بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر رقابت پذیری برند با نقش میانجی چرخه عمر مشتری(مورد مطالعه:شعب بانک تجارت اسلامشهر)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی
1 - دانشگاه آزاد واحد شهر قدس
2 - استادیار، گروه مدیریت،واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مطالعه تاثیر ارزش ویژه برند بر رقابت پذیری برند با نقش میانجی چرخه عمر مشتری است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه و بررسی یافتههای پژوهشهای پیشین در قالب مبانی تئوریک تحقیق، چارچوب مورد نظر ارائه شده است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی محسوب شده است. به منظور بررسی میدانی در تحقیق حاضر، از جامعه آماری شامل تمامی مشتریان بانک تجارت اسلامشهر که تعداد آنها نامحدود است استفاده شده است. برای نمونه نیز با توجه به تعداد جامعه از جدول مورگان تعداد 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه است که روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. برای تحلیل ابعاد چارچوب مفهومی از روش تحلیل عاملی تاییدی و همچنین به منظور بررسی میزان روابط میان ابعاد چارچوب تحقیق از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است.یافتههای تحقیق نشان میدهد آگاهی از برند بر رقابت پذیری برند تاثیر ندارد، تداعی برند بر رقابت پذیری برند تاثیر دارد، کیفیت ادراک شده برند بر رقابت پذیری برند تاثیر ندارد، تمایل به قبول گسترده برند بر رقابت پذیری برند تاثیر ندارد، آگاهی از برند بر چرخه عمر مشتری تاثیر دارد، تداعی برند بر چرخه عمر مشتری تاثیر دارد، کیفیت ادراک شده برند بر چرخه عمر مشتری تاثیر دارد.
The purpose of this study is to study the effect of brand equity on brand competitiveness with the mediating role of customer life cycle. To achieve this goal, after studying the findings of previous research in the form of theoretical foundations of research, the framework is presented. The method of the present research is applied in terms of purpose and in terms of data collection is considered as a descriptive-survey research. In order to conduct a field study in the present study, the statistical population including all customers of Tejarat Bank Islamshahr whose number is unlimited has been used. For example, according to the population of the Morgan table, 385 people have been selected as a sample. In addition to library studies, the data collection tool is a questionnaire whose validity has been confirmed using confirmatory factor analysis and its reliability has been confirmed by Cronbach's alpha method. To analyze the dimensions of the conceptual framework, the method of confirmatory factor analysis and also to investigate the relationship between the dimensions of the research framework, the structural equation modeling (SEM) approach using LISREL software has been used. Research findings show brand awareness on brand competitiveness No effect, brand association does not affect brand competitiveness, perceived brand quality does not affect brand competitiveness, tendency to widely accept the brand does not affect brand competitiveness, brand awareness affects customer life cycle, brand association affects life cycle The customer is affected, the perceived quality of the brand affects the customer life cycle.
_||_