کاربست تحلیل پوششی داده ها به منظور رتبه بندی شرکت های بازاریابی شبکه ای
محورهای موضوعی : بازاریابی و توسعه شبکه کسب و کارحمزه کریمی 1 , سحر شعبانی چافجیری 2
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
2 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: کارایی, مدل تحلیل پوششی داده ها, مدل CCR, مدل اندرسون و پیترسون (AP), بازاریابی شبکه ای.,
چکیده مقاله :
این روزها بحث بازاریابی شبکهای (چند سطحی) فراوان شده است و نوجوانان و جوانان زیادی پای به این عرصه میگذارند. با وارد شدن این افراد به عرصه بازاریابی شبکهای به نوعی خانوادهی آنان نیز با این موضوع درگیر و خود آنان نیز بهنحوی وارد این کار میشوند. قدمت بازاریابی شبکه ای در ایران حدود 10 سال است و اگر نگاهی به آمار فروش مستقیم در دنیا داشته باشیم میبینیم که کشورمان سهم ناچیزی از آمار کل فروش مستقیم دنیا را به خود اختصاص داده است و این خود گویای نوپا بودن این شیوه در کشورمان می باشد و با توجه به جمعیت جوان کشور و نیاز مبرم به اشتغالزایی، بازاریابی شبکهای به عنوان یک پدیده مفید مطرح است. هدف از این تحقیق، شناسایی شاخصها و رتبهبندی شرکتهای بازاریابی شبکهای براساس تحلیل پوششی دادهها بوده است. پس از بررسیها و مطالعات اولیه و نظرسنجی از خبرگان، کارشناسان و شاغلین این حوزه، 30 زیرمعیار کلیدی شناسایی و در 7 شاخص اصلی تعداد بازاریابان، هزینههای جاری، تنوع اقلام کالایی، درآمد، اخطار، هشدار و شکایات دریافتی، میزان فروش کالا، میزان کالاهای پس گرفته شده تقسیم شدند. سپس سلسله مراتب این شاخصها طرح و درجه اهمیت هریک از آنها طبق اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی تعیین گردید. در این پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها در فضای بهینهسازی استوار به بررسی و مقایسه کارایی نسبی 36 شرکت فعال در بازاریابی شبکهای پرداخته شده و بر این اساس شرکتهای کارا و ناکارا مشخص و رتبه بندی شدند. همچنین از دو مدل پایه DEA، از مدل (CCR) و سپس با استفاده از روش اندرسون و پیترسون برای رتبهبندی استفاده گردید. نتایج نشان داد در میان شاخصهای مورد بررسی، میزان کالاهای بازپس گرفته شده ی شرکت، بالاترین درجه اهمیت و تعداد بازاریابان کمترین میزان اهمیت را دارا بودند.
These days there is a lot of talk about network marketing (multi-level) and many teenagers and young people are entering this field. When these people enter the field of network marketing, their families are also involved with this issue and they themselves are also involved in this work in a way. The history of network marketing in Iran is about 10 years, and if we look at the statistics of direct sales in the world, we see that our country accounts for a small share of the total direct sales statistics of the world, and this shows that this method is new in our country. And considering the country's young population and the urgent need for employment, network marketing is considered as a useful phenomenon. The purpose of this research was to identify indicators and rank network marketing companies and data envelopment analysis. After preliminary studies and surveys of experts, papers and workers in this field, 30 key sub-criteria were identified and in 7 main indicators, the number of marketers, current costs, variety of items, income, warnings, warnings and complaints received, amount. The sales of goods were divided by the amount of withdrawn goods. Then, the order of these indicators was determined and the degree of each of them was determined by the principles of the hierarchical analysis process. In this research, the relative efficiency of 36 companies active in network marketing is examined and compared using the data envelopment analysis technique in the stable optimization space, and based on this, effective and ineffective companies were identified and ranked. Also, two basic DEA models were used, from the (CCR) model and then using the Anderson and Peterson method for ranking.
