مدل مدیریت کلاس مبتنی بر طراحی و آزمون مدیریت کلاس آموزش و پرورش استان لرستان(مورد مطالعه دبیران دوره دوم متوسطه)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیده سهیلا طباطبایی راد 1 , ایرج نیک پی 2 , مسلم قبادیان 3
1 - گروه مدیریت آموزشی،واحد خرم آباد،دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
2 - دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران.
3 - گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران،ایران.
کلید واژه: رفتار", , ", تدریس", , ", پیاده سازی", , ", ,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مدیریت کلاس درس دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد.این پژوهش از نظرهدف کاربردی و از نظر رویکرد،ترکیبی از نوع اکتشافی بود. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان وکارشناسان رشتهی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی دانشگاههای استان به تعداد 36 نفر و در مرحلهی کمی کلیه دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان به تعداد 4203 نفر(مرد و زن) بود.برای تعیین حجم نمونه،جامعه آماری خبرگان وکارشناسان از شیوه نمونهگیری هدفمندوبا استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. یافتهها: : درارزیابی ویژگیهای ابزارتحقیق در بخش کمی از روایی محتوا (نظرخبرگان) و برای ارزیابی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد،که میزان ضریب کل پرسشنامه 97/0 محاسبه شد.روایی مصاحبههای بخش کیفی نیز با شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش، بررسی همکار،مشارکتی بودن پژوهش و ضریب توافقی کندال با مقدار (784/0) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پایایی مصاحبهها به میزان 88/0 به دست آمد.در پایان تکنیک دلفی وشش مولفهی مدیریت رفتار،مدیریت تدریس، مدیریت اجراء، مدیریت ارزشیابی، مدیریت یادگیری و مدیریت انگیزش و 56 کد استخراج و جهت طراحی مدل و پرسشنامه در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل اندازهگیری برازش خوب مدل دارند. در نتیجه این بیانگر همسویی مولفههای مطرح شده با مدیریت کلاس درس دبیران است ؛ از این رو چنین استنباط میشودکه مدل کلی مدیریت کلاس از برازش بالایی برخوردار میباشد.
Introduction:The present research was conducted with the aim of designing a classroom management model for teachers of the secondary highschool teachers of Lorestan province. research methodology:The statistical population in the qualitative phase included experts of educational sciences and educational management fields of Lorestan universities, a number of 36 people, and in the quantitative phase, all of the secondary highschool teachers of Lorestan province, a number of 4203 people (2114 men and 2089 women). To determine the sample size of the experts' statistical population, targeted sampling methods and theoretical saturation method including 13 people were used and the statistical population of senior highschool teachers of Lorestan province using the Karjesi-Morgan table a number of 351 people (177 male and 174 female) were determined as the statistical sample and selected by random cluster sampling method. Findings: Thus, Both research tools (interview and questionnaire) had good validity and reliability.At the end of the Delphi technique and categorization of concepts, six components of behavior management, teaching management, implementation management, evaluation management, learning management, motivation management and 56 codes were taken. Conclusion: The results showed the fit indices of the measurement model are accepted and show a good fit of the model. As a result, this shows the alignment of the proposed components with the classroom management of the teachers, so the variable components of the management of the class are (at the 99% confidence level) significant and in the form of a conceptual model next to each other, they confirm the classroom management correctly.