انتخاب مدیران بر مبنای شایستگی، همواره یکی از دغدغه های اصلی تصمیمگیران و سیاستگذاران سازمانی در بخش دولتی و ارائه خدمات عمومی میباشد. انتخاب مدیران اصلح در سطوح واحدهای متمرکز و استانی و راهبری مرکزی سازمانهای ارائهدهنده خدمات عمومی در حوزۀ بیمه از اهمیت بالایی ب أکثر
انتخاب مدیران بر مبنای شایستگی، همواره یکی از دغدغه های اصلی تصمیمگیران و سیاستگذاران سازمانی در بخش دولتی و ارائه خدمات عمومی میباشد. انتخاب مدیران اصلح در سطوح واحدهای متمرکز و استانی و راهبری مرکزی سازمانهای ارائهدهنده خدمات عمومی در حوزۀ بیمه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است شاخصهای شایستگی مدیریتی موردنیاز برای مدیریت در این سازمان به صورت خاص مشخص و تدوین گردد. هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی شایستگی انتخاب مدیران در یکی از سازمانهای اصلی ارائه دهنده انواع خدمات بیمه در ایران میباشد. جامعه آماری ، شامل مدیر کل، معاونین مدیر کل، روسای ادارات و رؤسا و کارشناسان ارشد و رؤسای شعب یکی از حوزههای ادارات کل بیمهای شمال و شمال غرب کشور (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین و همدان) بوده است که حجم نمونه آماری 228 نفر برآورد شده است. روش تحقیق ، تلفیقی (کیفی و کمی) و ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه و بخش کمی ، پرسشنامه بر اساس ارزیابی سنجههای شایستگی مستخرج از بخش کیفی بوده است. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی بر مبنای رویکرد تحلیل تم و در بخش کمی با روش تحلیل عاملی تأییدی جهت آزمون اجزای الگوی شایستگی بوده است. نتایج رویکرد کیفی مدل مفهومی شامل 5 سازه اصلی شایستگی فردی، محیطی، مدیریتی، دانشی و سازمانی، 11 زیرسازه و 44 مفهوم بوده است. با توجه به یافتههای آماری، مدل مفهومی شایستگیهای منابع انسانی برای سازمان تحت مطالعه از منظر آماری مورد تائید قرارگرفته است.
تفاصيل المقالة
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک نابرابری اجتماعی ، کم کاری اجتماعی و استرس شغلی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می باشد. بدین منظور 175 آزمودنی (111 کارمند رسمی ، 72 کارمند قراردادی و 126 کارمند پیمانی) از میان کارکنان با روش قشربندی ت أکثر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک نابرابری اجتماعی ، کم کاری اجتماعی و استرس شغلی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می باشد. بدین منظور 175 آزمودنی (111 کارمند رسمی ، 72 کارمند قراردادی و 126 کارمند پیمانی) از میان کارکنان با روش قشربندی تصادفی انتخاب و آزمونهای رضایت شغلی اسپکتور، استرس شغلی دیویس و همکاران و آزمونهای ادراک نابرابری اجتماعی و کم کاری اجتماعی محقق ساخته توسط کارکنان پاسخ داده شده است. تمام ابزارها از پایائی مطلوب برخوردار می باشند. آزمون فرضیهها نشان داد که بین هر یک از متغیرهای ادراک نابرابری اجتماعی، کم کاری اجتماعی و استرس شغلی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد. همچنین مشخص شد که 1/33 درصد واریانس رضایت شغلی ناشی از متغیرهای بررسی شده است. همینطور معلوم شد که نوع استخدام و سطح تحصیلات و تعامل آنها تأثیر معنیداری بر رضایت شغلی دارند. هر کدام از متغیرهای استرس شغلی ، نابرابری اجتماعی، کم کاری اجتماعی، نوع استخدام و سطح تحصیلات تأثیر جداگانهای داشتند. استرس شغلی کارکنان قراردادی و رسمی بیشتر از کارکنان پیمانی است. استرس شغلی کارکنان لیسانس بیشتر از سایر کارکنان است و مشخص شد که میزان کم کاری کارکنان لیسانس بیشتر از سایر کارکنان است.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضربا هدف ارائه مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان عجب شیر صورت گرفته است. با توجه به اهداف پژوهش سوالات آن عبارتنداز: مولفههای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس کدامها هستند؟ بر اساس مولفه های مذکور چه مدلی را می توان ارائه کرد؟ آ أکثر
