مکانیسم تأثیرگذاری رسانه ها بر فرآیند دستورکارسازی در جریان خط مشی گذاری عمومی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شوشتر، شوشتر، ایران
R
کلید واژه: جامعه مدنی, رسانههای جمعی, افکار عمومی, خطمشیگذاری, دستورکارسازی, هدفمندی یارانه,
چکیده مقاله :
در این مقاله با مفروض گرفتنِ اهمیت و جایگاه میانی رسانه ها در جوامع امروزی (میان دولت و مردم)، نقش رسانه های ایران (جراید پرتیراژ) را در مورد طرح هدفمندی یارانه ها و چگونگی بازنمایی و تأثیر آن هم بر افکار عمومی و هم بر خط مشی گذاری عمومی بررسی کرده ایم. از این رهگذر نشان داده ایم که چگونه رسانههای جمعی به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر افکار عمومی، موضوعاتی را در سطح جامعه اشاعه میدهند، و چگونه برخی از این موضوعات در اولویت خطمشیگذاری دولتی قرار میگیرند.در این راستا، سه مکانیسمِ برجسته سازی، چارچوب سازی و زمینه چینی، به منزله مدل هایی که رسانه های جمعی حین پوشش های خبری خود از آنها استفاده می کنند، همچون چارچوبی نظری برای تبیین این موضوع به کار گرفته ایم. حاصل آنکه، جراید مورد بررسی ما، هر یک به شیوه ای متناسب با اصول سازمانی و قواعد رسانه ای خاص خود، هدفمندی یارانه ها را در اولویت خود قرار داده و هریک به طریقی از سه مکانیسم بالا بهره برده اند. هر یک از این شیوه ها، از یکسو بیانگر چگونگی نگرش و بازتاب موضوع یارانه ها نزد افکار عمومی (و بالعکس) بوده و از دیگر سو، روشنگرِ تعامل میان رسانه و خطمشیگذاری است
This paper searches the importance of middle roles of media in modern societies (among government & people) in relation to the targeted subsidies plan and its reflection in public opinion & policy. So we have shown that the mass media as one of the influencing factors on public opinion which promote their issues at the community level and how some of these issues placed public policy priority. Therefore we use three mechanisms; agenda setting, priming and framing as theorical framework which used models of media during news coverage .Consequently, our press investigation, each one prefers targeted subsidies with related procedure of organizational principles and its specific rules of media and each one benefited differently from above mechanism .Each of this ways, on the one hand reflects the attitude and the issue of subsidies to public opinion (and vice versa) on the other hand illuminate the interaction between media and policy making
- بشیریه، حسین. (1386). آموزش دانش سیاسی. تهران: نگاه معاصر.
- بشیریه، حسین. (1379). جامعهشناسی سیاسی. تهران: نی.
- دانشفرد، کرم اله. (1389). فرآیند خطمشیگذاری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
- دانشفرد، کرماله. (1392). مبانی خطمشیگذاری عمومی. تهران: نیاز دانش.
- دهقان، علیرضا. (1378). بررسی تأثیر رسانه بر افکار عمومی، کاربرد یک الگوی جامعهشناختی. نامه علوم اجتماعی. شماره 13.
- روزنامه ایران، یکشنبه 28 آذر 1389، شماره 19817.
- روزنامه ایران، یکشنبه 20فروردین 1393.
- روزنامه رسالت، یکشنبه 28 آذر 1389.
- روزنامه رسالت، 20 فروردین 1393.
- روزنامه شرق، 28 آذر 1389.
- روزنامه شرق، 20 فروردین 1393.
- روزنامه کیهان، 28 آذر 1389.
- روزنامه کیهان، 20 فروردین 1393.
- روزنامه مردمسالاری 28 آذر 1389.
- روزنامه مردمسالاری 20 فروردین 1393.
- جعفری، انوش. (1380). نگرشی بر بنیانهای دولت مدنی در غرب. تهران: آرون.
- جونیو. و. ئوکی. (1365). صدای مردم، ترجمه محمود عنایت. تهران: انتشارات کتابسرا.
- چامسکی، نوام. (1369). نقش رسانههای ایالات متحده در کنترل افکار عمومی، ترجمه سندسی، مجله رسانه، شماره 4.
- سلیمانی ساسانی، مجید و دیگران. (1391). فرآیند برجستهسازی در بیبیسی؛ تحلیل روایت برنامههای کوک، صفحه دو آپارات. نشریه مطالعات قدرت نرم. سال دوم، شماره 6.
- فوکو، میشل. (1374). حقیقت و قدرت، درمانی حقیقی، سرگشتگی نشانهها؛ نمونههایی از نقد پسامدرن. تهران: مرکز.
- مالکی، امین. (1388). سیاست یارانههای هدفمند و راهبرد رسانه ملی در فرهنگسازی آن. مجله اقتصادی. شمار101، اسفند 1388.
- نقیبزاده، احمد. (1379). درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی، تهران: سمت.
- Scheufele A. Dietram & Tewksbury David, (2007), framing, agenda setting and priming:the evolution of three media effects models, journal of communication, doi: 10. 1111/j. 1460-2466.2006.00326.x.
- McCombs M. E & Shawe D. L, (1972), the agenda-setting function of mass media, public opinion quarterly, n 36 (2).
- Goffman, Erving (1974), Frame analysis:An essay on the organizationof experience, Cambridge: MA. Harvard, University Press.