مدل تجزیه و تحلیل خط مشیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشگی گرگان
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
مریم عرب حسن خانی
1
,
علیرضا معطوفی
2
*
,
علی فرهادی محلی
3
,
مجتبی طبری
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان،ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت، واحد گرگان، دانشگاه آزاداسلامی ،گرگان، ایران.(
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر،ایران.
کلید واژه: تجزیه و تحلیل خط مشی - تجزیه و تحلیل خط مشیهای آموزشی و پژوهشی, دانشگاه علوم پزشکی,
چکیده مقاله :
زمینه: اموزش و پژوهش از زیربنایی ترین ساختهای هر جامعهای میباشد. در صورت عدم توجه به سیاستهای این حوزه اثار آن میتواند بر توسعه، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... نمودار باشد. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل تجزیه و تحلیل خطمشیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشگی گرگان می باشد. روش: پژوهش از حیث ماهیت استقرایی و از حیث روش، کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش خبرگان و خط مشی گذاران دانشگاه علوم پزشکی و اساتید دانشگاهی می باشند که به روش نمونه گیری هدفمند با استفاده از تکنیک گلوله برفی، تعداد 20 نفر با در نظرگرفتن اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافته ها: رویکرد مورد استفاده در پژوهش حاضر، تکنیک داده بنیاد می باشد که پس از انجام مراحل سه گانه کد گذاری باز، محوری و گزینشی مدل اولیه ارائه گردید. درنهایت مدل نهایی پژوهش در 6 بعد طراحی گردید. نتیجه گیری: طبق نتایج حاصله عوامل علی شامل: (ساختار مثبت گرا، ارتباطات اثربخش، مدیریت مشارکتی، ویژگی های رفتاری، نظام مدیریت منابع انسانی، فرآیندهای اداری صحیح)، مقوله محوری (تجزیه و تحلیل خطمشی آموزشی و پژوهشی)، راهبرد (بهره برداری از الگوهای سازمان پیشرو و موفق استقرار سازو کارهای نظام آموزش و پژوهش منطبق با هریک از اقدامات نظام فردی و سازمانی آموزش و ترویج نمونههای موفق آموزش و پژوهش)، عوامل بسترساز (خود ارزیابی، جو سازمانی مثبت، یادگیری مشارکتی)، عوامل مداخله گر (مدیریت ناکارآمد، فشار سیاسی) و پیامدها (در دوبخش پیامدهای رفتاری و سازمانی) بدست آمدند.
Background: Education and research is one of the most basic structures of any society. If you do not pay attention to the policies in this area, its effects can be on development, economic, social, cultural, etc. Objective: The purpose of this study is to design a model for analyzing the line of educational and research policies of Gorgan University of Medical Sciences. Method: The research is inductive in nature and qualitative in terms of method. The statistical population of the study is experts and policy makers of the University of Medical Sciences and university professors. By purposive sampling using snowball technique, 20 people were selected by considering theoretical saturation. The data collection tool was a semi-structured interview. Results: The approach used in the present study is the foundation data technique which was presented after performing the three steps of open, axial and selective coding of the initial model. Finally, the final research model was designed in 6 dimensions. Conclusion: According to the results, causal factors include: (positive structure, effective communication, participatory management, behavioral characteristics, human resource management system, correct administrative processes), central category (educational and research policy analysis), strategy (Utilizing the models of a leading and successful organization, establishing the mechanisms of the education and research system in accordance with each of the measures of the individual and organizational system of education and promoting successful examples of education and research), bedrock factors (self-assessment, positive organizational climate, participatory learning), Interventional factors (inefficient management, political pressure) and consequences (in both behavioral and organizational consequences) were obtained.
_||_