تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتداوود حسین پور 1 , بهرام اصغری اقدم 2 , علی محجوب 3
1 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: خلاقی, فرهنگ سازمانی, یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه است. در این پژوهش فرهنگ سازمانی بهعنوان متغیر مستقل و یادگیری سازمانی و خلاقیت به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. روش پژوهش توصیفی-همبستگی میباشد. تعداد جامعه آماری تحقیق که شامل دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه بود 411 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای آزمودن فرضیهها از رگرسیون خطی ساده و ضریب همبستگی اسپیرمن و برای تعیین برازش متغیرها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. در این پژوهش جهت دستیابی به اعتبار پرسشنامهها از دو روش روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد. همچنین پایایی به دست آمده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 812/0 میباشد که مورد تأیید قرار گرفت. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان میدهد که فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان میانه، تأثیر دارد.
The purpose of this study is to evaluate the impact of organizational culture on organizational learning and creativity of high school teachers of Miyaneh city. Considering the importance of organizational culture in the field of learning and creativity, we have tried to investigate the influence of organizational culture on organizational learning and creativity and due to the lack of researches investigating the relation between these variables; in this research we’ve tried to fill the gap. The research method is descriptive-correlative. In this study, the statistical population was 411 high school teachers of Miyaneh city, of which; 200 people were selected by using the Cochran's formula and were chosen by Simple Random sampling method. In this study, to achieve validity, questionnaires were used from content and construct validity. In this study for data analyzing, the Spearman correlation coefficient and linear regressions and structural equation modeling are used. By using the Cronbach's alpha (coefficient 0.812), reliability was approved. The results show that; organizational culture has a positive impact on the organizational learning and creativity of high school teachers of Miyaneh city.
ابراهیمی، احمد (1390). بررسی رابطه بین سرمایه فکری و توانمندسازی شناختی با یادگیری سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه.
اسدینژاد، مریم (1390). بررسی تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر خلاقیت کارکنان شرکت سهامی برق منطقهای گیلان. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه پیام نور استان تهران واحد تهران غرب.
الوانی، مهدی (1388). مدیریت عمومی، تهران، نی، چاپ سی و چهار.
باقری، زهرا و چوپانی، حیدر (1389). موانع و چالشهای خلاقیت و نوآوری در سازمانها و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن. سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، تریز (TRIZ) و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران 6-5، صص 20-1.
برومند، زهرا (1389). بهبود و بازسازی سازمان، تهران، جنگل، چاپ چهارم.
جاودانی، مریم (1389). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش (KM) میان اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال تحصیلی 89-1388. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
حاجیها، زهره و خراطزاده، محدثه (1393). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و معیارهای خلق ارزش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 3، صص 438-421.
حضرتیویری، اصغر؛ عباسپور، عباس و اکبری محلهکلائی، محمد (1392). تعهد سازمانی، یادگیری سازمانی و میزان تحصیلات. چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 13، صص 173-159.
دباغی، حمیده و غلامنژاد، خدیجه (1391). تبیین رابطه میان فرهنگ سازمانی با خلاقیت کارکنان صدای جمهوری اسلامی ایران. مجله جهانی رسانه، دوره 7، شماره 2، صص 21-1.
رابینز، استیفن (1388). تئوری سازمان (ساختار و طرح سازمانی). ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران، صفار، چاپ بیست و ششم.
رضاییان، علی (1387). مبانی سازمان و مدیریت، تهران، سمت، چاپ دوازدهم.
رعنایی کردشولی، حبیب ا.. و قرآنی، سید فرامرز (1386). کاربرد چارچوب ارزشهای رقابتی در پژوهشهای فرهنگ سازمانی. نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 5، شماره 1، صص 116-89.
شریعتمداری، مهدی و توانگر، علی (1390). بررسی رابطه بین ابعاد سازمان یادگیرنده و خلاقیت مدیران متوسطه سمنان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد گرمسار، سال پنجم، شماره 1، صص 93-77.
محمودی، مهرداد (1390). یادگیری سازمانی انسان-محور. پیام دریا، شماره 205، صص 47-44.
منصوری، حسین و رحیمی، فریبا (1391). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر ارتقای خلاقیت کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان. هفدهمین کنفرانس سراسری شبکههای توزیع نیروی برق، انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران.
موغلی، علیرضا و مالکی طبس، فاطمه (1388). رابطه فرهنگ سازمانی و خلاقیت سازمانی در سازمانهای دولتی. پژوهشهای مدیریت، سال دوم، شماره 6، صص 123-97.
نصرتپناه، سیاوش؛ کشوری، عبدالرحمن و پورالشریعه، علیرضا (1393). چالشهای خلاقیت و نوآوری کارکنان مطالعه موردی: یک دانشگاه نظامی. فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دوازدهم، شماره 47، صص 124-97.
نصیری، فخرالسادات؛ احمدی، غلامعلی و سلطانآبادی، پروانه (1392). بررسی وضعیت هوش اجتماعی و رابطه آن با رفتار شهروندی و خلاقیت سازمانی در دانشگاه بوعلی سینا همدان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال هفتم، شماره 4، صص 110-91.
Boerner, S., & Gebert, D. (2005). “Organizational culture and creative processes comparing German theater companies and scientific institutes”. Nonprofit management and leadership, 16(2), 209-220.
Borghini, S. (2005). “Organizational creativity: breaking equilibrium and order to innovate”. Knowledge management, 9(4), 19-33.
Denison, D., Haaland, S., & Goelzer, P. (2004). “Corporate culture and organizational effectiveness: is Asia different from the rest of the world?” Organizational Dynamics, 33(1), 98-109.
Denison, D., Cho, H., & Young, j. (2000). Diagnosing organizational culture: a model and method. Working paper. International for management development.
Denison, D. R., & Neal, W. S. (2000). Denison organizational culture survey. Facilitator guide. Published by Denison consulting, LLC.
He-Chuan, S. (2010). “Conceptual clarifications for organizational learning, earning organization and a learning organization”. Human Resource Development International, 6(2), 153-166.
Hung Hung, R. Y., Yang, B., Lien, B. Y., McLean, G. N., & Kuo, Y. (2010). “Dynamic capability: Impact of process alignment and organizational learning culture on performance”. Journal of the World Business, 45, 258-294.
Ismail, S., Romle, R., & Azmar, N. A. (2015). “The impact organizational culture on job satisfaction in higher education institution”. International Journal of Administration and Governance, 1(4), 14-19.
Janovics, J., Young, J., & Cho, H. J. (2006). “Diagnosing organizational cultures: validating a model and method”. International Institute for Management Development, 23.
Jensen, P. E. (2005). “A contextual theory of learning and the learning organization”. Knowledge and Process Management, 12(1), 53-64.
Johansson, C., Åström, S., Kauffeldt, A., Helldin, E., & Carlström, E. (2014). “Culture as a predictor of resistance to change: A study of competing values in a psychiatric nursing context”. Health Policy, 114(3), 156-162.
Joseph, K. E., & Dai, CH. (2009). “The influence of organizational culture on organizational learning, worker involvement and worker productivity”. International Journal of Business and Management, 4(9), 243-250.
Kululanga, G. K., Edum-Fotwe, F. T., & McCaffer, R. (2010). “Measuring construction contractor's organizational learning”. Building Research and Information, 29(1), 21-29.
MartÃnez, D., Crego, A., Garcia-Dauder, S., & DomÃnguez-Bilbao, R. (2012). “Organizational culture as a source of change in trade unions”. Employee Relations, 34(4), 394-410.
Martins, E. C., & Terblanche, F. (2003). “Building organizational culture that stimulates creativity and innovation”. European Journal of Management, 6(1), 64-74.
Montes, F. J., Moreno, A. R., & Morales, V. G. (2004). “Influence of sup poet Leadership and teamwork cohesion on Organizational learning, innovation and performance: an empirical examination”. Tecnovation, 25, 1159-1172.
Phang, CH. W., Kankanhalli, A., & Ang, C. (2008). “Investigating organizational learning in e-Government projects: A multi-theoretic approach”. Journal of strategic Information systems, 17, 99-123.
Pirayeh, N., Mahdavi, A. M., & Nematpour, A. M. (2011). “Study of organizational culture influence (Based on Denison’s Model) on effectiveness of human resources in Karun oil & gas Production Company”. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(9), 1886-1895.
Sachin, K. P., & Ravi, K. (2012). “Organizational culture a HR strategy for successful knowledge management”. Strategic HR Review, 11, 322-328.
Saka-Helmhout, A. (2009). Organizational learning as a situated routine based activity. Journal of world Business.
Shu-Hung, H. (2014). “Effects of organizational culture, organizational learning and IT strategy on knowledge management and performance”. The Journal of International Management Studies, 9(1), 50-58.
Wilenius, M. (2006). “Cultural competence in the business world: a finish perspective”. Journal of Business Strategy, 27(4), 43-49.
Yukl, G. (2009). Leading organizational learning: Reflections on theory and Research. The leadership Quarterly 20.