چهرهشناسی و چهرهپردازی شخصیت در حکایتهای گلستان سعدی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیابراهیم ظاهری عبده وند 1 , پرستو کریمی 2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
کلید واژه: گلستان سعدی, شخصیت, انسان شناسی, چهرهپردازی, چهره شناسی,
چکیده مقاله :
چهره شناسی و چهره پردازی، از جمله موضوع های مهم در آثار سعدی است که با شناخت آن ها، می توان به دیدگاه این اندیشمند، دربارۀ چگونگی شناخت انسان پی برد. هدف در این پژوهش نیز بررسی این موضوع در حکایت هایی از گلستان، با روش توصیفی-تحلیلی (کتابخانه ای) است. چهره شناسی از نظر فلسفی، عرفانی، عاشقانه و تعلیمی، چهره پردازی فیزیکی، پوششی و روانشناختی و اهمیّت هر کدام در دیدگاه سعدی، از جمله موضوع های بررسی شده در این پژوهش هستند. نتایج پژوهش نشان می دهد از نظر سعدی، چهره شناسی یا فراست، به معنی پی بردن به درون شخصیت از طریق کنش ها یا ارتباطات غیرکلامی است. از نظر چهره پردازی، در حکایت های گلستان، شخصیت ها، سه چهرۀ فیزیکی، پوششی و روان شناختی دارند که هر کدامشان در موقعیتی، مهم ارزیابی شده است. چهره پردازی پوششی و فیزیکی، جایگاه اجتماعی و فرهنگی شخصیت ها و شیوۀ ارزشیابی از آنان را نشان می دهند و از طریق چهره پردازی روانشناختی، درون شخصیت ها نشان داده شده است. از نظر کارکرد و انتقال درونمایه، سعدی از طریق افعالی مانند بایستن، شایستن، توانستن و خواستن، چهرۀ روانشناختی شخصیت ها را به صورت غیرمستقیم برای خواننده برملا کرده و با ایجاد ارتباط عاطفی، احساس تنفر یا تحسین شان را برانگیخته و بدین ترتیب، شیوۀ تفکر آنان را دربارۀ موضوع مورد نظر خود جهت دهی کرده است.
The purpose of this study was to investigate the subject of portraiture and portraiture in Golestan anecdotes using a descriptive-analytic method. On the anthropological point of view, Saadi has put forward and critiqued various philosophical, mystical, romantic and educational views. Saadi believes that one cannot always judge the intrinsic attributes of a person through physical appearance or judge them only on the basis of a masked face, because human personality becomes complicated by education. That is simply not recognizable. For him, anthropology or frost means understanding one's personality through nonverbal actions or communication. In terms of portraiture, in the Golestan anecdotes, the characters have three physical, overlapping, and psychological figures, each of which is valued in a significant way. Extravagant and physical portrayal represent the social and cultural status of the characters and how they are valued, and are portrayed within the characters through psychological portrayal. In terms of function and transmission of the theme, Saadi indirectly reveals the characters' personalities to the reader through actions such as standing, competing, empowering and demanding, and arousing their hatred or admiration by creating emotional connection. The order, in turn, has guided their thinking about the subject.
کتاب ها
آملی، شمس الدین محمد بن محمود (1381) نفائس الفنون فی عرایس العیون، جلد سوم، تصحیح ابوالحسن شعرائی، تهران: انتشارات اسلامیه.
اخوت، احمد (1392) دستور زبان داستان، اصفهان: نشر فردا.
بشیری، ابوالقاسم و حیدری، مجتبی(1396) روانشناسی شخصیت: نظریه های شخصیت با نگرش به منابع دینی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
پاینده، حسین (1397) نظریه ها و نقد ادبی: درسنامهای میان رشته ای، تهران: سمت.
پراپ، ولادیمیر (1368) ریخت شناسی قصه های پریان، ترجمۀ فریدون بدره ای، تهران: طوس.
تودوروف، تزوتان (1388) بوطیقای نثر؛ پژوهش هایی نو دربارۀ حکایت، ترجمۀ انوشیروان گنجی پور، تهران: نشرنی.
تولان، مایکل (1386) روایت شناسی: درآمدی زبانشناختی-انتقادی، ترجمه فاطمه علوی و فاطمه نعمتی، تهران: سمت.
حجتی، سید محمدباقر (1369) روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سیگر، لیندا (1388) خلق شخصیت، ترجمۀ مسعود مدنی، تهران: رهروان پویش.
صاحبالزمانی، ناصرالدین (1378) آنسوی چهره ها، تهران: زریاب.
فروزانفر، بدیعالزمان (1380) شرح مثنوی شریف، دفتر اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کریمی، یوسف (1389) روانشناسی شخصیت، تهران: نشر ویرایش.
کوری، گریگوری(1395) روایت ها و راوی ها، ترجمۀ محمد شهبا، تهران: مینوی خرد.
مرتضوی، منوچهر(1384) مکتب حافظ، تبریز: ستوده.
نویا، پل (1373) تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمۀ اسماعیل سعادت، تهران: نشر مرکز.
مقالات
نویا، پل (1391) رویکرد روایت شناختی به شخصیت (نگاهی به داستان مردگان اثر جویس)، روایت شناسی: راهنمای درک و تحلیل ادبیات داستانی، ترجمه ابوالفضل حری، اراک: حوزه هنری استان اراک.
ظاهری، ابراهیم، صفری، جهانگیر (1397) بررسی روش های واقع نمایی؛ راهکاری برای انتقال مفاهیم اخلاقی در گلستان، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، سال دهم، شمارۀ 38، صص26-1.
فرهنگی، علی اکبر و فرجی، حسین (1389) زبان بدن از نگاه مولانا در مثنوی معنوی، پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب، سال5و6، شمارۀ9، صص 49-462.
محمودی، علیرضا و عبدی، غلامرضا (1395) ارتباطات غیرکلامی در گلستان سعدی، زبان و ادب فارسی، سال69، شمارۀ234، صص133-151.
نیکویی، علیرضا، بخشی، اختیار (1389) مفهوم فراست در گفتمان عرفی و عرفانی، ادب پژوهشی، شمارۀ 13، صص 7-28.
نوری، علیرضا (1381) معیارهای اسلامی پوشش زنان و الگوی مصرف آن، اندیشۀ صادق، شمارۀ9-8، صص122-129.
منابع لاتین
Hamon, Philippe (1977) pour un statut semiologique du personag, Paru dans Roland Barthes, Pootique du reci (Paris: Edition du Seuil, pp115-118.
_||_Books
Amoli, Shamsuddin Mohammad Ibn Mahmoud (2002) Nafais al-Fonun fi Arais Aloyon, Volume 3, edited by Abolhassan Sharaei, Tehran: Islamic Publications.
Okhot, Ahmad (2013) Story Grammar, Isfahan: Farda Publishing.
Bashiri, Abolghasem and Heidari, Mojtaba (2017) Personality Psychology: Personality Theories with an Attitude Towards Religious Sources, Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute.
Payende, Hossein (2018) Theories and Literary Criticism: An Interdisciplinary Textbook, Tehran: Samat. Propp, Vladimir (1989) Morphology of fairy tales, translated by Fereydoun Badrahai, Tehran: Toos.
Todorov, Tzutan (2009) Poetics of prose; New researches on anecdote, translated by Anoushirvan Ganjipour, Tehran: Nashrni.
Tolan, Michael (2007) Narrative Studies: A Linguistic-Critical Introduction, translated by Fatemeh Alavi and Fatemeh Nemati, Tehran: Samat.
Hojjati, Seyed Mohammad Baqer (1990) Psychology from the perspective of Ghazali and Islamic scholars, Tehran: Islamic Culture Publishing Office.
Siger, Linda (2009) Personality Creation, translated by Masoud Madani, Tehran: Rahravan Pooyesh. Sahib al-Zamani, Naser al-Din (1999) Beyond the Faces, Tehran: Zaryab.
Forouzanfar, Badi'at al-Zaman (2001) Sharh Masnavi Sharif, First Office, Tehran: Scientific and Cultural Publications.
Karimi, Yousef (2010) Personality Psychology, Tehran: Editing Publishing.
Cory, Gregory (2016) Narratives and Narratives, translated by Mohammad Shahba, Tehran: Minavi Kherad.
Mortazavi, Manouchehr (2005) Hafez School, Tabriz: Sotoudeh.
Noya, Paul (1994) Quranic Interpretation and Mystical Language, translated by Ismail Saadat, Tehran: Markaz Publishing.
Articles
Noya, Paul (2012) Narrative Approach to Personality (A Look at the Story of the Dead by Joyce), Narratology: A Guide to Understanding and Analyzing Fiction, translated by Abolfazl Hori, Arak: Arak Arts Center.
Zaheri, Ebrahim, Safari, Jahangir (2018) Investigation of realistic methods; A solution for transferring moral concepts in Golestan, Journal of Educational Literature, Tenth Year, No. 38, pp. 26-1.
Farhangi, Ali Akbar and Faraji, Hossein (2010) Body language from Rumi's point of view in Masnavi Manavi, Journal of Culture and Literature, Volumes 5 and 6, No. 9, pp. 49-462.
Mahmoudi, Alireza and Abdi, Gholamreza (2016) Non-verbal communication in Golestan Saadi, Persian language and literature, year 69, number 234, pp. 133-151.
Nikouei, Alireza, Bakhshi, Ekhtiar (2010)The concept of Frost in mystical and mystical discourse , Research Literature, No. 13, pp. 7-28.
Nouri, Alireza (2002) Islamic criteria of women's clothing and its consumption pattern, Andisheh Sadegh, No. 8-9, pp. 122-129.
Latin References Hamon, Philippe (1977) pour un statut semiologique du personag, Paru dans Roland Barthes, Pootique du reci (Paris: Edition du Seuil, pp115-118.