مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد27,السنة
9
,
بهار
1397
مقدمه: در بیمارستانها، بیماران با پزشکان و پرستاران بیشترین برخورد را دارند. ارتباط پزشکان و پرستاران با بیمار باید به گونهای باشد که بیمار به ادامهی مراقبتهای پزشکی و وفاداری به بیمارستان تشویق شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی - پیمایشی و از لحا أکثر
مقدمه: در بیمارستانها، بیماران با پزشکان و پرستاران بیشترین برخورد را دارند. ارتباط پزشکان و پرستاران با بیمار باید به گونهای باشد که بیمار به ادامهی مراقبتهای پزشکی و وفاداری به بیمارستان تشویق شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی - پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه بر مبنای مدل رفتار پزشکی بوکیوایرن و همکاران[6]، رفتار پرستاری ولف و همکاران[19] و وفاداری بیماران دلکورت و همکاران[11] بود. نمونه آماری پژوهش 194 نفر از بیماران بخشهای بستری بیمارستان سینا بود. دادههای این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی از جمله آزمون پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. یافتهها: مطابق یافتههای تحلیل آزمون رگرسیون در سطح اطمینان 95 درصد (خطای کمتر از 5 درصد) رفتار کارکنان پزشکی در ابعاد حرفهای رفتار پزشکان (p=0.00)، عاطفی رفتار پزشکان (p=0.00)، حرفهای رفتار پرستاران (p=0.013) و عاطفی رفتار پرستاران (p=0.00) با وفاداری بیماران ارتباط معنادار دارد. نتیجهگیری: اگر مدیران بیمارستانها بر تقویت و اثربخشی رفتار کارکنان پزشکی خود در ابعاد حرفهای و عاطفی تمرکز داشته باشند و با بکارگیری رویکردهای مختلف آموزشی و انگیزشی در راستای بهبود آن و تطابق با نیاز بیماران حرکت نمایند نتایج قابل ملاحظهای در رابطه با وفاداری بیماران برای بیمارستانها در بلند مدت متصور خواهد بود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد28,السنة
9
,
تابستان
1397
مقدمه: مدیریت عملکرد نیاز اجتنابناپذیر هرگونه سازمان اجتماعی است و مدیریت عملکرد کارا مستلزم سیستم کنترل مدیریت موثر است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود أکثر
مقدمه: مدیریت عملکرد نیاز اجتنابناپذیر هرگونه سازمان اجتماعی است و مدیریت عملکرد کارا مستلزم سیستم کنترل مدیریت موثر است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی - همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. در این پژوهش روایی پرسشنامه با رویکرد صوری و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ (0/893) تایید شد. جامعه آماری این پژوهش مدیران بخش اداری و بخش درمان به تعداد 280 نفر بود. نمونه آماری مطابق فرمول کوکران برای جامعه آماری معلوم 163 نفر بود که با روش تصادفی طبقهای در دو طبقه مدیران اداری (28 نفر) و مدیران بخش درمان (135 نفر) انتخاب شدند. دادههای این پژوهش با استفاده ازآمار توصیفی و ازمون اماراستنباطی از جمله ازمون پیرسون و رگرسیون تحلیل شد. یافتهها: مطابق یافتههای پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد سیستم کنترل مدیریت با ابعاد مدیریت تشخیصی (p=0.00) و مدیریت تعاملی (p=0.00) با مدیریت عملکرد سازمانی با شناخت ابعاد و معیارهای عملکرد، سنجش و ارزیابی عملکرد، بهبود عملکرد رابطه مثبت دارد. نتیجهگیری: باتوجه به نتیجهگیری ارتباط مثبت سیستم کنترل مدیریت با مدیریت عملکرد سازمانی به مدیران محترم بیمارستانها پیشنهاد میشود با بکارگیری و تقویت سیستم کنترل مدیریت نتایج قابل ملاحظهای در رابطه با مدیریت عملکرد برای بیمارستان تحت مدیریت خود در بلند مدت را متصور شوند.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد28,السنة
9
,
تابستان
1397
مقدمه: تحولات ایجاد شده در تعداد بیمارستانهای خصوصی از یک طرف و از طرف دیگر افزایش نیازهای بیمار به عنوان مشتری بیمارستانهای خصوصی باعث شده است که توجه به نوآوری در ارایه خدمات مورد توجه جدی قرار بگیرد. اهمیت توانمندی منابع انسانی به عنوان مشوق ارائه اقدامات جدید امری أکثر
مقدمه: تحولات ایجاد شده در تعداد بیمارستانهای خصوصی از یک طرف و از طرف دیگر افزایش نیازهای بیمار به عنوان مشتری بیمارستانهای خصوصی باعث شده است که توجه به نوآوری در ارایه خدمات مورد توجه جدی قرار بگیرد. اهمیت توانمندی منابع انسانی به عنوان مشوق ارائه اقدامات جدید امری انکارناپذیر است. هدف پژوهش حاضر سنجش تاثیر توانمندی منابع انسانی بر نوآوری در خدمات درمانی در بیمارستانهای خصوصی استان البرز بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی، پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. در این پژوهش پس از بررسی روایی پرسشنامه با رویکرد صوری و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ، پرسشنامه بین 303 نفر از کادر تخصصی درمان بیمارستانهای خصوصی استان البرز متشکل از 4 بیمارستان به عنوان نمونه آماری که با روش تصادفی خوشهای انتخاب شده بودند توزیع شد. دادههای این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی تحلیل واریانس یک سویه و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شد. یافتهها: مطابق نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره توانمندی منابع انسانی در ابعاد تحصیلات (0/000=P)، ابتکار (0/000=P)، انعطافپذیری ادراک (0/000=P)، تعهد سازمانی (0/001=P)، تسهیم دانش (0/002=P) و فرهنگ نوآوری (0/001=P) بر نوآوری خدمات درمانی تاثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: مدیران بیمارستانها ضروریست به منظور بهبود نوآوری خدمات درمانی بیش از پیش به توانمندسازی منابع انسانی و ارتقاء آن در بیمارستان توجه داشته باشند.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد38,السنة
11
,
زمستان
1399
مقدمه: شکی نیست که تعیین میزان کارایی در بیمارستان ها یکی از گام های اساسی می باشد که باید بهسرعت برداشته شود. بنابراین بررسی کارایی می تواند به عاملان اجرایی برنامههای سلامت کمک کند تا نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر طرح تحول نظام سل أکثر
مقدمه: شکی نیست که تعیین میزان کارایی در بیمارستان ها یکی از گام های اساسی می باشد که باید بهسرعت برداشته شود. بنابراین بررسی کارایی می تواند به عاملان اجرایی برنامههای سلامت کمک کند تا نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر کارایی بیمارستانهای منتخب اهواز در بازهی 1391 تا 1396 میباشد.
روش پژوهش: دادههای مربوط به هفت بیمارستان مجری طرح و یک بیمارستان شاهد در سال های 1391، 1392، 1395 و 1396 جمع آوری شدند. کارایی بیمارستانها با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها به روش CCR و با استفاده از نرمافزار WinDeap2 v 2.1 محاسبه شد و تحلیل استنتاجی با استفاده از آزمون تی مستقل و پوآسن و نرمافزار Stata v 15.1انجام شد.
یافتهها: بیشترین کارایی بیمارستانها مربوط به سال 1396 با میانگین 0.987 بوده و کارایی دو بیمارستان در سالهای 1395 و 1396، 1 بوده است و دو بیمارستان دیگر طی این دو سال روندی صعودی در کارایی را تجربه کردهاند. کارایی، تعداد پذیرش بستری، تعداد پذیرش سرپایی و تعداد اعمال جراحی قبل از طرح تحول تفاوت معنیداری با بعد از آن داشتهاند، اما این تفاوت در مورد تعداد تخت فعال، تعداد پزشک و تعداد پرستار صادق نبوده است.
نتیجهگیری: بهطور کلی کارایی بیمارستانهای مجری طرح روندی صعودی داشته است و از آنجاکه در سال 1393، نظام سلامت کشور شاهد طرح تحول بوده، این امکان وجود دارد که بهبود کارایی، تعداد پذیرش سرپایی، تعداد پذیرش بستری و تعداد اعمال جراحی بیمارستانها، ناشی از طرح تحول بوده باشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد37,السنة
11
,
پاییز
1399
مقدمه: سازمانها در بازار جهانی پررقابت جهت توسعه و موفقیت به دانش، قابلیتها و تجارب نیـروی انسانی نیاز دارند. در سازمانهای دانشی مانند سازمانهای بهداشتی، برای حفظ و رشد دانش ضمنی، داشتن یک نظام ارزیابی عملکرد اثربخش؛ ضروری میباشد. هدف از این مطالعه، شناسایی مهمتری أکثر
مقدمه: سازمانها در بازار جهانی پررقابت جهت توسعه و موفقیت به دانش، قابلیتها و تجارب نیـروی انسانی نیاز دارند. در سازمانهای دانشی مانند سازمانهای بهداشتی، برای حفظ و رشد دانش ضمنی، داشتن یک نظام ارزیابی عملکرد اثربخش؛ ضروری میباشد. هدف از این مطالعه، شناسایی مهمترین ابعاد و شاخصهای متناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی میباشد.
روش پژوهش: در این مطالعه مروری مقالات منتشرشده در سال های 1389-1399 مورد بررسی قرار گرفت. به منظور دست یابی به مستندات علمی مرتبط، جستجوی الکترونیک به دو زبان فارسی و انگلیسی با استفاده از کلیدواژههای ارزشیابی عملکرد، نظام ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی در بانک های اطلاعاتی، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور(Magiran)، بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران (Iran Medex)، PubMed، Science Direct،Inter Science، Ovid، Pro Quest و Googel انجام شد.
یافتهها: نتایج جستجو در سایتهای مختلف، دربرگیرنده 7 مقاله به زبان فارسی درزمینه ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی، به بررسی متغیرهایی مانند استقلال، خلاقیت و خودکنترلی با در نظر گرفتن مدیریت مبتنی بر نتایج و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی پرداختهشده است.
نتیجهگیری: در نظام سلامت بهعنوان یک سازمان دانشمحور، مدیران بایستی برای پیاده سازی سیستم ارزیابی عملکرد دانشی مطلوب برنامهریزی نمایند. بنابراین باید الگوی متناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی طراحی گردد، تا علاوه بر مدیریت مؤثر فرایندهای ارائه خدمات، نتایج کیفیت مراقبت سلامت بهتری حاصل شود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد44,السنة
13
,
تابستان
1402
مقدمه: یکی از مهمترین منابع تولید در سازمانها منابع انسانی در صنعت مربوطه هستند که توانمندسازی آنان امروزه یکی از مهمترین دغدغههای مدیران و سیاستگذاران است و توجه به نقش و عملکرد صحیح این منبع عظیم می تواند راهگشای بسیاری از چالشهای سازمانی باشد. هدف پژوهش حاضر برر أکثر
مقدمه: یکی از مهمترین منابع تولید در سازمانها منابع انسانی در صنعت مربوطه هستند که توانمندسازی آنان امروزه یکی از مهمترین دغدغههای مدیران و سیاستگذاران است و توجه به نقش و عملکرد صحیح این منبع عظیم می تواند راهگشای بسیاری از چالشهای سازمانی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه توانمندسازی نیروی انسانی با بهره وری سازمانی در بیمارستان امام حسین شاهرود می باشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی و توصیفی - تحلیلی بوده و بصورت پیمایشی اجرا شده است که اطلاعات آن در شش ماهه اول سال 1397 جمعآوری گردیده است. با توجه به موضوع تحقیق که به بررسی رابطۀ بین متغیرها می پردازد، تحقیق از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری کلیه کارمندان بیمارستان شاهرود بودند، که با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه آماری 153 نفر محاسبه شد که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین پرسشنامه استاندارد توانمندسازی نیروی انسانی کارکنان اسپریتزر و بهرهوری سازمانی (بنتیس، 1997) و نرم افزار SPSS24 مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن با توجه به ضریب همبستگی 0/69 نشان داد بین توانمندسازی سازمانی در بهرهوری سازمان با خطای کمتر از %5 ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه معنیدار میان توانمندسازی سازمانی و بهرهوری سازمان بنظر میرسد مدیران بیمارستان مورد مطالعه، با تمرکز و اجرای برنامههای مدون توانمندسازی در ابعاد سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری بتوانند به بهرهوری بیشتری در بیمارستان دست یابند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications