-
المقاله
1 - عوامل دستیابی به موفقیت راهبری شرکتی در بخش سلامت و پیامدهای پیادهسازی آنحسابداری مدیریت , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1403مقدمه: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر بر دستیابی به موفقیت در پیشبرد راهبردهای راهبری شرکتی در بخش سلامت و تبیین آثار و پیامدهای پیادهسازی آن انجام گردید و به تدوین مدلی جامع که شامل عوامل علی، عوامل مداخلهگر، عوامل زمینهای، راهبردها و پیامدهای ارائه الگوی راهبر أکثرمقدمه: پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل موثر بر دستیابی به موفقیت در پیشبرد راهبردهای راهبری شرکتی در بخش سلامت و تبیین آثار و پیامدهای پیادهسازی آن انجام گردید و به تدوین مدلی جامع که شامل عوامل علی، عوامل مداخلهگر، عوامل زمینهای، راهبردها و پیامدهای ارائه الگوی راهبری شرکتی در بخش سلامت است، پرداخته شد. روش ها: در توالی گردآوری دادهها، بعد از گردآوری دادههای کیفی از بین استراتژیهای پژوهش کیفی از نظریه داده بنیاد استفاده گردید. مصاحبه عمیق بهعنوان اصلیترین ابزار جمعآوری دادهها مورداستفاده قرار گرفت. نمونهگیری با روش در دسترس، آغاز شد و پسازآن به روش گلوله برفی ادامه یافت در 15 مصاحبه اشباع دادهها حاصل گردید. در مجموع 16 مقوله و 232 مفهوم شناسایی و استخراج شدند. کدگذاری محوری مرحله دوم تجزیهوتحلیل دادهها در نظریهپردازی زمینهای است. هدف این مرحله برقراری رابطه بین مقولههای تولیدشده در مرحله کدگذاری باز است. برای کدگذاری محوری در این پژوهش از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین استفادهشده است. این الگو به نظریه-پرداز کمک میکند تا درکی کلی از فرایند تئوریک داشته باشد. یافته ها: در مجموع الگوی بهدستآمده در پژوهش حاضر به ترتیب اولویت مشتمل بر ۶ بعد، 17 مؤلفه و 106 کد است. راهبردهای مدل تحقیق عبارتاند از: راهبردهای توسعه منابع انسانی، راهبردهای مدیریتی و راهبردهای اجتماعی. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Recognition and ranking the effective factors on audit quality via the TOPSIS techniqueAdvances in Mathematical Finance and Applications , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 2024Audit quality is one of the most important issues in the field of auditing and the capital market. Defining a framework for determining the quality of audit is important so the present study seeks to rank and compare the factors affecting audit quality from the perspect أکثرAudit quality is one of the most important issues in the field of auditing and the capital market. Defining a framework for determining the quality of audit is important so the present study seeks to rank and compare the factors affecting audit quality from the perspective of different groups using a multi-attribute TOPSIS technique. In this research, first, 15 influencing factors were selected as quality indicators using library studies, and then these indicators were analyzed using TOPSIS multi-attribute technique by distributing questionnaires among four groups including: researchers and faculty members, audit institutes, chartered accountants, members of the audit committee, and financial managers of the companies listed on the Tehran Stock Exchange and they were rated and compared. From the view point of the of researchers and faculty members, auditing institutes, auditing committee members and chief financial managers, the most important effective factors on the audit quality are professional level of the auditor in the industry expertise, number of employed chartered public accountants and quality control score, respectively. The results of index comparison test indicates that from the view point of the four studied groups, there is a sensible difference between 15 abovementioned indicators. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - ارائه مدل شایستگی در انتصاب مدیران در سازمان های خدماتی از طریق شناسایی و پرورش شایستگیهای مدیران از دیدگاه جامعه شناسی سازمان ها (مورد مطالعه : سازمان تأمین اجتماعی)مطالعات جامعه شناسی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1399انتخاب مدیران بر مبنای شایستگی، همواره یکی از دغدغه های اصلی تصمیمگیران و سیاستگذاران سازمانی در بخش دولتی و ارائه خدمات عمومی میباشد. انتخاب مدیران اصلح در سطوح واحدهای متمرکز و استانی و راهبری مرکزی سازمانهای ارائهدهنده خدمات عمومی در حوزۀ بیمه از اهمیت بالایی ب أکثرانتخاب مدیران بر مبنای شایستگی، همواره یکی از دغدغه های اصلی تصمیمگیران و سیاستگذاران سازمانی در بخش دولتی و ارائه خدمات عمومی میباشد. انتخاب مدیران اصلح در سطوح واحدهای متمرکز و استانی و راهبری مرکزی سازمانهای ارائهدهنده خدمات عمومی در حوزۀ بیمه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است شاخصهای شایستگی مدیریتی موردنیاز برای مدیریت در این سازمان به صورت خاص مشخص و تدوین گردد. هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی شایستگی انتخاب مدیران در یکی از سازمانهای اصلی ارائه دهنده انواع خدمات بیمه در ایران میباشد. جامعه آماری ، شامل مدیر کل، معاونین مدیر کل، روسای ادارات و رؤسا و کارشناسان ارشد و رؤسای شعب یکی از حوزههای ادارات کل بیمهای شمال و شمال غرب کشور (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین و همدان) بوده است که حجم نمونه آماری 228 نفر برآورد شده است. روش تحقیق ، تلفیقی (کیفی و کمی) و ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه و بخش کمی ، پرسشنامه بر اساس ارزیابی سنجههای شایستگی مستخرج از بخش کیفی بوده است. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی بر مبنای رویکرد تحلیل تم و در بخش کمی با روش تحلیل عاملی تأییدی جهت آزمون اجزای الگوی شایستگی بوده است. نتایج رویکرد کیفی مدل مفهومی شامل 5 سازه اصلی شایستگی فردی، محیطی، مدیریتی، دانشی و سازمانی، 11 زیرسازه و 44 مفهوم بوده است. با توجه به یافتههای آماری، مدل مفهومی شایستگیهای منابع انسانی برای سازمان تحت مطالعه از منظر آماری مورد تائید قرارگرفته است. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - بررسی ارتباط ویژگیهای فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی کارکنان دکتر هوشنگ تقیزاده1مطالعات جامعه شناسی , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1390هدف از این مقاله دست یابی بر ارتباط ویژگی های فردی- اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی است که تعداد آن ها 380 نفرمی باشد. با استفاده ازجدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه آماری 202 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبق أکثرهدف از این مقاله دست یابی بر ارتباط ویژگی های فردی- اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی است که تعداد آن ها 380 نفرمی باشد. با استفاده ازجدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه آماری 202 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده اند. ابزارگردآوری داده ها مربوط به ویژگی های فردی- اجتماعی از نوع پرسشنامه محقق ساخته، و مربوط به پرسشنامه خشنودی شغلی از نوع پرسشنامه استاندارد است. نتایج به دست آمده نشان داد که بین متغیرهای مورد بررسی تحت عنوان ویژگی های فردی و اجتماعی کارکنان با خشنودی شغلی رابطه معنیداری وجود دارد (001/0P<). از بین متغیرهای موردبررسی متغیرمیزان سابقه خدمت واحساس تبعیض درکار با خشنودی شغلی ارتباط بیشتری دارد. بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به ضریب و شدت ارتباط بین ویژگی های فردی- اجتماعی با خشنودی شغلی پیشنهادهایی ارائه شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - شناسایی وظایف و ماموریت های دانشگاه کارآفرینآموزش و ارزشیابی , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1387این مقاله به دنبال شناسایی وظایف و ماموریت های دانشگاه کارآفرین می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را، اساتید دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکیل می دهند. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، 46 نفر ، بعنوان نمونه آماری مشخص، و به روش نمو أکثراین مقاله به دنبال شناسایی وظایف و ماموریت های دانشگاه کارآفرین می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را، اساتید دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تشکیل می دهند. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، 46 نفر ، بعنوان نمونه آماری مشخص، و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. پس از مشخص نمودن حجم نمونه، پرسشنامه ای در بین اعضای نمونه آماری توزیع و اطلاعات آن جمع آوری شده است. اطلاعات جمع آوری شده تلخیص و طبقه بندی گردیده و به کمک نمودار پارتو وظایف و ماموریت های اصلی شناسایی شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - کاربرد شبکههای عصبی مصنوعی در بررسی ارتباط بین سرمایهاجتماعی و رضایت مشتریمدیریت بهرهوری , العدد 19 , السنة 5 , زمستان 1390هدف از این تحقیق توسعه یک مدل از شبکههای عصبی مصنوعی برای شناسایی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و رضایت مشتری است. بدین منظور، ضمن مرور ادبیات و مفاهیم موجود در زمینه سرمایهاجتماعی و رضایت مشتری، عوامل مؤثر مورد مطالعه قرار گرفت. تحقیق حاضر بر پایه دو مجموعه داده متفاوت ا أکثرهدف از این تحقیق توسعه یک مدل از شبکههای عصبی مصنوعی برای شناسایی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و رضایت مشتری است. بدین منظور، ضمن مرور ادبیات و مفاهیم موجود در زمینه سرمایهاجتماعی و رضایت مشتری، عوامل مؤثر مورد مطالعه قرار گرفت. تحقیق حاضر بر پایه دو مجموعه داده متفاوت استوار است. اولین مجموعه دادهها از پاسخگویی 100 مدیر از شرکتهایی که در زمینه قطعهسازی خودرو در آذربایجان شرقی فعالیت میکنند، جمعآوری شده است. حجم این نمونه با استفاده از جدول بارتلت بدست آمده است. برای گردآوری دادههای سرمایهاجتماعی و ابعادش از پرسشنامه استفاده شده است. دومین مجموعه دادها از پاسخ مشتریان به پرسشنامههایی که با طیف 5 نقطهای لیکرت(کاملاً موافق،...، کاملاً مخالف) طراحی شدهاند، جمعآوری گردید. روش تحقیق از نوع همبستگی است. از ضریب همبستگی اسپیرمن و شبکههای عصبی مصنوعی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. شبکههای عصبی چند لایه، با تابع آموزشی تانژانت هایپربولیک، آموزش داده شده با الگوریتم پیشخور برای ساخت مدل شناسایی بکار گرفته شدهاند. آزمون سؤالات نشان داد که رابطه معنیداری بین سرمایه اجتماعی و رضایت مشتری وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - بررسی ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده در یک سیستم تولیدی- مطالعه موردیمدیریت بهرهوری , العدد 1 , السنة 1 , تابستان 1386در این مقاله به بررسی ویژگی های سازمان های یادگیرنده در یک سیستم تولیدی پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا ضمن مرور نظریه های موجود در مورد سازمانهای یادگیرنده، ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده مورد مطالعه قرارگرفته است. سپس برای سنجش وضعیت سازمان مورد مطالعه از نظر ویژگیها أکثردر این مقاله به بررسی ویژگی های سازمان های یادگیرنده در یک سیستم تولیدی پرداخته شده است. بدین منظور، ابتدا ضمن مرور نظریه های موجود در مورد سازمانهای یادگیرنده، ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده مورد مطالعه قرارگرفته است. سپس برای سنجش وضعیت سازمان مورد مطالعه از نظر ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده، پرسشنامه ای طراحی و تدوین شده است. پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه، اطلاعات لازم جمع آوری و میانگین نمره هریک از ویژگی ها برای سازمان مورد مطالعه محاسبه شده است. در ادامه با استفاده از نمودار راداری وضعیت سیستم مورد نظر نسبت به ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده بررسی شده و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت سازمان ارائه شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - بررسی میزان بکارگیری فرایند مدیریت دانش در یک سازمان خدماتی (مطالعه موردی)مدیریت بهرهوری , العدد 12 , السنة 4 , بهار 1389هدف این مقاله بررسی میزان بکار گیری فرایند مدیریت دانش و پنج مرحله اصلی آن یعنی کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و کاربرد دانش در سازمان با استفاده از تئوری مجموعه های فازی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را 75 نفر از پرسنل یک سازمان خدماتی تشکیل می دهد. به دلیل أکثرهدف این مقاله بررسی میزان بکار گیری فرایند مدیریت دانش و پنج مرحله اصلی آن یعنی کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و کاربرد دانش در سازمان با استفاده از تئوری مجموعه های فازی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را 75 نفر از پرسنل یک سازمان خدماتی تشکیل می دهد. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، هیچ گونه نمونه گیری انجام نشده و کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور گرد آوری داده ها از اعضای جامعه آماری نیز از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد سنجش و تأیید قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان می دهد که در سازمان مورد بررسی میزان بکار گیری پنج مرحله اصلی (ابعاد فرایند) مدیریت دانش در حد متوسطی می باشد. همچنین بین وضع موجود و مطلوب پنج مرحله اصلی مدیریت دانش در سازمان مورد بررسی فاصله قابل توجهی وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - اولویتبندی عوامل موثر بر عملکرد شرکتهای تولیدی با استفاده از روش حذف و جابجایی گزینهها (مطالعه موردی)مدیریت بهرهوری , العدد 6 , السنة 2 , پاییز 1387در این مقاله به اولویت بندی هفت عامل موثر بر عملکرد شرکت های تولیدی با استفاده از روش حذف و جابجایی گزینه ها[1] پرداخته شده است. هفت عامل ورودی در سازمان های تولیدی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از: مدیریت، منابع انسانی، مواد، روش، پول، بازار و ماشین أکثردر این مقاله به اولویت بندی هفت عامل موثر بر عملکرد شرکت های تولیدی با استفاده از روش حذف و جابجایی گزینه ها[1] پرداخته شده است. هفت عامل ورودی در سازمان های تولیدی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از: مدیریت، منابع انسانی، مواد، روش، پول، بازار و ماشین آلات. جامعه آماری این تحقیق صنایع ماشین سازی تبریزکار است که شامل 50 نفر نیروی انسـانی می باشد. به دلیل محدود بودن جامعه آماری همه اعضای آن مورد مطالعه قرار گرفته و از نمونه گیری استفاده نشده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که عوامل مدیریت و ماشین آلات از نظر اهمیت در اولویت اول قرار دارند. منابع انسانی و روش از اولویت دوم برخوردارند و مواد، پول و بازار نیز در رتبه سوم اهمیت قرار دارند. 3- Elimination and choice translation reality (ELECTRE) تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - ارائه یک روش تصمیمگیری چند شاخصه مبتنی بر محاسبه مساحت چند-ضلعیها برای رتبهبندی مدلهای مختلف استقرارمدیریت بهرهوری , العدد 32 , السنة 9 , بهار 1394مساله طراحی استقرار تسهیلات، نظیر استقرار ماشین آلات، بخش ها، ایستگاه های کاری و... در کنار هم، به نحوی است که تولیدکنندگان با در نظر گرفتن مجموعه اهداف، قیود و سایر شرایط بتوانند محصولات و خدمات را در حداکثر بهره وری و سودآوری عرضه کنند. مساله طراحی استقرار و چیدمان تس أکثرمساله طراحی استقرار تسهیلات، نظیر استقرار ماشین آلات، بخش ها، ایستگاه های کاری و... در کنار هم، به نحوی است که تولیدکنندگان با در نظر گرفتن مجموعه اهداف، قیود و سایر شرایط بتوانند محصولات و خدمات را در حداکثر بهره وری و سودآوری عرضه کنند. مساله طراحی استقرار و چیدمان تسهیلات معمولاً یک مسأله چند شاخصه است که علاوه بر شاخص های کمی، شاخص های کیفی نیز بر آن تأثیرگذار هستند. در این مقاله یک رویکرد تصمیم گیری چند شاخصه مبتنی بر محاسبه مساحت چند ضلعی ها بر روی نمودار رادار، جهت رتبه بندی الگو های طراحی استقرار در حضور هر دو گروه شاخص، پیشنهاد می شود. به منظور نشان دادن جنبهء کاربردی این روش و اطمینان از نتایج به دست آمده، همبستگی رتبه ایی اسپیرمن بین رتبه های حاصل از روش با سایر روشهای پرکاربرد و مطرح تصمیم گیری چند شاخصه در یک مثال محاسبه شده است. نتایج به دست آمده از بررسی، نشان می دهد که: بین رتبه های حاصل از روش مساحت چندضلعی ها، جهت انتخاب چیدمان مناسب، با سایر روشهای پرکاربرد تصمیم گیری چند شاخصه همبستگی بالایی وجود دارد و می توان این روش تصمیم گیری چند شاخصه را برای انتخاب استقرار مناسب و سایر مسائل محیط های صنعتی پیشنهاد کرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - مقایسه و اولویت بندی بهره وری نیروی انسانی حوزه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با استفاده از تکنیک ویکورمدیریت بهرهوری , العدد 31 , السنة 8 , زمستان 1393تلاش براى ارتقای بهره ورى نیروى انسانى و استفاده بهینه از نیروى انسانى یکى از برنامه هاى حیاتى سازمان ها محسوب مى گردد. بر همین اساس تحقیق حاضر با هدف مقایسه و اولویت بندی ابعاد بهره وری نیروی انسانی با استفاده از تکنیک ویکور در بین حوزه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبر أکثرتلاش براى ارتقای بهره ورى نیروى انسانى و استفاده بهینه از نیروى انسانى یکى از برنامه هاى حیاتى سازمان ها محسوب مى گردد. بر همین اساس تحقیق حاضر با هدف مقایسه و اولویت بندی ابعاد بهره وری نیروی انسانی با استفاده از تکنیک ویکور در بین حوزه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام شده است. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل 120 نفر از کارکنان حوزه های هشتگانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می باشد. به دلیل محدود بودن اعضای جامعه آماری، کل اعضای آن مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش ویکور و آنتروپی شانون بهره گیری به عمل آمده است. نتایج حاصل بیانگر رتبه هر یک از حوزه ها، از لحاظ میزان توجه به بهره وری نیروی انسانی می باشد. به طوری که میزان بهره وری نیروی انسانی، حوزه آموزش، در رتبه اول، حوزه ریاست، حوزه پژوهش و حوزه اداری مالی به ترتیب در رتبه های دوم، سوم و چهارم و سایر حوزها نیز در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - بررسی دلایل عدم بکارگیری آنالیز ارزش و تفکرناب (مطالعه موردی)مدیریت بهرهوری , العدد 9 , السنة 3 , تابستان 1388این مقاله به دنبال بررسی دلایل عدم بکارگیری آنالیز ارزش و تفکر ناب در شرکتهای سازنده قطعات خودرو در صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی وتعیین سهم عوامل درون سازمانی و برون سازمانی این دلایل می باشد. جامعه آماری مقاله حاضر را، کارشناسان شرکتهای سازنده قطعات أکثراین مقاله به دنبال بررسی دلایل عدم بکارگیری آنالیز ارزش و تفکر ناب در شرکتهای سازنده قطعات خودرو در صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی وتعیین سهم عوامل درون سازمانی و برون سازمانی این دلایل می باشد. جامعه آماری مقاله حاضر را، کارشناسان شرکتهای سازنده قطعات خودرو مشتمل بر 120 شرکت درصنایع کوچک و شهرکهای صنعتی استان آذربایجان شرقی تشکیل می دهند که با تئوریهای مدیریت آشنایی مقدماتی دارند. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، 45 شرکت ، بعنوان نمونه آماری مشخص، و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. از هر یک از شرکتهای انتخاب شده نیز یک نفر کارشناس به تصادف انتخاب شده اند. پس از مشخص نمودن حجم نمونه، با استفاده از پرسشنامه های تدوین شده، اطلاعات لازم جمع آوری و تلخیص شده است. سپس به کمک آزمون علامت یک نمونه ای ، میزان اعمال تئوریهای فوق الذکر توسط هر یک از اعضاء بررسی شده است. به کمک آزمون انجام گرفته هر یک از شرکت های تشکیل دهنده جامعه آماری که تئوریهای فوق الذکر در آنها اعمال شده است حذف گردیده اند. سپس پرسشنامه ای در بین اعضای باقیمانده توزیع، و اطلاعات لازم جمع آوری شده است. اطلاعات جمع آوری شده تلخیص و طبقه بندی گردیده و به کمک آنالیز ABC، عوامل تاثیرگذار شناسایی شده است. در نهایت به کمک نسبت ها و تئوری تخمین سهم هر یک از عوامل درون و برون سازمانی محاسبه شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - بررسی عوامل موثر بر تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی شهرداری (مطالعه موردی)مدیریت بهرهوری , العدد 5 , السنة 2 , تابستان 1387شهرداری در عرف جهانی بعنوان مظهری از دولت به شمار می آید. این ارگان مردمی موثرترین نهاد شهری وظایف و خدمات گسترده ای بعهده دارند که بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه چهارم توسعه بر حیطه این وظایف افزوده خواهد گردید. یکی از متداولترین مشکلات در شهرداریها عدم ات أکثرشهرداری در عرف جهانی بعنوان مظهری از دولت به شمار می آید. این ارگان مردمی موثرترین نهاد شهری وظایف و خدمات گسترده ای بعهده دارند که بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه چهارم توسعه بر حیطه این وظایف افزوده خواهد گردید. یکی از متداولترین مشکلات در شهرداریها عدم اتمام بموقع پروژه و تاخیر در اجرای آنهاست. بطوریکه اگر بهره برداری از پروژه ها با تاخیر مواجه شوند، ضمن اتلاف سرمایه های ملی، برخی از آنها توجیه فنی و اقتصادی خود را از دست خواهند داد. به همین منظور، جهت شناسایی عوامل موثر در تاخیر پروژه های عمرانی، مطالعه میدانی در شهرداری منطقه یک تبریز انجام گرفته است. جهت مطالعه و بررسی سوالات فوق، ابتدا با مطالعه منابع مختلف و بررسی تحقیقات انجام گرفته، عوامل تاثیر گذار در چهار گروه کارفرما، مشاور، پیمانکار و عوامل محیطی شناسایی، و در قالب پرسشنامه ای تدوین گردیده است. سپس ضمن بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه در بین جامعه آماری توزیع و اطلاعات جمع آوری شده است. با استفاده از آزمون t عوامل تاثیر گذار شناسایی شده است. در نهایت طبق آزمون تفاوت رتبه ای فریدمن تاثیر هر یک از عوامل چهارگانه در تاخیر پروژه ها مشخص شده است. در پایان، به کمک یافته های تحقیق راهکارهای کاربردی جهت جلوگیری از تاخیر پروژه ها ارائه گردیده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - بررسی میزان انطباق شرکتهای سازنده قطعات خودرو تبریز با اهرمهای سیستم تولیدی JITمدیریت بهرهوری , العدد 2 , السنة 1 , پاییز 1386این تحقیق سعی دارد درجه سازگاری شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو با اهرم های سیستم تولیدی JIT را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مجزا استفاده شده است. پرسشنامه اول جهت تعیین وضعیت موجود شرکتهای سازنده قطعات خودرو با شرایط اهرمهای سی أکثراین تحقیق سعی دارد درجه سازگاری شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو با اهرم های سیستم تولیدی JIT را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مجزا استفاده شده است. پرسشنامه اول جهت تعیین وضعیت موجود شرکتهای سازنده قطعات خودرو با شرایط اهرمهای سیستم تولید بموقع در اختیار97 نفر از مدیران تولید آنها قرار گرفت. در این پرسشنامه 42 سوال پنج گزینه ای مطرح شده بود که سؤالات در محدوده 100- 0 امتیازبندی شده بودند. از آنجایی که اهمیت وزنی معیارهای فرعی اهرمها متفاوت بودند بدین منظور پرسشنامه دوم (ماتریس مقایسات زوجی) جهت تعیین درجه اهمیت معیارها، مجدداً در اختیار همان 97 نفر قرار گرفت. سرانجام با استفاده از فرمول میانگین وزنی درجه سازگاری شرکتهای سازنده قطعات خودرو با هر یک از اهرمهای سیستم تولیدی JIT اندازه گیری گردید. پس از محاسبات مربوط به