-
المقاله
1 - تحلیل الگوی عدالت ادراک شده منابع انسانی با رویکرد فرهنگ های سازمانی (مورد مطالعه سازمان های دولتی )پژوهش های جامعه شناختی , العدد 63 , السنة 18 , بهار 1403پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد الگوی عدالت ادراک شده منابع انسانی در سازمان با رویکرد فرهنگ های سازمانی (مورد مطالعه سازمان های دولتی)صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است.در بخش تحلیل محتوی مقاله ها 313 مقاله گردآوری شد که 90 مقاله داخلی(ا أکثر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد الگوی عدالت ادراک شده منابع انسانی در سازمان با رویکرد فرهنگ های سازمانی (مورد مطالعه سازمان های دولتی)صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است.در بخش تحلیل محتوی مقاله ها 313 مقاله گردآوری شد که 90 مقاله داخلی(از سال 1398 تا 1401) و خارجی (2018 تا 2022) دسته بندی شد، روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود شاخص های اساسی استخراج شد .سوال های مصاحبه زیر نظر کمیته علمی طراحی و بصورت مصاحبه نیمه ساختار یافته طراحی شد.جامعه آماری مدیران و معاونان ذیربط در سازمان های دولتی در کلانشهر تهران بودند که با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی 20 نفر آنها به عنوان نمونه تا اشباع نظری انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی و 8 کد انتخابی شدو 16کد 285 کد باز قرار گرفت.شاخص اصلی شامل فرهنگ سازمانی بازاری،فرهنگ سازمانی توسعه گرا،فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی، فرهنگ سازمانی قبیله ای ، عدالت توزیعی، عدالت رویه ای ، عدالت مراوده ای، عدالت اطلاعاتی بود. در دور دوم پرسشنامه ای با لطف لیکرت برای 20 نفر از خبرگان ارسال شد تا شدت اثر هریک از مولفه ها مشخص شود که در این پژوهش با استفاده از آمون با استفاده از آزمون ضریب توافق کندال میزان توافق هریک از مولفه ها و زیر مولفه ها در الگوی پیشنهادی مشخص شد.
تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Designing a People Capability Maturity Model Among Faculty Members (Case study: Islamic Azad University of Fars ProvinceJournal of System Management , العدد 1 , السنة 8 , زمستان 2022People capability maturity model (PCMM) is a framework to help develop the level of maturity and improve the field of human resources of organizations. The present study is conducted with the aim of designing and validating an indigenous PCMM for managers among faculty أکثرPeople capability maturity model (PCMM) is a framework to help develop the level of maturity and improve the field of human resources of organizations. The present study is conducted with the aim of designing and validating an indigenous PCMM for managers among faculty members of the Islamic Azad University of Fars Province. First, the initial indicators are extracted through literature review, then the interview questions are designed and approved by 3 experts. After that, semi-structured interviews are conducted with 17 faculty members who, in addition to having executive records over 5 years, also are assistant professors and above. The sampling method is purposeful snowball. Data analysis is done based on Strauss and Corbin grounded theory model in 6 paradigms of causal conditions, main phenomenon, intervening conditions, context, strategies and consequences. The results of data analysis obtained during 3 open, axial and selective coding processes lead to the extraction of 29 indicators and 98 components. Then, using the obtained variables, a questionnaire is designed and distributed among faculty members, and data are collected and indicators are ranked using confirmatory factor analysis, based on which an indigenous model is presented. Validity and fitting of the model is measured through structural equations using PLS software. The results of validation show that the model has a high validity. According to the discussions and conclusions, one of the research suggestions in increasing the maturity and capability of faculty members can be holding perpetual training courses for managers, which should be implemented by teachers who have a brilliant record in human resource management. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Human Resource Practices and Organizational Effectiveness with the Mediating Role of Internal Customer SatisfactionJournal of System Management , العدد 4 , السنة 10 , تابستان 2024This research seeks to investigate the influence of human resource practices on organizational effectiveness by considering the mediating role of internal customer satisfaction. It draws on data from a human resource department and its employees; a total of 294 valid qu أکثرThis research seeks to investigate the influence of human resource practices on organizational effectiveness by considering the mediating role of internal customer satisfaction. It draws on data from a human resource department and its employees; a total of 294 valid questionnaires are obtained. Structural equation modeling is employed to examine the proposed model. The results of this research hypotheses test indicate that human resource practices have direct and significant effects on internal customer satisfaction and organizational effectiveness. What’s more, internal customer satisfaction has a mediating role in the relationship between human resource practices and organizational effectiveness. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - A counterfactual thinking approach to human resources' perception of unfavorable aspects of organizational life: A two-stage methodology based on a systematic review and AHP methodJournal of System Management , العدد 1 , السنة 10 , زمستان 2024Nowadays, researchers and managers believe that paying attention to employees' thoughts facilitates sustainable competitive advantage in organizations. After the introduction of cognitive science into organizations, the identification of what it is, how it is formed, an أکثرNowadays, researchers and managers believe that paying attention to employees' thoughts facilitates sustainable competitive advantage in organizations. After the introduction of cognitive science into organizations, the identification of what it is, how it is formed, and the formulation of Counterfactual Thoughts (CTs) have been investigated and analyzed in the field of Human Resources (HR). In this study, a systematic review of the literature in the field of CT has been done with the aim of identifying the antecedents and key consequences of this field and analyzing them. In this research, a two-stage methodology has been considered including (i) Extraction of antecedents and consequences, (ii) Weighting of antecedents. In the first stage, using the screening of articles based on the seven-step method of Sandelowski and Barroso, the antecedents and consequences of CTs, synthesis and interpretation have also been implemented through the coding method of qualitative interpretive meta-analysis. In the second stage, the consequences extracted in the field of counterfactuals are weighted using the matrix of paired comparisons based on the opinions of experts in the field of HR and AHP, which can be used to evaluate employees' thoughts and behavior. Based on the screening of the articles, the antecedents are categorized into 4 general concepts with 12 codes, and the consequences are classified into 2 and 8 codes. The results of the AHP analysis show that the normalization of the condition related to the behavioral outcome has the greatest impact on the evaluation of employees' thoughts and behavior, while the regulation of related emotions as a result of attitude has the least impact among the codes introduced in this evaluation. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - ارزیابی مؤلفههای تابآوری در سازمانهای پایدارمطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 10 , السنة 3 , تابستان 1402هدف از تحقیق حاضر، ارزیابی مؤلفههای تابآوری در سازمانهای پایدار بود. روش این تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونان، کارکنان و اعضای سازمانهای دولتی مختلف کرمانشاه بودند؛ کسانی که با موضوع تابآوری سازمانی آشنایی داشتند و دارای مدرک کارشناس أکثرهدف از تحقیق حاضر، ارزیابی مؤلفههای تابآوری در سازمانهای پایدار بود. روش این تحقیق توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونان، کارکنان و اعضای سازمانهای دولتی مختلف کرمانشاه بودند؛ کسانی که با موضوع تابآوری سازمانی آشنایی داشتند و دارای مدرک کارشناسی به بالاتر بودند. جهت انتخاب نمونه آماری تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است. بر این اساس، تعداد 396 نفر که دارای معیار ورود میباشند، انتخاب شدند. مدیران، معاونان و کارکنان در هنگام مراجعه در صورت احراز شرایط ورود به مطالعه پرسشنامههای پژوهش بین آنها توزیع شد. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد کونور و دیویدسون (2003) و مک مانوس (2009) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از الگوی معادلات ساختاری و نرمافزار پی ال اس استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که تابآوری در سطح قابل قبولی قادر به پیشبینی مؤلفههای ارزشها (0/80)، برنامهریزی (0/83)، سازماندهی (0/71)، هماهنگی (0/77)، یادگیری (0/66)، چابکی (0/67) و کنترل هزینه (0/70) است. همچنین، ارزیابی مؤلفههای تابآوری نشان داد که مقدار آماره تی مؤلفه برنامهریزی نسبت به سایر متغیرها در سازمانهای پایدار در سطح بالاتری قرار دارد و از وضعیت مطلوبتری برخوردار است. در سازمانهای مورد بررسی، از بین مؤلفههای تابآوری، مؤلفه چابکی و یادگیری از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - شناسایی ابعاد و مؤلفههای تاب آوری از دیدگاه مدیران سازمانهای دولتی استان کرمانشاهمطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1401واژه تابآوری بهمنظور مقاومسازی سازمانها توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. تابآوری سازمانها در برابر بحرانها یکی از مفاهیم بسیار مهم نظری و کاربردی در ادبیات مدیریت و سازمان در سالهای اخیر بوده است. امروزه با وجود توجه به تابآوری و کاربرد فراوان آ أکثرواژه تابآوری بهمنظور مقاومسازی سازمانها توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. تابآوری سازمانها در برابر بحرانها یکی از مفاهیم بسیار مهم نظری و کاربردی در ادبیات مدیریت و سازمان در سالهای اخیر بوده است. امروزه با وجود توجه به تابآوری و کاربرد فراوان آن در حوزههای مختلف در ارتباط با تابآوری سازمانی درک نظری و عملی محدودی در ارزیابی و اندازهگیری آن وجود دارد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای تابآوری سازمانی است. روش پژوهش از نوع کیفی – کمی است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دولتی است که حداقل 10 سال سابقه فعالیت دارند. بهمنظور نمونهگیری در بخش کیفی از روش اشباع نظری و در بخش کمی نیز بر اساس تعداد مؤلفههای استخراج شده تعداد نمونه مشخص شد. نتایج حاکی از آن است که تابآوری در سازمانهای دولتی استان کرمانشاه شامل مؤلفههای؛ ارزشها، برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی، یادگیری، چابکی و کنترل هزینه است. در بخش کمی نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد و مؤلفههای تاب-آوری در سازمانهای دولتی سازمانی از برازش مطلوبی برخوردار است. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - چه وقت یک کارمند به همکارانش کمک نمیکند؟ تأثیر تبادل رهبر- پیرو بر حسادت کارمند و رضایت شغلی مورد مطالعه: سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر (شهریور 1401)مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402هدف: در دنیای کار و کسبِ بسیار رقابتی امروزی رضایت شغلی و بهرهوری اهمیت زیادی دارند. تأثیرات تبادلات رهبر و پیروانش نقش بسزایی در رضایت شغلی و بهرهوری دارد. وجود حسادت در محیط کار ازجمله عواملی است که میتواند بر رضایت شغلی تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر نقش میانجیگری حسادت أکثرهدف: در دنیای کار و کسبِ بسیار رقابتی امروزی رضایت شغلی و بهرهوری اهمیت زیادی دارند. تأثیرات تبادلات رهبر و پیروانش نقش بسزایی در رضایت شغلی و بهرهوری دارد. وجود حسادت در محیط کار ازجمله عواملی است که میتواند بر رضایت شغلی تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر نقش میانجیگری حسادت را میان رابطهی بین تبادل رهبر- پیرو و رضایت شغلی موردبررسی قرار میدهد.روش: با استفاده از پرسشنامههای مرتبط نظرات 141 نفر از کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی (اکتشافی و تأییدی) و مدلسازی معادلات ساختاری استفادهشده است.یافتهها: اگر حسادت بهطور مناسب و مؤثر کنترل و مدیریت شود تعامل مثبتِ رهبر-پیرو رضایت شغلی را افزایش میدهد.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشاندهندهی تأثیر مستقیم تبادل رهبر-پیرو بر رضایت شغلی هست. به این صورت که هر چه تبادل رهبر- پیرو بهتر باشد، رضایت شغلی نیز بیشتر است. نتایج پژوهش همچنین نشان میدهد حسادت کارمند تأثیری بر رضایت شغلی ندارد و ممکن است عوامل دیگری غیر از حسادت در رضایت شغلی دخیل باشند. نتایج پژوهش همچنین حاکی از تأثیر قوی تبادل رهبر- پیرو بر حسادت کارمند است. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - بررسی رابطه هوش هیجانی دانشجویان نظامی با عملکرد آنان (مورد مطالعه: دانشگاه علوم انتظامی امین)مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1399هیجانات و عواطف دانشجویان از جمله مواردی است که ممکن است تاثیرگذاری مثبت و منفی ای در دانشگاهها ایجاد کنند و عملکرد آنان را متاثر سازند. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی دانشجویان نظامی با عملکرد آنان در دانشگاه علوم انتظامی امین میباشد. روش تحقیق بکار رفته ا أکثرهیجانات و عواطف دانشجویان از جمله مواردی است که ممکن است تاثیرگذاری مثبت و منفی ای در دانشگاهها ایجاد کنند و عملکرد آنان را متاثر سازند. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی دانشجویان نظامی با عملکرد آنان در دانشگاه علوم انتظامی امین میباشد. روش تحقیق بکار رفته از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. بر اساس فرضیههای تحقیق به بررسی رابطه هوش هیجانی و مولفههای این هوش با عملکرد دانشجویان (دانشگاه علوم انتظامی امین) و همچنین به بررسی رابطه متغیرهای جمعیت شناختی (جنس، سن و تحصیلات) با هوش هیجانی و مولفههای این هوش میپردازد، که از بین مولفههای هوش هیجانی (آگاهی هیجانی، کنترل هیجانی، تسهیل هیجانی و ادراک هیجانی)، مولفه کنترل هیجانی دارای بیشترین اهمیت و مزیت میباشد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای استاندارد با طیف پنج گزینهای لیکرت استفادهشده است. پرسشنامه این پژوهش دارای 40 سوال میباشد که 16 سوال اول آن مربوط به متغیر مستقل هوش هیجانی و 24 سوال پایانی آن مربوط به متغیر وابسته عملکرد دانشجویان میباشد که روایی محتوایی آن توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مربوطه مورد تأیید قرار گرفت؛ و همچنین پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه (هوش هیجانی = 874/0 و عملکرد دانشجویان = 919/0) مورد تایید قرار گرفت. در مجموع هوش هیجانی و تمام مولفههای این هوش رابطه معنادار با عملکرد دانشجویان داشتند، که از میان این مولفهها کنترل هیجانی دارای بالاترین همبستگی با عملکرد دانشجویان داشت. در پایان نیز پیشنهادهایی در این باره مطرح میشود. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر دوسوتوانی سازمان در بیمارستان محب کوثر تهران..تحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی , العدد 3 , السنة 1 , پاییز 1401هدف این تحقیق به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر دوسوتوانی سازمان در بیمارستان محب کوثر تهران است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش انجام تحقیق حاضر با توجه به هدف و ماهیت موضوع و توانایی اجرایی آن، توصیفی –اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و سرپرس أکثرهدف این تحقیق به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر دوسوتوانی سازمان در بیمارستان محب کوثر تهران است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش انجام تحقیق حاضر با توجه به هدف و ماهیت موضوع و توانایی اجرایی آن، توصیفی –اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و سرپرستان بیمارستان محب کوثر تهران به تعداد 20 نفر است . جامعه آماری در بخش کمی پژوهش حاضر کلیه کارکنان بیمارستان محب کوثر که تعداد آنان 465 نفر برآورد شده است. نمونه آماری در بخش کیفی مدیران و سرپرستان بیمارستان محب کوثر تهران به تعداد 16 نفر است. طبق فرمول محدود کوکران حجم نمونه کارکنان در بخش کمی برابر با 210 نفر خواهد بود. از مطالعات کتاب خانه ای برای جمع آوری مطالب و از روش میدانی و ابزار مصاحبه و پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است . جمع اوری داده ها در بخش کیفی با استفاده از روش دلفی انجام شده است. روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفته است و با توجه به آماره تی و ضرایب مسیر نتایج تحقیق نشان می دهد که مولفه انعطاف پذیری منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی دارای اولویت اول ، رهبری تحول گرا و سیستم کاری با عملکرد بالا دارای اولویت دوم بوده و موثر بر دوسوتوانی سازمان در بیمارستان محب کوثر تهران است. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - تنظیم رفتار کارکنان در سازمانها از طریق فهم شباهتهای ساختار تفکر خلاف واقع و مدل فرهنگ سازمانی کویین و کامرونمطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 37 , السنة 15 , بهار 1403هدف پژوهش حاضر فهم شباهت های ساختار تفکر خلاف واقع و مدل فرهنگ سازمانی کویین و کامرون در راستای تنظیم رفتار کارکنان میباشد. این تحقیق با روش فراترکیب انجام شده است که پس از سه مرحله غربالگری 40 مقاله فارسی و انگلیسی مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها ب أکثر
هدف پژوهش حاضر فهم شباهت های ساختار تفکر خلاف واقع و مدل فرهنگ سازمانی کویین و کامرون در راستای تنظیم رفتار کارکنان میباشد. این تحقیق با روش فراترکیب انجام شده است که پس از سه مرحله غربالگری 40 مقاله فارسی و انگلیسی مورد تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش کدگذاری درسه سطح (مفهوم، زیر مقوله، مقوله) صورت گرفت. ساختار مدل فرهنگ سازمانی (فرهنگ سازمانی بازاری، فرهنگ سازمانی توسعه گرا، فرهنگ سازمانی سلسله مراتبی و فرهنگ سازمانی قبیله ای) و ساختار تفکر خلاف واقع شامل(مقایسه روبه بالا، مقایسه روبه پایین، ارجاع به دیگران و محیط و ارجاع به خود) بود سپس شباهتهای این دو شامل 8 شباهت شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت. روایی تحقیق با روش گوبا و لینکلن و پایایی از طریق ضریب توافقی کاپا مورد بررسی قرار گرفت. از 8 شباهت بدست آمده 6 مورد هم¬راستا و 2 مورد ناهم¬راستا مورد توافق قرار گرفت. نتایج این مقاله میتواند جهت آسیب شناسی رفتار کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.
تفاصيل المقالة