مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد23,السنة
8
,
بهار
1396
مقدمه: سیستمهای اطلاعات بیمارستان به عنوان پیش نیازی جهت ارائه موثر و با کیفیت مراقبت سلامت در بیمارستانها محسوب میشوند. مطالعه حاضر با هدف مطالعه رابطه الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ر أکثر
مقدمه: سیستمهای اطلاعات بیمارستان به عنوان پیش نیازی جهت ارائه موثر و با کیفیت مراقبت سلامت در بیمارستانها محسوب میشوند. مطالعه حاضر با هدف مطالعه رابطه الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بود که در سال 1395 انجام گردید. جامعه آماری آن شامل 162 نفر از کارشناسان واحد فناوری اطلاعات، مسئولین و پرسنل اداری و درمانی بود که با سیستم اطلاعات بیمارستانی سروکار داشتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته براساس مطالعات مشابه بود که روایی آن توسط کمیته خبرگان و پایایی آن قبل از انجام مطالعه در یک نمونه 30 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ (93/0=a) بررسی و تایید گردید. نحوه تکمیل پرسشنامه به صورت مراجعه حضوری و خود ایفایی میباشد. تحلیل اطلاعات با آزمون تی مستقل، تی زوج و آنوا و به کمک نرمافزار SPSS انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی قبل از اجرای طرح تحول مقدار 0.60±2.63 و بعد از اجرای طرح تحول مقدار 0.74±3.10 به دست آمد. آزمون تی زوج دونمونهای نشان داد میانگین 6 گروه الزامات نیروی انسانی، حرفهای، فنی، سازمانی، قانونی و مالی به صورت معنیداری بعد از اجرای طرح تحول سلامت افزایش یافته است(05/0>P). نتیجهگیری: با توجه به نقش مثبت طرح تحول سلامت بر الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی، این طرح توانسته الزامات مرتبط با اجرای هرچه بهتر سیستم اطلاعات بیمارستانی در حوزههای انسانی، مالی، قانونی، سازمانی، فنی و حرفهای ارتقا دهد.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد32,السنة
10
,
تابستان
1398
مقدمه : جایگزینی تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از ارکان اساسی مدیریت تجهیزات پزشکی نقشی حساس و حیاتی در نظارت بر تجهیزات پزشکی در تشخیص، درمان و پایش بیماران دارد. در جایگزینی تجهیزات پزشکی به دنبال اتخاذ سیاستی هستیم که به جای استفاده از تجهیز برای مدت طولانی با هزینه تعم أکثر
مقدمه : جایگزینی تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از ارکان اساسی مدیریت تجهیزات پزشکی نقشی حساس و حیاتی در نظارت بر تجهیزات پزشکی در تشخیص، درمان و پایش بیماران دارد. در جایگزینی تجهیزات پزشکی به دنبال اتخاذ سیاستی هستیم که به جای استفاده از تجهیز برای مدت طولانی با هزینه تعمیر و نگهداری بالاتر، برنامهای مناسب برای جایگزینی تجهیز تعیین گردد. پژوهش حاضر با هدف ارائهی یک سیستم تصمیمگیری جهت تسهیل در فرآیند برنامهریزی جایگزینی تجهیزات پزشکی انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش در تلاش است تا برای نخستین بار با ارائه رویکرد ترکیبی SWOT-ANP-WASPAS یک سیستم تصمیمگیری جهت برنامهریزی جایگزینی تجهیزات پزشکی فراهم آورد. در چارچوب پیشنهادی پژوهش، از ماتریس SWOT به منظور شناسایی معیارها، زیرمعیارها و گزینههای استراتژیک استفاده شده است. در ادامه تکنیک ANP جهت وزندهی به معیارها و زیرمعیارها بکار رفته است. همچنین گزینههای استراتژیک با استفاده از روش WASPAS وزندهی شدهاند.. یافتهها : سیستم تصمیمگیری پیشنهادی در نظر دارد تا با افزایش اعتمادبهنفس تصمیمگیرندگان و ارائه شواهد حمایتی کافی، استراتژیهایی جهت جایگزینی تجهیزات پزشکی تدوین نماید. این سیستم تصمیمگیرنده را قادر میسازد تا ارتباطات پیچیده در مشکل تصمیمگیری را بهتر درک کند؛ که این امر سبب افزایش اعتبار تصمیمات مربوطه میگردد. نتیجهگیری: رویکرد ترکیبی پیشنهادی قابلیت مجتمع شدن به عنوان یک سیستم جامع تصمیمگیری جهت جایگزینی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی موردمطالعه را داراست و اگر پیادهسازی استراتژیهای تدوین شده و رعایت توالی اجرای آنها، مورد حمایت مدیران مربوطه قرار بگیرد؛ شاهد کاهش هزینههای جایگزینی و نیز توسعه فناوری تجهیزات پزشکی خواهیم بود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد8,السنة
