مدل های درآمدزایی سازمان های رسانه ای؛ مطالعه تطبیقی رسانههای داخلی و خارجی
محورهای موضوعی : بازاریابی و توسعه شبکه کسب و کار
میثم انصاری
1
,
ندا سلیمانی
2
*
,
عطاءالله ابطحی
3
,
امید ارغیش
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ای، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - Omid Arghish Department Of Industrial Engineering, Gachsaran Branch, Islamic Azad University, Gachsaran, Iran
کلید واژه: مدیریت رسانه , سازمان رسانه ای , مدل درآمدی , مطالعه تطبیقی , اقتصاد رسانه,
چکیده مقاله :
تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات و شکلگیری رسانههای کاربر محور دیجیتال سبب شده است که رسانههای سنتی رقابت فزآیندهای را در دو دهه اخیر تجربه کنند. کاهش قدرت درآمدزایی برای رسانههای سنتی یک چالش جهانی است و در ایران نیز دوام و بقای اقتصادی یکی از اساسیترین چالشهای حال حاضر سازمانهای رسانهای است. در چنین شرایطی بسیاری از رسانهها نیاز به ایجاد مدلهای درآمدی رقابتپذیر را به منظور بقا در عصر اطلاعات احساس کردهاند. در این تحقیق با در نظر گرفتن اهمیت مدلهای درآمدی برای اقتصاد رسانه در عصر کنونی به بررسی و مقایسه مدلهای درآمدی صنعت رسانه در داخل و خارج از کشور پرداخته شد. طرح تحقیق این مطالعه شامل مرور نظاممند مطالعات در داخل و خارج از کشور به منظور ارائه یک دیدگاه جامع در رابطه با مدلهای درآمدی رسانه است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد در داخل کشور مدلهای درآمدی بودجه دولتی، تبلیغات آگهی محور، جذب حامیان مالی، تبلیغات آنلاین و فروش اطلاعات و دادهها مهمترین شیوههای درآمدی بالفعل کنونی هستند، که در این میان نقش بودجههای دولتی و تبلیغات از سایر شیوهها و مدلهای درآمدی برجستهتر بوده است. نتایج این تحقیق در بخش مدلهای درآمد در خارج از کشور برای صنعت رسانهای تنوع بیشتری داشته و علاوه بر مدلهای درآمدی برشمرده شده در داخل کشور مدلهای درآمدی تهیه اشتراک، کسب درآمد از محتوا، کمیسیون، خرید کالاهای مجازی و گزینههای ارتقاء حساب، پرداخت درون برنامهای، تهیه اشتراک از طریق دیوار پرداخت، مدلهای تراکنش، فروش محتوا یا خدمات سندیکایی و فروش مبتنی بر کمیسیون نیز از روشهای مهم درآمدی رسانهها هستند. شیوههایی همچون مدل درآمدی اشتراک و مدل درآمدی تبلیغاتی و همچنین بودجههای دولتی از جمله سه شیوه درآمدی پربسامد هستند که در ایران بالاخص شیوه درآمدی بودجه دولتی برجستگی بیشتری دارد و در تحقیقات بیشتری نیز به آن اشاره شده است. این در صورتی است که در تحقیقات انجام شده در خارج از کشور و برای رسانههای این کشورها بودجه دولتی کمتر مورد اشاره قرار گرفته است و مدل درآمدی اشتراک یا همان «جواز رسانه» برجستهتر بوده است.
- استخریان حقیقی، امیررضا. (1396). ارایه یک مدل پیشنهادی جهت کسب درآمد رسانه های دیجیتال در ایران، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی،تهران،https://civilica.com/doc/693611. - خواجهئیان، داتیس. (1391). چالش های مدیریت تلویزیون در عرصه ی تبلیغات رسانه ای، بررسی تحولات ناشی از ورود رسانه های نوین بر بازار آگهی های تلویزیونی، رسانه، 86. 186-165. - صلواتیان، سیاوش؛ تقوا، محمدرضا؛ گودرزی، میلاد (1397) طراحی بوم مدل کسب و کار رسانه های اجتماعی نوپای بومی با جهت گیری راهبرد تمرکز پورتر، توسعه کارآفرینی، 11 (1). 100-81. - صلواتیان، سیاوش؛ محسنی، مهدی (1394) مطالعه تطبیقی شیوه های تامین مالی سازمان های رسانه ای رادیویی و تلویزیونی عمومی و تحت مالکیت دولتی در دنیا، فصلنامه رسانه، سال 26، شماره 4. - مالکی، سعید (04/06/1402) اقتصاد رسانه و راهکارهای درآمد زایی از مطبوعات، پایگاه خبری آنلاین صدای زنجان، بازیابی شده در 03/01/1403، قابل دسترس در sedayezanjannews.ir/nx10218. - میرهاشمی، سید محمد حسین (1399) بررسی تطبیقی الگوهای درآمدزایی در رسانه های خدمات عمومی جهان، مجله مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه، ویژه نامه همایش علمی رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی، دانشگاه صدا و سیما، 171-139. - Agan, T. (2007). Silent marketing: Micro-targeting. Penn, Schoen and Berland Associates. - Afuah, A. (2004). Business models: A strategic management approach. (No Title). - Barland, J (2013) nnovation of new revenue streams in digital media: Journalism as customer relationship,https://www.researchgate.net/publication/297210994_Innovation_of_new_revenue_streams_in_digital_media_Journalism_as_customer_relationship. - Bechmann, A., Bilgrav-Nielsen, K., & Korsgaard Jensen, A. L. (2016). Data as a revenue model: Sharewall as a payment method and editorial algorithm in the news industry. Nordicom information, 38(1), 76-82. - Boerrigter, T. (2008). Online revenue models in the internet and media sector (Master's thesis, University of Twente). - Bühler, J., Baur, A. W., Bick, M., & Shi, J. (2015). Big data, big opportunities: Revenue sources of social media services besides advertising. In Open and Big Data Management and Innovation: 14th IFIP WG 6.11 Conference on e-Business, e-Services, and e-Society, I3E 2015, Delft, The Netherlands, October 13-15, 2015, Proceedings 14 (pp. 183-199). Springer International Publishing. - Breuer, C., & Wicker, P. (2009). Erheblicher Beitrag zum Gemeinwohl. DFB-Journal, 2, 80-81. - Brandstetter, B., & Schmalhofer, J. (2017). Paid content: A successful revenue model for publishing houses in Germany?. In The Future of Journalism: In an Age of Digital Media and Economic Uncertainty (pp. 34-42). Routledge. - Berger, B. (2018). Commerce-oriented revenue models for content providers: an experimental study of commerciality’s effect on credibility. Electronic Markets, 28(1), 93-109. - Belas, J., Kocisova, K., & Gavurova, B. (2019). Determinants of cost efficiency: evidence from banking sectors in EU Countries. Acta Polytechnica Hungarica, 16(5), 101-123. - Blackwell, E. (2011). How to prepare a business plan: Create your strategy; forecast your finances; produce that persuasive plan. Kogan Page Publishers. - Bekh, A. (2020). Advertising-based revenue model in digital media market. Review of contemporary business, entrepreneurship and economic issues, 530. - Creation Act .(1966), Presidency of the Republic Civil House Subchefia for Legal Affairs .Retrieved 6 2015, from planalto: planalto.gov.br. - Chaffey, D. (2002). E-business and E-commerce management (3rd edn). Harlow: Pearson Education Uitgeverij. - Chen, J., Fan, M., & Li, M. (2016). Advertising versus brokerage model for online trading platforms. Mis Quarterly, 40(3), 575-596. - Dasgupta, P. (2013). Evaluation of Revenue Model for Social Networking Sites and Implications. Journal of Marketing & Communication, 9(2). - Dennstedt, B., & Koller, H. (2017). Reinvention of publishers’ revenue model—expectations of advertisers towards publishers’ products. Media and Communication, 5(2), 77-86. - Dienlin, T., & Metzger, M. J. (2016). An extended privacy calculus model for SNSs: Analyzing self-disclosure and self-withdrawal in a representative US sample. Journal of Computer-Mediated Communication, 21(5), 368-383. - Danova, Tony (2023) "For Mobile-Social Apps, Advertising Is Winning As The Money-Making Revenue Model". Business Insider. Retrieved 2023-04-14. - Gretzel, U., Yuan, Y. & Fesenmaier, D.R. (2000). Preparing for the new economy: Advertising. - Geng, R., & Chen, X. (2022). Privilege or equality? A natural experiment with content monetization in social media. Information & Management, 59(8), 103715. - Hayes, T. (2008). Jump point: How network culture is revolutionizing business. McGraw-Hill, Inc. - Hutchinson.A (2023) Meta Considers New Subscription Which Would Enable EU Users to Eliminate Ads, Social Media