فهرس المقالات حمید آتش پور


  • المقاله

    1 - اثربخشی ادراک حسی مکان در تداعی معنابرکاهش استرس قرنطینه خانگی دانش‌آموزان(نمونه موردی: مجتمع های مسکونی شهر اصفهان)
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1402
    مقدمه و هدف پژوهش:امروزه درشرایط اجرای قرنطینه خانگی ناشی ازبحران ها مانند شیوع بیماری ها، کلاس ها به صورت غیرحضوری برگزارمی شوند؛ که این روند پیامدهای بسیاری را برای آنها به دنبال دارد و ایجاد اختلال روحی یکی از آنها می باشد.پژوهش حاضر درپی بررسی علل ایجاد استرس ناشی أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش:امروزه درشرایط اجرای قرنطینه خانگی ناشی ازبحران ها مانند شیوع بیماری ها، کلاس ها به صورت غیرحضوری برگزارمی شوند؛ که این روند پیامدهای بسیاری را برای آنها به دنبال دارد و ایجاد اختلال روحی یکی از آنها می باشد.پژوهش حاضر درپی بررسی علل ایجاد استرس ناشی از قرنطینه خانگی طولانی مدت باهدف تبیین رفتارها، نگرش هاوفرآیندهای برجسته تداعی معنا درجهت کاهش استرس دانش آموزان در محیط مسکونی آنها، ‌رو به جلوخواهدرفت ودرپی شناسایی رابطه مولفه های برجسته تداعی معنا در محیط مسکونی افراد قرنطینه می باشد. روش پژوهش:مطالعه کیفی(اکتشافی)حاضر با رویکردپدیدارشناسی توصیفی(کلایزی) انجام گرفته است.در این روش اطلاعات ازمنابع معتبرموجود وانجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با دانش آموزان شهراصفهان برمبنای نمونه گیری هدفمند انجام شده است. برای تجزیه وتحلیل یافته ها ازشیوه تحلیل کلایزی با استفاده از نرم افزار اطلس تی-آی، داده ها دسته بندی و توصیف شده اند.باتوجه به ارزیابی نتایج به روش کلایزی بامراجعه مجدد به هریک از شرکت‌کنندگان در فرآیندی گفتگو-محور با آنها درباره یافته ها، ‌اعتباریابی نهایی یافته ها صورت گرفته است. یافته‌ها:یافته ها نشان دهنده آن است که براساس مولفه های تداعی معنا درمکان و در نظرگرفتن تاثیر ادراک حسی بردانش آموزان درقرنطینه خانگی، ‌می توان با ارتقاء مولفه های ادراک حسی در فضا ارتباط دانش آموز با محیط خانه را بهبود نمود.درحقیقت، فرد در قرنطینه خانگی، با کنترل حرکات بدن از طریق ایجاد یک محیط چندلایه و پیچیده، ‌زمان طولانی قرنطینه خانگی را بهتر سپری کرده و خستگی روحی کمتری برای او خواهد داشت. نتیجه گیری:دانش آموز با ایجاد همبستگی در حواس خود، درک بهتری از محیط خود خواهد داشت که این امر ارتباط معنایی فضا وکاربر را ارتقاء می دهد ودرنتیجه استرس فردی کاهش می یابد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثربخشی آموزش هوش زناشویی بر کیفیت زندگی زناشویی و تمایزیافتگی زوجین
    روان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1400
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش زناشویی بر کیفیت زندگی زناشویی و تمایزیافتگی زوجین انجام گرفت. روش‌: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین دارای تعارضات زناشویی مراجعه ک أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش زناشویی بر کیفیت زندگی زناشویی و تمایزیافتگی زوجین انجام گرفت. روش‌: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین دارای تعارضات زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره اصفهان در سه ماهه زمستان سال 1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 زوج 20 تا 45 سال دارای تعارضات زناشویی با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزش هوش زناشویی را طی سه ماه دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعارض زناشویی؛ کیفیت زندگی زناشویی و تمایزیافتگی بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش هوش زناشویی بر کیفیت زندگی زناشویی و تمایزیافتگی زوجین تأثیر معنادار دارد (p<0/001). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش هوش زناشویی با بهره‌گیری از فنونی همانند آموزش همدلی، صمیمیت، خودآگاهی، اصلاح مداوم الگوهای احساسی، جنسی، رفتاری و شناختی مشترک واقدامات اثربخش می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود کیفیت زندگی زناشویی و تمایزیافتگی زوجین مورد استفاده قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر مشکلات بین فردی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی
    روان شناسی تحلیلی شناختی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1398
    هدف: اختلال هویت جنسیتی، اختلالی جدی است که فرایندهای روان شناختی، ارتباطی، اجتماعی و هیجانی افراد مبتلا را با آسیب جدی مواجه می سازد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر مشکلات بین فردی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی انجام گرفت.روش: أکثر
    هدف: اختلال هویت جنسیتی، اختلالی جدی است که فرایندهای روان شناختی، ارتباطی، اجتماعی و هیجانی افراد مبتلا را با آسیب جدی مواجه می سازد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر مشکلات بین فردی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی انجام گرفت.روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل افراد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی شهر اصفهان در سه ماهه پاییز سال 1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 فرد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش مداخله درمان شناختی رفتاری را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده شامل پرسشنامه مشکلات بین فردی (بارخام، هاردی و استارتاپ، 1996) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی- رفتاری بر مشکلات بین فردی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی تأثیر معناداری داشته است(f= 45/27, p<0/001). میزان تاثیر آماری درمان شناختی- رفتاری بر مشکلات بین فردی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی 64 درصد بود.نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که درمان شناختی رفتاری با بهره‌گیری از فنونی همانند انجام تمرین‌های رفتاری، شناسایی باورهای بنیادی ناکارآمد و بکارگیری هیجانات افکار منطقی و کارآمد می‌تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش مشکلات بین فردی افراد مبتلا به اختلال هویت جنسیتی مورد استفاده گیرد. تفاصيل المقالة


  • المقاله

    5 - رابطۀ جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده در یک کارخانۀ تولیدی خصوصی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1391
    هدف از این پژوهش، تعیین رابطۀ جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده به‌منظور بررسی اثر پیش‌بینی‌کنندگی جوّ آموزشی بر ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده بود. جامعۀ آماری پژوهش را 450 نفر از کارکنان یک کارخانۀ تولیدی خصوصی واقع در بروجن تشکیل می‌دادند که از میان آنان پ أکثر
    هدف از این پژوهش، تعیین رابطۀ جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده به‌منظور بررسی اثر پیش‌بینی‌کنندگی جوّ آموزشی بر ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده بود. جامعۀ آماری پژوهش را 450 نفر از کارکنان یک کارخانۀ تولیدی خصوصی واقع در بروجن تشکیل می‌دادند که از میان آنان پرسشنامۀ 203 نفر که به‌صورت تصادفی انتخاب شدند، قابل بررسی بود. ابزارهای گردآوری داده‏ها شامل پرسشنامۀ 15 سؤالی جوّ کلی آموزش (تریسی و توس، 2005) و حوزه‌های رهبری (8 پرسش)، سیاست‌ها و راهبرد‌ها (5 پرسش)، مشتری‌مداری (5 پرسش) و مدیریت منابع و اطلاعات (5 پرسش) از پرسشنامۀ ارزیابی سازمان (آتش‌پور، حسینی و صمصام‌شریعت، 1389) ‌است. داده‏های حاصل از پرسشنامه‏ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به‌گام از طریق نرم‌افزار  SPSS18تحلیل و بررسی شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که ابعاد جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده (بجز رابطۀ حمایت سازمانی با مشتری‌مداری) رابطۀ مثبت و معنادار دارد (01/0P < ). نتایج تحلیل رگرسیون گام به‌گام نشان داد که ابعاد جوّ آموزشی، پیش‌بینی‌کنندۀ ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده در حوزه‌های رهبری، اهداف و راهبرد‌ها، مشتری‌مداری و مدیریت منابع و اطلاعات ‌است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - نقش تقاضاهای شغلی، منابع شغلی و فرسودگی شغلی در پیش‌بینی عملکرد وظیفه
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1394
