چگونگی آموزش خلاقیت محور ریاضی در مراکز پیش دبستانی اصفهان
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)ناهید شیرانی بیدآبادی 1 , احمدرضا نصر 2 * , سید ابراهیم میرشاه جعفری 3 , احمد عابدی 4
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 - استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: آموزش, خلاقیت, ریاضی, پیش دبستانی,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف تشخیص مفاهیم ریاضی مورد تدریس در مراکز پیش از دبستان اصفهان و بررسی میزان خلاقانه بودن نحوه تدریس و ارزشیابی آن مفاهیم، انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است، ابتدا با بررسی کتب، مقالات، تستهای شایستگی ریاضی در بدو ورود به دبستان و مفاهیم مورد تدریس در کشورهای دیگر، سه پرسشنامه در رابطه با مفاهیم ریاضی مورد نیاز در دوران قبل از دبستان و انواع روشهای تدریس و ارزشیابی خلاقیت محور آن مفاهیم تهیه شد و روایی و پایایی آنها بررسی شد. سپس به روش تصادفی خوشه ای 70 پیش دبستانی از بین دو ناحیه انتخاب شدند و به مربیان آنها پرسشنامه های طراحی شده داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t-تک نمونهای، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون خی دو استفاده گردید. نتیجه: نتایج نشان داد مفاهیم ضروری مانند ردیف کردن اعداد بهم ریخته تا ده، تناظر یک به یک مفهوم نمادها تا ده و شمارش اشکال پنهان مفاهیمی هستند که به ندرت آموزش داده می شوند. همچنین برای آموزش، به جای استفاده از روشهایی که خلاقیت را در کودکان بالا می برد، بطور معنی داری اکثرا از روش پرسش و پاسخ استفاده می شود و برای ارزیابی یادگیری نوآموزان، اکثرا نظر والدین بررسی می شود. بررسی رابطه سطح تحصیلات و نیز سابقه کار مربیان با میزان مفاهیم مورد تدریس، تفاوت معناداری را نشان نداد. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده، برای اصلاح وضعیت کنونی راهکارهای عملی ارائه گردید.
Objective: In this study, mathematical concepts taught in pre-school centers in Isfahan And the innovative teaching and evaluating methods was conducted . Methods: This is a descriptive-analytic study. In this work, after studing preschool math books, entrance mathematical exam papers, relevant articles and the mathematical concepts taught in the leading countries, three questionnaires related to mathematical concepts required in pre-school, various teaching and evaluation methods were developed and their reliability and validity were assessed. Then using the random cluster sampling method, 70 preschool were selected in two different educational regions and the three questionnaires were distributed among thair teachers. To analyze the data, one sample t- test, ANOVA and chi-square test were used. Results:The results showed that the essential concepts such as rowing troubled numbers from one to ten, one to one correspondence of symbols from one to ten and counting hidden bugs, are rarely taught. It was also found that for training chidren, instead of using creative ways, the question and answer method is often used, and assesment of children's learning is significantly based on viewpoint of parents. Investigation of the relationship between education level and work experiences of teachers with teaching concepts, showed no significant effect. Finally, with regards to the findings, practical solutions were presented to improve the current situation.