نقش اشتیاق شغلی بر رابطه اخلاق حرفه ای حسابرسان با عملکرد شغلی و اشتراک گذاری دانش
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسینازنین بشیری منش 1 * , زهره عارف منش 2 , علی بابایی سنجدری 3
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری دانشگاه یزد، یزد ، ایران
3 - کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: اشتیاق شغلی, اخلاق حرفهای حسابرسان, عملکرد شغلی, اشتراکگذاری دانش.,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه اخلاق حرفهای و جو اخلاقی میتوانند بر کیفیت برآیندهای سازمانی اثرگذار باشند، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد شغلی و تمایل به اشتراک گذاری دانش حسابرسان با نقش تعدیلی اشتیاق شغلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه حسابرسان(حسابداران رسمی)، به تعداد 3152 نفر بود. تعداد 347 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای جمع آوری داده ها انتخاب شدند. برای سنجش اشتیاق شغلی کارکنان ازپرسشنامه استاندارد اسچافل و باکر (2006)، پرسشنامه اخلاق حرفه ای عزیزی (1389)، اشتراک دانش از پرسشنامه هوی و همکاران (2010) و عملکرد شغلی بر اساس عملکرد وظیفه ای بیرنه و همکاران(2005) و عملکرد زمینه ای کونوی(1999) استفاده شد. روش تحلیل داده ها، تحلیل آماری معادلات ساختاری می باشد. نتایج نشان داد، اخلاق حرفه ای حسابرسان بر عملکرد شغلی و اشتراک گذاری دانش تاثیر مثبت و معناداری دارد. رعایت اصول اخلاق حرفهای بر عملکرد حسابرسان تاثیر بسزایی دارد. همچنین حسابرسان با تجربه و کارآمد، از لحاظ عملکردی، توانایی تحلیل، شناسایی و کشف تقلب، نسـبت بـه حسابرسانی که تازه وارد عرصه حسابرسی شده اند، برتری دارند. پایبندی به اصول اخلاقی منجر به نگرش مثبت حسابرسان نسبت به انتقال دانش و تجربه به دیگر حسابرسان شده و در رشد حرفه نقش بسزایی دارد. براساس یافته های پژوهش، اشتیاق شغلی تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد شغلی حسابرسان را تقویت میکند ولی بر رابطه اخلاق حرفه ای با تمایل به اشتراک گذاری دانش حسابرسان تاثیری ندارد.
Considering that professional ethics and ethical climate can affect the quality of organizational results, the purpose of this research is to investigate the impact of professional ethics on job performance and willingness to share auditors' knowledge with the moderating role of job enthusiasm. The statistical population of this research included all auditors (official accountants), numbering 3152 people. 347 people were selected as the statistical sample of the research based on Cochran's formula and using stratified random sampling method to collect data. To measure the job enthusiasm of employee’s standard questionnaire of Schaffel and Baker (2006), Azizi (2019), knowledge sharing questionnaire of Hoy et al. E. Conway (1999) was used. The method of analysis is statistical analysis of structural equations. The results showed auditors' professional ethics have a positive and significant effect on job performance and knowledge sharing. Compliance with the principles of professional ethics in auditors has a significant impact on the auditor’s performance. Also, experienced auditors are superior in terms of performance, the ability to analyze, identify and detect fraud, compared to auditors who have just entered the field of auditing. Adherence to ethical principles leads to a positive attitude of auditors towards the transfer of knowledge and experience to other auditors and plays a significant role in the growth of the profession. Based on the findings of the research, job enthusiasm strengthens the effect of professional ethics on auditors' job performance, but it does not affect the relationship between professional ethics and auditors' willingness to share knowledge.