شناسایی ابعاد و مؤلفههای تاب آوری از دیدگاه مدیران سازمانهای دولتی استان کرمانشاه
الموضوعات : Behavioral Studies in Managementمختار حیدری 1 , غلامعلی طبرسا 2 , نادر شیخ الاسلامی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، تهران، ایران
2 - استاد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حسابداری و مدیریت، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اساتمی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: سازمانهای دولتی, تاب آوری, استان کرمانشاه, ابعاد و مؤلفههای تاب آوری,
ملخص المقالة :
واژه تابآوری بهمنظور مقاومسازی سازمانها توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. تابآوری سازمانها در برابر بحرانها یکی از مفاهیم بسیار مهم نظری و کاربردی در ادبیات مدیریت و سازمان در سالهای اخیر بوده است. امروزه با وجود توجه به تابآوری و کاربرد فراوان آن در حوزههای مختلف در ارتباط با تابآوری سازمانی درک نظری و عملی محدودی در ارزیابی و اندازهگیری آن وجود دارد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای تابآوری سازمانی است. روش پژوهش از نوع کیفی – کمی است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دولتی است که حداقل 10 سال سابقه فعالیت دارند. بهمنظور نمونهگیری در بخش کیفی از روش اشباع نظری و در بخش کمی نیز بر اساس تعداد مؤلفههای استخراج شده تعداد نمونه مشخص شد. نتایج حاکی از آن است که تابآوری در سازمانهای دولتی استان کرمانشاه شامل مؤلفههای؛ ارزشها، برنامهریزی، سازماندهی، هماهنگی، یادگیری، چابکی و کنترل هزینه است. در بخش کمی نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد و مؤلفههای تاب-آوری در سازمانهای دولتی سازمانی از برازش مطلوبی برخوردار است.
