مقایسه تاثیر تدریس تحول آفرین و تدریس معکوس بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در دانش آموزان دارای افت تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
میثم صیامی
1
,
علی رضایی شریف
2
*
,
عذرا غفاری
3
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - دانشیار گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، اردبیل، ایران.
3 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
کلید واژه: تدریس تحول آفرین, تدریس معکوس, نیازهای بنیادین روانشناختی, افت تحصیلی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف مقایسه تاثیر تدریس تحولآفرین و تدریس معکوس بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در دانشآموزان دارای افت تحصیلی انجام شد. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود.
روش: از بین دانشآموزان پسر متوسطه دوره دوم پارس آباد در سال 1403، تعداد 60 نفر با روش تصادفی با اندازهگیری مکرر انتخاب شدند و در گروه تدریس تحولآفرین (20 نفر)، گروه تدریس معکوس (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند و پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی لاگاردیا و همکاران (2000) در بین نمونههای مورد مطالعه توزیع شد. بعد از آن روش تدریس تحولآفرین و روش تدریس معکوس با استفاده از پروتکلهای آموزشی به گروه آزمایش آموزش داده شد و سپس پرسشنامههای استاندارد به طور مجدد توزیع شد و بعد از جمع آوری پرسشنامهها، دادهها وارد نرمافزار SPSS شد و با آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد.
یافته ها: بین تاثیر تدریس تحول آفرین و تدریس معکوس بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در دانشآموزان دارای افت تحصیلی تفاوت وجود دارد و روش تدریس معکوس تاثیر بیشتری بر ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در دانش آموزان دارای افت تحصیلی دارد (01/0>p).
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج حاصل از این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتوان گفت که روش تدریس معکوس بیشتر از روش تدریس تحولآفرین باعث بهبود شاخصهای ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی میشود.
Abstract
Purpose: The present study aimed to compare the effect of transformative teaching and reverse teaching on satisfying basic psychological needs in students with academic failure. The present study method was semi-experimental.
Method: Among the second-year male high school students in Parsabad in 1403, 60 people were selected by random method with repeated measurements and were replaced in the transformative teaching group (20 people), the reverse teaching group (20 people) and the control group (20 people). The LaGuardia et al. (2000) Basic Psychological Needs Questionnaire was distributed among the study samples. After that, the transformative teaching method and the reverse teaching method were taught to the experimental group using educational protocols and then the standard questionnaires were redistributed and after collecting the questionnaires, the data were entered into SPSS software and analyzed using the analysis of variance with repeated measurements test.
Findings: There is a difference between the effect of transformative teaching and reversed teaching on the satisfaction of basic psychological needs in students with academic failure, and the reversed teaching method has a greater effect on the satisfaction of basic psychological needs in students with academic failure (p<0.01).
Conclusion: Therefore, and considering the results of this study and similar studies, it can be said that the reversed teaching method improves the indicators of satisfaction of basic psychological needs more than the transformative teaching method.
منابع احمدآبادی، آرزو؛ زین آبادی، حسن رضا و استادرحیمی، مریم. (1400). تأثیر تدریس با روش معکوس در مقایسه با روش های همیاری، کاوشگری و سخنرانی بر یادگیری علوم تجربی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی. نشریه مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 4(1)، 28-9.
احمدی، سیداحمد. (1399). روانشناسی نوجوانان و جوانان شامل: ویژگیهای زیستی، شخصیتی، تحصیلی، شغلی، جنسی، بزهکاری، اعتیاد. تهران: نشر صغیر.
افشاری، علی. (1398). اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان با مشکل افت تحصیلی. نشریه راهبردهاي آموزش (راهبردهاي آموزش در علوم پزشكي)، 12(5)، 142-133.
بریمانی، ابوالقاسم و ابراهیمی، وحید. (1401). رابطه تدریس تحول آفرین و عملکرد تحصیلی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان. نشریه جامعه شناسی آموزش و پرورش، 8(2)، 312-123.
پارسی، بهزاد؛ متولی حقی، فرزاد؛ ملک زاده شفارودی، مجید؛ اسلامی فر، معصومه و بریمانی، خدیجه. (1397). بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی مازندران. نشریه راهبردهاي آموزش (راهبردهاي آموزش در علوم پزشكي)، 11(3)، 148-143
. حسین بر، محمد عثمان و بلوچ زهی، اسلم. (1400). افت تحصیلی در مناطق پیرامونی (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر نیکشهرِ استان سیستان و بلوچستان). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 11(3)، 829-805.
