فهرس المقالات ابراهیم پورحسینی


  • المقاله

    1 - رابطه بین متغیرهای زمینه‌ای و توانمندسازی مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1400
    هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه‌ای(جنسیت، تحصیلات، سن و سنوات خدمت) با توانمندسازی مدیران متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر نوع نیز تحقیقی کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران متوسطه د أکثر
    هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه‌ای(جنسیت، تحصیلات، سن و سنوات خدمت) با توانمندسازی مدیران متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر نوع نیز تحقیقی کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران متوسطه دوم شهر اصفهان به تعداد 908 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران 270 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته‌ بود و پایایی آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ 79/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند متغیرهای زمینه‌ای جنسیت، تحصیلات، سن و سنوات خدمت با توامندسازی مدیران رابطه مثبت و معناداری داشتند(05/0≥p). نتایج رگرسیون همزمان نیز حاکی از این بود که متغیرهای زمینه‌ای می‌توانند حدود 34/0 واریانس متغیر ملاک یعنی توانمندسازی را پیش‌بینی کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستان‌های دولتی پسرانه‌ی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396
    علوم اجتماعی , ستأتي المقالات قريبًا
    مقاله حاضر از یک پژوهش میدانی استخراج گردید که با هدف تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستان‌های دولتی پسرانه‌ی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396 به صورت کاربردی و با روش توصیفی - همبستگی انجام گرفت. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دبیران أکثر
    مقاله حاضر از یک پژوهش میدانی استخراج گردید که با هدف تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستان‌های دولتی پسرانه‌ی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396 به صورت کاربردی و با روش توصیفی - همبستگی انجام گرفت. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دبیران دبیرستان‌های دولتی پسرانه دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 1597 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 از دبیران به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و طبقه‌ای به شیوه‌ی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه‌ی استاندارد سنجش مهارت روابط انسانی مدیران آموزشی سرلک (1390) با پایایی 88/0 و کارایی کارکنان دانش‌فرد و محجوب (1388) با پایایی 71/0 از طیف لیکرت بود. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی نمودار و جدول برای داده‌های جمعیت‌شناختی و برای سنجش فرضیه‌ها از آزمون‌های استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه‌‌ی معناداری بین مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستان‌های دولتی پسرانه‌ی آموزش و پرورش استان لرستان مشاهده شد و هم‌چنین رابطه‌‌ی معناداری بین ابعاد مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستان‌های دولتی پسرانه‌ی آموزش و پرورش استان لرستان مشاهده شد. مولفه‌های مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی (درک همدلانه، حرمت انسانی و تصمیم‌گیری مشارکتی) به میزان 5/20% بر افزایش کارایی دبیران دبیرستان‌های دولتی پسرانه‌ی آموزش و پرورش استان لرستان نقش داشته و بقیه به عوامل دیگر بستگی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طراحی مدل هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش استان لرستان: یک مطالعه کیفی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 4 , السنة 5 , پاییز 1393
    زمینه: متغیرهای مختلفی می‌تواند در بهبود و ارتقای توانمندی و عملکرد مدیران مدارس مؤثر باشد. یکی از این عوامل که امروزه در رابطه با مدیران مورد توجه قرار گرفته، توجه به هیجانات مدیر یا هوش عاطفی است. لذا، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش لرستان بو أکثر
    زمینه: متغیرهای مختلفی می‌تواند در بهبود و ارتقای توانمندی و عملکرد مدیران مدارس مؤثر باشد. یکی از این عوامل که امروزه در رابطه با مدیران مورد توجه قرار گرفته، توجه به هیجانات مدیر یا هوش عاطفی است. لذا، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش لرستان بود.روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی استان لرستان بودند بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و حجم نمونه بر اساس قاعده اشباع نظری 14 نفر انتخاب شد. ابزار مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته بود و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. اعتبار یافته‌ها نیز از طریق روایی صوری با دیدگاه 4 خبره بررسی شد و برای پایایی نیز از روش کدگذاری مجدد استفاده شد که حاصل کدگذاری مجدد 3 مصاحبه 89/0 به دست آمد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مدل هوش عاطفی مدیران مدارس دارای 54 شاخص و 6 مؤلفه خودآگاهی با 5 مفهوم، دگر آگاهی با 5 مفهوم، انطباق پذیری با 4 مفهوم، مهارت ارتباطی با 7 مفهوم، انگیزش با 4 مفهوم و مهارت اجتماعی با 4 مفهوم است.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان نتیجه گرفت برای ارتقای هوش عاطفی مدیران آموزش و پرورش، برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش باید بتوانند در سه حوزه فردی، انگزیشی و اجتماعی اثرگذار بر هوش عاطفی مدیران اقدام کنند تا بتوان شاهد هوش عاطفی مطلوبی در مدیران بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی مدل یادگیری سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 67 , السنة 18 , بهار 1403

    أکثر

    هدف: تحقيق حاضر با هدف طراحی مدل یادگیری سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان انجام شد.

    روش: روش تحقیق کمی و کیفی یا آمیخته بود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 14 نفر از خبرگان و کارشناسان رشته‌ی علوم تربیتی و رشته‌ی مدیریت آموزشی و در مرحله‌ی کمی کلیه اساتید دانشگاه لرستان به تعداد 834 نفر (5669 مرد و 268 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، جامعه آماری خبرگان و کارشناسان از شیوه نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از روش اشباع نظری و جامعه آماری اساتید دانشگاه لرستان با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 263 نفر (179 مرد و 84 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای طراحی ابزار گردآوری داده‌ها از سه شیوه‌ی مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و تکنیک دلفی استفاده گردید. در بخش کمی جهت برازش مدل در بین نمونه‌ی آماری تعیین شده از ابزار پرسشنامه استفاده شد. در هر مرحله از تکنیک دلفی از ضریب توافقی کندال استفاده شد که در مرحله‌ی سوم تکنیک دلفی این ضریب برابر با مقدار (749/0) بدست آمد که نشان دهنده‌ی توافق قابل قبول در بین پاسخگویان بود.

    یافته ها: یافته ها نشان داد شش مولفه‌ی عناصر مدیریتی، عناصر شخصیتی، عناصر سازمانی، عناصر دانشی، عناصر ساختاری، عناصر پژوهشی و 56 کد برای طراحی مدل و ابزار گردآوری داده‌ها به دست آمد.

    نتیجه گیری: دانشگاه و نهادهای آموزش عالی به مثابه‌ی یک سازمان، یکی از با ارزش‌ترین سازمان‌هایی است که یک کشور جهت توسعه و موفقیت به آن نیاز دارد و یادگیری سازمانی با استفاده از عناصر معرفی شده در این تحقیق می تواند نقش اعضای هیات علمی در جهت توسعه و رونق دانشگاه را پررنگ کند.

    تفاصيل المقالة