طراحی الگوی پاسخگویی سازمانی با رویکرد پیشگیرانه فساد اداری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
الموضوعات :فاطمه صالحی مزده 1 , مرضیه محمدی 2 , محمد پوراسدی 3 , نادر شیخ الاسلامی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پاسخگویی, پاسگویی سازمانی, فساد اداری, سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، طراحی الگوی پاسخگویی سازمانی با رویکرد پیشگیرانه فساد اداری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده است. این پژوهش براساس هدف، کابردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی از نوع تفسیری است. روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش بنا به ماهیت اکتشافی آن، تحلیل داده بنیاد بوده است. این روش هم راهنمای چگونگی جمعآوری دادههای پژوهشی و هم ابزار شکلی تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش بوده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میباشند. در این تحقیق، نمونهگیری گلوله برفی انجام شده و نمونهگیری بعد از رسیدن به اشباع نظری به اتمام رسیده است. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته از خبرگان، دادههای لازم جمعآوری شده و الگوی اولیه ارائه گردیده است. روش داده بنیاد به شیوه توجه به کلمات در متن و موشکافی و دقت در متن به روش کدگذاری و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که خداترسی و دینداری، مهارتها و شایستگیها، حاکمیت قانون، اعتماد و اطمینان، پاسخگویی صریح، زیرساختهای فرهنگی، سرمایهگذاری آموزشی، اثربخشی و کارآمدی فرآیندها، کیفیت مقررات تنظیمی، مدیریت مشارکتی، عدالت محوری، مهارتهای شناختی، وفق و مدارا، کاهش فساد اداری، بهبود رضایتمندی جامعه، تحول و بهبود نظام اداری، شایسته سالاری و رضایتمندی منابع انسانی به عنوان شاخصهای الگوی پاسخگویی سازمانی با رویکرد پیشگیرانه فساد اداری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شناسایی شدند.
Abbas Zadegan, M. (2013). Administrative Corruption.Cultural Research Office. Tehran. [In Persian]
Al-Maksousi, A. A. (2020). The effectivness of accounting thought in the face of financial and administrative Corruption in Iraq. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(6), 11215-11231.
Alvani, S. M., & Islampanah, M. (2017). Designing a model to prevent administrative corruption by relying on the teachings of Nahj al-Balaghe. Management in Islamic University, 1(15), 147-162. [In Persian]
Biginia, A., Kolahi, B., & Helali, R. (2012). Identifying and prioritizing factors affecting the transparency of financial information under the supervision of Agricultural Bank of Semnan province using DIMATEL technique The first national conference on the development of monetary and banking management, Tehran. [In Persian]
Dimant, E., & Schulte , T. (2019). The Nature of Corruption: An Interdisciplinary Perspective. German Law Journal, 17(1), 53-72.
Fazekas, M., Sberna, S., & Vannucci, A. (2022). The extra-legal governance of corruption: Tracing the organization of corruption in public procurement. Governance, 1–23. https://doi.org/10.1111/gove.12648
Goutte, S., Péran, T., & Porcher, T. (2022). Corruption, economy and governance in Central Africa: An analysis of public and regional drivers of corruption. Finance Research Letters, 44, 102086. https://doi.org/10.1016/j.frl.2021.102086
Hudson, S., González-Gómez, H. V., & Claasen, C. (2021). Societal Inequality, Corruption and RelationBased Inequality in Organizations. Journal of Business Ethics., 181, 789–809. https://doi.org/10.1007/s10551-021-04957-3
Kamali, Y., Sheikhzadeh Joshani, S., & Dolat Kurdistani, A. (2019). Overcombining the mechanisms of preventing and fighting against administrative corruption in Iran. Strategic Studies of public policy, 10(37), 384-417. [In Persian]
Kamali, Y., Sheikhzadehjooshani, S., & Dolatkordestani, A. (2021). Meta-synthesis of the mechanisms of prevention and Combating of Administrative Corruption in Iran. Strategic Studies of public policy, 10(37), 384-417. [In Persian]
Khalid, H. (2022). Transparency and accountability to reduce administrative corruption in non-governmental social welfare institutions in Palestinian society from the perspective of employees working in West Bank institutions. Journal of Positive School Psychology, 6(5), 600–615.
Khanal, K. P. (2020). Exploring Dimensions of Accountability in Community Schools: A constructivist grounded theory inquiry. European Bulletin of Himalayan Research, 54, 96-98.
Khazaei, M., & Taqvai, R. (2023). The importance of accountability, transparency and integrity in government offices. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 7(89), 259-278. [In Persian]
Khodadad Hosseini, H., & Farhadinjad, M. (2001). Investigation of administrative corruption and its control methods. Modarres, 5(1), 37-53.
Kiyani, G. R. (2015). The Role of Supervisory Institutions in Preventing Administrative Corruption in Executive Bodies [Master's thesis, Islamic Azad University, Safadasht Branch]. Safadasht.
Kurdestani, G. (2007). Accountability in the public sector and accounting information. Quarterly Journal of Accounting and Auditing Reviews, 39, 19-23.
Latifi Jaliseh, S. (2008). The effect of managers' public accountability on the job satisfaction of school teachers in Amlesh city [Public administration master's thesis, Payam Noor University].
Maleki, D., Abraham's grandson, A. R., Abdulahi, B., & Zain Abadi, H. R. (2019). Designing an effective accountability model of Islamic Azad University using the qualitative approach of foundation data theory. Research and planning quarterly in higher education, 6(4), 113-142. [In Persian]
Márquez, D. (2015). MEXICAN ADMINISTRATIVE LAW AGAINST CORRUPTION: SCOPE AND FUTURE. Mexican Law Review, 8, 75-100. https://doi.org/10.1016/j.mexlaw.2015.12.004
Moinikia, M., Kazemi, S., Omidvar, A., & Divband, A. (2018). The effect of professional ethics on organizational accountability with the mediator role of teamwork. Biological ethics, 9(31), 35-45. [In Persian]
Mulgan, R. (2019). The Extended Scope of Accountability in Public Administration.Oxford Research Encyclopedia of Politics.
Pla-Issa, L., Nicolás, C., & Jose, R. (2020). Corruption and complexity: a scientific framework for the analysis of corruption networks. Applied Network Science, 5, 13. https://link.springer.com/article/10.1007/s41109-020-00258-2
Sarker, A. E., Tipu, S. A. A., & Razzaque, F. (2022). An Integrative Dynamic Framework of Social Accountability: Determinants, Initiatives, and Outcomes. Public Organization Review, 22(1), 117-133.
Scalpello, M. (2024). Malta: The use of ambiguity for corruption and (mis)rule of law. Journal of Economic Criminology, 5, 100088. https://doi.org/10.1016/j.jeconc.2024.100088
Schnell, S. (2014). International Policy Diffusion and Domestic Policy-Making: the Case of
Two Transparency and Anticorruption Policies in Romania Washington University Artical for the degree of Doctor of Philosophy International Affairs and Public Policy and Public Administration]. ProQuest LLC.
Serafarzai, M., Fazouni, M., & Zare, S. (2019). Approaches to the prevention of administrative corruption are a basic necessity in the establishment of a healthy and transparent government. Perspectives of Accounting and Management, 3(32), 10-33. [In Persian]
Shafizadeh, H. (2008). Promotion of culture and public education to deal with corruption. Knowledge Assessment Quarterly, 2(3), 141-160. [In Persian]
Vian, T. (2020). Anti-corruption, transparency and accountability in health: concepts, frameworks, and approaches. Global Health Action, 13, 1694744.
Xu, S., Qiao, M., Che, B., & Tong, P. (2019). Regional Anti-Corruption and CSR Disclosure in a Transition Economy: The Contingent Effects of Ownership and Political Connection. Sustainability, 11(9), 2499.
Zarandi, S., Hamidi Hessari, Y., & Madani, J. (2016). Factors affecting administrative corruption in government organizations of the Islamic Republic of Iran. Majles and Strategy Magazine, 24(91), 165-202. [In Persian]