بهدنبال رشد روزافزون اتومبیلها، فضاهای عمومی مراکزشهری بیشازپیش از دسترس مردم خارج شده و ارتباط مردم را با این فضاها تنها محدود به انجام فعالیتهای ضروری کردهاست.هدف پژوهش حاضر، واکاوی مدل مفهومی تأثیر ﺳﯿﺎﺳﺖهای مدیریت تقاضای ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ بر ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖﻫﺎی ﻣﺤﯿﻄﯽ مرا أکثر
بهدنبال رشد روزافزون اتومبیلها، فضاهای عمومی مراکزشهری بیشازپیش از دسترس مردم خارج شده و ارتباط مردم را با این فضاها تنها محدود به انجام فعالیتهای ضروری کردهاست.هدف پژوهش حاضر، واکاوی مدل مفهومی تأثیر ﺳﯿﺎﺳﺖهای مدیریت تقاضای ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ بر ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖﻫﺎی ﻣﺤﯿﻄﯽ مراکز شهری است. روش تحقیق پژوهش حاضر، روش آمیختهاکتشافی و ابزار تحقیق، پرسشنامه است. محدوده مطالعاتی، منطقه ۱۲ تهران در نظر گرفتهشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 1 ۳۷۸ پرسشنامه در نظر گرفتهشد. تجزیهوتحلیل پرسشنامه از روش تحلیل عاملیتاییدی 2(CFA) در نرمافزارهای SPSS3 و 4 LISREL انجام شد. نتایج بیانگر این مهم بود که از میان کیفیات محیطی مراکزشهری، بعد اجتماعی-فرهنگی کمترین تأثیر را از سیاستهای ترافیکی اعمالشده در منطقه پذیرفتهاست و دو سیاست جذبی، موفقتر از دو سیاست بازدارندهی مطروحه از مدیریت تقاضای حملونقل، شناختهشدهاند. لذا گروه سیاستهای جذبی مدیریت تقاضای حملونقل برنده اعلامشده و در گروه برنده نیز رتبه اول را سیاست توسعه پیادهراه کسب کردهاست.
تفاصيل المقالة
شهرهای ایران با سرعت بالایی در حال رشد هستند. ابزار طرح های توسعه شهری در زمینه مدیریت رشد در خلال 5 دهه گذشته ، تعریف حدود رشد[i] بوده که کماکان بدون تغییر بنیادین استفاده می گردد. با وجود شواهد نسبی مبنی بر نامناسب بودن این ابزار ، هنوز به جای آن جایگزین مطمئن و مورد أکثر
شهرهای ایران با سرعت بالایی در حال رشد هستند. ابزار طرح های توسعه شهری در زمینه مدیریت رشد در خلال 5 دهه گذشته ، تعریف حدود رشد[i] بوده که کماکان بدون تغییر بنیادین استفاده می گردد. با وجود شواهد نسبی مبنی بر نامناسب بودن این ابزار ، هنوز به جای آن جایگزین مطمئن و مورد توافقی ارائه نشده است. عدم تلاش در زمینه اتخاذ راهکارهای جایگزین در زمینه مدیریت رشد تا حد زیادی به نبود بررسی های علمی در زمینه میزان توفیق ابزار کنونی بر می گردد. این بحث به واکاوی مدیریت رشد شهر از طریق تعریف دو شاخص سنجش شامل خطای تعریف و نیز ناکارایی در 11 گونه شهری ( طی 4 دهه اخیر) پرداخته است. نتایج حاصل نشان می دهد ابزار کنونی در دو بعد روایی و کارایی دست به گریبان مشکلات بنیادین است به نحوی که لزوم تجدید نظر در این ابزار را ایجاب می نماید.
تفاصيل المقالة
چکیده
هدف اصلی این پژوهش در تبیین چارچوب مفهومی مدیریت یکپارچه شهری مبتنی بر حکمروایی خوب شهر و نیز در وهله دوم تبیین روابط معناداری عوامل عملکردی، ساختاری و سازمانی مدیریت یکپارچه با توجه به اصول حکمروایی و تدقیق شاخصهای مؤثر مدیریت یکپارچه شهری است. پژوهش حاضر به رو أکثر
چکیده
هدف اصلی این پژوهش در تبیین چارچوب مفهومی مدیریت یکپارچه شهری مبتنی بر حکمروایی خوب شهر و نیز در وهله دوم تبیین روابط معناداری عوامل عملکردی، ساختاری و سازمانی مدیریت یکپارچه با توجه به اصول حکمروایی و تدقیق شاخصهای مؤثر مدیریت یکپارچه شهری است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی بوده به لحاظ هدف کاربردی محسوب شده که چارچوبهای مفروض از طریق ساختار مقایسهای دستهبندی شده است که مؤلفه، زیر مؤلفه و شاخصهای اصلی استخراج شده است و در ادامه تمامی این شاخصها از فیلتر همسانی، همپوشانی و یکپارچگی رد شده که این مقدار در فرم یکتایی به میزان 74 زیر مؤلفه و 13 شاخص تقلیل و تدقیق یافته است. برای ارزیابی و تحلیل زیر مؤلفهها و شاخصهای استخراجی، از روش توزیع وزن با احتساب روش دلفی، استفاده شده است که در ابتدا با در نظر گرفتن میزان وزن برابر و بررسی اختلاف هر یک از آنها را محاسبه شده و شاخصهای با اولویت اصلی نظیر مشارکت، خدمات رسانی، شفافیت و اثر بخشی به عنوان شاخصهای مدنظر در نوع رصد و بررسی گروههای تخصصی در نهاد و ارگانهای ذی ربط عنوان شدهاند. مشخصاً بعد از تبیین این روابط و تحلیل و تعیین چارچوب ایدئال میتوان راهکار و سیاستسازی لازم در جهت تصمیمسازی ارتقا حکمروایی خوب شهری تهران با توجه اصول مدیریت یکپارچه شهری انجام داد. در نهایت میتوان در پژوهشهای آتی، میزان توزیع وزن و اختلاف آن را با وضعیت کنونی شهر تهران با استفاده از منابع معرفی شده سنجش و نتایج را گزارش نمود.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
1398
چکیده
هدف اصلی این پژوهش در تبیین چارچوب مفهومی مدیریت یکپارچه شهری مبتنی بر حکمروایی خوب شهر و نیز در وهله دوم تبیین روابط معناداری عوامل عملکردی، ساختاری و سازمانی مدیریت یکپارچه با توجه به اصول حکمروایی و تدقیق شاخصهای مؤثر مدیریت یکپارچه شهری است. پژوهش حاضر به رو أکثر
چکیده
هدف اصلی این پژوهش در تبیین چارچوب مفهومی مدیریت یکپارچه شهری مبتنی بر حکمروایی خوب شهر و نیز در وهله دوم تبیین روابط معناداری عوامل عملکردی، ساختاری و سازمانی مدیریت یکپارچه با توجه به اصول حکمروایی و تدقیق شاخصهای مؤثر مدیریت یکپارچه شهری است. پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی بوده به لحاظ هدف کاربردی محسوب شده که چارچوبهای مفروض از طریق ساختار مقایسهای دستهبندی شده است که مؤلفه، زیر مؤلفه و شاخصهای اصلی استخراج شده است و در ادامه تمامی این شاخصها از فیلتر همسانی، همپوشانی و یکپارچگی رد شده که این مقدار در فرم یکتایی به میزان 74 زیر مؤلفه و 13 شاخص تقلیل و تدقیق یافته است. برای ارزیابی و تحلیل زیر مؤلفهها و شاخصهای استخراجی، از روش توزیع وزن با احتساب روش دلفی، استفاده شده است که در ابتدا با در نظر گرفتن میزان وزن برابر و بررسی اختلاف هر یک از آنها را محاسبه شده و شاخصهای با اولویت اصلی نظیر مشارکت، خدمات رسانی، شفافیت و اثر بخشی به عنوان شاخصهای مدنظر در نوع رصد و بررسی گروههای تخصصی در نهاد و ارگانهای ذی ربط عنوان شدهاند. مشخصاً بعد از تبیین این روابط و تحلیل و تعیین چارچوب ایدئال میتوان راهکار و سیاستسازی لازم در جهت تصمیمسازی ارتقا حکمروایی خوب شهری تهران با توجه اصول مدیریت یکپارچه شهری انجام داد. در نهایت میتوان در پژوهشهای آتی، میزان توزیع وزن و اختلاف آن را با وضعیت کنونی شهر تهران با استفاده از منابع معرفی شده سنجش و نتایج را گزارش نمود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications