نقش تقاضاهای شغلی، منابع شغلی و فرسودگی شغلی در پیشبینی عملکرد وظیفه
الموضوعات :مجید برآبادی 1 , محسن گل پرور 2 , حمید آتش پور 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
الکلمات المفتاحية: عملکرد وظیفه, فرسودگی شغلی, تقاضاهای شغلی, منابع شغلی,
ملخص المقالة :
این پژوهش بهمنظور پیشبینی عملکرد وظیفه از طریق تقاضاهای شغلی، منابع شغلی و فرسودگی شغلی انجام گرفت. طرح پژوهش همبستگی بود و جامعۀ آماری آن را همۀ کارکنان شاغل در دو مجموعۀ نساجی در شهر اصفهان تشکیل میدادند. 154 نفر از کارکنان (116 مرد و 38 زن) از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای تقاضاهای شغلی (چن وکاو، 2012)، منابع شغلی (چن وکاو، 2012)، فرسودگی شغلی (چن وکاو، 2012) و عملکرد وظیفه (چن وکاو، 2012) پاسخ دادند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوۀ گام به گام تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که فقط فرسودگی شغلی پیشبینیکنندۀ عملکرد وظیفه است (01/0P < ). نتایج این پژوهش نشان داد که فرسودگی شغلی عاملی برای تضعیف سطح عملکرد وظیفه است.
Babakus, E., Yavas, U., & Ashill, N. (2009). The Role of Customer Orientation as a Moderator of the Job demand–burnout-Performance Relationship: A Surface- Level Trait Perspective. Journal of Retailing, 85, 480-482.
Chen ch-f, kao y. )2012(. Investigating the antecedents and consequences of burnout and isolation among flight attendants, Tourism Management, Elsevier, report no: 33, 868-874
Coleman, V.I., & Borman, W.C. (2000). Investigating the underlying structure of the citizenship performance domain. Human Resource Management Review, 10, 25-44.
Cartwright, S., Holmes. (2006). The meaning of work: the challenge of regaining employee engagement and reducing cynicism. Human Resource Management Review, 16: 199-208
Demerouti, E., Bakker, A.B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W.B. (2005). The Job Demands-Resources Model of Burnout. Journal of Applied Psychology, 86, 499-512.
Farber Barry. A (1983). Stress and burnoutin the human service professions. New York: pergamon press.
Hunt, S.T. (1996). Generic work behavior: An investigation into the dimensions of entry-level, hourly job performance. Personnel Psychology, 49, 51–83.
Hochen, T. (2000). The study of survivors employee job stress for privatization of government enterprise- case of taiwan fertilizer company employee. master’s thesis. Human resource management depattment.
Hakanen, J.J., Perhoniemi, R., Toppinen-Tanner, S. (2008). Positive gain spirals at work: From job resources to work engagement, personal initiative and work-unit innovativeness. Journal of Vocational Behavior, 73: 78-91.
Hakanen, J.J., Schaufeli, W.B., and Ahola, K. (2008). The Job Demands Resources model: A three-year cross-lagged study of burnout, depression, commitment, and work engagement, Work & Stress, 22: 224_241
Kerjecie, R.; Morgan, D.W. (1970). \"Determining sample size for research activities\". Educational and Psychological Meassurement,
Kristensen, T.S., Hannerz, H., Høgh, A., & Borg, V. (2005). The Copenhagen Psychosocial Questionnaire-a tool for the assessment and improvement of the psychosocial work environment. Scandinavian Journal of Work Environment & Health, 31, 438-449.
Lee, R.T., & Ashforth, B.E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of Applied Psychology, 81, 123-133.
Lewig, K.A., Xanthopoulou, D., Bakker, A.B., Dollard, M.F., & Metzer, J.C. (2007). Burnout and connectedness among Australian volunteers: a test of the job demandseresources model. Journal of Vocational Behavior, 71, 429-445.
Maslach, D., & Jackson, S.E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2, 99-113.
Mauno, S., Kinnunen, U., Ruokolainen, M. (2007). Job demands and resources as antecedents of work engagement: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 70: 149–171.
McGrath, J.E. (1976). Stress and behavior in organizations. In M.D. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology (pp. 1351–1395). Chicago: Rand McNally.
Xanthopoulou, D., Bakker, A.B., Demerouti, E., Schaufeli, W.B. (2009). Reciprocal relationships between job resources, personal resources, and work engagement, Journal of Vocational Behavior, 74:235–244.
Wildermuth, C., Pauken, P.D. (2008). A perfect match: decoding employee engagement–Part I: Engaging cultures and leaders. Industrial and Commercial Training, 40(3): 122-128.
Viswesvaran, C., Schmidt, F.L., & Ones, D.S. (2005). Is there a general factor in ratings of job performance? A meta-analytic framework for disentangling substantive and error influences. Journal of Applied Psychology, 90, 108-131.