اثربخشی آموزش معکوس بر اعتماد به نفس دانش آموزان پایه سوم ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - گروه علوم تربيتي، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامي، ساري، ایران. esmatrasoli@yahoo.com
کلید واژه: آموزش معکوس, اعتماد به نفس, سوم دبستان ,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش معکوس بر اعتماد به نفس دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در شهر بهشهر انجام شد. روش شناسی این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر بهشهر که در سال تحصیلی 1403-1404 مشغول به تحصیل بودند. از بین جامعة موردنظر تعداد 64 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند )هرگروه 15 نفر( گروه آزمایش تمرینات آموزشی منتخب تدریس معکوس را طی 12 جلسه در هفته آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه استاندارد عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) در این پژوهش بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون پارامتریک شامل آزمون شاپیر و ویلک جهت بررسی نرمال بودن توزیع نمرات گروه نمونه در جامعه و آزمون های تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS-21 صورت گرفت. نتایج نشان داد که نمره های اعتماد به نفس آزمودنی های گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. از این رو می توان نتیجه گرفت آموزش معکوس موجب افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان شده 86 درصد تغییر است که با توجه به مقدار مجذور اتا آموزش معکوس باعث نمره های اعتماد به نفس دانش آموزان گردیده است.
Objective: The present study was conducted with the aim of the effectiveness of reverse education on the self-confidence of third grade elementary students in Behshahr city. The methodology of this research was applied research, and in terms of data collection, it was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. . The statistical population of the research includes all third grade elementary students of Behshahr who were studying in the academic year 1403-1404. 64 people were randomly selected from the target population as a statistical sample and randomly replaced in two experimental and control groups (15 people in each group). The data was Cooper Smith's standard self-esteem questionnaire (SEI) in this research. . Data analysis was done using parametric tests including Shapier and Wilk tests to check the normality of the distribution of the scores of the sample group in the community and variance analysis tests using SPSS-21 software. The results showed that the self-confidence scores of the test group subjects increased in the post-test compared to the control group. Therefore, it can be concluded that reverse education has increased students' self-confidence, 86% change, which according to the squared value of eta, reverse education has caused students' self-confidence scores.