مدل مدیریت کلاس مبتنی بر طراحی و آزمون مدیریت کلاس آموزش و پرورش استان لرستان(مورد مطالعه دبیران دوره دوم متوسطه)
الموضوعات :سیده سهیلا طباطبایی راد 1 , ایرج نیک پی 2 , مسلم قبادیان 3
1 - گروه مدیریت آموزشی،واحد خرم آباد،دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
2 - دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران.
3 - گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران،ایران.
الکلمات المفتاحية: رفتار", , ", تدریس", , ", پیاده سازی", , ", ,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت کلاس درس دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد.این پژوهش از نظرهدف کاربردی و از نظر رویکرد،ترکیبی از نوع اکتشافی بود. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان وکارشناسان رشتهی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی دانشگاههای استان به تعداد 36 نفر و در مرحلهی کمی کلیه دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان به تعداد 4203 نفر(مرد و زن) بود.برای تعیین حجم نمونه،جامعه آماری خبرگان وکارشناسان از شیوه نمونهگیری هدفمندوبا استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. یافتهها: : درارزیابی ویژگیهای ابزارتحقیق در بخش کمی از روایی محتوا (نظرخبرگان) و برای ارزیابی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد،که میزان ضریب کل پرسشنامه 97/0 محاسبه شد.روایی مصاحبههای بخش کیفی نیز با شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش، بررسی همکار،مشارکتی بودن پژوهش و ضریب توافقی کندال با مقدار (784/0) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی مصاحبهها به میزان 88/0 به دست آمد.در پایان تکنیک دلفی وشش مولفهی مدیریت رفتار،مدیریت تدریس، مدیریت اجراء، مدیریت ارزشیابی، مدیریت یادگیری و مدیریت انگیزش و 56 کد استخراج و جهت طراحی مدل و پرسشنامه در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل اندازهگیری برازش خوب مدل دارند. در نتیجه این بیانگر همسویی مولفههای مطرح شده با مدیریت کلاس درس دبیران است ؛ از این رو چنین استنباط میشودکه مدل کلی مدیریت کلاس از برازش بالایی برخوردار میباشد.