    این پژوهش به‌منظور پیش‌بینی عملکرد وظیفه از طریق تقاضاهای شغلی، منابع شغلی و فرسودگی شغلی انجام گرفت. طرح پژوهش همبستگی بود و جامعۀ آماری آن را همۀ کارکنان شاغل در دو مجموعۀ نساجی در شهر اصفهان تشکیل می‌دادند. 154 نفر از کارکنان (116 مرد و 38 زن) از طریق نمونه‌گیری تصاد أکثر
    این پژوهش به‌منظور پیش‌بینی عملکرد وظیفه از طریق تقاضاهای شغلی، منابع شغلی و فرسودگی شغلی انجام گرفت. طرح پژوهش همبستگی بود و جامعۀ آماری آن را همۀ کارکنان شاغل در دو مجموعۀ نساجی در شهر اصفهان تشکیل می‌دادند. 154 نفر از کارکنان (116 مرد و 38 زن) از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های تقاضاهای شغلی (چن وکاو، 2012)، منابع شغلی (چن وکاو، 2012)، فرسودگی شغلی (چن وکاو، 2012) و عملکرد وظیفه (چن وکاو، 2012) پاسخ دادند. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوۀ گام به گام تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فقط فرسودگی شغلی پیش‌بینی‌کنندۀ عملکرد وظیفه است (01/0P < ). نتایج این پژوهش نشان داد که فرسودگی شغلی عاملی برای تضعیف سطح عملکرد وظیفه است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - مقایسۀ ویژگی‏های شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشجویان دانشگاه پوترا مالزی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1393
      هدف این پژوهش، مقایسۀ ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشجویان دانشگاه پوترا مالزی بود. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشجویان دانشگاه پوترا مالزی تشکیل می‌دادند که از میان آنان به شیوۀ تصادفی ساده 800 دانشجو (400 ایرا أکثر
      هدف این پژوهش، مقایسۀ ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشجویان دانشگاه پوترا مالزی بود. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ دانشجویان دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشجویان دانشگاه پوترا مالزی تشکیل می‌دادند که از میان آنان به شیوۀ تصادفی ساده 800 دانشجو (400 ایرانی و 400 مالزیایی) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ پنج عامل شخصیتی NEO 60 سؤالی بود که به دو زبان فارسی (برای دانشجویان ایرانی) و انگلیسی (برای دانشجویان مالزیایی) ارائه گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از روش تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که با در نظر گرفتن جنسیت و سن افراد به‌عنوان متغیرهای مداخله‌گر، از بین ابعاد ویژگی‌های شخصیتی، دانشجویان ایرانی و مالزیایی در ابعاد روان‌رنجوری و برونگرایی با یکدیگر تفاوت معنادار نشان دادند (01/0 P≤ ). نتایج پژوهش نشان داد که روان‌رنجوری و برونگرایی در دانشجویان مالزیایی از دانشجویان ایرانی بیشتر بوده است (01/0 P≤ ) . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - پیش‌بینی تمایل به طلاق بر اساس باورهای فردی شخصیت، نیازهای اساسی و تله‌های زندگی زوج‌های متقاضی طلاق
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 20 , تابستان 1398
    هدف پژوهش، پیش‌بینی تمایل به طلاق بر اساس باورهای فردی شخصیت، نیازهای اساسی و تله‌های زندگی است. برای تبیین الگوی همبستگی زنجیره‌ای و چندسطحی بین متغیرهای پیش‌بین و متغیر ملاک (تمایل به طلاق) از روش تحلیل مسیر استفاده شد. جامعة آماری شامل تمامی زوج‌های متقاضی طلاق در سا أکثر
    هدف پژوهش، پیش‌بینی تمایل به طلاق بر اساس باورهای فردی شخصیت، نیازهای اساسی و تله‌های زندگی است. برای تبیین الگوی همبستگی زنجیره‌ای و چندسطحی بین متغیرهای پیش‌بین و متغیر ملاک (تمایل به طلاق) از روش تحلیل مسیر استفاده شد. جامعة آماری شامل تمامی زوج‌های متقاضی طلاق در سال 1396 شهر اصفهان بود. روش نمونه‌گیری به‌صورت در دسترس تعداد 329 نفر (178 زن و 151 مرد) انتخاب شدند. ابزار پژوهش، باورهای فردی شخصیت (بک، 2015)، نیازهای اساسی گلاسر (صاحبی،1390)، تله‌های زندگی (یانگ، 1994) و پرسشنامة محقق ساخته تمایل به طلاق بود که توسط متقاضیان طلاق تکمیل شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین همة 39 متغیر پیش‌بین مورد استفاده در پژوهش حاضر، باورهای فردی شخصیت (199/-=&beta;)، شدت نیاز به لذت و تفریح (162/-=&beta;) و تله‌های زندگی و طرح‌واره‌های استحقاق و بزرگ‌منشی (142/-=&beta;) قادر به تبیین 5/61درصد از واریانس تمایل به طلاق است (05/0p&le;). درمجموع نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که برای مدیریت و کنترل تمایل به طلاق لازم است در فرایند پیشگیری از طلاق بر نقش باورهای فردی شخصیت، شدت نیاز به تفریح، تله‌های زندگی و طرح‌واره‌های استحقاق و بزرگ‌منشی تأکید شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - مقایسه طرحواره‌های آسیب‌زای اولیه در زنان مبتلا به اختلالات شخصیت و زنان عادی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 24 , بهار 1402
    این پژوهش با هدف مقایسه طرحواره‌های آسیب‌زای اولیه در زنان مبتلا به اختلالات شخصیت و زنان عادی شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه؛ زنان مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی، نمایشی، وسواسی، وابسته و اجتنابی و زنان به أکثر
    این پژوهش با هدف مقایسه طرحواره‌های آسیب‌زای اولیه در زنان مبتلا به اختلالات شخصیت و زنان عادی شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه؛ زنان مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی، نمایشی، وسواسی، وابسته و اجتنابی و زنان بهنجار در سال 1398 بود. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند استفاده شد، به این صورت که 60 نفر از زنان 20 تا 40 ساله مبتلا به اختلالات شخصیت مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان و 60 نفر از افراد سالم صورت هدفمند انتخاب و پرسشنامه‌های پژوهش پاسخ دادند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه طرحواره‌های آسیب‌زای اولیه (Young, 1998) بود. داده‌ها به روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین طرحواره‌های آسیب‌زای اولیه در بین زنان مبتلا به اختلالات شخصیت مرزی، نمایشی، وسواسی، وابسته و اجتنابی با زنان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0&gt;P). بدین صورت که افراد مبتلا به اختلالات شخصیت نسبت به افراد عادی، دارای نمرات بالاتر در مولفه‌های بریدگی و طرد، خودمختاری و عملکرد مختل، دیگرجهت‌مندی، بازداری و گوش به زنگی بیش از حد و محدودیت‌های مختل بودند. بر اساس این نتایج، لازم است که به فرایندهای روان شناختی، اجتماعی، هیجانی و خانوادگی افراد مبتلا به اختلال شخصیت توجه و با بکارگیری روش‌های مداخله ای مناسب همچون طرحواره درمانی، به سلامت روان‌شناختی آنان کمک شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن‌آگاهانه خود و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر استرس ادراک شده در دانش‌آموزان دختر دارای افسردگی
    آموزش و پرورش متعالی , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1400
    این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود با روان درمانی مثبت نگر بر استرس ادراک شده دانش آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی سه گروهی با سه مرحله پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، دختران دانش آموز افس أکثر
    این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود با روان درمانی مثبت نگر بر استرس ادراک شده دانش آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی سه گروهی با سه مرحله پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش، دختران دانش آموز افسرده در شهر اصفهان در پاییز 1398 بودند. از جامعه آماری مورد اشاره، 54 نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک های ورود، انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، هر گروه 18 نفر جایگزین شدند. از پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. شرکت کنندگان دو گروه آزمایش، طی ده جلسه نود دقیقه ای، تحت درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. نتایج نشان داد در استرس ادراک شده بین درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر با گروه کنترل در پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (01/0&gt;p). بین دو درمان تفاوت معناداری در استرس ادراک شده به دست نیامد (05/0&lt;p). با توجه به اینکه هر دو درمان پذیرش ذهن آگاهانه خود و روان درمانی مثبت نگر روش های درمانی مؤثر جهت کاهش استرس ادراک شده در دانش آموزان دختر هستند، از طریق این دو درمان می توان نشانه های مرتبط با افسردگی را که ناشی از تجربه استرس ادراک شده هستند، کاهش داد. تفاصيل المقالة