بررسی موانع بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری از دیدگاه دبیران ناحیه دو استان قم
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
مهران فرج اللهی
1
(دانشیار دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب)
مهدی معینی کیا
2
(استادیار دانشگاه پیام نور واحد اردبیل)
رضا عباسی
3
(کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تهران)
کلید واژه: یادگیری, فن آوری اطلاعات و ارتباطات, فرآیند تدریس, دبیران, موانع بهره گیری,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران در مورد موانع بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری بوده است. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه معلمان مقطع متوسطه ناحیه دو استان قم، در سال تحصیلی 92 -1391 به تعداد 660 نفر میباشد. از میان آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامه محققساخته، شامل 42 سؤال میباشد. به منظور تعیین روایی از نظرات استادان و کارشناسان آموزش و پرورش استفاده گردید. میزان پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با استفاده از نرمافزار SPSS معادل 86/0 حاصل گردید. جهت تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش و شناسایی موانع از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شدهاست. یافتههای تحقیق نشان داد که موانع بهرهگیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند تدریس و یادگیری شامل شش عامل، ضعف زیرساخت فیزیکی، ضعف زیرساخت مدیریتی، ضعف خدمات پشتیبانی معلمان، عدم آمادگی شناختی معلمان، عدم تربیت معلمان برای تدریس در الگوی نوین تدریس، و عدم برنامهریزی درسی فنآورانه و آمادگی فرهنگی معلمان میباشند.
The aim of this study was to investigate the viewpoints of teachers on barriers to applying information and communications technology in the process of teaching and learning. With respect to the purpose, this research was applied, and its method of performing was descriptive-survey. By means of simple random sampling method, and using the Cochrane formula, 240 people were selected as the sample. The data collecting tool was the researcher-made questionnaire consisting of 42 questions. The opinions of education experts were used to determine the validity. Via Cronbach Alpha and using the SPSS software, the reliability of the questionnaire has equaled 0.86. In order to analyze the questions of the research and indentify barriers, exploratory factor analysis method has been used. The research results indicated that the barriers to applying ICT in teaching and learning process involve six factors: Physical infrastructure weakness, managerial infrastructure weakness, weakness of support services for teachers, lack of teachers’ cognitive preparation, lack of training for teachers to teach the new model of teaching, and lack of technical lesson planning and teachers’ cultural readiness.