بشر همواره به دنبال عدالت بوده و در طول تاریخ شاهد تجربههای موفق و ناموفق فراوانی در طلب آن بودهایم. یکی از علل مهم ناکامیها در رسیدن جوامع بشری به عدالت عدم تعریف صحیح آن و ناتوانی از امتداد آن در حوزههای گوناگون بوده است. مسألهای که در این مقاله دنبال میکنیم آن چکیده کامل
بشر همواره به دنبال عدالت بوده و در طول تاریخ شاهد تجربههای موفق و ناموفق فراوانی در طلب آن بودهایم. یکی از علل مهم ناکامیها در رسیدن جوامع بشری به عدالت عدم تعریف صحیح آن و ناتوانی از امتداد آن در حوزههای گوناگون بوده است. مسألهای که در این مقاله دنبال میکنیم آن است که نظریه عدالت شهید مطهری چه امتدادی در اندیشه تربیتی ایشان دارد. بدین منظور کلیه منابع و مراجع موجود و مرتبط با آراء تربیتی ایشان مورد بررسی توصیفی قرار گرفته و دادههای حاصل طبقهبندی و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که باتوجه به تعریف عدالت – مواجهه بهتناسب شایستگی – و تربیت – شکوفایی استعدادهای فطری انسان – از نظر ایشان، لازمه تربیت عادلانه این است که ساحات وجودی انسان به صورت متعادل رشد کند و مربی متناسب با استعدادهای گوناگون متربی و همچنین سن و جنسیت او تعامل سازنده داشته باشد. شکوفایی استعدادهای فطری انسان – از نظر ایشان، لازمه تربیت عادلانه این است که ساحات وجودی انسان به صورت متعادل رشد کند و مربی متناسب با استعدادهای گوناگون متربی و همچنین سن و جنسیت او تعامل سازنده داشته باشد.
پرونده مقاله