Today, https://www.socialmediatoday.com/news/metas-considering-new-subscription-offering-enable-eu-users-eliminate-ads/692645/. - Li, D., Goh, K. Y., & Heng, C. S. (2024). Strategic Content Generation and Monetization in Financial Social Media. Information Systems Research. - Matz, S. C., & Netzer, O. (2017). Using big data as a window into consumers’ psychology. Current opinion in behavioral sciences, 18, 7-12. - Maia, C. R., Maçada, A. C. G., & Lunardi, G. L. (2025). Monetization of Social Media Data: A Systematic Review of Studies, Techniques of Analysis, and Strategies for Value Creation. Navus-Revista de Gestão e Tecnologia, 16, 1-22. - Montag, C., & Hegelich, S. (2020). Understanding detrimental aspects of social media use: will the real culprits please stand up?. Frontiers in Sociology, 5, 599270. - Kind, H. J., Nilssen, T., & Sørgard, L. (2009). Business models for media firms: Does competition matter for how they raise revenue?. Marketing Science, 28(6), 1112-1128. - Kawashima, N. (2020). Changing business models in the media industries. Media Industries Journal, 7(1). - Krueger, C. & Swatman, P.M.C. (2003). Who are the internetproviders? Identifying a realistic taxonomy of content providers in the online news sector. The proceedings of IFIP 13E, Sao Paolo,Brasil. - Kotler, P., Brown, L., Adam, S., Burton, S., & Armstrong, G. (2006). Marketing (7th edn). - Lai, V.S. & Wong, B.K. (2005). Business types, E-strategies and performance. 80-85. - Mccoy, S., Everard, A., Polak, P. & Galetta, D.F. et al (2007). The effects of online advertising. 84-88. - Mosey, D. (2019). Collaborative construction procurement and improved value. Hoboken, NJ, USA: Wiley-Blackwell. - Numminen, E., Sällberg, H., & Wang, S. (2022). The impact of app revenue model choices for app revenues: A study of apps since their initial App Store launch. Economic Analysis and Policy, 76, 325-336. - Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2002). An Ontology for e-business models. 1-26. - Picard, R.G. (2011) The Economics and Financing of Media Companies. New York: Fordham University Press. - Painter, J. (2006), The boom in counter-hegemonic news channels: a case study of TeleSUR .Retrieved 4 2015, from Reuters Institute for the Study of Journalism: reutersinstitute.politics.ox.ac.uk. - Remeňová, K., Kintler, J., & Jankelová, N. (2020). The general concept of the revenue model for sustainability growth. Sustainability, 12(16), 6635. - Ryan, A. M., & Werner, R. M. (2013). Doubts About Pay-for-Performance in health care. Harvard Business Review [Internet]. - Sindermann, C., Löchner, N., Heinzelmann, R., Montag, C., & Scholz, R. W. (2024). The revenue model of mainstream online social networks and potential alternatives: A scenario-based evaluation by German adolescents and adults. Technology in Society, 77, 102569. - Sunstein, C. R. (2020). Valuing facebook. Behavioural Public Policy, 4(3), 370-381. - Salaverría, R., & Gómez-Baceiredo, B. (2017). Spain. Media Landscapes. Expert analysis of the state of media. - Stienstra, M. R., Ruël, H. J., & Boerrigter, T. (2010). Online revenue model adoption in the media sector: in-depth results from an exploratory study in the Netherlands. - Schot, E. (2020). Income Models of Independent Media. - Shafer, S.M., Jeff Smith, H.& Linder, J.C. (2005). The power of business models. 199-207. - Stienstra, M. R., Ruël, H. J., & Boerrigter, T. (2010). Online revenue model adoption in the media sector: in-depth results from an exploratory study in the Netherlands. - Sheehan, N. T., & Bruni-Bossio, V. (2015). Strategic value curve analysis: Diagnosing and improving customer value propositions. Business Horizons, 58(3), 317-324. - Sickles, R. C., & Zelenyuk, V. (2019). Measurement of productivity and efficiency. Cambridge University Press. - Stevenson, Angus, ed. (2010). "manufacture, n.". Oxford English Dictionary (3rd ed.). Oxford: Oxford University Press. - Vimpari, J., & Junnila, S. (2017). Valuing retail lease options through time: Volatility spread between different types of retailers. Journal of Property Investment & Finance, 35(4), 369-381. - Wienclaw, R. A. (2013). E-commerce. Research Starters: Business. - Wouters, M., & Kirchberger, M. A. (2015). Customer value propositions as interorganizational management accounting to support customer collaboration. Industrial Marketing Management, 46, 54-67. - Wagner, E. T. (2019). Business Model Components Every Entrepreneur Needs. Retrieved October, 29, 2019. - Wamugo, G. M. (2024). Content monetization: non-fungible tokens as a new revenue stream for the media sector in Kenya. - Zuckerberg, M. (2019). Understanding Facebook’s Business Model. Hentet fra https://about. fb. com/news/2019/01/understanding-facebooks-business-mode. - ZDF.(2013), State Broadcasting Treaty .Retrieved from ZDF: www.zdf.de