میانگین درجه سازگاری شرکتها با اهرمهای سیستم JIT ، نمودار راداری نشان داد که وضعیت شرکتهای سازنده قطعات خودرو در شهرستان تبریز با شرایط اهرمهای سیستم تولید بموقع تا حد نسبتاً زیادی از سطح مطلوب فاصله دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - بررسی ویژگیهای کارآفرینی بین دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی دانشگاههای ارومیهمدیریت بهرهوری , العدد 23 , السنة 6 , زمستان 1391هدف این مقاله تعیین میزان کارآفرینی و ویژگی های آن در بین دانشجویان دانشگاه های شهرستان ارومیه می باشد. بدین منظور در این مقاله سه سوال مطرح شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی دانشگا ه های ارومیه تشکیل می دهند که تعداد آنها 15000 1 أکثرهدف این مقاله تعیین میزان کارآفرینی و ویژگی های آن در بین دانشجویان دانشگاه های شهرستان ارومیه می باشد. بدین منظور در این مقاله سه سوال مطرح شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی دانشگا ه های ارومیه تشکیل می دهند که تعداد آنها 15000 1ست. نمونه آماری با استفاده ازجدول مورگان، 375 تعیین شده است. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه می باشد که پس از تعیین روایی و پایایی آن در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از آزمون های کولموگروف – اسمیرنوف، تئوری تخمین، آزمون کروسکال والیس و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که نمره کارآفرینی در هریک از دانشکده های دانشگاه ها در حد متوسط می باشد. همچنین دانشگاه ارومیه از نظر کارآفرینی در رتبه اول قرار دارد. آزمون فریدمن نیز نشان داد که ویژگی توفیق طلبی در بین سایر ویژگی ها بیشترین مقدار را دارا می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - مطالعه نقش اندازه ابتدایی در طول عمر شرکتهای تولیدی کوچک و متوسطمدیریت بهرهوری , العدد 4 , السنة 2 , بهار 1387هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر اندازه شرکت در بقای شرکت های تولیدی کوچک و متوسط در ایران در فاصله سال های 1361- 1385 می باشد. برای جمع آوری داده ها از پایگاه داده وزارت صنایع و معادن استفاده شده و با استفاده از نرم افزار TDA [1] به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. أکثرهدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر اندازه شرکت در بقای شرکت های تولیدی کوچک و متوسط در ایران در فاصله سال های 1361- 1385 می باشد. برای جمع آوری داده ها از پایگاه داده وزارت صنایع و معادن استفاده شده و با استفاده از نرم افزار TDA [1] به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. برای تجزیه و تحلیل اکتشافی داده ها از مدل برآورد کننده حد محصول (کاپلان- مایر) و برای آزمون فرضیه ها از مدل نیمه پارامتریک رگرسیون Cox استفاده شده است. در نتیجه این تحقیق، رابطه مثبت و معنی داری بین اندازه ابتدایی و بقا به دست آمده است. همچنین در این تحقیق مقایسه ای بین توابع بقای شرکت های کوچک و متوسط صورت گرفته و نتیجه گیری شد که احتمال بقای شرکت های متوسط (10 تا 99 نفر کارکن) از شرکت های کوچک (زیر 10 نفر کارکن) بیشتر است. [1] - Transition Data Analysis تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - ارزیابی اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتریان بر اساس سیستم استنتاج فازی(مطالعه موردی)مدیریت بهرهوری , العدد 34 , السنة 9 , پاییز 1394متناسب ساختن عرضه با نیازمندیجها و ارائه ارزش برتر به مشتریان، از اهداف اصلی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)[1] است و میزان اثربخشی آن، نقش مهمی در کسب مزیت رقابتی ایفا می کند. بر همین اساس، هدف تحقیق حاضر ارائه مدلی برای ارزیابی اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتریان با رویکرد أکثرمتناسب ساختن عرضه با نیازمندیجها و ارائه ارزش برتر به مشتریان، از اهداف اصلی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)[1] است و میزان اثربخشی آن، نقش مهمی در کسب مزیت رقابتی ایفا می کند. بر همین اساس، هدف تحقیق حاضر ارائه مدلی برای ارزیابی اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتریان با رویکرد فازی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان صنایع ماشین سازی تبریز کار می باشد. به همین منظور بر اساس دیدگاه کیم و کیم[2](2009) پرسش نامه ای طراحی و روایی و پایایی آن مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. در راستای انجام تحقیق، مدلی پنج مرحله ای بر مبنای منطق فازی طراحی گردید. در مرحله اول، سیستمی فازی طراحی شده که ورودی های آن شامل چهار بعد اثربخشی CRM و خروجی آن، نمره اثربخشی CRM می باشد. در مرحله دوم، ورودی ها و خروجی ها پس از افرازبندی به اعداد فازی تبدیل شد. در مرحله سوم، قوانین استنتاج تبیین شد و در مرحله چهارم، فازی زدائی انجام گرفت . در مرحله نهایی، مدل آزمون ارزیابی شد و نتیجه آن اعتبار بالا را نشان داد. در نهایت، با استفاده از مدل طراحی شده، میزان اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتریان در شرکت صنایع ماشین سازی تبریز کار ارزیابی و نتایج نشان داده که اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتریان در شرکت مذکور با درجه عضویت 748/0، در حد متوسط می باشد. 1- Customer Relationship Management(CRM) 2- Kim & Kim تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، رضایت شغلی و کیفیت خوابِ کارکنان نوبتکار و روزکار شرکت پتروشمی تبریزمدیریت بهرهوری , العدد 27 , السنة 7 , زمستان 1392هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، رضایت شغلی و کیفیت خوابِ کارکنان پتروشیمی تبریز می باشد. برای این منظور از بین کارکنان مرد پتروشیمی تبریز ابتدا نمونه آماری(300 نفر) استخراج و بعد از پاسخ گویی به پرسشنامه های سلامت عمومی(GHQ-28)، رضایت شغلی (JDI أکثرهدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر سلامت روان، رضایت شغلی و کیفیت خوابِ کارکنان پتروشیمی تبریز می باشد. برای این منظور از بین کارکنان مرد پتروشیمی تبریز ابتدا نمونه آماری(300 نفر) استخراج و بعد از پاسخ گویی به پرسشنامه های سلامت عمومی(GHQ-28)، رضایت شغلی (JDI) و کیفیت خواب(PSQI)، با توجه به روش آزمایشی طرح تحقیق (شبه آزمایشی) از هر گروه کاری(روزکارستادی، روزکار عملیاتی و نوبتکاری) 30 نفر و جمعاً 90 نفر که در امتیازات دو یا هر سه پرسشنامه، خارج از خط برش بوده اند، در دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی انتخاب شدند. مداخلۀ آموزشی (آموزش مدیریت استرس) بر روی گروه آزمایش، طی10جلسۀ 90 دقیقه ای برای هر سه گروه جمعاً 30 جلسه آموزش اعمال گردید. تجزیه و تحلیل آماری به صورت توصیفی و استنباطی و نتایج یافته ها از طریق تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس یک راهه به دست آمد. یافته های پژوهش نشان دادند که آموزش مدیریت استرس در سطح معنی داری(P<0/01) با سطح اطمینان 99 درصد باعث افزایش سلامت روان و افزایش رضایت شغلی و بهبود کیفیت خوابِ کارکنان پتروشیمی تبریز شده است . تفاصيل المقالة -
المقاله
19 - سنجش میزان کارآفرینی سازمانی - مطالعه موردیمدیریت بهرهوری , العدد 3 , السنة 1 , زمستان 1386یکی از مهمترین و کارآمدترین راههای انطباق سازمان با تغییرات فزاینده محیطی، بروز پدیدهای بنام کارآفرینی سازمانی میباشد. امروزه، بیشتر سازمانها با آگاهی از اهمیت پدیده کارآفرینی در سطح سازمان، تلاش میکنند تا عوامل کلیدی تأثیرگذار به این پدیده را شناسایی کنند تا ضمن اند أکثریکی از مهمترین و کارآمدترین راههای انطباق سازمان با تغییرات فزاینده محیطی، بروز پدیدهای بنام کارآفرینی سازمانی میباشد. امروزه، بیشتر سازمانها با آگاهی از اهمیت پدیده کارآفرینی در سطح سازمان، تلاش میکنند تا عوامل کلیدی تأثیرگذار به این پدیده را شناسایی کنند تا ضمن اندازهگیری میزان کارآفرین بودن سازمان، اقدامات لازم را جهت بهبود این شاخصها انجام دهند. تحقیق حاضر نیز تلاشی در جهت شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی سازمانی و سنجش میزان آن در یکی از شرکت های تولیدی شهر تبریز[1] میباشد. هدف اصلی تحقیق عبارت است از تعیین میزان کارآفرینی سازمانی در شرکت مذکور که تحقق این هدف، اهداف فرعی تحقیق نظیر شناسایی عوامل کلیدی موثر بر کارآفرینی سازمانی و تعیین رتبه هر یک از عوامل را نیز محقق میسازد. در این تحقیق به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آن نیز از طریق بررسیهای مقدماتی ، نظر کارشناسان و اساتید تأیید شده است. پس از جمعآوری اطلاعات، با استفاده از نرمافزار SPSS حدود میانگین نمرة سازمان مذکور در هر یک از معیارهای کارآفرینی سازمانی با اطمینان 95% محاسبه شده و در پایان نیز با استفاده از آزمون فریدمن معیارهای کارآفرینی سازمانی مورد مقایسه قرار گرفته است. 4- جهت حفظ اسرار سازمان و به دلیل عدم صدور مجوز از طرف سازمان مورد مطالعه از ذکر نام شرکت خودداری شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
20 - الگوی فعالیتهای توانمندسازی با هدف ارتقای بهرهوری کارکنان در صنایع کوچک و متوسطمدیریت بهرهوری , العدد 39 , السنة 10 , زمستان 1395توانمندسازی کارکنان یکی از تکنیک های مؤثر برای افزایش بهرهوری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است. بر همین اساس، امروزه مباحث و یافتههای مرتبط با توانمندسازی کارکنان توجه بسیاری از پژوهشگران در زمینۀ مسائل سازم أکثرتوانمندسازی کارکنان یکی از تکنیک های مؤثر برای افزایش بهرهوری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی است. بر همین اساس، امروزه مباحث و یافتههای مرتبط با توانمندسازی کارکنان توجه بسیاری از پژوهشگران در زمینۀ مسائل سازمانی را به خود جلب کرده است. هدف مقاله حاضر نیز، ارائه مدل توانمند سازی با هدف ارتقای بهرهوری کارکنان از دیدگاه مدیران صنایع کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی میباشد. روش تحقیق کاربردی و جامعه آماری آن کلیه مدیران واحدهای صنایع کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی شامل می شود. حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران برای جوامع با تعداد اعضای معلوم، 601 نفر محاسبه وبرای جمعآوری داده های لازم از پرسشنامه استفادهشده است. روایی و پایایی پرسشنامه، به ترتیب از طریق روشهای محتوایی و آزمون مجدد مورد بررسی قرارگرفته است. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان داده که رشد فردی و طراحی شغل، رسمیت و شفافیت وظایف، توجه به محیط و تمرکززدایی، سبک رهبری و توجه به مسائل نیروی انسانی و تیمهای کاری بهعنوان روشهای توانمندسازی با هدف ارتقای بهرهوری کارکنان در جامعه تحت مطالعه میباشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
21 - شناسایی و بررسی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعهسازی خودرو با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیریمدیریت بهرهوری , العدد 46 , السنة 12 , پاییز 1397حصول موفقیت در یک خوشه صنعتی تابع متغیرها و عوامل گوناگون است. شاید بتوان به صراحت گفت که یکی از مفاهیم اصلی قابل کندوکاو در این زمینه، بررسی مفهوم ارزش از جنبه های گوناگون باشد. بر همین اساس، هدف این مطالعه شناسایی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعه سازی خودروی استان آذربا أکثرحصول موفقیت در یک خوشه صنعتی تابع متغیرها و عوامل گوناگون است. شاید بتوان به صراحت گفت که یکی از مفاهیم اصلی قابل کندوکاو در این زمینه، بررسی مفهوم ارزش از جنبه های گوناگون باشد. بر همین اساس، هدف این مطالعه شناسایی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعه سازی خودروی استان آذربایجانشرقی و بررسی آنها با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM)[i]می باشد. جامعه آماری تحقیق، رؤسای 220 شرکت قطعه ساز عضو انجمن قطعه سازان خودرو استان بوده که با استفاده از رابطه کوکران از میان آنها، 71 نفر به طور تصادفی به عنوان اعضای نمونه آماری مشخص شده است. برای جمع آوری داده ها، از دو پرسش نامه استفاده شده که اولی برای شناسایی موانع ایجاد ارزش و دومی برای شناسایی ارتباطات درونی آنها تنظیم شده است. برای شناسایی موانع ایجاد ارزش در صنعت قطعهسازی خودرو از آزمونt-test استفاده شد. از روش ISM نیز برای ساختاردهی موانع شناسایی شده بهره گیری به عملآمد.نتایج حاصل از تحلیلISM بیانگر آن است کهنداشتن تجربه کافی، روابط ضعیف مابین کارکنان و تغییرات فناوری جزء عوامل عمدتاً تاثیرگذار و نبودن ایده های خلاق،کیفیت پایین تولید و عملیاتو تفکر عادت گونه نیز بهعنوان اثرپذیرترین موانع ایجاد ارزش قطعات در صنعت قطعه سازی خودرو شناسایی شدهاند. یافته ها مؤید آن است که با تأکید بر تقویت ارتباطات کاری در سازمان، به کارگیری کارشناسان با تجربۀ کافی و تقویت تحقیق و توسعه در ارتباط با پایش فناوری های نوین صنعت قطعهسازی خودرو میتوان به صورت بهینه بر موانع ایجاد ارزش دراین صنعت غلبه نمود. تفاصيل المقالة -
المقاله
22 - ارائه مدلی برای تعیین پیشایندهای مشارکت مشتری در صنعت هتلداری: دیدگاه دو طرفه ارزشجغرافیایی فضای گردشگری , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1401صنعت هتلداری یکی از حوزههای کسب و کار است که با توجه به فضای رقابتی نسبتاً شدید حاکم بر آن، مشتری عامل اصلی موفقیت در آن محسوب میشود؛ هدف این پژوهش شناسایی پیشایندهای مشارکت مشتری با تمرکز بر دیدگاه دو طرفه ارزش است؛ ارزش برای مشتری و هم برای شرکت. این پژوهش رویکرد تج أکثرصنعت هتلداری یکی از حوزههای کسب و کار است که با توجه به فضای رقابتی نسبتاً شدید حاکم بر آن، مشتری عامل اصلی موفقیت در آن محسوب میشود؛ هدف این پژوهش شناسایی پیشایندهای مشارکت مشتری با تمرکز بر دیدگاه دو طرفه ارزش است؛ ارزش برای مشتری و هم برای شرکت. این پژوهش رویکرد تجربی و کمی داشته و از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان دارای مشارکت فعال هتلهای 5 ستاره شهر مشهد تشکیل میدهند. دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شده و با روش حداقل مربعات جزئی (تحلیل مسیر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از تأثیر معنادار 12 متغیر به عنوان پیشایندهای مشارکت مشتری(6 مورد مربوط به منابع شرکت و 6 مورد مربوط به منابع مشتری) بود. چارچوب مفهومی به دست آمده را میتوان بهعنوان ابزاری برای برنامهریزی راهبردی در حوزه بازاریابی و توسعه مشارکت مشتریان در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار داد. به کارگیری روش فراترکیب و تمرکز بر دیدگاه دو طرفه ارزش از نوآوریهای این پژوهش است. تفاصيل المقالة -
المقاله
23 - ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش پیشایندهای مشارکت مشتری مبتنی بر دیدگاه دو طرفه ارزش (مطالعه موردی : هتلهای 5 ستاره تبریز و مشهد)جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1402این پژوهش با رویکرد آمیخته، در صدد ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش پیشایندهای مشارکت مشتری مبتنی بر دیدگاه دو طرفه ارزش میباشد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، با بررسی مطالعات انجام شده پیرامون موضوع طی سالهای 2000 تا 2020، پیشایندهای مشارکت مشتری استخراج أکثراین پژوهش با رویکرد آمیخته، در صدد ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش پیشایندهای مشارکت مشتری مبتنی بر دیدگاه دو طرفه ارزش میباشد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، با بررسی مطالعات انجام شده پیرامون موضوع طی سالهای 2000 تا 2020، پیشایندهای مشارکت مشتری استخراج شده است و بر این اساس پرسشنامهای تهیه و بعد از تأیید روایی و پایایی آن، در بین مشتریان هتلهای 5 ستاره در مشهد و تبریز توزیع و جمعآوری شده است. در ادامه به منظور اعتبارسنجی شاخص ها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLSاستفاده گردید. یافتههای تحقیق حاکی از شناسایی دو مؤلفه (منابع مشتری و منابع شرکت) و 45 شاخص به عنوان عناصر تشکیلدهنده ابزار سنجش پیشایندهای مشارکت مشتری در صنعت هتلداری بود. با استفاده از ابزار طراحی شده در این تحقیق، هتلداران میتوانند به بررسی وضعیت پیشایندهای مشارکت مشتری بپردازند. تفاصيل المقالة -
المقاله
24 - رتبه بندی و مقایسه عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی از دیدگاه گروههای مختلف با استفاده از تکنیک تاپسیسمدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402کیفیت حسابرسی ، یکی از موضوعات با اهمیت در حوزه حسابرسی و بازار سرمایه است .تعیین چارجوبی برای مشخص نمودن کیفیت حسابرسی موضوعی با اهمیت محسوب می گردد . لذا پژوهش حاضر به دنبال رتبه بندی و مقایسه عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی از دیدگاه گروه های مختلف است. با توجه به نوع دا أکثرکیفیت حسابرسی ، یکی از موضوعات با اهمیت در حوزه حسابرسی و بازار سرمایه است .تعیین چارجوبی برای مشخص نمودن کیفیت حسابرسی موضوعی با اهمیت محسوب می گردد . لذا پژوهش حاضر به دنبال رتبه بندی و مقایسه عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی از دیدگاه گروه های مختلف است. با توجه به نوع داده ها این مطالعه ترکیبی از روش دلفی و تاپسیس می باشد به منظور نهایی کردن عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی از مصاحبه با خبرگان و جهت رتبه بندی و بررسی ارتباطی این عوامل، از پرسشنامه استفاده شده است .در این تحقیق با استفاده از روش تاپسیس مهمترین عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی استخراج گردید . نتایج نشان داد که از دیدگاه پژوهشگران و اساتید دانشگاه تخصص حسابرس در صنعت، از دیدگاه موسسات حسابرسی تعداد حسابداران رسمی تحت استخدام، از دیدگاه اعضای کمیته حسابرسی تعداد حسابداران رسمی تحت استخدام و از دیدگاه مدیران مالی ارشد امتیاز کنترل کیفیت از اهمیت بالایی نسبت به سایر عوامل برخوردار است. همچنین نتایج آزمون مقایسه شاخص ها در چهارگروه مورد مطالعه نشان می دهد که بین 15 شاخص یادشده از دیدگاه چهار گروه مطرح شده، تفاوت معنی داری وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
25 - شناسایی راهبردهای ارتقای عملکرد رقابتی با تأکید بر نظریه ظرفیتهای پویایی در صنایع نفت و گاز ایرانپژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 1 , السنة 27 , بهار 1400مطابق با نظریه ظرفیتهای پویایی، اتخاذ و پیگیری راهبردهای مناسب در قالب اَبَرفرایندهای منسجم و در هم تنیده شده، میتواند منجر به ایجاد و ارتقای قابلیتهای کلیدی و متمایز کننده سازمان گردد. لذا، یکی از ضرورتهای ارتقای عملکرد رقابتی، اتخاذ و پیگیری راهبردهای مناسب در راس أکثرمطابق با نظریه ظرفیتهای پویایی، اتخاذ و پیگیری راهبردهای مناسب در قالب اَبَرفرایندهای منسجم و در هم تنیده شده، میتواند منجر به ایجاد و ارتقای قابلیتهای کلیدی و متمایز کننده سازمان گردد. لذا، یکی از ضرورتهای ارتقای عملکرد رقابتی، اتخاذ و پیگیری راهبردهای مناسب در راستای بهبود و ارتقای قابلیتهای پویایی در سازمان میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارائه مدل ارتقای عملکرد رقابتی در حوزه بازارهای بینالملل با تأکید بر نظریه ظرفیتهای پویایی سازمان در صنایع نفت و گاز ایران بوده است. این پژوهش از گونه بنیادی و به لحاظ روش، ترکیبی(کیفی و کمی) است که در دو فاز صورت گرفته است. در فاز اول، مرور نظاممند و استخراج مدل مضامین به کمک ابزار علمسنجی و متنکاوی برای شناسایی جبهههای تحقیق در تحلیل مضمون انجام شد. در فاز دوم، مدل مضامین حاصلشده شامل 27 مضمون و در 7 رده، بهصورت پرسشنامه تنظیم و پس از بررسی روایی و پایایی مابین متخصصین فعال در شرکتهای تابعه فعال در زمینه صنعت نفت و گاز توزیعشدهاست. پس از گردآوری دادهها، مدل تحقیق از طریق رویکرد آماری تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار SmartPLS مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای فاز دوم، نشانگر تایید یافتهها بهعنوان عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد رقابتی با تأکید بر نظریه ظرفیتهای پویایی سازمانی در صنایع نفت و گاز ایران بوده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
26 - بررسی عوامل مؤثر بر تصمیم برون سپاری در شرکت آبفای مشهدمدیریت عملیات , العدد 1 , السنة 1 , بهار 1400یکی از مفاهیمی که امروزه بسیار در صنعت و خدمات مطرح میباشد مفهوم برونسپاری است. برونسپاری بهعنوان یک ابزار اجرایی و اقتصادی روز به روز کاربردهای بیشتری در صنعت و خدمات پیدا میکند. هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم برونسپاری در شرکت آبفای شهر مشهد است. أکثریکی از مفاهیمی که امروزه بسیار در صنعت و خدمات مطرح میباشد مفهوم برونسپاری است. برونسپاری بهعنوان یک ابزار اجرایی و اقتصادی روز به روز کاربردهای بیشتری در صنعت و خدمات پیدا میکند. هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر تصمیم برونسپاری در شرکت آبفای شهر مشهد است. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی سرپرستان و مدیران سطح میانی و ارشد میباشند که تعداد آنها 70 نفر میباشد. با استفاده از جدول مورگان 55 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است که بعد از تعیین روایی و پایایی، در بین جامعهی آماری توزیع گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف – اسمیرنوف، t-test و فریدمن استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که متغیرهای ملموس بودن فعالیت، تفکیکپذیری فعالیت، استانداردپذیری فعالیت، اطمینان از تقاضای فعالیت، عدم اطمینان تکنولوژی در فعالیت، پیچیدگی فعالیت، عدم تماس با مشتری نهایی در فعالیت، رقابت شرکتها بر روی قیمت در فعالیت، اصلی بودن فعالیت، عدم اهمیت فعالیت، تعداد تأمینکنندگان بالقوه در فعالیت بر برونسپاری تأثیر دارند. در نهایت انجام آزمون فریدمن جهت رتبهبندی این متغیرها نشان میدهد که متغیرهای پیچیدگی و رقابت شرکتها بر روی قیمت بیشترین تأثیر و متغیرهای تعداد تأمینگنندگان بالقوه و عدم تماس با مشتری نهایی کمترین تأثیر را داشتاند. تفاصيل المقالة -
المقاله
27 - ارزیابی و ارائه الگوی چابکسازی منابع انسانی در راستای ارتقای فرایندهای عملیاتی (مطالعه موردی: شرکت گاز استان آذربایجان شرقی)مدیریت عملیات , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1400هدفپژوهش حاضر، ارزیابی و ارائه الگوی چابکی منابع انسانی در شرکت گاز استان آذربایجانشرقی بودهاست. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان رسمی، پیمانی و ارکان ثالث تعیینشدهاست. بر اساس آمار موجود، تعداد کارکنان در زمان انجام تحقیق 1806 نفر بودهاست. برای ارزیابی جامعه أکثرهدفپژوهش حاضر، ارزیابی و ارائه الگوی چابکی منابع انسانی در شرکت گاز استان آذربایجانشرقی بودهاست. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان رسمی، پیمانی و ارکان ثالث تعیینشدهاست. بر اساس آمار موجود، تعداد کارکنان در زمان انجام تحقیق 1806 نفر بودهاست. برای ارزیابی جامعه از منظر چابکی، پرسشنامه بومیسازی شده چابکی تهیه و روایی و پایایی آن به ترتیب با رویکرد محتوایی و ارزیابی سازگاری درونی بررسی و مورد تأیید واقعشده است . برای ارزیابی وضعیت جامعهآماری از منظر چابکی، نمونهگیری صورتنگرفته و پرسشنامه برای تمامی اعضای جامعه آماری ارسالگردیده است. پس از ارسال و چهار دور پیگیری1111 مورد پرسشنامه دریافت شده و تجزیهوتحلیلهای مربوطه بر مبنای آنها انجام شده است. برای دستیابی به الگوی چابکی، در مجموع با 24 نفر مصاحبه انجامشده که روند گردآوری دادهها و تحلیل همزمان نشانداد که پس از انجام 16 مصاحبه، کد جدیدی قابلاستخراج نبوده و به اشباع نظری دستیافتهشد؛ اما برای اطمینان بیشتر، گردآوری دادههای کیفی تا مصاحبه 24 ادامه یافت. با در نظر گرفتن کدهای باز تکراری، درمجموع 2026 کد گردآوری شده که پس از ادغام مفاهیم همپوشان، در قالب 94 مفهوم دستهبندی گردیده است. نهایتاً، مدل ارتقای توانمندی و چابکسازی منابع انسانی بر مبنای رویکرد دادهبنیاد، تبیین و تحلیل شده و پیشنهادهای مرتبط با ارتقای چابکی برمبنای یافتهها ارائه شده است. تفاصيل المقالة