویا و کارآفرین است و هم معیارهای اخلاق را رعایت میکند.