فهرس المقالات طاهره رنجبری پور


  • المقاله

    1 - شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدل تدریس اثربخش در مقطع ابتدایی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , تابستان 1402
    مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدل تدریس اثربخش در مقطع ابتدایی است. روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش به‌صورت کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام‌شده. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش، معلمین شاغل در آموزش‌وپرورش استان فارس أکثر
    مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مدل تدریس اثربخش در مقطع ابتدایی است. روش‌شناسی پژوهش: این پژوهش به‌صورت کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام‌شده. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش، معلمین شاغل در آموزش‌وپرورش استان فارس با سابقه حداقل 15 سال و دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می باشد. انتخاب افراد به روش نمونه‌گیری هدفمند با ملاک سابقه تدریس در دوره‌ تحصیلی ابتدایی انجام گرفت. نمونه‌گیری با مشارکت 18 نفر از صاحب‌نظران و خبرگان صورت گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی، شامل (فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران، سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم‌انداز بیست‌ساله جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور، سند برنامه راهبردی آموزش ابتدایی، قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران) در بخش کتابخانه‌ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی می باشد، که مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت‌کنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل مضمون انجام گردید که با بررسی و مطالعه مکرر بین داده‌ها آغاز و پس از مشخص شدن گزاره‌های معنی‌دار مرتبط با موضوع پژوهش کدگذاری اولیه انجام گرفت، که در گام نخست تعداد 175 شاخص پیرامون تدریس اثربخش استخراج گردید و کدگذاری اولیه انجام گردید، در گام دوم با مرتب کردن کدهای اولیه بر اساس مشابهت‌های معنایی، دسته‌بندی به پایین‌ترین سطح مضمون (مضامین پایه) انجام گرفت و در گام سوم بر اساس مشابهت‌های کاربردی مضامین پایه، هرچند مضمون در یک دسته به نام مضمون سازنده قرار گرفت، سپس با انتزاع یک مضمون حاکم بر کل مضامین به‌عنوان مضمون فراگیر تدوین نهایی جدول مضامین سه‌گانه مدل تدریس اثربخش تهیه و تدوین گردید. به منظور حصول اطمینان از روایی، سوالات مصاحبه مورد تائید 3 نفر از معلمین باتجربه آموزش و پروش که 1 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و 2 نفر دارای مدرک دکتری در مقطع ابتدایی و رشته علوم تربیتی بودند قرار گرفت. و به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرون باخ استفاده گردید که ضریب  کلی آن 84%  بود. یافته ­ها: مدل تدریس اثربخش شامل 3 مؤلفه اصلی (فردی، تدریس و ارزشیابی، علمی- آموزشی) و 10 شاخص (شخصیتی، ارتباطی، اخلاق حرفه‌ای، مدیریت کلاس درس، مهارتهای تدریس، ارزیابی و ارزشیابی، فنی و حرفه‌ای، آموزشی و پژوهشی، آماده‌سازی و گسترش، حمایت علمی) می‌باشد. بحث و نتیجه ­گیری: موضوع تدریس اثربخش در مقطع ابتدایی باید به طور ویژه‌ای موردتوجه قرار گیرد، همچنین معلمین به‌عنوان بخش مهمی از جامعه علمی هر کشور، نقش مهمی در تولید علم و دانش دارند، این نقش ایجاب می‌کند آموزش‌وپرورش در ابتدا با گزینش و جذب نیروی کارآمد و دادن آموزش‌ها و مهارت‌های موردنیاز به معلمین و همچنین درک واقعی نیازهای معلمین خود و با شناخت و آگاهی لازم، منابع موردنیاز آنان را تأمین و راه دسترسی به آن را فراهم سازند و زمینه رشد و تعالی معلمین را فراهم نماید، زیرا اگر معلمین از تدریس مطلوبی برخوردار باشند، آنگاه می‌توان به ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و مأموریت‌های آموزش‌وپرورش امید داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نیازسنجی دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت کارکنان آموزش‌ و پرورش ناحیه 4 شیراز
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1396
    هدف پژوهش حاضر نیازسنجی دوره­های ­آموزش ضمن­خدمت سازمان از دیدگاه کارکنان می­باشد. روش تحقیق باتوجه به ساختار آن، توصیفی از نوع پیمایشی بوده­است که تعداد90 نفر به­عنوان نمونه از طریق سرشماری انتخاب شده­اند. جامعه­آماری پژوهش شامل همه کارک أکثر
    هدف پژوهش حاضر نیازسنجی دوره­های ­آموزش ضمن­خدمت سازمان از دیدگاه کارکنان می­باشد. روش تحقیق باتوجه به ساختار آن، توصیفی از نوع پیمایشی بوده­است که تعداد90 نفر به­عنوان نمونه از طریق سرشماری انتخاب شده­اند. جامعه­آماری پژوهش شامل همه کارکنان آموزش­وپرورش ناحیه 4 شیراز می­باشد. ابزار اندازه­گیری، پرسشنامه­ای محقق ساخته براساس طبقه­بندی نیازها از  نظر برادشاو مشتمل بر 33 سوال بسته پاسخ و 4 سوال باز پاسخ بود. جهت سنجش­روایی آن از روایی صوری استفاده­شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ 85/0برآورد شده­است. برای تجزیه­وتحلیل داده­های­ آماری از روش­های آمار توصیفی چون فراوانی، میانگین و انحراف­معیار و از روش آماری استنباطی t تک­متغیره استفاده شد. نتایج آماری پژوهش نشان داد که نیاز کارکنان در برگزاری دوره­های آموزش ضمن­خدمت در بعد هنجاری با میانگین 58/3 بعد احساس­شده با میانگین 84/3، بعد بیان­شده با میانگین 86/3، بعد مقایسه­ای با میانگین47/2 و بعد پیش­بین با میانگین 38/3 بوده­است. همچنین نتایج آمار استنباطی حاکی از آن بود که در نیازسنجی دوره­های آموزش ضمن­خدمت به بعد هنجاری، احساس­شده، بیان­شده، مقایسه­ای و پیش­بین توجه لازم شده­است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای دبیران
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , تابستان 1402
    مقدمه و هدف: هدف  از انجام این  پژوهش شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای دبیران متوسطه به روش کیفی بوده است .
    روش شناسی: مشارکت کنندگان در این بخش  شامل خبرگان ومتخصصان وافراد اگاه در زمینه توسعه وبالندگی حرفه ای دبیران أکثر
    مقدمه و هدف: هدف  از انجام این  پژوهش شناسایی مولفه های توسعه حرفه ای دبیران متوسطه به روش کیفی بوده است .
    روش شناسی: مشارکت کنندگان در این بخش  شامل خبرگان ومتخصصان وافراد اگاه در زمینه توسعه وبالندگی حرفه ای دبیران استان فارس بوده وانتخاب افراد به روش نمونه گیری به صورت هدفمند وتکنیک ملاک محور ، با ملاک داشتن مدرک کارشناسی ارشد ودکتری وحداقل پانزده سال سابقه تدریس وپژوهش در اموزش وپرورش بوده که بعد از مصاحبه نیمه ساختار یافته  با 23 نفر اطلاعات حالت اشباع به خود گرفت. روش تجزیه و تحلیل  داده ها ، تحلیل مضمون گام به گام در شش گام انجام گرفته است گام اول اشنایی اولیه با متن مصاحبه گام دوم ایجاد کدهای اولیه گام سوم جستجو برای مضمون ها گام چهارم مرور مضمونها ،گام پنجم عنوان بندی مضامین  وگام ششم تهیه گزارش مصاحبه ها  وتهیه جدول مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیراست .
    یافته های: یافته های به دست آمده از مصاحبه های انجام شده در هشت مولفه بدین  شرح است : مهارت های تغییر،مهارت های ارتباطی، بالندگی فردی، بالندگی پژوهشی، مهارت های ارزشیابی،بالندگی سازمانی،بالندگی آموزشی ،فناوری اطلاعات.
    نتیجه گیری : نتایج نشان داد، توسعه حرفه ای دبیران به بهبود بخشدن فعالیت­ها و وظایف افراد، در ارتباط با شغل و حرفه تخصصی آنها که عمدتاً به منظور افزایش دانش، مهارت و تغییر نگرش­های حرفه ای آنان است  کمک می کند تا به وسیله آن افراد بتوانند به گونه ای موثر وظایفشان را به انجام برسانند و فرایند یاددهی و یادگیری را بهبود بخشند.
      تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - شناسایی مولفه های شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , تابستان 1400
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی  مولفه های شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی بوده است. روش پژوهش کیفی اکتشافی  و  مشارکت کنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی بوده اند.  روش نمونه گیری به صورت هدفمند  و براساس اشباع نظری بوده است که با صاحب نظرا أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی  مولفه های شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی بوده است. روش پژوهش کیفی اکتشافی  و  مشارکت کنندگان شامل صاحبنظران دانشگاهی بوده اند.  روش نمونه گیری به صورت هدفمند  و براساس اشباع نظری بوده است که با صاحب نظران دانشگاهی مصاحبه انجام گرفت و تا زمان اشباع داده ها و عدم دستیابی به داده های جدید ادامه یافت.بعد از مصاحبه با 17 نفر اطلاعات حالت اشباع به خود گرفت؛ اما برای اطمینان بیشتر مصاحبه تا 21نفر ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون(مضامین پایه،سازمان دهنده و فراگیر) انجام شده است. براین اساس ابتدا متن مصاحبه از جلسات مختلف مصاحبه به طور کامل پیاده سازی شده و تکمیل گردیده ، سپس با مطالعه ای دقیق این متون برای هر یک از مصاحبه های انجام شده تمامی مولفه های کلیدی بیرون کشیده شده است.نتایج به دست آمده از مصاحبه ها ، هفت شایستگی رهبری: شایستگی های بینشی،شایستگی های ارزشی-اخلاقی،شایستگی های عاطفی-اجتماعی، شایستگی های سیاسی، شایستگی های فنی-تخصصی و شایستگی های مدیریتی- عملیاتی را برای مدیران دانشگاه آزاد را نشان داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - طراحی مدل مفهومی مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس‌
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , پاییز 1402
    مقدمه و هدف: در هزاره سوم ، اخلاق حرفه ای به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران سازمانها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی اخلاق حرفه‌ای در مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس انجام گرفته است.