حسینی صاحب آبادی، زینب سادات؛ علمی منش، نیلا؛ علوی نوش آبادی، اشرف سادات. (1402). تاثیر روش تدریس بدیعه¬پردازی بر سر سختی روانشناختی دانش¬آموزان دختر پایه ی ششم ابتدایی. بیست و یکمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی.
رضایی شریف، علی. (1393). بررسی ویژگی¬های روانسنجی پرسشنامه تدریس (TTQ) تحول آفرین. تدریس پژوهی، 2(1)، 63-53
رمضانی، راضیه؛ بختیاری، نعیمه و ابراهیمی، فرزانه. (1401). بررسی فواید و مضرات روش تدریس یادگیری مشارکتی و تاثیرات روانشناختی آن بر مهارت های اجتماعی و وضعیت تحصیلی دانش آموزان. پنجمین همایش بین¬المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
سلیمی، لیلا و حسنی، رفیق. (1400). بازنمایی معنایی پدیده افت تحصیلی دانش آموزان شاهد و ایثارگر و ارائه مدلی پارادایمیک: تحقیقی کیفی. نشریه نظريه و عمل در برنامه درسي، 9(17)، 246-223.
عبادی جامخانه، عالمه؛ مرعشیان دازمیری، سیدمحسن و عباسی، حمید. (1401). بررسی عوامل افت تحصیلی در مدارس ایران. فصلنامه آفاق علوم انسانی، 6(64)، 18-1.
فتحی هرات، معصومه؛ حسین چاری، مسعود و پوراحسان، سمیه. (1402). نقش تدریس تحول آفرین در سرمایه روان شناختی تحصیلی. هفتمین همایش بین المللی روان شناسی مدرسه.
هاشمی، سمیه؛ افشاریان، علیرضا؛ افشاری، مریم؛ زینتی، دانشمند فاطمه وخادمی منفرد، بهاره. (1402). تبیین علل و مداخلات موثر در افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان مشروطی در دانشگاه علوم پزشکی همدان: یک مطالعه کیفی. نشریه مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد، 18(1)، 358-347.
Achilike, B. A., & Achilike, C. C. (2016). Causes of female students’ dropout in secondary schools in Ebonyi State, South East Nigeria: Psychological implications. Journal of Educational Policy and Entrepreneurial Research, 3(4), 103-110.
Bratko, D., Butkovic, A., Hlupic, T. V., & Pocrnic, M. (2022). Etiology of basic psychological needs and their association with personality: A twin study. Journal of research in personality, 97, 104201.
Breslin, G., Hillyard, M., Brick, N., Shannon, S., McKay-Redmond, B., & McConnell, B. (2023). A systematic review of the effect of The Daily Mile™ on children’s physical activity, physical health, mental health, wellbeing, academic performance and cognitive function. Plos one, 18(1), e0277375.
Darnal, H. K., Yadav, H., Ramakrishnappa, S., & Karikalan, B. (2019). Reverse teaching-A strategy for undergraduate medical education in pathology. Indian Journal of Pathology and Oncology, 6(2), 233-236.
Dikoke, A. O. D., Ambokawa, M. L. N., Woma, P. H. O., Lohohola, N. D. O., & Dikete, G. A. (2024). Explanatory Factors of Academic Failure at the Higher Institute of Medical Techniques of Kinshasa: Analysis of Logistic Regression. Open Access Library Journal, 11(8), 1-21.
Forootan, K., Hashemi, S. A., Qaltash, A., & Mashinchi, A. A. (2023). The effect of using the reverse class approach on learning the experimental sciences of elementary school students. Journal of Psychological Science, 21(119), 2285-2302.
Gil-Flórez, A., Llorens, S., Acosta-Antognoni, H., & Salanova, M. (2022). Basic Psychological Needs at Work: Their Relationship with Psychological Well-Being and Healthy Organisational Outcomes with a Gender Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(5), 3103.
La-Guardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, C. E., & Deci, E. L. (2000). Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 367-384.
Martins, N. (2022). A model for managing trust. International Journal of Manpower, Vol. 23, No. 8.
Nguyen, B., Yu, X., Japutra, A., & Chen, C. H. S. (2016). Reverse teaching: Exploring student perceptions of “flip teaching”. Active Learning in Higher Education, 17(1), 51-61.
Pandey, D. (2016). Psychological causes of residential and day scholar school dropout. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 183-189.
Rosebrough, T. R., & Leverett, R. G. (2021). Transformational teaching in the information age: Making why and how we teach relevant to students. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
Vansteenkiste, M., Soenens, B., & Ryan, R. M. (2023). Basic psychological needs theory: A conceptual and empirical review of key criteria. The Oxford handbook of self-determination theory, 84-123.