نقش اراده در تربیت و شیوههای پرورش آن در اندیشه شهید مطهری
محورهای موضوعی : فلسفه تعلیم و تربیتشهرام رامشت 1 , میثم صداقتزاده 2
1 - دانشجوی دکتری، علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه فرهنگ و تربیت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
کلید واژه: اراده, تربیت, پرورش اراده, شهید مطهری,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: یکی از مهمترین ارکان سازنده هر مکتب تربیتی، تقریری است که از اراده و به تبع نقش آن در تربیت ارائه میشود. این مسئله از صدر اسلام نیز با توجه به برخی آیات قرآن کریم محل نزاع مکاتب مختلف فکری بوده است. از طرفی اگر اراده در تربیت نقش مؤثر و مفیدی داشته باشد، روشهای تقویت آن نیز مطلوب خواهد بود. این پژوهش با هدف بررسی نقش اراده در تربیت و روشهای تربیت آن در اندیشه شهید مطهری انجام شده است.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از روش تحلیلی کیفی استفاده شده است. حوزه پژوهش کلیه منابع معتبر مکتوب و دیجیتال مرتبط با اندیشه شهید مرتضی مطهری بوده و نمونهگیری صورت نگرفته است. ابزار جمعآوری اطلاعات فیشبرداری بوده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از طریق کدگذاری باز صورت گرفته و مبتنی بر پرسشهای پژوهش، دستهبندی شده است.
یافتهها: یافتههای حاکی از آن است که در اندیشه شهید مطهری، اراده از سه جنبه امکان تربیت، عامل تربیت و هدف تربیت قابل طرح است. روشهای تربیت اراده شامل دو بخش سلبی و ایجابی میشود که با توجه به ملاحظات روش ایجابی، این روش شامل دو زیر شاخه قابل توصیه و غیر قابل توصیه میشود.
نتیجهگیری: رابطه اراده و تربیت دارای وجوه مختلفی است. همانگونه که اراده یک عنصر اساسی در تربیت است، روشهای مختلف و مداخلات گوناگون تربیتی نیز میتواند به تقویت آن کمک کند تا چرخه تقویت مثبتی میان این دو شکل گیرد.
Introduction and purpose: One of the most important building blocks of any educational school is the presentation of the will and its role in education. Since the beginning of Islam, this issue has been a source of conflict between different schools of thought, according to some verses of the Holy Quran. On the other hand, if the will plays an effective and useful role in education, the methods of strengthening it will also be desirable. This research was conducted with the aim of investigating the role of will in education and its education methods in the thought of Martyr Motahari.
Research methodology: In this research, a qualitative analytical method has been used. The field of research is all the authentic written and digital sources related to the thought of Martyr Morteza Motahari and no sampling was done. The data collection tool was phishing. Data analysis was done through open coding and categorized based on research questions.
Findings: The findings indicate that in the thought of Shahid Motahari, the will can be considered from three aspects: the possibility of education, the factor of education, and the goal of education. Will training methods include two negative and positive parts, which according to the considerations of the positive method, this method includes two recommended and non-recommended sub-branches.
Conclusion: The relationship between will and education has different aspects. Just as the will is an essential element in education, different educational methods and interventions can also help to strengthen it so that a positive reinforcement cycle is formed between the two.
انسان کامل
انسان در قرآن