فهرس المقالات ایرح نیک پی


  • المقاله

    1 - بررسی نقش میانجی سلامت روانی در رابطۀ بین مؤلفه‌های رهبری پدرسالارانه با عملکرد شغلی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 22 , زمستان 1400
    هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی سلامت روانی در رابطۀ بین مؤلفه‌های رهبری پدرسالارانه با عملکرد شغلی در میان کارکنان دانشگاه لرستان بود. طرح پژوهش رابطه‌ای و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه شامل کلیۀ کارکنان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1396 به تعداد 575 نفر بود. نمونۀ أکثر
    هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی سلامت روانی در رابطۀ بین مؤلفه‌های رهبری پدرسالارانه با عملکرد شغلی در میان کارکنان دانشگاه لرستان بود. طرح پژوهش رابطه‌ای و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه شامل کلیۀ کارکنان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1396 به تعداد 575 نفر بود. نمونۀ آماری 234 نفر بود و به روش طبقه‌ای با حجم متناسب انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رهبری پدرسالارانۀVivian, Sheer, 2012)) عملکرد شغلی(Paterson, 1970) وسلامت روانی(Goldberg & Hillier, 1979) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و از روش آزمون سوبل برای بررسی معناداری اثر غیرمستقیم فرضیه‌های میانجی استفاده شد. نتیجۀ پژوهش نشان داد که از میان مؤلفه‌های رهبری پدرسالارانه، رابطۀ رهبری مستبدانه با عملکرد شغلی پایین(262/0-=β)، رابطۀ رهبری خیرخواهانه (288/0=β) و رهبری اخلاقی(186/0=β) با عملکرد شغلی بالا می باشد. رابطۀ رهبری مستبدانه با سلامت روانی پایین(248/0-=β)، رابطۀ رهبری خیرخواهانه(175/0=β) و رهبری اخلاقی(452/0=β)با سلامت روانی بالا می‌باشد. رابطۀ سلامت روانی(298/0=β)با عملکرد شغلی بالا می‌باشد. اثر غیرمستقیم رهبری مستبدانه بر عملکرد شغلی(073/0-=β) توسط متغیر میانجی سلامت روانی(335/0-=β)تبیین شد. اثر غیرمستقیم رهبری خیرخواهانه بر عملکرد شغلی(052/0=β) توسط متغیر میانجی سلامت روانی(034/0=β) تبیین شد و اثرغیرمستقیم رهبری اخلاقی(134/0=β) توسط متغیر میانجی سلامت روانی(32/0=β)تبیین شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش استان لرستان: یک مطالعه کیفی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 4 , السنة 5 , پاییز 1393
    زمینه: متغیرهای مختلفی می‌تواند در بهبود و ارتقای توانمندی و عملکرد مدیران مدارس مؤثر باشد. یکی از این عوامل که امروزه در رابطه با مدیران مورد توجه قرار گرفته، توجه به هیجانات مدیر یا هوش عاطفی است. لذا، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش لرستان بو أکثر
    زمینه: متغیرهای مختلفی می‌تواند در بهبود و ارتقای توانمندی و عملکرد مدیران مدارس مؤثر باشد. یکی از این عوامل که امروزه در رابطه با مدیران مورد توجه قرار گرفته، توجه به هیجانات مدیر یا هوش عاطفی است. لذا، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش لرستان بود.روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی استان لرستان بودند بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و حجم نمونه بر اساس قاعده اشباع نظری 14 نفر انتخاب شد. ابزار مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بود و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. اعتبار یافته‌ها نیز از طریق روایی صوری با دیدگاه 4 خبره بررسی شد و برای پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد که حاصل کدگذاری مجدد 3 مصاحبه 89/0 به دست آمد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مدل هوش عاطفی مدیران مدارس دارای 54 شاخص و 6 مؤلفه خودآگاهی با 5 مفهوم، دگر آگاهی با 5 مفهوم، انطباق پذیری با 4 مفهوم، مهارت ارتباطی با 7 مفهوم، انگیزش با 4 مفهوم و مهارت اجتماعی با 4 مفهوم است.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان نتیجه گرفت برای ارتقای هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش، برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش باید بتوانند در سه حوزه فردی، انگزیشی و اجتماعی اثرگذار بر هوش عاطفی مدیران اقدام کنند تا بتوان شاهد هوش عاطفی مطلوبی در مدیران بود. تفاصيل المقالة