آینه، معصومه و محمودیان، یعقوب. (1399). بازاریابی شبکه¬ای و تاثیر آن در تحقق اقتصاد مقاومتی. اقتصاد اسلامی، 79، 2079-238. #
اصغری، جمشید. فقیه، صديقه سادات. (1387). بررسي علمي و حقوقي بازاريابي شبکه¬ای. تهران: مجد.#
حائری، محمدحسن. لشکری، محمد و سعیدی¬میرک¬محله، سمیرا. (1392). نسبت¬سنجی بازاریابی شبکه¬ای با عقود معین و غیرمعین. پژوهشنامه حقوق اسلامی، 14(1)، 79-100.#
رحیمی، محمدمهدی(1400). نگرشی نو به شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکه ای نوین، پنجمین کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق. 807-814#
رشیدی¬حکم¬آبادی، مرتضی. (1399). ابعاد فقهی بازاریابی شبکه¬ای. پژوهش و مطالعات اسلامی، 2 (10)، 36-54. #
رضوانی، آرمین. دکامینی، فاطمه و صلواتچی، ندا (1400) تاثیر بازاریابی شبکه ای بر ابعاد برند با درنظر گرفتن نقش نوآوری سازمانی. مجله منابع و سرمایه انسانی 119-139#
روحاني، علي. (1394). کاوش فرايندهای اجتماعي چگونگي شکل¬گیری عواطف نسبت به مهاجرين افغان مقیم شهر شیراز با ارائۀ يک نظريه زمینه¬ای. رسالۀ دکتری جامعه¬شناسي، دانشکدۀ اقتصاد، مديريت و علوم اجتماعي شیراز.#
شفیعی، سبا. لولویی، کیوان و طهرائیان، تینا. (1395). بررسی بازاریابی شبکه¬ای یا نتورک مارکتینگ در ایران. هفتمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت ،https://civilica.com/doc/536049 #
عطارزاده، سعید. جلیلیان، مهدی و ساریخانی، عادل. (1392). بازاریابی شبکه¬ای در فقه و حقوق کیفری ایران. فصلنامه پژوهش¬های فقه و حقوق اسلامی، 10(34)، 59-84. #
غیاثیان، علی(1400). ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM . مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران. 23-41 #
فرشادبخت، فرامرز. خدادادحسینی، سیدحمید و کردنائیج، اسدالله. (1391). طراحی مدل عوامل موثر در جذب افراد به شرکت¬های هرمی براساس نظریه نشر نوآوری. کارگاه، 5(19)، 52-77. #
قیصری، کیوان و جلیلوند، فرامرز. (1386). تخمین هزینه نهایی استفاده از زیرساختار شبکه راه¬آهن ایران با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی. پژوهشنامه حمل¬و¬نقل، 2، 145-155. #
لشکری¬زاده، مریم. (1398). تاثیر بازاریابی شبکه¬ای بر مسئولیت مالیاتی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. فصلنامه راهبرد اقتصادی، 8(28)، 41-65. #
مسرور، غلامعلی. نژاد زاده، حمید و عابد نژاد، مسعود. (1395). بازاریابی شبکه¬ای بایدها و نباید ها، آیا می تواند یک منبع درآمد باشد ( مطالعه دربررسی شرایط در کشور ایران می باشد). دومین کنفرانس بین¬المللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم، رشت،https://civilica.com/doc/625924 #
مصباحی¬مقدم، غلامرضا. آقاجانی معمار، احسان. عظیم¬زاده¬آرانی، محمد و میسمی، حسین. (1390). بازاریابی شبکه¬ای و فعالیت شرکت¬های هرمی از دیدگاه فقهی-اقتصادی. فصلنامه علمی-تخصصی مطالعات اقتصاد اسلامی، 3(2)، 31-58. #
میرزایی، خلیل. (1394). پژوهش، پژوهش¬گری و پژوهشنامه¬نویسی، تهران: جامعه¬شناسان.
میرمحمدصادقی، حسین گرایلی، محمدباقر. (1393). تحلیل فعالیت شرکت¬های هرمی از منظر حقوق کیفری اختصاصی. آموزه¬های حقوق کیفری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 77، 27-51. #
ندرلو، بهنام و غلامیان، المیرا. (1396). توسعه الگوی بازاریابی شبکه¬ای و راهکارهای پیشرفت آن در ایران مطالعه موردی شرکت بازاریابان ایران زمین. ماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2(1)، 23-38. #
ویسی، سیمین. انتظاری، اردشیر. ذکایی، سعید و تاج¬مزینانی، علی¬اکبر. (1400). دیدگاههای جوانان درباره عدالت در فضای مجازی فارسیزبان (سنخها، استراتژیها و پیامدها)، فصلنامه علوم اجتماعی http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2022.62618.2428. #
References
Albaum, G., Peterson, R. A. (2011). Multilevel (network) marketing: An objective view. The Marketing Review, 11, 4, 347-361.Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
Chen, S., Sun, Z., Tang, S., & Wu, D. (2011). Government intervention and investment efficiency: evidence from China. J. Corp. Finance 17 (2), 259–271.
Dai, F., Stephen, T. T., & Karen, Y. W. (2016). Network Marketing Businesses and Chinese Ethnicity Immigrants in Australia, Journal of Small Business Management. Doi: 10.1111/jsbm.12244.
Grob, C., Vriens, D. (2019).The Role of the Distributor Network in the Persistence of Legal and Ethical Problems of Multi-level Marketing Companies. Journal of Business Ethics, 156, 333-355. DOI 10.1007/s10551-017-3556-9.
Herbig, P., Yelkurm, R. (2008). A Review of the Multilevel Marketing Phenomenon. Journal of Marketing Channels, 6:1, 17-33, DOI: 10.1300/J049v06n01_02.
Hiranpong, R., Decharin, P., & Thawesaengskulthai, N. (2016). Structural equation modeling of a potentially successful person in network marketing, Kasetsart Journal of Social Sciences (2016), http://dx.doi.org/10.1016/ j.kjss.2016.01.009.
Pratt, M., Rosa, J. A. (2003). Transforming work-family conflict into commitment in network marketing organizations, The Academy of Management Journal, 46(4), 395-418. DOI: 10.2307/30040635.
Rezvani, M., Ghahramani, S., & Haddadi, R. (2017). Network Marketing Strategies in Sale and Marketing Products Based on Advanced Technology in Micro-Enterprises, International Journal of Trade, Economics and Finance, 8(1), 32-37.