بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد مالی از طریق نقش میانجی استراتژی رهبری هزینه در صنعت بانکداری
محورهای موضوعی : بازاریابی و توسعه شبکه کسب و کارمحسن هاشمی گهر 1 , مجتبی لاتی 2 , شهرام مخلص آبادی 3 *
1 - علوم انسانی،حسابداری،آزاد اسلامی،شهرقدس،تهران ،ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران
3 - مدرس دانشگاه آزاد
کلید واژه: بازارگرایی, استراتژی رهبری هزینه, عملکرد مالی ,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین مسائل پیش روی سازمانها، کاهش هزینههای سازمانی میباشد. در این راستا، سازمان از طریق سودآوری بالاتر، به بهرهوری بالاتری دست خواهند یافت. درنتیجه شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد مالی سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. هدف از نگارش تحقیق حاضر، تعیین تاثیر بازارگرایی بر عملکرد مالی از طریق نقش میانجی استراتژی رهبری هزینه میباشد. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه نیز، کارشناسان و مدیران ستاد بانک ملت به تعداد 1800 نفر میباشند. از آنجا که حجم جامعه آماری بالا و محدود میباشد، با بهرهگیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 317 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز تصادفی ساده بود. در این تحقیق، بازارگرایی به عنوان متغیر مستقل، عملکرد مالی به عنوان متغیر وابسته و استراتژی رهبری هزینه نیز به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شدند. پرسشنامه مورد نظر نیز از نوع استاندارد بوده که پس از تائید روایی (محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) میان افراد جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل، نشان داد که بازارگرایی در بانک ملت بر استراتژی رهبری هزینه و عملکرد مالی تاثیرگذار است. ضمن اینکه استراتژی رهبری هزینه نیز بر عملکرد مالی تاثیر معناداری دارد. درواقع استراتژی رهبری هزینه در تاثیرگذاری بازارگرایی بر عملکرد مالی نقش میانجی دارد. این تحقیق به بهره وران کمک می کند که از طریق برخورداری از بازارگرایی و پیاده سازی استراتژی های رهبری هزینه عملکرد مالی خود را بهبود بخشند.
Introduction:
One of the most important challenges facing organizations is to reduce organizational costs. In this regard, organizations will achieve higher productivity through getting more profitability. Therefore, identifying affecting factors on financial performance is very importance for organizations. The purpose of writing the current research is to determine the effect of market orientation on financial performance through mediating role of cost leadership strategy.
Methodology:
The research is applicable from goal and descriptive from data collection. Data gathering tool is questionnaire for which library and fieldwork were utilized for its designation. Statistical society includes 1800 employees and managers in different levels of Mellat Bank from which 317 ones were selected by applying Cochran sampling formula. Sampling strategy was simple random too. In the research market orientation was independent variables, cost leadership strategy was mediating and financial performance was dependent one. The mentioned questionnaire was standard ones which distributed among statistical sample after proving its validity (content) and reliability (Cronbach’s Alpha).
Results and Discussion:
The results of applying structural equation model in LISREL software environment illustrated that market orientation affects significantly and positively on cost leadership strategy and financial performance. Also cost leadership strategy affects financial performance too. Indeed, cost leadership strategy mediates the influence of market orientation on financial performance.
Conclusion:
This indicates that utilizing market-oriented tactics can improve financial performance and also help improve financial performance by influencing the implementation of a cost leadership strategy.This research helps operators improve their financial performance by adopting a market orientation and implementing cost leadership strategies.
افشارفر، مهشید. (1401). بررسی تأثیر بازارگرایی و قابلیت¬های بازاریابی بر عملکرد مالی با توجه به نقش تعدیلگر نوآوری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری. 6(21): 668-690.
بهمنی، پریسا، رسول یار، فاطمه، عباسی، نگار. (1402). مطالعه تاثیر قابلیت¬های ارتباطی و بازارگرایی بر عملکرد بر اساس مدل معادلات ساختاری در بانک رسالت ایران شهر کرمانشاه. دومین کنفرانس بین¬المللی اقتصاد و مدیریت کسب و کار "با گرایش توسعه دانش بنیان"
عبدلی، محسن، ملکان، ریحانه، عابدی، صادق. (1403). بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد مالی با نقش واسطه¬ای بازارگرایی (مورد مطالعه: شرکت¬های کوچک و متوسط استان قزوین). دومین کنفرانس مدیریت بازرگانی نوین کسب و کار و بازاریابی نوگرا
فلاح، محسن و طبسی لطف آبادی، وحیده و الماسی طوسی مقدم، علی. (1401). بررسی نقش میانجی گری استراتژی تمایز و استراتژی رهبری هزینه در تاثیر استاندارسازی بر عملکرد صادارت (مطالعه موردی: شرکت های صادراتی خشکبار در شهر مشهد). سیزدهمین کنفرانس بین¬المللی پژوهش در مدیریت، اقتصاد و توسعه
وظیفه، زهرا، ترکمنی مقدم نوقابی، امیرعباس. (1402). بررسی نقش رقیب¬گرایی و مشتری¬مداری بر عملکرد مالی با نقش میانجی بازارگرایی. هشتمین کنفرانس بین¬المللی مطالعات مدیریت، اقتصاد و حسابداری صنعت محور
Acikdilli, G., Mintu-Wimsatt, A., Kara., Spillan, J. E. (2022). Export market orientation, marketing capabilities and export performance of SMEs in an emerging market: a resource-based approach. Journal of Marketing Theory and Practice. 30(4): 526-541
Acosta, A.S., Crespo, A.H. and Agudo, J.C. (2018). Effect of market orientation, network capability and entrepreneurial orientation on international performance of small and medium enterprises (SMEs). International Business Review. 27(6): 1128-1140.
Al-Henzab, J., Tarhini, A. and Obeidat, B.Y. (2018). The associations among market orientation, technology orientation, entrepreneurial orientation and organizational performance. Benchmarking: An International Journal. 25(8): 3117-3142.
Alnawas, I., Hemsley-Brown, J. (2019). Market orientation and hotel performance: investigating the role of high-order marketing capabilities. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 31 (4): 1885-1905.
Anwar, M., Clauss, T. and Issah, W.B. (2022). Entrepreneurial orientation and new venture performance in emerging markets: the mediating role of opportunity recognition. Review of Managerial Science. 16(3): 769-796.
Bitkowska, A. (2020). The relationship between business process management and knowledge management - selected aspects from a study of companies in Poland, Journal of Entrepreneurship. Management and Innovation. 16(1), 169-193.
Bodlaj, M., Cater, B. 2022. Responsive and proactive market orientation in relation to SMEs’ export venture performance: The mediating role of marketing capabilities. Journal of Business Research. 138: 256-265
Bogatyreva, K., Beliaeva, T., Shirokova, G. and Puffer, S.M. (2017). As different as chalk and cheese? The relationship between entrepreneurial orientation and SMEs’ growth: evidence from Russia and Finland. Journal of East-West Business. 23(4): 337-366.
Chelliah, M.K., Kalisri L. A., Saravanan, M. 2023. Entrepreneurial Orientation and Open Innovation Promote the Performance of Services SMEs: The Mediating Role of Cost Leadership. Administrative Sciences 13: 1.
Dabrowski, D., Brzozowska-Wos, M., Goła˛b-Andrzejak, E. and Firgolska, A. (2019). Market orientation and hotel performance: the mediating effect of creative marketing programs. Journal of Hospitality and Tourism Management. 41: 175-183.
Duah, F. A, Bamfo, B. A., Marfo, J.S. (2024). Market orientation and firm performance: the mediating role of resource orchestration capability. Cog Soc Sci.10(1):2318880.
Fernandes Sampaio, C.A., Hernandez Mogollon, J.M. and de Ascens~ao Gouveia Rodrigues, R.J. (2020). The relationship between market orientation, customer loyalty and business performance: a sample from the Western Europe hotel industry. Tourism and Hospitality Research. 20 (2): 131-143.
Fernandes, C.I.M.A.S., Ferreira, J.J.M., Lobo, C.A., Raposo, M. (2020). The impact of market orientation on the internationalisation of SMEs. Review of International Business and Strategy. 30(1): 123-143.
Ferreras-Méndez, J. L., Fernández-Mesa, A., & Alegre, J. (2019). Export performance in SMEs: The importance of external knowledge search strategies and absorptive capacity. Management International Review. 59(3), 413–437.
Gligor, D., Gligor, N. and Maloni, M. (2019). The impact of the supplier’s market orientation on the customer market orientation-performance relationship. International Journal of Production Economics. 21(6): 81-93
Hanaysha, J.R., Al-Shaikh, M.E. (2024). Impact of entrepreneurial orientation, marketing capability, and market orientation on business sustainability and corporate reputation. Discov Sustain 5, 273.
Ho, K.L.P., Nguyen, C.N., Adhikari, R., Miles, M.P. and Bonney, L. (2018), “Exploring market orientation, innovation, and financial performance in agricultural value chains in emerging economies. Journal of Innovation and Knowledge. 3(3): 154-163.
Hughes, M., Chang, Y.Y., Hodgkinson, I., Hughes, P., Chang, CY. (2021). The multi-level effects of corporate entrepreneurial orientation on business unit radical innovation and financial performance. Long Range Plan. 54(1): 101989.
Ismail, A.R. and Mohamad, B. (2024). Determinants of SMEs’ performance: amalgamation of entrepreneurial, market and brand orientations. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. Vol. ahead-of-print No. ahead of-print.
Kafetzopoulos, D. and Katou, A.A. (2023). Expanding strategic flexibility through organizational culture, industry 4.0 and market orientation. International Journal of Productivity and Performance Management. Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Khon, F., Adnan, K. A. (2016). Brand orientation of small enterprises: A study based on apparels industry in Khulna city. International Journal of Managing Value and Supply Chains. 7(1), 55-71.
Makhloufi, L., Djermani F, Meirun T. (2024). Mediation-moderation model of green absorptive capacity and green entrepreneurship orientation for corporate environmental performance. Manage Environ Qual Int J. 35(1):139–57.
Meekaewkunchorn, N., Szczepanska-Woszczyna, K., Muangmee, C., Kassakorn, N. and Khalid, B. (2021). Entrepreneurial orientation and SME performance: the mediating role of learning orientation. Economics and Sociology. 14(2): 294-312.
Narh, L., Odoom, R., Mahmoud, M.A. (2023). The symbiotic effect of market orientation and brand orientation on performance of service firms in Ghana. J Brand Manag. 30, 318–332.
Nguyen Van, I., Le, T.T. and Kotaskova, A. (2023). The role of brand and market orientation on competitive advantage in the food sector: business strategy’s moderator role. British Food Journal. 125(11): 3888-3911.
P´erez, J. A. H., Geldes, C., Kunc, M. H., Flores, A. 2023. The effect of local institutions on the competitive strategies of exporters. The case of emerging economies in Latin America. Journal of Business Research 169. 114256.
Petrus, B. (2019). Environmental dynamism: the implications for operational and dynamic capabilities effects. Management Sciences, 24(1), 28-36.
Pratono, A.H., Darmasetiawan, N.K., Yudiarso, A. and Jeong, B.G. (2019). Achieving sustainable competitive advantage through green entrepreneurial orientation and market orientation: The role of inter-organizational learning. The Bottom Line. 32(1): 2-15.
Saeed, M., Adiguzel, Z., Shafique, I., Kalyar, M.N. and Abrudan, D.B. (2023), "Big data analytics-enabled dynamic capabilities and firm performance: examining the roles of marketing ambidexterity and environmental dynamism. Business Process Management Journal. 29(4): 1204-1226.
Sari, T.M.D. and Indriani, F. (2023). Assessing the link between market orientation and hotel performance: the mediating role of value-based marketing innovation. Journal of Hospitality and Tourism Insights. 6(5): 2339-2358.
Wang, T., Thornhill, S., Zhao, B. (2016). Pay- for- performance employee participation and SME performance. Journal of Small Business Management. 56(3):412-34.
Zahara, Z., Ikhsan, Santi I.N., Farid. (2023). market marketing and marketing performance through digital marketing capabilities of SMEs in post-pandemic recovery. Cog Bus Manage.10(2): 2204592.