    روش أکثر
    مقدمه و هدف: در هزاره سوم ، اخلاق حرفه ای به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران سازمانها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی اخلاق حرفه‌ای در مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس انجام گرفته است.





    روش شناسی پژوهش: رویکرد این پژوهش کیفی و ابزار پژوهش مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختمند بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس بودند که به صورت هدفمند و با روش صاحبنظران کلیدی و با استفاده از روش اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه باز با مشارکت کنندگان بود. تجزیه وتحلیل دادها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد روش نمونه گیری تا جایی ادامه پیدا کرد که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند، با 17 نفر از اعضای نمونه به اشباع نظری رسید.اما برای اطمینان بیشتر مصاحبه ها تا 20 نفر ادامه پیدا کرد.

    یافته‌ها: با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشیینه پژوهش، داده های بدست آمده از مصاحبه با مدیران مدارس(گروه کانونی) و به شیوه همسو سازی، داده‌ها گردآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند؛ برای اعتبار یابی داده ها از روشهای بازخورد به مشارکت کنندگان، بازبینی و موضعگیری پژوهشگر و همسوسازی با منابع علمی و اسناد کلیدی آموزش وپرورش استفاده گردید. پس از حذف کدهای مشترک، تعداد 121 مورد از مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی متن) استخراج گردید، سپس براساس شباهت موجود ( محتوایی، ترکیبی و تلخیصی) به تعداد 6 مضمون سازماندهنده تقلیل یافت.

    بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد از نظر مدیران مدارس دوره اول متوسطه، مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای، تأثیر بسزایی بر رفتار مدیران مدارس دارند. بنابراین لازم است این امر به طور جدی توسط دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، مورد توجه قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - میزان توجه به شاخص‌های تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 6 , تابستان 1394
    هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان توجه به شاخص­های تنوع بخشی به محیط­های یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی می باشد. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه م أکثر
    هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان توجه به شاخص­های تنوع بخشی به محیط­های یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی می باشد. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان (مدیران 30 نفر و معلمان 263 نفر) مقطع متوسطه دخترانه آموزش و پرورش شهر مرودشت می­باشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 156 نفر از معلمان به­صورت تصادفی ساده انتخاب و با توجه به اینکه تعداد مدیران30 نفر بوده برای برآورد حجم نمونه آنها از روش سرشماری استفاده شده است. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش­نامه­­ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح آمار توصیفی از آماره­هایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. در سطح آمار استنباطی از آزمون­های t تک نمونه­ای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مدیران و معلمان معتقدند که میزان توجه به کارآفرینی در تعلیم و تربیت عمومی و میزان تعاملات بین تعلیم و تربیت عمومی با طراحی و اجرای برنامه­های درسی و یادگیری در حد متوسط می­باشد. هم­چنین مدیران معتقدند که میزان توجه به فعالیت­های (کتابخانه­ای، آزمایشگاهی و کارگاهی) در تعلیم و تربیت عمومی درحد بالاتر از متوسط می­باشد ولی معلمان معتقدند در حد متوسط می­باشد. علاوه بر این مدیران معتقدند که میزان تعامل بین سیستم­های آموزشی با جامعه و سایر دستگاه­ها و نهادها در تعلیم و تربیت عمومی در حد متوسط می­باشد ولی معلمان معتقدند در حد پایین­تر از متوسط می­باشد. تفاصيل المقالة