پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رضامندی و استمرار استفاده دانشجویان دانشگاه لرستان از دورههای آموزش مجازی در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398 و به روش پیمایش مقطعی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان شرکت کننده در دورههای آموزش مجازی دانشگاه به تعداد 7000 چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رضامندی و استمرار استفاده دانشجویان دانشگاه لرستان از دورههای آموزش مجازی در نیمسال دوم سال تحصیلی 99-1398 و به روش پیمایش مقطعی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان شرکت کننده در دورههای آموزش مجازی دانشگاه به تعداد 7000 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای 490 نفری از آنها برای تحقیق انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات در این پژوهش از طریق پرسشنامه آنلاین انجام گرفت که برای سنجش رضامندی از مدل آمریکایی سنجش رضامندی استفاده گردید. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان موضوعی و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مختلف تحقیق مورد تایید قرار گرفت (94/0- 78/0=α). برای تعیین عوامل موثر بر رضامندی دانشجویان از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOSversion24 استفاده شد. یافتهها نشان دادند، متغیر ارزش درک شده، بیشترین اثر مستقیم را بر رضامندی پاسخگویان و رضامندی بیشترین تاثیر مستقیم را بر استمرار استفاده دانشجویان داشته است. همچنین متغیر انتظارات، بیشترین تاثیر غیرمستقیم را بر رضامندی و استمرار استفاده دانشجویان داشت. افزون بر این، در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، انتظارات دانشجویان دارای بیشترین تاثیر بر رضامندی بود.
پرونده مقاله
استفاده روزافزون از فناوری و تکنولوژیهای ارتباطی جدید و تاثیری که بر روی فرهنگ، طرز فکر و عمل و سبک فعالیت استفادهکنندگان آن دارد، نظام آموزشی را نیز با تحولات مهمی روبهرو کرده است. با توجه به رشد فزاینده بازیپردازی یا گیمیفیکیشن با کارکردهای مختلف و در محیطهای آنل چکیده کامل
استفاده روزافزون از فناوری و تکنولوژیهای ارتباطی جدید و تاثیری که بر روی فرهنگ، طرز فکر و عمل و سبک فعالیت استفادهکنندگان آن دارد، نظام آموزشی را نیز با تحولات مهمی روبهرو کرده است. با توجه به رشد فزاینده بازیپردازی یا گیمیفیکیشن با کارکردهای مختلف و در محیطهای آنلاین به ویژه در محیط آموزشی و آموزش آنلاین و همچنین اهمیت و ضرورت فرآیندهای ارزیابی اثربخشی به عنوان یکی از مهمترین و ضروریترین فعالیتهای کنترلی، لازم است توسعهدهندگان میزان موفقیت یا اثربخشی طرحهای گیمیفیکیشن خود را بسنجند. از آنجا که تاکنون ابعاد، مولفهها و شاخصهای اثربخشی گیمیفیکیشن به صورت عام و فراگیر شناسایی نشده و مدل جامعی در این زمینه وجود ندارد، این پژوهش ضمن شناسایی ابعاد و متغیرهای مورد نظر، از طریق روش دلفی در چهار راند و توسط نمونهگیری هدفمند، مدلی جامع برای ارزیابی اثربخشی گیمیفیکیشن را ارائه نموده است. نتایج نشان میدهد اثربخشی گیمیفیکیشن متاثر از سه بُعد اصلی به نام تجربه کاربر (با هشت متغیر)، تغییرات رفتاری و دستاوردهای کاربر (با پنج متغیر) و انگیزش (یک متغیر) تشکیل شده است. پژوهش حاضر علاوه بر ارائه یک مدل جامع و جدید، نقش متغیرهای جدیدی را برای اولین بار مورد بررسی و سنجش قرار داده است.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ارائه استعارههای مفهومی شکل گرفته نزد دانشجویان دربارة آموزش الکترونیکی است تا شناختی عمیق و چندجانبه دربارة احساس دانشجویان در موقعیت ایجاد شده نسبت به آموزش الکترونیکی فراهم کند. به این منظور در این پژوهش کیفی، با 51 نفر از دانشجویان (42 نفر زن و 9 نفر چکیده کامل
هدف این پژوهش ارائه استعارههای مفهومی شکل گرفته نزد دانشجویان دربارة آموزش الکترونیکی است تا شناختی عمیق و چندجانبه دربارة احساس دانشجویان در موقعیت ایجاد شده نسبت به آموزش الکترونیکی فراهم کند. به این منظور در این پژوهش کیفی، با 51 نفر از دانشجویان (42 نفر زن و 9 نفر مرد) رشته علوم تربیتی که در طول ترم تحصیلی 99-1398 به شیوة آموزش الکترونیکی در پردیس دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه مازندران در حال تحصیل بودند، مصاحبه شد. سؤالات تنظیم شده از طریق پیامرسانها در اختیار مشارکتکنندگان قرار میگرفت تا ایشان ادراک خود را نسبت به آموزش الکترونیکی قبل از این دوره و پس از ورود به این دوران بیان کنند و تجارب مثبت و منفی و استعارههای احتمالی شکل گرفته را بازگو نمایند. در نهایت از تحلیل و معنادهی به مفاهیم که گاه آشکار و گاه پنهان به استعارهها اشاره کرده بودند، یافتهها استخراج شدند. یافتهها ده استعاره را نشان میدادند که در سه رویکرد مثبت، منفی و خنثی به آموزش الکترونیکی دستهبندی شدند.
پرونده مقاله
هدف بررسی نقش فنآورانه شفافیت سازمانی بهمنظور اعتماد سازمانی مدیران دانشگاه آزاد استان مازندران میباشد. این پژوهش کاربردی و توصیفی ازنوع همبستگی و بارویکردآمیخته باطرح اکتشافی میباشد. جامعه آماری شامل ۷۵۰ نفر از مدیران دانشگاه می باشدکه با استفاده از فرمول کوکران ون چکیده کامل
هدف بررسی نقش فنآورانه شفافیت سازمانی بهمنظور اعتماد سازمانی مدیران دانشگاه آزاد استان مازندران میباشد. این پژوهش کاربردی و توصیفی ازنوع همبستگی و بارویکردآمیخته باطرح اکتشافی میباشد. جامعه آماری شامل ۷۵۰ نفر از مدیران دانشگاه می باشدکه با استفاده از فرمول کوکران ونمونهگیری تصادفی طبقهای ۲۵۴ نفرحجم نمونه برآورد شد. تحقیق در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته فناورانه شفافیت سازمانی با پایایی 93/0 و اعتماد سازمانی با پایایی 80/0 بود. روایی صوری و محتوایی ابزار تأیید گردید. از آزمون t، تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج تحلیـل عامـلی اکتشـافی متغیر فناورانه شفافیت سازمانی با دو مؤلفه درک فناوری و وجود وبسایت با واریانس عامل 13/38 و 35/41 تأیید گردید. مقـادیر t ابعاد اعتمادسازمانی (ثبات، وفاداری، شایستگی، یکپارچگی، گشودگی) به ترتیب از 52/5 تا 53/9 وابعـاد فناورآنه شفافیت سازمانی 64/28 و 31/42(بیش از مقدار t مفروض 96/1) تخمین زده شد. ابعاد فوق بر متغیر منظور اثر مثبـت میگذارد و در سطح خطا 05/0 ارتباط مثبت و معنیداری بین مؤلفههای فناورانه شفافیت سازمانی با اعتماد سازمانی و مؤلفههای آن وجود دارد و متغیر فناورانه شفافیت سازمانی با ضریب همبستگی 98/0 با اعتماد سازمانی رابطه مستقیم، مثبت و همبستگی قوی دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر باهدف مروری نظاممند بر معیارهای اعتباربخشی نهادهای آموزش عالی الکترونیکی انجامشد.جامعه پژوهش 341 مقاله در پایگاههای اطلاعاتی و اسناد نهادهای معتبر اعتباربخشی یادگیری الکترونیکی در سطح بینالمللی بود که پس از خارج کردن اسناد و مقالات نامرتبط، تحلیل کلی روی چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف مروری نظاممند بر معیارهای اعتباربخشی نهادهای آموزش عالی الکترونیکی انجامشد.جامعه پژوهش 341 مقاله در پایگاههای اطلاعاتی و اسناد نهادهای معتبر اعتباربخشی یادگیری الکترونیکی در سطح بینالمللی بود که پس از خارج کردن اسناد و مقالات نامرتبط، تحلیل کلی روی 35 سند به عنوان نمونه صورت پذیرفت و درمجموع 7 عامل و 42 معیار شناسایی شد. جهت تحلیل دادهها از کد گذاری باز و محوری با استفاده از نرم افزار QSR و NVIvo استفاده شد و به منظوربررسی قابلیت اعتماد دادههای پژوهش از استراتژی تایید توسط همکاران پژوهش استفاده شد.نتایج یافتهها نشان داد که مهمترین عوامل و معیارهای اعتباربخشی در نهادهای آموزش عالی در محیط یادگیری الکترونیکی عبارتاند از: عوامل مربوط به حکمرانی، برنامهریزی، پژوهش، فرایند یادهی-یادگیری الکترونیکی، پشتیبانی در محیط یادگیری الکترونیکی، فناوری و عوامل روانشناختی مرتبط با ذینفعان که در مطالعات بسیاری موردتوجه قرارگرفته بود نتایج تحقیق حاضر به سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه آموزش عالی در محیط یادگیری الکترونیکی کمک میکند که با استفاده از مؤلفههای شناساییشده از یکسو نیاز به نهادی بهمنظور اعتباربخشی را در اولویت برنامههای راهبردی خود قرار داده و از سویی دیگر با پایش و ارزشیابی نهادهای آموزش عالی الکترونیکی، چالش ها را شناسایی و در جهت بهبود کیفیت تلاش کنند.
پرونده مقاله
همزمان با تغییرات سریع فنون و مهارتها و ظهور پدیدههای نوین فناوری اطلاعات و تاثیر آنها بر شیوهها و روشهای زیستن، فرایند آموزش نیز متحول شده است. جهانی شدن و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه با افزایش تنوع ویژگیهای دانشجویان و تنوع فرهنگی کاربران، مؤسسات آمو چکیده کامل
همزمان با تغییرات سریع فنون و مهارتها و ظهور پدیدههای نوین فناوری اطلاعات و تاثیر آنها بر شیوهها و روشهای زیستن، فرایند آموزش نیز متحول شده است. جهانی شدن و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه با افزایش تنوع ویژگیهای دانشجویان و تنوع فرهنگی کاربران، مؤسسات آموزشی را به چالش کشیده است. فرهنگ یادگیری الکترونیکی به استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در سازمان اشاره دارد که در قالب مجموعهای از ارزشها، نظامها و عادتهای سازمانی کل سازمان و افراد را برای بهبود بخشیدن مستمر میزان دانش، شایستگی و عملکرد خود حمایت و تشویق مینماید. موفقیت در یادگیری الکترونیکی مستلزم تغییر در درک و رفتار یادگیرندگان، برای تغییر در توسعه برنامه درسی آموزشی است. نقش عوامل آموزشی- فرهنگی از مقولههای بسیار مهمی است که در طراحی و ایجاد محیط یادگیری بهویژه یادگیری الکترونیکی بایستی مورد توجه قرار گیرند؛ بر این اساس و با توجه به تحولات نظامهای آموزشی در قرن بیست و یکم و بروز بحرانهای تأثیرگذار بر سیستمهای آموزشی از جمله بحران بیماری کووید 19، که یادگیری الکترونیکی را به الزامی بیبدیل در نظام آموزشی تبدیل ساخته است، این مطالعه بهمنظور تحلیل ساختارمند فرهنگ یادگیری الکترونیکی در نظامهای آموزشی با رویکردی به بحران کووید 19 انجام گردید.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق ارائه مدل علی روابط چابکی سازمانی دانشگاهی، فن آوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی بود این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ماتریس همبستگی از نوع معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری کلیه اعضای هیئتعلمی واحدهای دانشگا چکیده کامل
هدف از این تحقیق ارائه مدل علی روابط چابکی سازمانی دانشگاهی، فن آوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی بود این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ماتریس همبستگی از نوع معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری کلیه اعضای هیئتعلمی واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی مازندران که در سیزده واحد دانشگاهی به تعداد این افراد 1671 بود.روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس تعداد اعضای هیئتعلمی در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی مازندران بوده است؛ تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران آنلاین 340 نفر محاسبه گردید..ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه های استاندارد چابکی سازمانی دانشگاه، خاوری و همکاران(1396)، پرسشنامه فرهنگسازمانی دنینسون (2000) و پرسشنامه ابعاد فناوری اطلاعات لطفیان و شیخ (1390) بود. بهمنظور تخمین و تبیین روابط حاوی متغیرهای آشکار و پنهان از رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) Smart PLS استفاده شد؛ یافته های تحقیق روابط علی بین متغیرهای فن آوری اطلاعات ، فرهنگی سازمانی و چابکی سازمانی را معنا دار و نقش فرهنگ سازمانی را به عنوان میانجی مورد تایید قرار داد.
پرونده مقاله
به دنبال شیوع ویروس کووید 19 و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، آموزش مدارس به شیوه ی مجازی به کار خود ادامه داد. این پژوهش به بررسی فرصت ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا ،پرداخته است.این مطالعه در چارچوب روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. در چکیده کامل
به دنبال شیوع ویروس کووید 19 و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، آموزش مدارس به شیوه ی مجازی به کار خود ادامه داد. این پژوهش به بررسی فرصت ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا ،پرداخته است.این مطالعه در چارچوب روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. در این روش برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق استفاده شده است. مشارکت کنندگان 20 نفر از دانش آموزان و معلمان هنرستان های شهرستان کلات بوده اند که برمبنای ملاک های نمونه گیری طبقه ای هدفمند انجام گرفته و نمونه گیری تا رسیدن به حد اشباع ادامه یافته است. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از شیوه ی تحلیل محتوای تلخیصی متن مصاحبه ها استفاده شده است. یافته های این پژوهش، شامل چهار مضمون و 19 زیر مضمون است: 1-مشکلات مشترک بین دانش آموزان و معلمان (6 زیر مضمون)2- مشکلات مختص دانش آموزان (5 زیر مضمون)3- مشکلات مختص معلمان در آموزش مجازی (3 زیر مضمون)4- مزایای آموزش مجازی (5 زیر مضمون).
پرونده مقاله