پژوهش حاضربا هدف ارائه مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان عجب شیر صورت گرفته است. با توجه به اهداف پژوهش سوالات آن عبارتنداز: مولفههای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس کدامها هستند؟ بر اساس مولفه های مذکور چه مدلی را می توان ارائه کرد؟ آیا بین نظرات اساتید وکارشناسان در خصوص مدل پیشنهادی تفاوت وجود دارد؟ درجه تناسب مدل پیشنهادی از نظر اساتید وکارشناسان به چه میزان است ؟ روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه اساتید رشته مدیریت آموزشی وعلوم تربیتی دانشگاههای تبریز به تعداد30 نفر وکارشناسان آموزش وپرورش شهرستان عجبشیر به تعداد 150نفرتشکیل می دهند. برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شده است و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 28 نفر از اساتید و106 نفر از کارشناسان برآورده شده است. با توجه به مبانی نظری و مطالعات جهانی؛ مولفههای مدل مدیریت منابع انسانی شناسایی و استخراج شده اند و پس از استخراج مولفه ها؛ زیر طبقات هر مولفه نیز بطور جداگانه مشخص شده است برای پاسخ به سوالات ؛ دو پرسشنامه 49 و 21 سوالی تدوین شده و پس از اطمینان از روائی و اعتبار آنها (94/ و 95/) اطلاعات لازم گرد آوری شد. برای پاسخگویی به سوال یک از آزمون Tتک نمونه ای استفاده گردیده که شش مولفه استخراج شده از پیشینه مورد تایید قرار گرفتند؛ برای پاسخ به سوال 2 ازتحلیل عاملی استفاده شده است که مولفه ها پس از بررسی اساتید و کارشناسان به ترتیب ارزش های ویژه به نام های :1- تجزیه وتحلیل شغل2- برنامهریزی نیروی انسانی 3- مدیریابی 4- استخدام نیروی انسانی 5- نگهداری نیروی انسانی 6- ارزشیابی عملکرد نیروی انسانی نامگذاری و مورد تایید قرار گرفتند. برای آزمون سوال 3 از Tمستقل استفاده شد، مشاهده گردید که بین نظرات دو گروه( اساتید و کارشناسان )تفاوتی وجودندارد و برای پاسخدهی به سوال چهار از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که نتایج نشان داده است که مدل مذکور با اعتبار 94%و میانگن نمره 4/9 از 10 مورد تایید قرار گرفت.
تفاصيل المقالة
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطۀ هوش هیجانی مدیران با عملکرد آنان در گروه صنعتی بهمن در سال 1392 بوده است، روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد و جامعه آماری آن را کلیه مدیران و سرپرستان گروه صنعتی بهمن به تعداد 60 نفر تشکیل داده است .برای برآورد حجم نمونه جدول مورگان و روش نمونه أکثر
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطۀ هوش هیجانی مدیران با عملکرد آنان در گروه صنعتی بهمن در سال 1392 بوده است، روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد و جامعه آماری آن را کلیه مدیران و سرپرستان گروه صنعتی بهمن به تعداد 60 نفر تشکیل داده است .برای برآورد حجم نمونه جدول مورگان و روش نمونه برداری طبقه ای نسبتی به کار رفته و تعداد 52 نمونه برآورد گردیده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی گلمن گردآوری شده در خصوص عملکرد مدیران از میانگین امتیازات نظام ارزیابی عملکرد دوره ای مدیران گروه صنعتی بهمن در طی دو دوره متوالی استفاده شده است. از نظر استادان راهنما و مشاور، جهت اطمینان از روائی پرسشنامه بهره گرفته شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 95 درصد برآورد گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و مؤلفه های خودآگاهی، مهارت های خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی با عملکرد مدیران رابطه معناداری وجود دارد و مؤلفه های مهارت اجتماعی، خود مدیریتی و آگاهی اجتماعی به صورت مستقیم عملکرد مدیران را تبیین می کنند.
تفاصيل المقالة
هدف عمده پژوهش حاضر بررسی وضعیت کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. روش تحقیق پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن راتعداد 851 نفر ازکارکنان رسمی و پیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 87-86 تشکیل داده است.حجم نمون أکثر
هدف عمده پژوهش حاضر بررسی وضعیت کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. روش تحقیق پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری آن راتعداد 851 نفر ازکارکنان رسمی و پیمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 87-86 تشکیل داده است.حجم نمونه کارکنان براساس فرمول کوکران 257 نفر تعیین گردیده است. روش نمونه گیری پژوهش از نوع طبقه ای نسبتی است.در ارتباط با روائی ابزار سنجش به نظرات متخصصین اکتفا شده و اعتبار ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برابر با 93/0 محاسبه گردیده است.
نتایج آزمون های آماری نشان داده است که:
از نظر آزمون شوندگان سطح کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در حدمتوسط می باشد.
بین کیفیت زندگی کاری کارکنان براساس وضعیت تأهل آنان تفاوت وجود دارد.
بین کیفیت زندگی کاری کارکنان و سن آنان رابطه وجود دارد.
بین کیفیت زندگی کاری کارکنان و سابقه کاری آنان رابطه وجود دارد.
بین کیفیت زندگی کاری کارکنان زن و مرد تفاوت وجود دارد.
بین وضعیت موجود و مطلوب کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تفاوت وجود دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications