چه وقت یک کارمند به همکارانش کمک نمیکند؟ تأثیر تبادل رهبر- پیرو بر حسادت کارمند و رضایت شغلی مورد مطالعه: سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر (شهریور 1401)
الموضوعات : Behavioral Studies in Management
یوسف خلیفه
1
,
زهرا علیپوردرویشی
2
,
نادر شیخ الاسلامی کندلوسی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, تبادل رهبر- پیرو, حسادت کارمند,
ملخص المقالة :
هدف: در دنیای کار و کسبِ بسیار رقابتی امروزی رضایت شغلی و بهرهوری اهمیت زیادی دارند. تأثیرات تبادلات رهبر و پیروانش نقش بسزایی در رضایت شغلی و بهرهوری دارد. وجود حسادت در محیط کار ازجمله عواملی است که میتواند بر رضایت شغلی تأثیر بگذارد. پژوهش حاضر نقش میانجیگری حسادت را میان رابطهی بین تبادل رهبر- پیرو و رضایت شغلی موردبررسی قرار میدهد.روش: با استفاده از پرسشنامههای مرتبط نظرات 141 نفر از کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی (اکتشافی و تأییدی) و مدلسازی معادلات ساختاری استفادهشده است.یافتهها: اگر حسادت بهطور مناسب و مؤثر کنترل و مدیریت شود تعامل مثبتِ رهبر-پیرو رضایت شغلی را افزایش میدهد.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشاندهندهی تأثیر مستقیم تبادل رهبر-پیرو بر رضایت شغلی هست. به این صورت که هر چه تبادل رهبر- پیرو بهتر باشد، رضایت شغلی نیز بیشتر است. نتایج پژوهش همچنین نشان میدهد حسادت کارمند تأثیری بر رضایت شغلی ندارد و ممکن است عوامل دیگری غیر از حسادت در رضایت شغلی دخیل باشند. نتایج پژوهش همچنین حاکی از تأثیر قوی تبادل رهبر- پیرو بر حسادت کارمند است.
