بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژی¬های رقابتی
محورهای موضوعی : بازاریابی و توسعه شبکه کسب و کار
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر
کلید واژه: ظرفیت جذب دانش, نوآوری, استراتژی های رقابتی, عملکرد کسب و کار,
چکیده مقاله :
امروز یکی از مهمترین عوامل موفقیت هر سازمان، بهبود عملکرد کسب و کار آن جهت دستیابی به سودآوری میباشد. در این راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب و کار از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی در سطوح مختلف شرکت بیمه دانا انجام شد. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده¬ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می¬شود. جامعه آماری تحقیق، شامل 550 نفر از کارشناسان و مدیران سطوح مختلف ستاد مرکزی شرکت بیمه دانا می¬باشند. و تعداد نمونه 227 نفر براورد و روش نمونه¬گیری نیز تصادفی ساده بود. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه استاندارد با 32 سوال و طیف 5 گزینه¬ای لیکرت در 4 بخش مختلف استفاده شد ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که پس از تائید روایی محتوا و پایایی آن با بکارگیری تکنیک آلفای کرونباخ میان افراد جامعه آماری توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها ابتدا با استفاده از آزمون¬های کولموگروف-اسمیرنف و بارتلت، نرمال بودن و کفایت نمونه گیری بررسی و در ادامه برای آزمون فرضیه¬ها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج حاصله بیانگر آن بود که ظرفیت جذب دانش به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی بر عملکرد کسب و کار این سازمان تاثیرگذار است. ضمن اینکه تاثیر ظرفیت جذب دانش بر استراتژیهای رقابتی بیش از تاثیر آن بر سایر متغیرها بود. همچنین از میان عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کسب و کار نیز استراتژیهای رقابتی بیشترین تاثیر را بر آن بود.
Today, one of the most important success factors of any organization is improving its business performance in order to achieve profitability. In this regard, identifying factors affecting business performance will be very important. The current research was conducted with the aim of determining the impact of knowledge absorption capacity on business performance through the mediating role of innovation and competitive strategies at different levels of Dana Insurance Company. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population of the research includes 550 experts and managers of different levels of the headquarters of Dana Insurance Company. And the sample number was 227 people and the sampling method was simple random. To collect data, a standard questionnaire with 32 questions and a 5-point Likert scale was used in 4 different sections. The data collection tool was a standard questionnaire, which was distributed among the statistical population after confirming its content validity and reliability using Cronbach's alpha technique. . In order to analyze the data, the normality and adequacy of the sampling were checked by using the Kolmogorov-Smirnov and Bartlett tests, and structural equation modeling was used to test the hypotheses. The results showed that the capacity The absorption of knowledge directly and indirectly affects the business performance of this organization through the mediating role of innovation and competitive strategies. In addition, the effect of knowledge absorption capacity on competitive strategies was more than its effect on other variables. Also, among the factors affecting business performance, competitive strategies had the greatest impact on it.
امیرنژاد، قنبر، ورزیده، حجت¬اله، 1399، بررسی تاثیر استراتژی¬های سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی تعهد سازمانی (مورد مطالعه شرکت¬های صنایع فولاد استان خوزستان)، سومین کنفرانس بین¬المللی پیشرفت¬های اخیر در مدیریت و مهندسی صنایع.
دهقانی بشنه، هادی. 1401. مدل سازی استراتژی بازاریابی نوین در ارتباط با کسب و کارهای با فناوری سطح بالا. دومین همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار
شاه حسینی، محمدعلی و نصرت پناه، رسول،1402،تاثیر روابط مدیریتی بر نوآری مدل کسب وکار و عملکرد شرکت های دانش بنیان،ششمین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
کوه گیوی، مریم، 1401. نقش ظرفیت جذب در طراحی مدل های تجاری بر اساس نقش واسطه ای استراتژی نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط استان خوزستان. پژوهش¬های علوم مدیریت. 4 (11). 192-204.
مقصودی، نصراله، ملک¬پور فقیه محله، مریم، مقصودی، سارا. 1401. رابطه ظرفیت جذب بالقوه با انعطاف¬پذیری استراتژیک از طریق متغیرهای میانجی نوآوری مدل-های تجاری و ظرفیت جذب تحقق یافته - مورد مطالعه تامین کنندگان شرکت سایپا،هفتمین همایش ملی پژوهش¬های نوین در مدیریت ، اقتصاد و حسابداری ایران
معتمدی، مجید، درویش متولی، محمدحسین، نوروززاده، احد. (1400). اثرگذاری زنجیرهی تأمین پویا بر عملکرد شرکتهای دارویی. مدیریت عملیات. 2(1)، 95-119.
معتمدی، مجید، کریمی، رسول، داودیان، رومینا (1403). اثرات خودکارسازی و دیجیتالی شدن بر بهره¬وری تولید و عملکرد نوآوری شرکت های تولیدی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 8(28)، 1984-1995.
Refrences
Algarni, A. Ali, M., Leal-Rodríguez, A. L., Albort-Morant, G. 2023. The differential effects of potential and realized absorptive capacity on imitation and innovation strategies, and its impact on sustained competitive advantage Mohammad. Journal of Business Research 158. 113674
Ali, I., Ali, M., Salam, M. A., Bhatti, Z. A., Arain, G. A., Burhan, M., 2020, How international SME's vicarious learning may improve their performance? The role of absorptive capacity, strength of ties with local SMEs, and their prior success experiences, Industrial Marketing Management, 88: 87-100.
Ali, M. (2021). Imitation or innovation: To what extent do explorative and exploitative learning foster imitation and innovation strategies for sustained competitive advantage? Technological Forecasting and Social Change, 165, 120527–120544.
Almudi, I., Fatas-Villafranca, F., Fernandez-M ´ arquez, ´ C. M., Potts, J., & Vazquez, F. J. (2020). Absorptive capacity in a two-sector neo-Schumpeterian model: a new role for innovation policy. Industrial and Corporate Change, 29(2), 507-531.
Cheng, R., Tao, L., Wang, Q., & Zhao, X. (2023). The impact of value co-creation orientation on radical serviceinnovation: Exploring a serial mediation mechanism. International Journal of Production Economics, 262,108902.
Correia, R.J., Dias, J.G., Teixeira, M.S., Campos, S. (2023), "Building competitive advantages and business success: the role of learning orientation, reward systems and entrepreneurial orientation", European Business Review, Vol. 35 No. 1, pp. 92-119.
Costa, J. C., Camargo, S. M., Toaldo, A. M. M., Didonet, S. R., (2018) "The role of marketing capabilities, absorptive capacity, and innovation performance", Marketing Intelligence & Planning.
D'Angelo, A. P. M. (2019). SMEs international growth: The moderating role of experience on entrepreneurial and learning orientations. International Business Review, 613-624.
Das, S., Kundu, A., & Bhattacharya, A. (2020). Technology adaptation and survival of SMEs: A longitudinal studyof developing countries. Technology Innovation Management Review, 10(6), 64-72.
Dost, M., Pahi, M. H., Magsi, H. B., & Umrani, W. A. (2019). Effects of sources of knowledge on frugal innovation: Moderating role of environmental turbulence. Journal of Knowledge Management, 23(7), 1245–1259.
Farida, I.; Setiawan, D. Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2022, 8, 163.
Farida, I.; Setiawan, D. Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 2022, 8, 163.
Gerdoçi, B., Busho, N., Lena, D., Cucculelli, M. (2023), "Disentangling the relationship between business model, absorptive capacity, differentiation strategy and performance. Evidence from a transition economy", European Journal of Innovation Management, Vol. 26 No. 7, pp. 385-414.
Gherghina, Ș. C., Botezatu, M. A., Hosszu, A., Simionescu, L. N. (2020). Small and medium-sizedenterprises(SMEs): The engine of economic growth through investments and innovation. Sustainability, 12(1), 347.
Howell, A. (2020). Relatedness economies, absorptive capacity, and economic catch-up: Firm-level evidence from China. Industrial and Corporate Change, 29(2), 557–575.
Jiménez-Barrionuevo, M.M., Molina, L.M. and García-Morales, V.J. (2019), “Combined influence of absorptive capacity and corporate entrepreneurship on performance”, Sustainability, Vol. 11, p. 3034,
Lee, R. P., & Tang, X. (2018). Does it pay to be innovation and imitation oriented? An examination of the antecedents and consequences of innovation and imitation orientations. Journal of Product Innovation Management, 35(1), 11–26.
Liao, C. T. (2020). Laggards imitate, leaders innovate: The heterogeneous productivity effect of imitation versus innovation. Industrial and Corporate Change, 29(2), 375–394.
Movahedi, MM., Motamedi, M., Ktal, A.(2011) Survey The Role of Information Technology on the Performance of Mobile Communication Co., Tehran Province. Journal of Management. 8(21). 12-8.
Naqshbandi, M. M., Jasimuddin, S. M. 2022. The linkage between open innovation, absorptive capacity and managerial ties: A cross-country perspective. Journal of Innovation & Knowledge 7. 100167
Saldanha, E. de S. (2022). The Mediation Effects of Business Strategy on the Relations between Industrial Competition and Performance. Timor-Leste Journal of Business and Management. Vol.1, No.1, Issue.1, pp.1-11
Tong, T., & Rahman, A. A. (2022). Effect of Innovation Orientation of High-Tech SMEs “Small andMid-Sized Enterprises in China” on Innovation Performance. Sustainability, 14(14), 8469.
Wang, G., Wang, Y., Ju, X., Rui, X. (2022), "Effects of political networking capability and strategic capability on exploratory and exploitative innovation: evidence from traditional manufacturing firms in China", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 33 No. 3, pp. 618-642.
Zapata-Cantu, L., Rialp, J., & Rodríguez, A. O. (2020). Relative absorptive capacity as a booster of innovation in an automotive cluster. Competitiveness Review: An International Business Journal, forthcoming.
Zhang, J.A., Wang, Z. and O'Kane, C. (2019), “Realized absorptive capacity and entrepreneurial universities' organizational change: the role of process innovation practices”, R&D Management, Vol. 49 No. 5, pp. 716-733.
Zou, T., Ertug, G., & George, G. (2018). The capacity to innovate: A meta-analysis of absorptive capacity. Innovation, 20(2), 87–121.