میزان توجه به شاخصهای تنوع بخشی به محیطهای یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی
الموضوعات :فریده صارمی نوری 1 , معصومه صارمی نوری 2 , احمدرضا اوجی نژاد 3 , رضا زارعی 4
1 - گروه مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی، مرودشت ، ایران
2 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی، مرودشت ، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی، مرودشت ، ایران
الکلمات المفتاحية: شاخص تنوع بخشی, تعلیم و تربیت عمومی, محیط یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان توجه به شاخصهای تنوع بخشی به محیطهای یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی می باشد. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان (مدیران 30 نفر و معلمان 263 نفر) مقطع متوسطه دخترانه آموزش و پرورش شهر مرودشت میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 156 نفر از معلمان بهصورت تصادفی ساده انتخاب و با توجه به اینکه تعداد مدیران30 نفر بوده برای برآورد حجم نمونه آنها از روش سرشماری استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح آمار توصیفی از آمارههایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t تک نمونهای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مدیران و معلمان معتقدند که میزان توجه به کارآفرینی در تعلیم و تربیت عمومی و میزان تعاملات بین تعلیم و تربیت عمومی با طراحی و اجرای برنامههای درسی و یادگیری در حد متوسط میباشد. همچنین مدیران معتقدند که میزان توجه به فعالیتهای (کتابخانهای، آزمایشگاهی و کارگاهی) در تعلیم و تربیت عمومی درحد بالاتر از متوسط میباشد ولی معلمان معتقدند در حد متوسط میباشد. علاوه بر این مدیران معتقدند که میزان تعامل بین سیستمهای آموزشی با جامعه و سایر دستگاهها و نهادها در تعلیم و تربیت عمومی در حد متوسط میباشد ولی معلمان معتقدند در حد پایینتر از متوسط میباشد.