3
,
تابستان
1390
مقدمه: در کنفرانس آلماتا که در سال 1978 تشکیل شد، "مراقبت های بهداشتی اولیه"کلید رسیدن به استراتژی "بهداشت برای همه تا سال 2000" معرفی شد و جز چهارم این برنامه "مدیریت زنجیره دارو" می باشد. این با هدف بررسی تاثیر آموزش بر مدیریت زنجیره دارو در خانه های بهداشت شهرستان مس أکثر
مقدمه: در کنفرانس آلماتا که در سال 1978 تشکیل شد، "مراقبت های بهداشتی اولیه"کلید رسیدن به استراتژی "بهداشت برای همه تا سال 2000" معرفی شد و جز چهارم این برنامه "مدیریت زنجیره دارو" می باشد. این با هدف بررسی تاثیر آموزش بر مدیریت زنجیره دارو در خانه های بهداشت شهرستان مسجدسلیمان انجام پذیرفته است و از پژوهش های کاربردی است. نتیجه گیری: بازنگری برنامه های آموزشی موجود، انجام نیازسنجی آموزشی بهورزان، آموزش مربیان و ارتقای مهارت های آموزشی آنان ، استفاده از روش های آموزشی موثرتر مانند برگزاری جلسات بحث گروهی و کار عملی، بهره گیری از وسایل کمک آموزشی نوین می توان پیشنهاد نمود. روش پژوهش: این پژوهش در سه مرحله مروری، کیفی و کمی از طریق مداخله ای آموزشی با استفاده از چک لیست پژوهش انجام شده است. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که به لحاظ مدیریت زنجیره دارو، وضعیت موجود خانه های بهداشت شهرستان با حد مطلوب فاصله زیادی دارد. مداخله آموزشی حاکی از این بود که آموزش منجر به بهبود مدیریت زنجیره دارو در هر سه بعد تامین، نگهداری و توزیع دارو شده است (001/0 p< ). افزایش مشارکت بهورزان در فرایندهای مدیریت زنجیره دارو و اصلاح و بهبود فرآیندهای مربوط به نگهداری داروها، چیدمان داروها در قفسه های دارویی و همچنین عودت داروهای نزدیک به تاریخ انقضاء، درخواست تامین داروهای خانه بهداشت توسط بهورزان و تاکید بر آموزش بیمار یا همراهان وی در خصوص استفاده درست و به موقع از دارو و نگهداری آن در منزل از اهم یافته های این مطالعه است.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد42,السنة
12
,
زمستان
1402
مقدمه: در سالهای اخیر نظام سلامت کشور با مشکلات متعددی مواجه بود که نارضایتی مردم را به همراه داشت. وزارت بهداشت، طرح تحول نظام سلامت را با هدف محافظت مالی مردم در قبال هزینههای سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی تدوین کرد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با ه أکثر
مقدمه: در سالهای اخیر نظام سلامت کشور با مشکلات متعددی مواجه بود که نارضایتی مردم را به همراه داشت. وزارت بهداشت، طرح تحول نظام سلامت را با هدف محافظت مالی مردم در قبال هزینههای سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی تدوین کرد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر زمان ارائه خدمات اورژانس در بیمارستان حضرت رسول اکرم تهران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان حضرت رسول طی سالهای 1391 تا 1395 بوده است. بهمنظور بررسی تاثیر طرح بر زمان رسیدگی در اورژانس از تحلیل رگرسیون سری زمانی منقطع و نرم افزار Stata استفاده شده است. این روش این امکان را فراهم میکند تا بتوانیم اثرات آنی و بلندمدت طرح بر مدت زمان دریافت خدمت را نشان دهیم.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که اجرای طرح تحول در کوتاه مدت، روی زمان انتظار بیماران تاثیری نداشته اما در بلند مدت به طور معنی داری (0/01>P) باعث کاهش مدت زمان انتظار ویزیت، اولین اقدام درمانی، آماده شدن نتیجه آزمایش، دریافت نتیجه آزمایش توسط پزشک، دریافت نتیجه نهایی آزمایش، دریافت نتیجه نوارقلبی، دریافت نتیجه نوار قلبی توسط پزشک و دریافت نتیجه نهایی نوار قلبی در بیمارستان حضرت رسول اکرم شده است.
نتیجهگیری: یافته های این پژوهش می تواند در راستای مدیریت زمان انتظار بیماران برای دریافت خدمات پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت مفید باشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد30,السنة
9
,
زمستان
1397
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که بیش از پنجاه درصد بیماران، اطلاعات روشنی درباره خدمات درمانی خودشان دریافت نمیکنند و در نتیجه، درمان آنها با مشارکت خودشان انجام نمیپذیرد. این مقاله به دلیل اهمیت روزافزون مراقبتهای بیمارمحور در نظام سلامت با هدف بررسی و شناخت آن در بیما أکثر
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که بیش از پنجاه درصد بیماران، اطلاعات روشنی درباره خدمات درمانی خودشان دریافت نمیکنند و در نتیجه، درمان آنها با مشارکت خودشان انجام نمیپذیرد. این مقاله به دلیل اهمیت روزافزون مراقبتهای بیمارمحور در نظام سلامت با هدف بررسی و شناخت آن در بیمارستانها نوشته شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعهای مروری است که از طریق جستجو در منابع علمیمعتبر از جمله Springer ،Elsevier ،Pubmed و سایر منابع اطلاعاتی فارسی نظیر Magiran و SID بین سالهای 2010 تا 2018 انجام گرفته است. برای جستجو در منابع انگلیسی مذکور از کلید واژههایی چون Patient-Centered Care و Patient Centredness و برای جستجو در منابع فارسی از کلید واژههایی همچون مراقبت بیمارمحور و ارتباط پزشک و بیمار استفاده شد. یافتهها: بیمارمحوری دارای تعاریف متفاوتی بوده تمرکز مراقبتهای درمانی را از بیماری به سمت بیمار سوق میدهد. لذا ارائه خدمات سلامت از یک الگوی پزشک سالارانه سنتی که در آن پزشک بهتر از همه میداند به یک روش مراقبتی بیمارمحور در حال تغییر است. هدف اصلی بیمارمحوری، مشارکت بیماران و خانواده آنها در ارائه خدمات میباشد. نتیجهگیری: در نظام سلامت بیمارمحور به جای تمرکز بر تصمیم و اولویتهای پزشک، بر روی نیازها و نگرانیهای شخص بیمار متمرکز میشوند و در این راستا مراکز بیمارستانی باید برنامههایی برای افزایش مشارکت بیماران در روند درمانی اجرا کنند تا علاوه بر افزایش رضایت بیماران، نتایج درمانی بهتری حاصل شود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد34,السنة
10
,
زمستان
1398
مقدمه: منابع نظام سلامت محدود و مصارف آن نامحدود است. بنابراین استفاده از استراتژی صحیح مدیریتی در جهت به حداکثر رساندن کارایی و بهروری سیستم الزامی است. از اینرو این مطالعه با هدف بررسی ابعاد خودگردانی بیمارستانهای دانشگاهی گیلان انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه کیفی د أکثر
مقدمه: منابع نظام سلامت محدود و مصارف آن نامحدود است. بنابراین استفاده از استراتژی صحیح مدیریتی در جهت به حداکثر رساندن کارایی و بهروری سیستم الزامی است. از اینرو این مطالعه با هدف بررسی ابعاد خودگردانی بیمارستانهای دانشگاهی گیلان انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه کیفی در 11 بیمارستان انجام شد. برای جمعآوری دادهها از راهنمای نیمه ساختاری مصاحبه مدل اصلاحات سازمانی بانک جهانی استفاده گردید. با روش نمونه گیری هدفمند با 28 نفر از مدیران ارشد بیمارستانها مصاحبه شد. از روش تحلیل محتوا برای آنالیز دادهها استفاده گردید. یافتهها: ابعاد اصلی خودگردانی بیمارستانها شامل حق تصمیمگیری در مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع فیزیکی؛ صاحب اختیار مانده مالی؛ مواجهه با بازار تدارکات و محصول؛ کارکردهای اجتماعی و ساختار حاکمیتی و پاسخگویی بودند. حق تصمیمگیری در مدیریت استراتژیک، منابع انسانی و فیزیکی محدود بود. بیمارستانها در بازار محصول دارای رقابت بودند ولیکن اختیارشان در بازار تدارکات محدودیت داشت. بیمارستانها با نظام سلسله مراتبی و ساختار پاسخگویی رئیس و مرئوسی، صاحب اختیار مانده مالی خود نبودند. هزینه کارکردهای اجتماعی آنها به طور کامل جبران نمیشد. نتیجهگیری: اعطای خودگردانی در برخی ابعاد نظیر مدیریت منابع مالی، مواجهه با بازار محصول و کارکردهای اجتماعی پیشرفتهایی داشته است ولی در ابعاد مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع فیزیکی، مواجهه با بازار تدارکات و ساختار حاکمیتی و پاسخگویی ناچیز بوده است. در این موارد میبایست حق تصمیمگیری بیشتری به بیمارستانها واگذار شود.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد44,السنة
13
,
تابستان
1402
مقدمه: یکی از مهمترین منابع تولید در سازمانها منابع انسانی در صنعت مربوطه هستند که توانمندسازی آنان امروزه یکی از مهمترین دغدغههای مدیران و سیاستگذاران است و توجه به نقش و عملکرد صحیح این منبع عظیم می تواند راهگشای بسیاری از چالشهای سازمانی باشد. هدف پژوهش حاضر برر أکثر
مقدمه: یکی از مهمترین منابع تولید در سازمانها منابع انسانی در صنعت مربوطه هستند که توانمندسازی آنان امروزه یکی از مهمترین دغدغههای مدیران و سیاستگذاران است و توجه به نقش و عملکرد صحیح این منبع عظیم می تواند راهگشای بسیاری از چالشهای سازمانی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه توانمندسازی نیروی انسانی با بهره وری سازمانی در بیمارستان امام حسین شاهرود می باشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی و توصیفی - تحلیلی بوده و بصورت پیمایشی اجرا شده است که اطلاعات آن در شش ماهه اول سال 1397 جمعآوری گردیده است. با توجه به موضوع تحقیق که به بررسی رابطۀ بین متغیرها می پردازد، تحقیق از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری کلیه کارمندان بیمارستان شاهرود بودند، که با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه آماری 153 نفر محاسبه شد که بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین پرسشنامه استاندارد توانمندسازی نیروی انسانی کارکنان اسپریتزر و بهرهوری سازمانی (بنتیس، 1997) و نرم افزار SPSS24 مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن با توجه به ضریب همبستگی 0/69 نشان داد بین توانمندسازی سازمانی در بهرهوری سازمان با خطای کمتر از %5 ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه معنیدار میان توانمندسازی سازمانی و بهرهوری سازمان بنظر میرسد مدیران بیمارستان مورد مطالعه، با تمرکز و اجرای برنامههای مدون توانمندسازی در ابعاد سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری بتوانند به بهرهوری بیشتری در بیمارستان دست یابند.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد52,السنة
15
,
تابستان
1403
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی سیاستها و استراتژیهای معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی بهعنوان دومین سازمان ارائهدهنده بیمههای اجتماعی و درمان ایران با 5 کشور دیگر است.
روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه تطبیقی با رویکرد کیفی است که در سال 1401 انجام شد، نمو أکثر
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی سیاستها و استراتژیهای معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی بهعنوان دومین سازمان ارائهدهنده بیمههای اجتماعی و درمان ایران با 5 کشور دیگر است.
روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه تطبیقی با رویکرد کیفی است که در سال 1401 انجام شد، نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و پنج کشور ژاپن، کاستاریکا، مصر، یونان و مکزیک در مؤلفههای سیاستها و استراتژیها شامل تولیت و مدیریت درمان، مؤلفههای اجتماعی، تأمین مالی و بیمه ائی، قانونی، سیاستگذاری و برنامه استراتژیک با ایران مقایسه شدند. در این مطالعه از پایگاه اطلاعاتی معتبر استفاده و دادهها با استفاده از مدل آموزش تطبیقی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تجزیهوتحلیل و در قالب جدول تطبیقی مقایسه شدند.
یافتهها: نتایج حاکی از تأثیر مؤلفههای تولیت و مدیریت بهداشت و درمان، تأمین مالی و بیمه ائی، اجتماعی، قانونی، سیاستگذاری و برنامه استراتژیک بر سیاستها و راهبردهای معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی است؛ که مؤلفه اجتماعی با میانگین 8/92 % بیشترین فراوانی مشاهده شده در میان اسناد مورد قبول و مؤلفه برنامه استراتژیک با میانگین 5/65% کمترین درصد فراوانی مشاهده شده در میان اسناد مورد قبول را دارا بود.
نتیجهگیری: توجه به جمعیت سالمندی رو به رشد، توجه به پایداری مالی سازمان تأمین اجتماعی، اجرای صحیح قوانین و سیاستگذاریهای بیمه ائی و درمانی و تدوین صحیح و علمی برنامه استراتژیک میتواند به بهبود ارائه خدمات درمانی و بهبود در مدیریت مصارف و منابع سازمان منجر شود؛ بنابراین ضروری است که بازنگری و اصلاح در سیاستها و استراتژیهای معاونت درمان تأمین اجتماعی صورت گیرد.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد5,السنة
2
,
پاییز
1389
مقدمه: با نگاهی به آمار مصرف انرژی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان مشاهده می‌شود که اتلاف انرژی الکتریکی زیادی خصوصا در بخش‌های عمومی و دولتی از جمله بیمارستان‌ها را شاهد هستیم. هدف از این پژوهش تعیین و برآورد مصرف انرژی الکتریکی و تعیین ارتباط أکثر
مقدمه: با نگاهی به آمار مصرف انرژی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان مشاهده می‌شود که اتلاف انرژی الکتریکی زیادی خصوصا در بخش‌های عمومی و دولتی از جمله بیمارستان‌ها را شاهد هستیم. هدف از این پژوهش تعیین و برآورد مصرف انرژی الکتریکی و تعیین ارتباط آن با شاخص‌های تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های مورد نظر، ظرف سه سال گذشته می‌باشد.
روش پ‍ژوهش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های کاربردی و همبستگی می‌باشد. روش نمونه‌گیری به صورت سرشماری از کلیه بیمارستان‌های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفته است.کلیه اطلاعات مربوط به هزینه و مصرف برق با مراجعه به شرکت برق منطقه بدست آمده، هم‌چنین کلیه اطلاعات مربوط به شاخص‌های تخت بیمارستانی از روی اطلاعات بایگانی شده در واحد مدیریت آمار و اطلاعات دانشگاه، محاسبه و بدست آمده است. جهت استخراج نتایج پژوهش از آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون، روشهای رگرسیون استفاده شده است.
یافته‌ها: میانگین مصرف برق به ازای هر روزتخت اشغالی در بیمارستان‌های موردنظر، 5/24 کیلووات ساعت برآورد شد. شاخص‌های تخت بیمارستانی از جمله درصد اشغال تخت با میزان مصرف انرژی الکتریکی رابطه خطی معنی دارو معکوس داشت. میزان چرخش تخت‌ها نیز با مصرف برق رابطه خطی معنی‌دار و معکوس داشت. هم‌چنین مدت اقامت بیمار نیز با مصرف برق رابطه خطی معنادار و مستقیم داشت (سطح معنی داری 05/0).
نتیجه‌‌گیری: برای کاهش مقدار برق مصرفی (مصرف سرانه تخت) در بیمارستان‌ها می‌توان با افزایش میزان چرخش تخت و درصد اشغال تخت و کاهش مدت اقامت و فاصله چرخش تخت‌ها، هم‌چنین ازطریق آموزش و فرهنگ‌سازی مصرف، تعیین مدیر یا کارشناس انرژی در بیمارستان، تشکیل کمیته اصلاح الگوی مصرف در بیمارستان‌ها اقدام نمود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications