هدف:علی رغم پیشرفت در علم و تکنولوژی و سیطره دانش بر جامعه بشری، باورها و رفتارهای خرافی هنوز در بین جوامع مختلف جایگاه خود را دارد. ورزش یکی از حوزه هایی است که از این موضوع مستثنی نیست. تمایل به اعتقادات خرافی، مکانیسم دفاعی است که در نتیجه عدم باور به توانایی های خوی أکثر
هدف:علی رغم پیشرفت در علم و تکنولوژی و سیطره دانش بر جامعه بشری، باورها و رفتارهای خرافی هنوز در بین جوامع مختلف جایگاه خود را دارد. ورزش یکی از حوزه هایی است که از این موضوع مستثنی نیست. تمایل به اعتقادات خرافی، مکانیسم دفاعی است که در نتیجه عدم باور به توانایی های خویش، تمایل به کنترل و قطعیت در آینده بروز و ظهور می یابد. هدف این تحقیق تحلیل و بررسی ابعاد خرافات در ورزشکاران فوتبال و فوتسال شهر کرمان است. روششناسی: روش تحقیق پژوهش از لحاظ نوع و تحلیل دادهها، از نوع کمی و پیمایش میدانی بوده است. جامعۀ آماری پژوهش را 200 نفر از فوتبالیست ها و فوتسالیست های شهر کرمان تشکیل دادند، که به منظور انتخاب افراد نمونه از روش نمونهگیری طبقه ای استفاده شده است.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد که از بین ابعاد مختلف رفتارهای خرافی بعد فردی، روانی و اعتقادی و محیطی به ترتیب بیشترین تاثیرگذاری را در ایجاد باور و به تبع آن رفتارهای خرافی در بین ورزشکاران شهر کرمان داشته است .نتیجهگیری: ابعاد خرافات با درجات مختلفی از تأثیرگذاری در ورزشکاران تأثیرگذارندکه علت این رتبه بندی تفاوت های فردی میان نمونههای پژوهش میباشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد2,السنة
11
,
تابستان
1401
هدف از این پژوهش مطالعه کیفی مدیریت منابع انسانی سبز در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری متخصصین، کارشناسان دارای سابقه تدریس دانشگاهی وفعالان حوزه مدیریت منابع انسانی سبز، کارشناسان فدارسیونها و هیئت ها أکثر
هدف از این پژوهش مطالعه کیفی مدیریت منابع انسانی سبز در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری متخصصین، کارشناسان دارای سابقه تدریس دانشگاهی وفعالان حوزه مدیریت منابع انسانی سبز، کارشناسان فدارسیونها و هیئت های ورزشی، کارکنان و مسئولین ادارات ورزش و جوانان، سیاست گذاران و مشاوران ورزشی بودند. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 20 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزنینشی تحلیل شد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل مصاحبه های کیفی نشان داد که تدوین مدل مدیریت منابع انسانی سبز در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران از 102 کد باز تشکیل شده است و همچنین 12 مقوله محوری تشکیل شده است. در نهایت میتوان گفت توجه مدیران وزارت ورزش و جوانان به مقوله مدیریت منابع انسانی سبز میتواند در بهبود سازمان و پایداری هرچه بیشتر آن کمک نماید.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر تلاشی برای ارائه مدل تحریک تقاضا برای ورزش در جامعه ایرانی است که در زمره تحقیقات کیفی-کمی میباشد و از لحاظ هدف کاربردی، از نظر نوع راهبرد؛ پژوهشی آمیخته(کیفی و کمی) از نوع اکتشافی است و به لحاظ روش اجرای پژوهش، از روش گراندتئوری (نظریه بنیادی) بهره می برد. أکثر
پژوهش حاضر تلاشی برای ارائه مدل تحریک تقاضا برای ورزش در جامعه ایرانی است که در زمره تحقیقات کیفی-کمی میباشد و از لحاظ هدف کاربردی، از نظر نوع راهبرد؛ پژوهشی آمیخته(کیفی و کمی) از نوع اکتشافی است و به لحاظ روش اجرای پژوهش، از روش گراندتئوری (نظریه بنیادی) بهره می برد. جامعه آماری پژوهش 16نفر مدیران و متخصصین وخبرگانی میباشدکه د ر زمینه ورزش، تخصص علمی و اجرایی دارند. روش نمونه گیری به صورت نظری است و انجام مصاحبه ها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کمی نیز با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و نرم افزار لیزرل انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، پس از غربالگری کدگذاریهای اولیه مجموع 307 کد اولیه (کد باز) شناسایی شده است. جهت دسته بندی دقیق تر با مقایسه کدها، مشابه در یک طبقه کنار هم قرار گرفته و دسته بندی اولیه ای از کدها به تعداد 120 کد استخراج گردید که در مرحله انتخابی 19 مقوله اصلی دسته بندی شدند که در قالب یک مدل پارادیمی شامل شرایط علی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای و پیامدها تحریک تقاضا برای ورزش در جامعه ایرانی قرار گرفتند. بر اساس نتایج تخمین پژوهش میتوان بیان کرد که مدیران با توجه و تقویت راهبردهای تحریک تقاضا برای ورزشبه عوامل؛ رسانه ها ،اقتصادی، سیاسی، انسانی، اجتماعی، توسعه فرهنگ ورزش وتوجه به ورزش همگانی و تربیتی را در دستور کار خود قرار دهند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications